06 de setembre 2024

Est de Turquia-33. Mardin, Madrassa Kasimiye.

Abans de deixar Mardin anem a veure una madrassa que hi ha a les afores de la ciutat, la madrassa kasimiye.

Aquesta madrassa es troba al sud-oest de la ciutat antiga de Mardin. La va fer construir el soldà artúqida Isa Bey, però va morir en el camp de batalla l’any 1407 i l’obra va quedar inacabada. La construcció es va reprendre després que la ciutat caigués en mans dels turcmans d'Akkoyunlu. Sembla que es va completar l’any 1445.

L’any 1924 totes les madrasses de Turquia van haver de tancar, amb un intent de secularitzar la societat.

La construcció va començar durant el període artúqid, en el segle XIV, però va quedar inacabada degut a la invasió mongol. No hi ha cap placa amb inscripció que indiqui l’any de finalització de l’obra, però hi ha documents en que parlen de que es va acabar en el segle XV.

Es troba en un petit turó des d’on es contempla la plana mesopotàmica.  

La construcció de la madrassa, es va iniciar durant el període artúqi (segle XIII o segle XIV) però va quedar inacabada degut a les invasions dels mongols sota les ordres de Timur. Hi ha diverses fonts que parlen de que es va completar a finals del segle XVI, durant el regnat del soldà Kasım Ibn Cihangir (1487-1507). No hi ha cap inscripció on s’indiqui la data de construcció o de finalització de l’obra, per això les dates no són precises.

La porta d’entrada o Porta de la Corona és monumental, un bon exemple de la maçoneria característica de Mardin.

La madrassa té dos pisos, ubicats al voltant d’un pati central porxat hi ha 23 habitacions, 11 a la planta baixa i 12 en el primer pis. L’habitació principal a la planta baixa era la del mestre; i un dels espais més grans de l’edifici era la mesquita.

Hi ha l’iwan, un porxo amb una gran arcada, amb una font, el salsabil, i un petit estany quadrat en el mig del pati, on l’aigua de la font flueix cap aquí.

En un extrem del pati hi ha una habitació en la que es poden veure dos sarcòfags. Sembla un mausoleu i es creu que aquí hi ha les tombes del soldà Kasim i de la seva germana.

L’alçada de les portes d’entrada a les aules en el pati, no tenen més d’un metre d’altura; es diu que així l’estudiant quan entra a la sala en la que hi ha el mestre ha d’inclinar el cap com a signe de deferència. Els símbols de les portes de les aules devien estar relacionats amb la matèria que s’hi ensenyava.

La madrassa va estar funcionant com a tal, i de forma ininterrompuda, fins a la Primera Guerra Mundial; durant la guerra i un cop acabada, va ser una residència militar.

Mentre va estar activa s’hi ensenyava, amés de religió, medicina, matemàtiques, astronomia i química. Sembla que durant el segle XVI aquesta madrassa era una de les institucions més riques i que tenia més ingressos.

Hi havia rumors que deien que unes taques vermelles que es veuen en una paret eren de la sang de Kasım Ibn Cihangir, que va ser assassinat aquí pel seu oncle; ara s’han analitzat algunes mostres de les taques vermelles i s’ha vist que són d’origen vegetal.

La font que hi ha a l’iwan juntament amb l’estany al centre del pati, diuen que simbolitza la vida humana, des del naixement fins a la mort i l’altra vida, representen per l’aigua que flueix. L’aigua que brolla de la font representa el ventre de la mare, el punt d’inici de la vida. El primer lloc per on passa l’aigua representa la infantesa, la joventut i després la vellesa. L’estany al mig del pati de la madrassa, és el darrer lloc on arriba l’aigua, i es considera que és l’estany del Judici Final.

Actualment la madrassa és una mena de museu; vaig entrant a les aules per contemplar els invents que hi ha exposats i saber alguna cosa dels seus inventors.

Al primer que trobo és a al-Jazari, un brillant erudit i inventor del segle XII-XIII. Va néixer en aquesta regió, entre el Tigris i l’Èufrates i va viure sempre per aquí. Era un erudit, artesà, artista, matemàtic, astrònom, inventor i enginyer mecànic.

A l’igual que el seu pare, va treballa com a cap d’enginyers pel soldà artúqid. Va ser un enginyer versàtil i creatiu, i se’l recorda per molts dels seus invents.  L’any 1206 el soldà el va encoratjar a recopilar en un llibre tots els seus invents, per tal de que no es perdés l’esforço la feina feta.

