03 d’octubre 2025

Ladakh i Caixmir (2009)-20. Ladakh: vall de Nubra, Sumur i Yarab Tso

Sumur es troba a la riba del riu Nubra; sinó estic confosa, teníem el campament prop d’aquest poble. Tinc anotat que era la festa de la independència.

Històricament Sumur estava en l’antiga ruta comercial que connectava Khasgar (Xina) amb Ladakh (Índia).

En aquest poble hi ha el monestir de Samstanling, del llinatge Gelug. Es va fundar l’any 1848. A la festa que trobem en el poble hi ha algun cartell amb el nom d’aquest monestir.

Hi ha un antic fort al cim del turó, just a sobre del monestir. El monestir és un dels més grans de la vall de Nubra, i el va fundar el Lama Tsultim Nima. Hi ha una enorme gravat a la roca que data del segle VIII-IX dC.

A la sortida del poble hi ha dunes.

Sum en ladhaki significa tres i yur significa corrent o canal, i es diu que el nom de sum-yur vindria per la proximitat de la confluència de tres corrents d’aigua. També diuen que Sum-yul podria referir-se a tres pobles.

Avui ens dirigim cap a l’altre riu,el Shyok, i abans trobem el llac Yarab,Yarab tso, que no tinc clar on està, ja que les informacions que he trobat eren poc clares o contradictòries. No sé si està a la riba del riu Nubra, més amunt de Sumur, o més avall d’aquest poble i proper a la confluència dels  dos rius, o si ja està proper a Diskit.

Al Yarab Tso se’l descriu com el llac amagat, també diuen que és màgic. A la nit si hi ha animals que van a beure de la seva aigua, al matí s’han multiplicat i n’hi ha més. També diuen que s’hi veuen reflectits monestirs del Tibet.

I en diuen el llac amagat per la seva ubicació entre les roques que l’amaguen a la vista fins que gairebé no ets allà.

Aquest llac es troba a uns 4.300 metres d’altitud. L’entorn és desèrtic, amb sorra blanca.

A més de la seva bellesa natural, el Yarab Tso té un significat espiritual, especialment per a la comunitat budista de Ladakh. El consideren un llac sagrat i s’associa amb una sèrie de mites i llegendes transmesos de generació en generació. Els locals veuen el llac com un lloc de poder espiritual, un lloc on s’entrecreuen lo diví i lo terrenal. És habitual que els visitants, especialment els budistes, s’acostin al llac amb un sentiment de reverència.

La primera de moltes llegendes populars associades amb Yarab Tso es refereix a la seva creació. Segons els locals, aquest llac va ser creat per interferència divina, per tant, el llac es pot considerar més sagrat que simplement una entitat física. Es creu que els déus d’aquesta regió beneeixen aquest llac, i les aigües d’aquest llac tenen propietats purificadores. No obstant això, no s’aconsella consumir o banyar-se al llac, ja que és irrespectuós pertorbar la seva santedat.

Tot i que Yarab Tso no és tan ric biològicament com alguns dels llacs més grans de Ladakh, és un component ecològic important en aquesta regió. Aquest llac s’alimenta d’aigua de desglaç glacial, proporcionant una font estable d’aigua dolça en un paisatge àrid. L’altitud, les temperatures fredes i la manca de vegetació al voltant del llac creen un microambient únic que suporta una varietat limitada però especialitzada de flora i fauna.

La topografia està dominada per la vegetació desèrtica alpina on només les plantes més resistents, com els ginebres, les molses i els líquens, poden sobreviure en les condicions més inhòspites. Les plantes al voltant de Yarab Tso evita l’erosió de la capa superior del sòl i proporcionen refugi a petits mamífers i insectes.

Per a la vida salvatge, al llac i als voltants hi ha algunes espècies d’ocells, també aus migratòries que s’aturen al llac durant breus períodes quan han de recórrer llargues distàncies. S’hi ha pogut veure la grua de coll negre, l’oca de cap barrejat i algunes espècies d’ànecs. Les aigües són cristal·lines i, tot i que no es coneixen grans espècies de peixos a l’interior del llac.