Aquest temple hinduista està dedicat a Xiva i igual que els altres llocs que hem visitat a la vall, forma part del patrimoni de la humanitat. En aquesta vall hi ha set conjunts de monuments que formen part d’aquest patrimoni.
En el continent indi hi ha 275 temples dedicats a Xiva que en un text antic (entre els segles VI i IX) es mencionen com els més importants. Aquest temple de Pashupatinath es troba en aquesta llista.El temple en la forma que es veu actualment és de l’any 1692; el temple que hi havia hagut anteriorment no se sap quan es va construir.
Al voltant del temple principal, de dos pisos, al llarg dels segles s’han anat construint altres conjunts de temples. El complex de Vaishnava, que té el temple dedicat a Rama és del segle XIV. I el temple Guhyeshwari es menciona ja en un text del segle XI.
El temple de Pashupatinath és el temple hinduista més antic de la vall de Kàtmandu. Hi ha algun registre de l’any 400 dC en què ja es menciona aquest temple, en que la divinitat més venerada era Phasupati.
Hi ha diverses llegendes al voltant d’aquest temple de Aalok Pashupatinath. Una d’aquestes llegendes diu que Xiva i Parvati van prendre la forma d’antilops en els boscos que hi ha a la riba est del riu Bagmati. Els deus els van atrapar per una de les banyes i els van obligar a tornar a la seva forma divina. La banya es va trencar i s’adorava com a lingam de Xiva. Amb el pas del temps, va quedar enterrada i es va perdre. Segles més tard, un pastor va veure que la seva vaca regalimava llet; va excavar on es trobava la vaca i va descobrir el lingam diví de Pashupatinath.
En la religió hinduista, el lingam representa a Xiva, l’energia i potencialitat del déu. Té forma fàl·lica. Sovint es troba formant un conjunt amb el yoni, que representa la deessa mare, la divinitat femenina, Xacti, i té la una forma de base plana, simbolisme de la vagina.
En un dels temples del conjunt s’hi venera el lingam de Xiva.
Segons alguns historiadors aquest temple s’hauria construït en època del rei Licchavi Prachanda Deva (però no he aconseguit trobar quan va regnar). En altres cròniques es diu que aquest temple tenia forma de lingam, abans que es construís un temple de cinc pisos en el mateix lloc.
Amb el pas del temps va caldre renovar-lo i una de les reconstruccions va ser en temps del rei Shivadeva, finals del segle XI començaments del XII i posteriorment pel rei Ananta Malla que a més hi va afegir la teulada, a finals del segle XIII o començaments del XIV.El temple principal, al que no espot entrar, té forma de pagoda, amb dues teulades, de coure recobertes d’or. Les quatre portes que té estan cobertes de plata i el temple té un pinacle daurat.
Primer es renta el cos i després es prepara per a la cremació. La cremació serà més completa com més llenya, i em sembla que de millor qualitat combustible, es faci servir. Per tant, aquí juga un paper clau l’economia de la família. Un cop finalitzat el procés les restes es traslladen més enllà en el riu i si no estic confosa, s’aboquen a l’aigua.
Des de l’altra banda del riu, la fumarada de les diferents cremacions que estaven en marxa era important, sort en vaig tenir de la mascareta.