10 d’octubre 2025

Ladakh i Caixmir (2009)-43. Caixmir. Srinagar: Jamia Masjid o Mesquita dels divendres

La Jamia Masjid la va encarregar el sultà Sikandar el 1394, a instàncies de Mir Mohammad Hamadani, fill de Mir Sayyid Ali Hamadani. La construcció es va acabar l’any 1402, i se la considera una de les mesquites més importants del Caixmir.

Aquesta mesquita ha sigut, durant generacions, el lloc de les protestes anti-Índia, i és un lloc on la gent es reuneix per parlar de la situació política i el conflicte del Caixmir.

Durant el període Sikh (1819–1846), la mesquita va estar tancada 21 anys; era durant el govern del maharajà Ranjit Singh, quan el governador de Srinagar era MotiRam. L’any 1819 el governador va prohibir fer la crida a l’oració i també anar-hi a resar. No es va reobrir la mesquita fins a l’any 1843, quan el governador era Ghulam Muhi-ud-Din. Durant 11 anys, només es va permetre l’oració dels divendres; la mesquita s’obria les hores justes per a aquesta pregària i després es tornava a tancar.

L’any 1931 va ser un any de molta agitació al Caixmir. Aquest any es va celebrar un funeral per a 22 manifestants musulmans que es van dur aquí, després que la policia de obrís foc contra ells. Els líders musulmans van començar a pronunciar discursos contra el maharajà dogra Hari Singh.

Al maig del 2008, el govern de l’Índia i el govern estatal de Jammu i Caixmir van arribar a un acord per transferir 99 acres de terra forestal a la Junta del Santuari de Shri Amarnathji  a la vall principal del Caixmir, per establir refugis temporals i instal·lacions per als pelegrins hindús que anaven al temple d’Amarnath.

Això va crear controvèrsia i rebuig, amb manifestacions a la vall del Caixmir contra la transferència de terres. La manifestació més gran va comptar amb més de 500.000 manifestants, una de les més grans de la història del Caixmir.

A Srinagar, durant una de les manifestacions contra la transferència de terres forestals, la policia va disparar contra la multitud i van morir sis persones i 100 més van resultar ferides.

A rel d’això es van organitzar protestes, els líders de les quals van acabar en arrest domiciliari. A tota l’àrea de Srinagar, la majoria dels edificis públics, incloses escoles i oficines governamentals, i molts negocis, van tancar.

Durant les protestes també van tancar aquesta mesquita durant unes setmanes, per tal de sufocar la rebel·lió.

Durant el govern de coalició liderat per Mehbooba Mufti, la mesquita va tornar a estar tancada durant tres mesos, durant els disturbis del 2016, i de nou el 2017 i el 2018 durant diferents períodes de temps.

El 28 de desembre de 2018, un grup de joves emmascarats va irrompre a la mesquita amb banderes de l’Estat Islàmic, després de les oracions del divendres, quan la mesquita estava gairebé buida; el vídeo de l’incident es va fer viral a les xarxes socials i va provocar la condemna d’una àmplia gamma d’organitzacions i figures públiques. La setmana següent es va fer una cerimònia per purificar la mesquita, i un altre dia se’n va fer una altra per reiterar la seva importància i santedat.

Vista la seva història, i que ha passat períodes tancada, va ser una sort poder-la visitar. 

L’arquitectura de la Jamia Masjid té influència persa amb similituds amb les pagodes budistes. La mesquita ha patit molts danys al llarg de la seva història, degut a incendis; va patir al menys tres incendis devastadors i va ser restaurada després de cada desastre.

 




Ladakh i Caixmir (2009)-42. Caixmir. Srinagar: HariParbat

Finalment, el darrer dia del viatge vam poder apropar-nos al barri antic de Srinagar. El primer que vam visitar va ser el Hari Parbat. 

Hari Parbat, també anomenat Koh-i-Maran, és un turó que hi ha a la ciutat, des d’on es té una bona vista.

Dalt d’aquest turó s’hi havia construït un fort en el segle VI, però em sembla que d’aquest no en quedares, sinó que el fort Hari Parbat, que corona el turó és una fusió de visió mogol i execució afganesa.

Els fonaments de les muralles exteriors del fort són de l’època de l’emperador mogol Akbar, de l’any 1590; Akbar volia construir la nova capital, Nagar Nagor, envoltant el turó. Va construir enormes murs defensius de pedra calcària grisa, una raresa en l’arquitectura caixmiri, que tradicionalment afavoria la fusta. No obstant això, les prioritats polítiques van canviar i el fort mogol va quedar incomplet.

