04 d’octubre 2025

Ladakh i Caixmir (2009)-22. Ladakh, retorn a Leh pel Wari La

Deixem enrere la vall de Nubra i tornem a Leh per una altra carretera.

El paisatge per aquesta via és molt variat. La vall és més estreta, es veu més verd a les ribes del riu.... Veiem alguna marmota, també burros i cavalls.

És un trajecte bonic, tot i que va tenir un final accidentat. Un dels cotxes es va espatllar, es va trencar un eix de les rodes. Entre tots els conductors el van enretirar del mig del pas i el van deixar allà fins l’endemà que hi van anar amb un mecànic. Ens vam haver d’enquibir tots en els altres vehicles, nosaltres i equipatges.

Tinc anotat que abans d’arribar al port de muntanya passem per Tangyar, però no he trobat cap referencia amb aquest nom, com que abans del Wari La tinc fotografies d’un poble sobre un turó, suposo que és Tangyar.

Això d’escriure sobre un viatge de fa catorze anys té els seus inconvenients; per una banda ho tinc força oblidat, i m’he de fiar de les anotacions que havia fet i de les fotografies, i precisament en quant a les fotografies també és un problema ja que l’aplicació Lens no sempre em serveix, han passat tants anys que molts edificis estan restaurats i per tant a vegades no els reconeix i no em dona una pista fiable.

Per altra banda, no tot ho tinc oblidat hi ha moltes fotografies que de seguida em porten al moment en que la vaig fer. Tinc la sensació de que vivia els viatges intensament, potser més que ara, potser perquè ara ja noem sorprenen tant les coses i els llocs... Opotser és perquè feia molts passes de fotos en tornar, quan ho tenia fresc, i el viatge em quedava gravat.

Sobre el turó hi ha un gompa, però tampoc he trobat informació. Sembla que hi ha coves a la paret de la roca.

Com es pot veure en les fotografies aquesta ruta no és tant bona com la que passa per Khardung La. En aquesta hi ha trams trencats, bona part sense asfalt, és més solitària....

Arribem al pas, i tampoc hi ha cap rètol, o no el vaig fotografiar, però m’estranya. Suposo que és el Wari La perquè hi ha les banderoles d’oració habituals.

Aquest pas està a 5.312 metres d’altitud.

He vist fotografies per internet en les que sí que hi apareix un rètol, potser no són tant antigues com les meves.

Des d’aquí a Leh hi ha uns 73 km. La ruta és més llarga en comparació amb la del Khardung La. Però diuen que és estratègicament important per a l’exèrcit indi, ja que els hi permet accedir més fàcilment a la part oriental de la vall de Nubra, a Rangdu i Agham.