04 d’octubre 2025

Ladakh i Caixmir (2009)-23. Ladakh, del Wari La a Leh: Sakti, gompa de Takthok i gompa de Chemrey

Vam aturar-nos al poble de Sakti i després de dinar vam anar a visitar el gompa de Takthok.

Takthok, així és com m’ho va escriure el guia, tot i que en algun altre lloc ho he trobat escrit sense la h, Taktok.

El gompa de Takthok és un monestir budista que es troba en el poble de Sakti, situat aproximadament a 46 km a l’est de Leh. És l’únic monestir de Ladakh que pertany a la tradició Nyingmapa del budisme tibetà, són els del barret vermell. El nom és Takthok, literalment significa “sostre de roca”; va ser anomenat així ja que tant el sostre com les parets són de roca.

Aquest monestir es va fundar a mitjans del segle XVI, durant el regnat de Tsewang Namgyal I (1575-1595); es va construir en un vessant de la muntanya, al voltant d’una cova en la que es diu que al segle VIII hi va meditar Padmasambhava.

El temple principal és fosc i ombrívol amb un sostre baix de roca cobert amb els residus deixats al llarg dels segles per les làmpades de mantega que s’hi ha anat cremant. Les pintures de les parets també han patit els efectes del fum generat per les làmpades, i el terra se sent enganxós.

Més avall s’ha convertit una altra cova en una cuina amb grans estufes on cuinar per a tots els pelegrins que arriben a la festa anual (que s’ha traslladat als mesos d’estiu per acollir turistes).

La sala principal o terrassa de du-khang, té diverses pintures i estàtues de Maitreya, Padmasambhava i la seva manifestació Dorje Takposal.

L’any 1980 es va construir un nou temple, consagrat pel14è Dalai Lama, just a sota del complex del monestir. Es creu que en una petita cova darrere del monestir i el temple,  és on va viure i meditar, durant tres anys, Padmasambhava.

En el monestir es guarden 108 volums del Kanjur, un recull de textos sagrats del budisme; aquest recull els ensenyaments de Buda.

El Rintpotxé o lama en cap de Tak Thok és del Tibet i és molt respectat pels ladakhis. Aquest gompa alberga uns 55 lames de la secta budisme Nyingma-pa, també coneguda com el “Vell Ordre”. Els membres d’aquesta secta són seguidors dels ensenyaments de Padmasambhava i com ja he dit, aquest és l’únic gompa de Ladakh que segueix aquest ordre.

En entrar al pati principal, un queda immediatament impressionat pels afloraments rocosos que envolten la gompa. De fet, la façana de fusta de la capella és només una façana per a la cova que hi ha darrere i la major part del gompa consisteix en habitacions tallades a la roca, o en coves ja preexistents.

La capella de la cova es troba a l’esquerra quan s’entra al pati central. Recentment s’ha pintat una petita avantsala de la capella de la cova amb les Divinitats Guardianes de les Quatre Direccions. A la part davantera de la capella de la cova hi ha imatges de Padmasambhava i Avalokitesvara (amb els seus onze caps i 1.000 braços). Darrere d’aquesta imatge hi ha una petita porta tancada que condueix a la petita cova on se suposa que Padme Sambhava va viure i meditar durant tres anys. Aquesta cova no està oberta al públic. El sostre baix de la capella és la pedra del penya-segat.

Sortint de la cova, per un tram d’escales s’arriba al Kandshur Lha-khang, el temple on es conserven els 108 volums del Kandshur (o Kanjur),el recull dels ensenyaments de Buda. També hi ha estàtues de Sakyamuni (el Buda històric) amb els seus dos deixebles principals al seu costat. Les parets estan decorades amb murals de divinitats guardianes. Davant del Kandshur Lha-khang i a l’esquerra hi ha una petita capella que conté llibres religiosos i quatre petites estàtues de Buda.

Tornant al pati central, el Dukhang o sala d’actes principal queda a la dreta, al mateix costat on hi ha l’entrada al pati. L’entrada de la terrassa al Dukhang té murals nous de divinitats guardianes; aquests murals estan coberts de tela tot l’any, i tan sols es descobreixen durant el festival del monestir. Això es fa per protegir els colors.

Anteriorment havia comentat que em xocava veure les escultures dels monestirs amb la cara tapada, penso que potser la raó és la mateixa, preservar el color de les pintures.

Al Dukhang hi ha diverses files de seients baixos per als lames i davant de l’entrada hi ha un seient diferenciat, el tron reservat únicament per al Dalai Lama, que va visitar aquest monestir l’any 1980. A l’esquerra d'aquest seient hi ha una pintura mural de Padmasambhava i a la dreta hi ha una pintura de Sakyamuni.

A la paret de la dreta, cap a la part davantera, hi ha una caixa de vidre de petites escultures de colors fetes de mantega barrejada amb farina d’ordi. També hi ha tres grans estàtues: Maitreya (el Budadel futur o Buda de la compassió), Padmasambhava i Dorje Takposal (una manifestació de Padmasambhava).

Les altres parets estan pintades (recentment,  per tant no crec que fos el que vaig veure jo), amb representacions de divinitats guardianes fetes pel mateix artista ladakhi que va pintar el temple més alt de Chemrey.




Abans d’arribar a la carreta principal que ens portarà a Leh, encara hi ha un altre monestir, el de Chemrey.

Per les fotografies que tinc veig que no el vam visitar sinó que tan sols el vam veure de lluny. O potser algunes fotografies que he posat com del de Tak Thok són d’aquest.

Tinc anotat quela part més antiga d’aquest monestir és del segle VIII, i que l’altra part és posterior. La informació que trobo és que és un monestir del 1664, que es troba a uns 6 km de Hemis i a uns 46 km al sud-est de Leh.

Pertany al llinatge o secta Drugpa Kagyu del budisme tibetà. Va ser fundat pel lama Tagsang Raschen  (o Raspa), un dels lames més destacats del Tibet, i que  va ser deixeble directe de Ngawang Namgyal, el fundador de la secta Drukpa Kagyud. El monestir està dedicat al rei Sengge Namgyal.

En aquest monestir es conserva una important col·lecció d’escriptures, 29 volums de textos escrits amb or i plata.