10 d’octubre 2025

Ladakh i Caixmir (2009)-45. Caixmir. Srinagar: Janqa de Shah Hamadan

Vam creuar el riu Jhelum per anar a veure una altra mesquita, que és la que em va agradar més: Janqa de Shah Hamadan

La construcció que visitem ara  és un janqa dedicat a Shah Hamadan. Un janqa o khanqah és un edifici concebut per a les reunions de les germandats sufís, i lloc de retir espiritual. En el passat servien també d’alberg per allotjar als viatgers sufís i als estudiants de l’islam. No sé si a tot arreu o tan sols al Caixmir, són mesquites associades a sants específics. Aquesta mesquita és sunnita; la majoria del sufisme és sunnita, però també existeix el sufisme xiïta.

Aquest centre es considera que és el primer janqa que hi va haver a la vall del Caixmir. Es troba a la riba dreta del riu Jhelum, entre el tercer i el quart pont.

Shah Hamadan és el nom honorífic amb que es coneixia a Mir Sayyid Ali Hamadani (1314–1384) un sant persa sufí, erudit, poeta i missioner de l’orde Kubrawiya; aquest sant era molt venerat perquè va difondre l’islam al Caixmir i a l’Àsia Central. Shah Hamadan significa Rei de Hamadan, el nom de la ciutat on va néixer, a Pèrsia. 

Va tenir un paper fonamental en la configuració del paisatge religiós, cultural i econòmic de la regió a través dels seus ensenyaments, escrits i introducció de l’artesania persa. Hamadani va ser autor de nombrosos tractats sobre el sufisme i la teologia islàmica, i va establir institucions religioses a Pèrsia, Àsia Central i Àsia del Sud.

Aquest santuari el va fer construir el soldà Sikandar Butshikan, l’any  1395, anys després de la mort del sant, com a expressió d’amor i reconeixement per ell. Al llarg del temps hi ha hagut diverses restauracions però manté el seu significat espiritual.

L’any 1480, el santuari va ser destruït en un incendi. El llavors governant, el sultà Hassan Shah, va ampliar les seves instal·lacions i les va reconstruir. El 1731, el Khanqah va ser destruït de nou per un incendi i després reconstruït per Abdul Barkat Khan.

L’any 2017 va patir un nou incendi, que va danyar l’agulla de l’edifici. Els bombers van arribar al lloc dels fets i van aconseguir aturar la propagació del foc que va evitar més danys a l’edifici. Els treballs de restauració es van iniciar immediatament i el 30 de març de 2018, es va instal·lar amb èxit una corona renovada a l’agulla del santuari.

Jo hi vaig ser en el 2009, per tant les fotografies que poso són d’abans d’aquest incendi.

El santuari és un exemple de l’arquitectura tradicional de fusta del Caixmir, que abasta dissenys perses, d’Àsia Central i indígenes. El santuari és un excel·lent exemple d’artesania medieval i, fins i tot després de diverses restauracions, encara conserva l’estil artístic.

Les parets exteriors del santuari estan adornades amb talles i motius de fusta incrustats, motius geomètrics i florals. L’estructura de dues plantes està coberta per un sostre piramidal cobert amb teules de fusta. El santuari té parets pintades de colors vius, principalment verds, que simbolitzen la pau, la prosperitat i l’harmonia. Hi ha balcons de fusta sobre la façana del santuari.

L’interior està decorat amb dissenys florals i geomètrics fets amb paper maixé. A les parets del santuari hi ha inscripcions àrabs i perses, principalment versos de l’Alcorà i versos que exalten al sant.

El santuari de Shah Hamadan no és només un memorial, sinó més aviat un centre de la vida espiritual i cultural del Caixmir. La influència de Hamadani en la societat caixmiri va més enllà de la qüestió religiosa. Se li atribueixen diverses reformes socioculturals i econòmiques al Caixmir que van definir el patrimoni cultural de la regió.

Va donar a conèixer al Caixmir diversos oficis i indústries, que més tard es van convertir en la columna vertebral de la cultura econòmica i cultural de la regió, i també va portar bons artesans de Pèrsia amb els quals va introduir la famosa tècnica de teixit de xals del Caixmir (Pashmina), teixit de catifes, paper maixé i altres artesanies que són fonamentals per a la cultura del Caixmir. La influència del sant a través d’aquests oficis es pot veure fins i tot al Caixmir contemporani, on aquestes indústries prosperen.

La justícia social i la caritat són els altres principis ensenyats per Shah Hamdan. Va ser un dels partidaris més fervents d’aportar el benestar als pobres, febles i oprimits. Aquests pensaments humanistes, de justícia i igualtat,  feien que fos acceptat tant pels musulmans com pels no musulmans. Va propagar la simplicitat, la humilitat i la caritat.












Si no estic confosa, vam dinar per la ciutat antiga, una mena de menú degustació. El wazwan és el menjar típic de casament i consta de 33 plats diferents; a nosaltres ens van servir una versió reduïda, que constava de sis plats.

És típic i de la cuina del Caixmir i originari també del Caixmir. Gairebé tots els plats són a base de carn, de xai o de vedella. És popular a tota la regió del Caixmir. A més, també se serveix internacionalment en festivals i reunions gastronòmiques del Caixmir. Tots els plats es preparen segons els estàndards halal.

Per als vegetarians, hi ha també algunes delícies, com Dum Alve, Nadur (tija de lotus), Haakh (col verda); el pulao vegetarià del Caixmir és un plat saborós preparat amb espècies aromàtiques del Caixmir, verdures i una barreja de fruits secs.

En la llengua caixmiri, waz significa cuiner o cuinar i wan significa botiga.