Diuen que és un llibre meravellós, on explica els seus invents: rellotges d’aigua, fonts, els primers robots i màquines per l’extracció de l’aigua. Cada enginy s’explica en tot detall, tant el funcionament com l’elaboració de cada peça.

En el seu “llibre dels mecanismes enginyosos” hi  va descriure 100 dispositius mecànics.

Molts dels seus dispositius fan servir coma força motriu l’aigua. Un dels seus famosos enginys va ser un grup d’autòmats músics. En aquest enginy hi havia un vaixell en un llac, amb 4 músics interpretant melodies pels hostes durant les festes del rei.

També era un bon artista i dibuixant, i gràcies a això, el llibre té unes magnifiques il·lustracions.

Una de les peces exposades és una brúixola de cullera. La primera brúixola d’aquest tipus es va inventar a la Xina.

També hi ha algunes màquines per elevar l’aigua, per extreure‘n  o per aprofitar la força del seu flux.

 




Takiyuddin (o Taqi-al-Din) va ser un científics del segle XVI, polifacètic, com era força habitual en aquella època: enginyer, astrònom, matemàtic....Va néixer a Damasc, Síria, va ser teòleg islàmic i jutge de llei islàmica, com a jutge va exercir a Nablus, Palestina, en el 1571 va anar a Istanbul i es va convertir en l’astrònom del soldà otomà Selim II. Més tard, amb el seu successor, el soldà Murad III, va construir l’observatori d’Istanbul.

A part de l’astronomia, com a enginyer va ser també molt creatiu i va dissenyar una bomba de sis cilindres, en un sol bloc, per extreure aigua. La que havia inventat Al-Jazari en el 1206 era de dos cilindres i una novetat en la bomba de Takiyudidin és que s’hi feia el buit i això permetia aspirar l’aigua.

També va inventar un rellotge mecànic amb alarma; crec que va ser el primer d’aquest tipus. Ho va pa publicar l’any 1556. I el mateix any també donava a conèixer el primer rellotge astronòmic que funcionava amb molles. Els rellotges mecànics accionats per molles es van inventar aquell any; a part de Takiyuddin, al mateix temps també Peter Henlein en va crear un.

Uns altres inventors que descobreixo aquí són els germans Beni Musa, Ahmad, Muhammad i Hassan.  Van néixer a Bagdad, a l’Iraq, no se sap en quina època. Beni Musa significa fills de Moisès. Un d’ells sembla que va morir en el 873.

Els tres germans van despuntar en diverses ciències, matemàtiques, mecànica, geometria, medicina i física, entre d’altres. El germà gran, Muhammad, va dedicar bona part del seu temps a la investigació sobre astronomia i ciència i als enginys mecànics.

Un altre germà, Ahmad, es va dedicar a fabricar instruments per pesar i eines per aixecar pesos i càrregues. Dels tres germans va ser el que va despuntar en enginys mecànics. Un dels seus invents va ser un llum d’oli en el que la metxa apareixia quan hi apropaves el foc, llavors el dispositiu esquitxava amb una mica d’oli la metxa i aquest oli es cremava amb la flama que hi havies apropat, així que la metxa ja quedava encesa. Diuen que encara que fes vent, la metxa no s’apagava.

També va desenvolupar un dispositiu de reg en que podies indicar la quantitat d’aigua que es volia fer servir i quan s’havia arribat al valor desitjat avisava.

El germà petit, Hasan, era brillant en geometria; resolia fàcilment problemes que els estudiosos de l’època no podien resoldre. Va escriure una important obra sobre les corbes el·líptiques, que ha sigut una font de referència, durant segles, pel que fa a la geometria el·líptica.

Els tres germans van enginyar-se les per determinar la circumferència de la terra, i van trobar que era aproximadament 39.000 km. En els càlculs fets amb els instruments moderns actuals, ha donat que és de 40.000 km. Aquests germans van construir un gran observatori a Bagdad.

Un dels invents d’aquests germans va ser l’ampolla màgica. Un recipient que per medi de sifons, bombes i vàlvules automàtiques creava una il·lusió. El que jo he entès és que introduïes líquid de dos colors diferents en un recipient, que tenia dues boques (no sé si això el públic o veia) i els líquids anaven a dos compartiments separats (això el públic no ho veia). Quan feia sortir el líquid del recipient esperaven veure que s’havien barrejat però no era així. Primer sortia el líquid d’un color i després l’altre. 

Repartits pel pati hi havia també alguns instruments d’astronomia.

També hi ha referències sobre un dels exploradors navals més importants del segle XV, el xinès Zeng He.