A principis del segle XIX, sota l’Imperi Durrani, el governador Atta Muhammad Khan va fortificar el cim del turó amb una fortalesa robusta i defensiva, construïda amb pedra gruixuda i morter de calç. A diferència de l’elegància mogol, aquest fort era utilitari, amb passadissos estrets, baluards de vigilància i cambres militars dissenyades per a la defensa. Segons el folklore local, fins i tot hi ha un túnel tancat sota el fort, que es creu que condueix cap al llac Pokhribal.

El fort conserva dues de les entrades: Kathi Darwaza, amb les seves inscripcions perses i motius de lotus, va servir com a porta cerimonial principal; Sangeen Darwaza, al vessant occidental, compta amb escales bessones i arcs estriats, cadascun explicant una història d’ambició imperial passada.

El que fa que Hari Parbat sigui excepcional és que és un dels pocs llocs de l’Índia on els espais sagrats de tres grans religions comparteixen la mateixa geografia en convivència pacífica.

El temple Sharika Devi (hinduisme): situat al vessant occidental, aquest temple està dedicat a la deessa Sharika, una forma de Durga de 18 braços. Segons el Nilamata Purana, la deessa va prendre la forma d’un ocell i va deixar caure un còdol sobre el dimoni Jalodbhava; el còdol es va convertir en Hari Parbat, atrapant el dimoni a sota. El temple compta amb un Sri Chakra de roca natural i 108 esglaons sagrats, que simbolitzen l’ascens espiritual.

El santuari de Makhdoom Sahib (Islam): situat al costat sud, aquest santuari de dos pisos honra el xeic Hamza Makhdoom, un sant sufí del segle XVI que va predicar l’espiritualitat i la justícia social. El santuari, adornat amb fusteria del Caixmir i arcs mogols, és un dels llocs islàmics més visitats de la vall. Milers de persones el visiten cada setmana, buscant benediccions i curació per intercessió del sant.

El gurdwara Chatti Patshahi (sikhisme): prop de la porta Kathi Darwaza, aquest gurdwara marca la visita de Guru Har Gobind Sahib, el sisè guru sikh, al Caixmir a principis del segle XVII. Encara flueix una font sagrada, que es creu que va ser creada miraculosament pel Guru per servir a la gent de la regió.

Junts, aquests llocs religiosos fan de Hari Parbat no només un lloc de pelegrinatge, sinó un símbol viu del pluralisme i el respecte interreligiós.

El fort va estar tancat durant 20 anys i va reobrir-se al públic l’any 2007.

El primer que visitem és el santuari Makhdoom Sahib, del segle XVI i dedicat a aquest sant sufí.

El següent que veiem és la mesquita Akhund Mullah Shah, que està mig en ruïnes. Aquesta mesquita la va fer construir Dara Shikoh, l’any 1649, per al seu mentor.







Ladakh i Caixmir (2009)-41. Caixmir. Prop de Srinagar, llac Manasbal

El llac Manasbal és el llac d’aigua dolça més profund de l’àrea de Safapora. Anomenat així pel llac sagrat Manasarovar, que està prop del mont Kailash. Hi ha quatre pobles al voltant del llac.

A la perifèria del llac hi flors de lotus que floreixen al juliol i agost. Els rizomes dels lotus es cullen i es comercialitzen, la població local també els menja. El jardí mogol, anomenat Jaroka Bagh (que significa finestral), construït per Nur Jahan, té vistes al llac.

El llac és un bon lloc per a l’observació d’aus, ja que és una de les zones de posta naturals més grans d’aus aquàtiques del Caixmir.

Aquest llac està a uns 30 km de Srinaga.

Els locals creuen que és un llac antic, però no s’ha fet la datació exacta. A prop de la riba nord del llac hi ha les ruïnes d’un fort del segle XVII, anomenat Jharokha Bagh, construït pels mogols, i utilitzat en el passat per les caravanes que viatjaven del Panjab al Caixmir.

Anem vorejant el llac, i arribem fins a un antic temple hindú. La meitat inferior del temple, que havia quedat enterrada, es va trobar durant les obres de restauració del llac. Sembla que és del 800 o 900 dC, durant el govern d’Avantivarman o Sankaravarman.








