Després de dinar vam anar a visitar un dels molts monestirs que
hi ha a la regió, el de Mor Gabriel, que està a uns 20 km al sud-est de la
ciutat.
A aquest monestir també se’l coneix amb el nom de Deyrulumur. És
el segon monestir siríac ortodox més antic que ha sobreviscut fins ara, l’altra
està al nord d’Iraq.
El van fundar, l’any 397, l’asceta Mor Samuel (que va morir en
el 409) i el seu estudiant Mor Simeó (que va morir en el 433). Com ja he dit en
algun altre lloc, Mor vol dir Sant.
Es diu que Simeó va tenir un somni en el que un àngel l’hi
encarrega que construeixi una casa d’oració en una zona marcada per tres grans
blocs de pedra. Quan es va despertar va dur al seu mestre al lloc que havia
vist en somnis i va trobar les tres lloses de pedra, i és on van construir la
casa d’oració.
La importància del monestir va augmentar en el segle VI on hi
havia uns 1000 monjos locals i coptes. Es va fer tant famós que va rebre ajuts
dels emperadors romans. Va ser un important centre d’estudis litúrgics,
filosòfics i científics de l’església siríaca.
Entre el 615 i el 1049 la seu episcopal de Tur Abdin estava
aquí i des de 1049 al 1915 el monestir tenia la seva pròpia diòcesi.
Va ser a finals del segle VII quan se l’hi va canviar el nom
pel de Mor Gabriel, en homenatge al bisbe monofisita, Mor Gabriel (634-668),
que va destacar per la seva vida ascètica i està enterrat aquí.
En el segle XIV amb la
invasió mongol 440 monjos van ser assassinats i l’any 1991 es van trobar les
seves restes en les coves sota del monestir, datades de l’any 1401.
Durant el genocidi del 1915 els monjos van ser massacrats pels
kurds i el monestir va ser ocupat durant quatre anys fins que va tornar a
l'església en el 1919.
Des de la dècada de 1970 els monestir va començar a revifar.
Actualment segueix sent un dels més importants centres religiosos de l’església
siríaca i el més actiu de Turquia. Hi viuen monjos i monges, en ales separades,
i és la seu i residencia del bisbe de Tur Abdin.
L’objectiu del centre és preservar la tradició cristiana
ortodoxa siríaca, formant i ordenant a d’altres monjos. Per això, en aquest
monestir hi ha també estudiants. En els moments de persecució dels cristians
també ha servit de refugi.
El recinte té jardins i horts amb fruiters, i diferents
edificis i detalls arquitectònics. Hi ha la cúpula Teodora, de 17metres
d’altura, és en honor de l’esposa de Justinià I, per haver contribuït a la seva
construcció. Jo no recordo haver-la vist.
L’Església Major, seria el nucli inicial del monestir;
els seus fundadors devien haver construït una casa
d’oració, que es va completar, l’any 512, amb l’ajuda de l’emperador bizantí
Anastasi I; és aquí on es conserven alguns mosaics bizantins.
L’Església de la Verge Maria, es va construir gràcies a l’ajut
de l’emperador Teodosi II. I a la cripta és on es conserven les relíquies dels
sants i màrtirs.
Entre els anys 2008 i 2018, el monestir va estar involucrat en
una disputa de terres tant amb el govern turc com amb els líders dels pobles
kurds. Els líders kurds reclamaven el territori del monestir i van perdre la
disputa legal enfront del monestir; ara bé, enfront del govern turc el monestir
va perdre, va perdre el dret sobre un 60% del seu terreny.
El monestir va portar el cas al Tribunal Europeu de Drets
Humans (TEDH). El que es volia era pressionar pel reconeixement internacional
dels assassinats de desenes de milers de siríacs durant la Primera Guerra
Mundial, com a genocidi.
Tant el govern turc com els kurds reclamaven el terreny perquè
deien que allà hi havia hagut anteriorment una mesquita, però el monestir
s’havia fundat abans de l’aparició de l’islam.
Al gener del 2011 el Tribunal Suprem turc va concedir parts
substancials del monestir al Tresor turc. La sentència va sostenir que els
terrenys dins i adjacents al monestir, que el monestir ha controlat durant
dècades i sobre els quals ha pagat impostos, pertanyen a l'estat. Al juny de
2012, el Tribunal Suprem d'Apel·lacions de Turquia va confirmar aquesta decisió.
Els assiris van continuar protestant.
Al setembre de 2013 el primer ministre Erdogan va anunciar que
la terra seria retornada a la comunitat siríaca. Al febrer del 2014 es
retornaven 12 parcel·les de terra, en quedaven 18 més per tornar. Aljuny
del2018 s’aprovava el retorn de les propietats històriques siríaques i es van
retornar tots els títols de propietat, que havien estat confiscats, d’aquest
monestir.
Es vista tan sols una part; la zona on vida els monjos no. En
una de les sales hi ha una maqueta del monestir, que permet fer-se una idea millor
de la quantitat d’espais que hi ha.
Es veuen inscripcions i també hi ha llibres, en que, si no
estic confosa, en el text es fa servir l’alfabet àrab però la llengua és el
siríac.
Vam baixar també a on hi ha enterrades les restes dels monjos
dels que he parlat abans. Són dues sales, amb fosses a les parets i em sembla
recordar que també alguna al terra.