05 de setembre 2024

Est de Turquia-32. Dara: necròpolis, l'àgora i les cisternes

Des de Mardin vam anar a veure l’antiga ciutat de Dara, que està a uns 34 km al sud est de Mardin. Vam dedicar un parell d’hores en la visita d’aquesta ciutat i les seves necròpolis; em va sorprendre i meravellar, i val molt la pena, si un està per la zona, visitar Dara.

S’ha especulat que Dara havia sigut una guarnició militar en època de Darios III de Pèrsia, 336-330 aC, que va ser el darrer rei aquemènida, i que d’ell derivaria el nom de la ciutat. En document antics grecs a aquesta població se l’anomena Daras, i la primera menció que hi ha és d’un autor del segle III dC, que cita que la ciutat va ser fundada pel rei de Pàrtia, Àrsaces, que va regnar cap al 250 aC.

Dara va estar canviant de mans, entre els regnes part i selèucida, dues de mitjans del segle III aC fins al segle I aC.

L'any 263, Roma la va cedir a Pèrsia, i era una vila petita. En la partició d'Armènia de l'any 387 va quedar a la part romana, a uns 5 km de la frontera i a 15 km de Nisibis (que era a la part persa).

Aquí hi havia un petit assentament quan l’emperador de l’Imperi Romà d’Orient, Anastasi (491—518), va escollir aquest lloc per convertir-lo en una guarnició militar; la construcció de la ciutat va tenir lloc entre el 503 i el 507. Anastasi va donar el seu nom a la ciutat recent fundada, Anastasiopolis, i la va convertir en el centre administratiu i militar de la regió mesopotàmica.

Es va escollir aquest lloc perquè es trobava prop de Nisibis (Nusaybin), i tenia aigua molt a prop i des d’aquí es controlava la plana del voltant. L’objectiu era establir una ciutat de frontera per controlar les incursions dels perses.

Segons Procopi, un dels eminents historiadors romans d’Orient, va fer fortificar la població, convertint-la en ciutat. Aquest historiador va deixar informació detallada de les fortificacions i defenses que s'hi van construir, que van permetre que la ciutat resistís els atacs dels perses, en més d’una ocasió. També explicava que la ciutat estava ben proveïda de subministraments de tota mena per a les guarnicions de la fortalesa. Tenia una font, que era impossible que l’enemic pogués tallar, que distribuïa l'aigua a través de canals subterranis per tota la ciutat.

L'any 527, Justinià I va ordenar completar les fortificacions i ampliar la fortalesa, a la que va anomenar Iustiniana Nova. Llavors el general Belisari va atacar des d’aquí als perses, però van ser derrotats, i l’any 529 l’exèrcit persa va arribar fins a les portes de la ciutat, a la que va sotmetre a setge. Dara va resistir diversos atacs gràcies a les fortes muralles i a les reserves de subministraments; diuen que també hi va ajudar que la defensa la duien soldats veterans.

Els combats que hi va haver a les rodalies de Dara, en el 530, són els que es coneixen com la batalla de Dara de la que va sortir vencedor Belisari. 

Els anys 540 i 544, Dara va patir atacs perses però els va rebutjar. Ara be, l’any 573 hi va haver la campanya militar del general romà Marcià contra Cosroes I, que va acabar malament pels romans, ja que els perses van conquerir Dara l’any següent, en el 574. L’any 579 s’acordava una treva entre romans i perses.

Dara va ser governada per l’Imperi Sassànida, entre el 577 i 591 i també entre els 606 i 620. Del 620 al 639 va estar dominada per l’Imperi Romà d’Orient.

Dara i bona part del nord de Mesopotàmia va quedar sota dominació àrab en el 640.

Al segle X, Dara, va formar part de l'Imperi Romà d'Orient per un curt temps, i va canviar de mans entre l'Estat Seljúcida i l'Imperi Romà d'Orient fins a finals del segle XI.

L’any 1150, la ciutat va ser assetjada i conquerida pels artúqides i entre 1251-1259, va ser destruïda pels mongols. Després va anar quedant abandonada i en el segle XIV era un petit assentament rural.

El poble actual de Dara es va fundar a finals del segle XVIII, sobre part de les restes de la ciutat romana.

Comencem visitant la necròpolis. De fet hi ha dues necròpolis en els dos extrems de la població; la més important és la primera que visitem, la de l'oest. És impressionant. Hi ha grups de tombes tallada a la roca.

Llegeixo que els turons que hi ha en aquesta zona a l’oest de la ciutat emmurallada a començaments del segle VI proporcionaven la pedra necessària per a les construccions. Després d’extreure la pedra, l’àrea es va convertir en necròpolis. 