Ladakh i Caixmir (2009)-40. Caixmir. Prop de Srinagar: temple Sugandhesa, Sopore i llac wular

Era el primer dia del ramadà, i donada la situació a la ciutat vam sortir fora de Srinagar, cap al nord-oest, direcció a Soporo.

A uns 25 km de Srinagar, a la ciutat de Pattan, hi ha les ruïnes del temple hindú Sugandhesa, dedicat a Xiva.

El Rajatarangini (el riu dels reis) és una crònica llegendària i històrica de la part nord-occidental del subcontinent indi, particularment dels reis del Caixmir. Va ser escrit en sànscrit per l’historiador del Caixmir Kalhana, al segle XII dC.

En aquesta crònica s’esmenta que a Pattan es van erigir tres temples que antigament s’anomenaven Sankarapurapattana, pel nom del seu fundador, el rei Sankaravarman (883-902). De fet em sembla que aquest és el nom de la nova ciutat que va fer construir i en la que s’hi van erigir els tres temples. Aquest tres temples són: Sankaragaurisvara, Sugandhesa i Ratnavardhanesa. El primer, és el temple més gran que es troba prop de Pattan, va ser construït pel rei, el segon, que és el més proper a Srinagar, porta el nom de Sugandha, la seva reina, i el tercer, del qual fins ara no s’ha trobat rastre, va ser construït per Ratnavardhana,  el seu ministre. Tots tres estaven dedicats a Xiva.

En la crònica es fa esment que alguns dels materials utilitzats en la construcció d’aquests temples i de la nova ciutat provenien d’un lloc budista més antic,  Parihasapura.

 Kalhana esmenta que, de la mateixa manera que un mal poeta roba material d’altres poetes, un mal rei saqueja altres ciutats. Sankaravarman va saquejar el proper lloc budista de Parihaspora per construir la seva nova ciutat. Diu que van ser les males accions del rei les que van portar a la gent a oblidar el nom real d’aquesta ciutat i en lloc d’això l’anomenaven simplement Pattan (ciutat o camí). També esmenta que la fama de la ciutat no es basava en els temples, sinó en la fabricació de draps de llana i comerç de bestiar.

El temple va ser construït durant el regnat de Shankarvarman (833-900), fill d’Awantivarman, fundador de la dinastia Utpala. Porta el nom de l’esposa de Shankarvarman, Sugandha. A la mort del rei i la mort prematura dels dos fills, Sugandha va governar el Caixmir del 904 al 906 dC. Va ser executada pel rei Partha, que va governar del 906 al 921.

Un estudi dels danys al temple de Sugandesha suggereix que una part de les parets exteriors es va ensorrar al segle X o XI, i també es van patir danys significatius en el terratrèmol de 1885. Em sembla que també es qüestiona desi es va arribar a acabar la construcció.

Em sorprèn veure que tan sols tinc una fotografia. No sé si és perquè no ens van deixar apropar-nos al lloc...

Reconstruir el que vam fer aquest dia em costa una mica ja que tinc molt poques notes i les fotografies tampoc m’ajuden gaire a ubicar les coses.

Vam arribar fins a Sopore, prop d’allà vam visitar un mausoleu des d’on hi havia vista sobre el llac Wular. D’aquí vam anar a un poble que no he sabut trobar al mapa, Oloso, o alguna cosa similar i acabem anant al llac Manasbal.

Sopore està a 45 km al nord-oest de Srinagar. Ha sigut un import centre de negocis del nord del Caixmir. Té importància tant per la seva història com pel seu paper en l’economia.

Aquí hi ha el segon mercat de fruites més gran d’Àsia. Aquest mercat facilita al voltant del 40 % de la producció i venda de pomes a la vall del Caixmir; això fa que a Sopore se la conegui com “la ciutat de la poma del Caixmir”.

A més, la ciutat està propera al llac Wular, un dels llacs d’aigua dolça més grans d’Àsia, i una font important de peix per a la vall del Caixmir. També es distingeix per la seva producció de castanyes d’aigua.

L’antiga Sopur està situada a les dues ribes del riu Jhelum, cosa que li confereix un entorn pintoresc i històricament ric. Aquesta zona històrica és coneguda per la seva densa xarxa de 30-35 mohalles (comunitats). Cada mohalla té el seu caràcter i història únics, junts formant una part diversa i culturalment significativa de l’antiga Sopur. La ciutat nova és de mitjans del segle XX.