En aquesta zona s’hi han trobat  tres tipus de tombes diferents: tombes tallades a la roca, del segle VI; sarcòfags, dels segles VI al VIII; i tombes de cista (de pedra), dels segles VIII al XIV.

En aquesta època, els difunts s’enterraven en cambres tallades a la roca; hi havia la creença de que el déu Mitra va néixer d’una roca, per això, si hi he entès bé, en ser enterrats a la roca, esperen el renaixement. 

En aquestes tombes en cambres, la gent de Dara hi va fer múltiples enterraments, ja que malgrat la seva conversió al cristianisme, durant un cert temps van mantenir les seves creences anteriors.

Pels romans el sarcòfag era la casa per al més enllà; després de la mort l’anima del difunt viu protegida en aquesta nova llar. El disseny dels sarcòfags romans es va dissenyar en base a aquesta creença. A la que es va anar implantant el cristianisme es van fer més populars les tombes de cista. 

La necròpolis estava fora de la ciutat emmurallada. Com a visitant, un cop creues l’entrada et trobes un camí que té a banda i banda, cambres funeràries excavades a la roca; n’hi ha de diferents mides i a diferents alçades de la paret rocosa.

El camí acaba en una mena de plaça on hi ha la més espectacular: Galeria de la Gran Tomba.

Té planta rectangular i està orientada nord-sud. Destaca el frontó de la porta d’entrada, que es troba al nord, i s’hi van tallar escenes religioses, i ornaments florals.

També se l’anomena la galeria d’Ezequiel, ja que la decoració, no sé si la de la porta o a l’interior de la cambra,  representa l’escena en la que Ezequiel ressuscita als morts. Segons la tradició, aquest profeta va baixar del cel per ressuscitar a uns soldats cristians als que havien martiritzat.

És una tomba col·lectiva, de grans dimensiones, amb tres nivells subterranis, als que s’accedeix per una amplia escala excavada en la roca. Les dues plantes inferiors es van fer servir com a sepultura, mentre que la principal, devia ser la zona on es feia la litúrgia i els rituals funeraris. Hi ha un passadís perimetral que la voreja, franquejat per un claustre rupestre de grans arcs, que encara es poden veure malgrat que estan molt deteriorats.

Durant les excavacions que s’hi van fer l’any 2009 es van descobrir, a la planta inferior centenars d’ossos, que s’haurien recollit i enterrat aquí, potser esperant el miracle de la resurrecció per part d’Ezequiel.

Totes les tombes han estat profanades i espoliades.

Les muralles de la fortalesa envoltaven els tres grans turons sobre els que es va fundar la ciutat; tenien una longitud aproximada de 4 km, diu que se’n conserven uns 2,8 km.

Dara tenia dos sistemes de fortificació: les muralles interiors de la ciutat i les muralles exteriors amb 28 torres. En el cantó est hi havia també unes trinxeres o rases.

Les restes de la fortificació pertanyen al període d'Anastasi I (491-518) i de Justinià I (527-565). Durant el regnat de Justinià I es va elevar la muralla, afegint un segons pis, amb espitlleres.

La ciutat fortificada tenia 4 portes principals en les quatre direccions, eren les portes nord, sud est i oest. Hi havia dues portes més, les portes de l’aigua, del nord i del sud; aquestes portes estaven en les seccions arquejades per on passava el riu Cordis (Kordes) al sud i al nord de la ciutat. L'aigua entrava a la ciutat per l'obertura arquejada de la muralla, al cantó nord, i l’obertura tenia una doble reixeta de ferro; sortia per la porta de l’aigua del sud, que tenia una estructura similar.

Hi havia grans torres a banda i banda de les quatre portes d’entrada a la ciutat. Aquestes portes tenien una amplada d’uns 5 metres, mentre que les portes de l’aigua eren molt més petites, feien tan sols 1,5 metres d’ampla.

El sistema d'abastiment d’aigua va ser molt important en la defensa de la ciutat. L’aigua provenia de les muntanyes, s’emmagatzemava en grans cisternes, i es redistribuïa a través de canals per tota la població. La ciutat va poder resistir els setges que va patir gràcies a que, malgrat estar incomunicats disposaven d’aigua. Els sassànides no podien creuar les muralles de Dara i, es van instal·lar al costat del riu Cordis, al nord, de la ciutat, esperant que la gent i els soldats romans, es deshidratessin i es rendissin i els hi entreguessin la ciutat sense haver de lluitar. Però la ciutat disposava de la seva aigua.

Les cisternes i les canalitzacions de distribució d’aigua eren subterrànies, tallades a la roca. L’aigua provenia de les muntanyes que hi ha al nord de la ciutat a uns 4 km, entrava per la porta d’aigua nord, a través de canalitzacions i es distribuïa i emmagatzemava. La ciutat tenia diverses cisternes.