Antigament la ciutat s’anomenava Suyyapura, i la va fundar un reputat enginyer caixmiri, Suyya, en la segona meitat del segle IX.

Suyya ver capaç de drenar l’aigua quan hi havia inundacions i convertir les terres inundades en terres de conreu. Això va atraure a molta gent a establir-se al lloc on ell residia, i així va sorgir Suyyapura. Amb el pas del temps i l’ús constant, la pronunciació del nom es va distorsionar fins arribar al nom actual de Sopore.

He trobat una mica d’informació sobre aquest enginyer.

El Caixmir patia constants inundacions i això provocava pèrdues de les terres cultivables i de retruc, manca d’aliments. El rei Lalitaditya, que va governar el Caixmir a mitjans del segle VIII, va drenar amb grans esforços una mica d’aigua de la vall, i hi va haver una certa millora en les collites, però no eren suficients.

El rei Avantivarman fundador de la dinastia Utpala, va regnar al Caixmir del 855 al 883); durant el seu regnat la gent patia molta fam i la gent estava desesperada. La llegenda diu que el rei estava molt afligit per la fam i va pensar en diversos plans per tal de resoldre el problema. Gràcies als seus mèrits, va baixar a la terra el mateix déu de l’aliment (Annapati), encarnat en l’il·lustre Suyya, per donar nova vida a la gent.

No es coneix l’origen de Suyya, el seu naixement està envoltat de misteri. Es deia que pels seus actes, que eren meravellosos, no podia haver nascut del ventre d’una dona. Es diu que quan era un nadó, una dona de nom Suyya el va trobar en una olla de terra que hi havia al costat de la carretera, el va recollir i el van anomenar Suyya. El nen va créixer i es va convertiren un jove intel·ligent; quan ja tenia una mica d’educació es va convertir en professor dels nois locals. Suyya va arribar a ser conegut com un gran enginyer de la cort del rei Avantivarman.

El Caixmir patia constants inundacions i això repercutia en els cultius que van disminuir. Suyya va trobar que la recurrència de les inundacions a la vall es devia a que les aigües del riu Vitasta no podien passar amb prou rapidesa a través del congost, a uns 5 km per sota de Baramulla, ja que l’estret pas quedava bloquejat amb còdols. Suyya va fer treure les roques i va construir alguns murs de pedra per protegir-ne el lliscament. També va construir nous llits per al riu. Gràcies a això es van recuperar milers d’hectàrees de terra cultivable i van sorgir centenars de nous pobles en aquesta zona.

El gran cronista Kalhana explicava que sempre que es parlava de fam, Suyya deia que sabia com desterrar-la si se li proporcionaven els mitjans. El rei Avantivarman quan va assabentar-se del què deia el va fer anar a la cort on li va repetir el mateix. No va voler explicar el seu pla i els cortesans el van declarar boig, però el rei va decidir arriscar-se i va posar els seus tresors a la disposició de Suyya.

Suyya va agafar moltes olles plenes de diners en un vaixell i es va dirigir cap a Madavarajya, el districte del sud de la vall. Va llançar una olla de diners a un poble anomenat Nandaka,  que estava submergit per l’aigua de la inundació; després va tornar precipitadament, anant a Yakshadar prop de Khadanyar per sota de Baramulla i va llançar grapats de diners al riu. La gent pensava que Suyya estava boig, però el rei estava expectant a veure què en sortia de tot allò.

La gent, que estava afamada, va saltar al riu, prop de Dyaragul, i per poder trobar les monedes que havia llançat allà, van treure les roques que havien caigut al llit del riu. Això va accelerar el flux d’aigua, que es va drenar ràpidament i la terra submergida va reaparèixer. L’olla plena de diners, que havia deixat caure en aigües profundes a Nandaka, també va aparèixer a la vista de tothom.

L’exactitud topogràfica de Kalhana en els seus relats sobre la regulació de les aigües del Vitasta que va fer Suyya, ajuda a traçar el curs original del riu i els canvis que ha patit després el seu curs. Anteriorment, el Vitasta i el Sindh es trobaven prop de Trigami, convertint una gran àrea en un pantà. Però Suyya va planificar la seva confluència a Shadipur i va regular el curs del Vitasta de tal manera que fluïa a través del llac Wular. El curs dels afluents també es va regular de manera similar. L’aigua es canalitzava amb finalitats de reg i a cada poble se li assignava tanta aigua com fos necessària per als seus cultius.