Després de la necròpolis el primer que visitem és una d’aquestes cisternes.

A l’oest hi havia  dues cisternes: una fora de muralles i l’altre a l’interior pels veïns d’aquella zona. La que estava fora de la ciutat emmurallada es pensa que la feien servir les caravanes comercials que estaven allotjades fora de la ciutat i també abastia d’aigua a la zona de la necròpolis. Tenia capacitat per unes 1.500 m3. Aquest edifici està cobert per una volta de creueria, sostinguda per dos pilars de pedra.

El carrer de l’Àgora està pavimentat amb grans blocs de pedra, i comença a la porta sud de la ciutat, estenent-se uns 45 o 50metres en direcció nord; fa uns 5,8 metres d’amplada.

Hi ha un pòrtic al costat oest de l'avinguda i un carrer connectava amb la Ruta de la Seda; les caravanes comercials procedents de Mesopotàmia entraven per la porta sud a aquesta zona, que era l’espai públic reservat per a l’activitat comercial. La ciutat tenia un pòrtic al costat oest del carrer que s'estén al llarg del riu; les botigues i tallers es trobaven sota aquests porxos.

Les prospeccions que s’han fet en camps i jardins més al nord indiquen que el carrer continua paral·lel al riu.

Les excavacions van començar en el 1986. A la zona de l’àgora o del mercat, s’hi han trobat 9 tallers i 6 espais residencials vinculats amb els tallers. Aquests tallers estaven uns al costat dels altres, al costat de l’àgora i estaven disposats en l’eix nord-sud de la ciutat. La majoria eren de planta quadrada amb unes dimensions de 5 x 5 m.

Llegeixo que en aquesta ciutat hi vivia una guarnició d’uns 25.000 soldats.

Arribem a la porta del sud. Al cantó exterior hi ha un dels antics molins que hi havia a la vora del riu. No se sap exactament quan es va construir, es creu que va ser en el segle XVIII i va estar actiu fins a la dècada de 1970; s’aprofitava el flux de l’aigua del riu per moure les moles de pedra. Es va deixar d’emprar quan va disminuir el cabal del riu.

Una mica més enllà, també fora de les muralles es veu l’antic pont de pedra, sobre el riu sec.

Després vam tornar a entrar a la ciutat per visitar una altra cisterna, la que en diuen l’església-cisterna. És curiós perquè la cisterna són els fonaments de l’església bizantina, que estava a sobre i de la que gairebé no es conserva res.

És una cisterna impressionant. Primer em feia una mica de mandra baixar, ja que és molt alta i per tant tocava baixar, i després tornar a pujar, un munt d’escales. Però val la pena l’esforç. La sensació que tens quan estàs allà al fons és especial. I en ser tan espaiosa, jo que tinc una mica de claustrofòbia no la vaig notar gens.

De l’antiga catedral que hi havia a sobre tan sols es conserva una paret.

La ciutat tenia dues esglésies importants. Una d’elles era la Gran Església i l’altra la de Sant Bartomeu. No sé quina de les dues era la que estava sobre la gran cisterna.

Diuen que sant Bartomeu va aparèixer en un somni de l'emperador Anastasi I i li va demanar que protegís la ciutat;  canvi, Anastasi va fer portar les relíquies de Sant Bartomeu de Xipre a Dara.

Al nord-est de la gran església diuen que hi ha una piscina baptismal. No la vaig veure i no tinc ni idea d’on està ubicada, ni he trobat informació. Aquesta piscina per batejar-hi adults, té graons a dos costats: entrava per un canto i un cop purificat sortia per l’altra.

Una mica més enllà del que havia sigut la ciutat emmurallada hi ha una altra cisterna. És molt curiosa. És estructura formada per 10 sales cobertes amb voltes, i cada sala feia 50 metres de llarg per 4 metres d’ampla. La cisterna tenia una capacitat total de 14.500 metres cúbics.







A l’altre extrem de la ciutat de Dara hi ha una altra necròpolis. La necròpolis de l’est. 

He llegit que en la zona de necròpolis, però no sé en quina de les dues o si és entre una i l’altra, s’hi han trobat tombes de txetxens. Són de l’època de la guerra txetxena russa del 1870; molts txetxens van emigrar i es van establir aquí a Dara però va haver-hi una epidèmia i els que van morir van ser enterrats aquí.

També hi ha tombes musulmanes, de quan hi va haver la conquesta islàmica, i hi ha tombes datades entre el VII i el XVII.