Suyya va aconseguir que molts pobles que estaven en zones pantanoses es poguessin recuperar; es van crear terraplens circulars aixecats al  voltant dels pobles per evitar l’entrada d’aigua. Diu que semblaven bols rodons i per això se’ls va anomenar Kundala i alguns pobles encara conserven aquest mot. No obstant això, les operacions de reg de Suyya, eliminant la cruïlla del riu Vitasta i Sindhu, de Parihaspura a Shadipur, van fer que Parihaspura perdés la major part de la seva importància.

Suyya va complementar aquestes mesures amb un pas igualment important per millorar el sistema de reg, que era indispensable per al cultiu de l’aliment bàsic del Caixmir. Suyya va agafar terra dels diferents pobles, i va observar quan de temps trigava en assecar-se; així va determinar el període necessari de reg per cada tipus de sòl. Després va organitzar en conseqüència de manera permanent la mida i la distribució del curs d’aigua per a cada poble, i utilitzant diversos rierols per al reg, i així va embellir totes les regions amb una abundància de camps de regadiu que es distingien per excel·lents productes.

Sopore, que es troba a poca distància per sota del punt on el Vitasta deixa el Wular, ha mantingut la seva importància fins als nostres dies.

Sembla que en el segle XV hi va haver una explosió que va destruir Suyyapura i els arxius oficies es van perdre.

Nosaltres vam arribar a Sopore, i vam trobar un bon embús de cotxes, tot estava molt col·lapsat. Després tinc alguna fotografia, que suposo que és de la ciutat, amb tot tancat. No sé si era per la vaga general o pel ramadà. 

La següent fotografia que tinc és d’una hora més tard. Un poble a la vall que no sé quin és. I encara una altra hora més i arribem a un mausoleu des d’on tinc anotat que hi ha vista sobre el llac Wular; comparant amb altres fotos trobades per internet identifiquen aquest lloc com un dels miradors del llac Wular.  

Del mausoleu les fotografies no donen cap pista sobre on és ni de quin mausoleu es tracta.

El llac Wular és un dels llacs d’aigua dolça més grans del sucontinent  Indi.

La grandària del llac varia molt segons les estacions, de 30 km2 a 189 km2 (em sorprèn aquesta diferència tant gran, no sé si els valors són correctes).

L’any 1444 el soldà caixmiri Zain-ul-Abidin va ordenar la construcció d’una illa artificial enmig del llac.

Segons les creences tradicionals, a la vora del llac hi havia la ciutat del rei Raja Sudrasen. A causa dels seus crims, el nivell de l’aigua del llac va pujar i el rei i tots els seus súbdits van morir ofegats. Es deia que durant els mesos d’hivern, quan el nivell de l’aigua baixava, es podien veure les ruïnes del temple.

Abans deia que Zayn-ul-Abidin va fer construir una illa al mig del llac; suposo que té a veure amb aquesta altra història. Diuen que va construir una barcassa espaiosa que va enfonsar al llac i a sobre hi va posar una base de maons i pedres fins que va pujar prou alt com per estar al nivell de l’aigua. Això devia ser l’illa artificial. Després a sobre hi va erigir una mesquita i altres edificis i va donar a l’illot el nom de Lanka. La despesa d’aquesta obra es va pagar gràcies al descobriment de dos ídols d’or massís, que havien trobat els bussejadors en el llac.

Mitja hora més tard arribàvem a un poble, que jo he anomenat Oloso, perquè és el que tenia anotat, però com que no l’he trobat al mapa, deu ser algun altra nom, tot i que no n’he vist cap que s’hi assembli.

En el poble ens ensenyen un fruit negre en forma d’estrella, són castanyes d’aigua. Creixen al llac i es deixen assecar abans de menjar. Suposo que aquestes que estan negres ja són seques. A l’interior el fruit té forma i un cert gust, d’ametlla.

El poble és on viu la família del Tarik, que em sembla que era el nostre guia local. Les noies molt desinhibides, volien mirar i tocar tot el que dúiem, i és que sempre duem un munt de coses que ells no fan servir.

Una hora i quart més tard estàvem dinant en un parc; un cop més, no sé a on. De seguida ens vam trobar envoltats de gent, que ens observava i escoltava la nostra llengua. La curiositat era mútua entre ells i nosaltres.

Després de dinar vam continuar ruta cap al llac Manasbal.