23 d’agost 2024

Est de Turquia-27. Castell de Zerzevan.

A uns 45 km de Diyarbakir, sobre un turó, hi ha les restes del castell de Zerzevan, conegut en època romana com castell de Samachi.

Va ser tota una sorpresa trobar aquesta antiga fortalesa; en aquesta part de Turquia vaig de sorpresa en sorpresa, i descobreixo que no en sabia pràcticament res.

Les restes que es veuen són de l’assentament que hi va haver aquí entre els segles III i VII. Com ja he dit, es troba en la ruta que va de Diyarbakir, antiga Amida, a Mardin, antigament Dara. I també es troba en la ruta entre Sanliurfa, antiga Edessa i Nusaybin, antigament anomenada Nisibis.

Per tant, es troba sobre un turó des d’on es podien controlar dues importants rutes comercials i militars en la frontera oriental de l’Imperi Romà. O sigui que era un lloc estratègic i per això s’hi va instal·lar una guarnició militar.

En el període assiri, 882-611 aC, es menciona per primer cop l’existència d’un castell, anomenat Kinabu, en aquest lloc, una ruta comercial i militar. En època persa, 550-331 aC, se sap que hi havia una àrea residencial en el Camí Reial o Camí Ral, que passava pel territori de l’actual  Iran, Iraq i Turquia, que  servia per vigilar que la ruta fos segura. Aquesta ruta va tenir gran importància en les expedicions que feia l'Imperi Romà cap a l'est i les dels sassànides cap a l'oest. Se sap que els exèrcits sassànides van emprar aquest camí ral en diverses ocasions, i que van capturar el castell de Zerzevan.

La fortalesa es troba dalt d’un turó de 124 metres d’altitud, i ocupa unes 6 hectàrees de superfície. Es va construir sobre una estructura anterior, de l’època assíria. 

No està molt clar quan es va iniciar la construcció d’aquesta fortalesa, però sembla que ja estava en ús en el III dC; es va restaurar i reformar afegint fortificacions en temps dels emperadors Anastasi I (491-518 dC) i Justinià I (527-565 dC). Després de la conquesta àrab, l’any 639, el lloc va quedar abandonat. O sigui que va estar habitat entre els segles III i VII i després va quedar abandonat.

No va ser fins molts segles més tard, en la dècada de 1890 que una família es va instal·lar a viure aquí. Després s’hi van afegir altres famílies, i en la dècada de 1960,quan hi havia ja més de 30 llars, van decidir baixar a la plana, al peu del turó del castell i fundar el poble de Zerzevan, que actualment s’anomena Demirölçek.

La muralla tenia uns 15 metres d’alçada i una llargada de 1,5 km; els murs tenien un gruix d’entre 2 i 3 metres. S’han identificat 10 bastions i dues torres en el perímetre emmurallat. A la banda sud hi havia una torre de vigilància de tres plantes i 21 metres d’alçada, des d’on es podia controlar la vall, les rutes comercials i els moviments de gent en una amplia zona.

Alguns viatgers del segle XVIII anomenen a aquest lloc Kasr Zerzaua, o sigui castell Zerzaua, i un viatger otomà que va viure en el segle XVII parlava d’aquest lloc com la vall de Zerzivan. El nom de Zerzevan deriva del kurd, i vol dir castell de l’or i la plata.

Les primeres excavacions arqueològiques es van fer a l’estiu del 2014. Era un grup de 35 persones i l’any següent l’equip era ja de 60 persones.

L’any 2020 es va trobar l’entrada al castell i en el 2021 es va descobrir una flauta amb sis forats i un anell de bronze amb una clau que s'utilitzava per obrir un cofre. Aquestes dues peces són del segles IV i V dC.

Durant les excavacions també es va trobar material militar i mèdic, joies, ornaments i monedes de bronze. La presència de joies indica que en el castell també hi vivia població civil, el que fa pensar que els militars vivien aquí amb els seus familiars. La fortalesa tenia llocper uns 1.000 habitant.

Pugem al turó i trobem el primer plànol de la fortalesa; és curiós perquè té forma ovalada, però molt estreta, suposo que per adaptar-se al terreny.

Fora de les muralles el primer que trobem és un canal d’aigua, que proveïa d’aigua les cisternes que hi havia a l’interior de la fortalesa. Aquesta canalització tenia una amplada de 51-68 cm i una fondària de 48-61 cm.   

La necròpolis es trobava fora de l’assentament emmurallat. S’hi ha trobat tres tipus de tombes dels segles I al VII dC.

S’han trobat cinc tombes tallades a la roca, en forma de sarcòfag. Un parell de tombes estan cobertes amb una volta. Tenien uns graons a l’entrada i en general s’accedia directament ala cambra funerària. Alguna altra s’ha ensorrat el sostre.

Fora de les muralles hi ha també una sèrie de forats excavats a la roca, que es creu que en època romana s’hi feien rituals religiosos. Son uns forats de 85-58 cm de diàmetre i 24-28 cm de fons. Separats 8,2 metres.

Arribem a l’entrada de la zona fortificada. Aquí hi havia dos grans bastions.La muralla tenia 10 bastions i 2 torres; la majoria de bastions estaven en la zona sud-est, ja que és on hi havia l’única porta d’entrada i estava orientada a la carretera, en un espai més obert a possibles atacs.

La torre de defensa i observació tenia tres pisos i.hi havia un passadís subterrani que duia a aquesta torre però que es va bloquejar amb grans blocs de pedra, després del darrer setge.

La porta d’entrada es troba a la part més alta de la ciutat, i comencem per aquí la nostra visita.

En aquesta zona més elevada, la zona sud, és on hi havia els edificis púbics, i en la part més baixa, la zona nord, hi havia els habitatges.

El primer que trobem són les restes de la gran església, construïda en el segle VI. Aquesta església tenia quatre espais en direcció est-oest. Hi havia una porxada i a l’interior de l’església una tomba d’algun sant. Es va trobar una galleda de bateig, de coure, amb una inscripció en grec antic, en la que hi diu que Antipatros i la seva família fan una ofrena per la seva salvació. És del mateix segle que l’església. L’any 1895 aquesta galleda baptismal es va portar al Museu d’Arqueologia d’Istanbul. 

Una mica més enllà hi ha l’arsenal, que s’havia mantingut en peu fins a l’any 1975.

 Prop de l’arsenal una gran extensió de terreny en que no s’hi ha trobat edificis i estava aplanada i devia ser un lloc de reunió. 


En una zona rocosa al sud de l’església hi ha un altar en pedra i nínxols a les parets, dedicat a ofrenes. Hi ha una església subterrània, que van fer servir els primers cristians en el segle II. Haurien convertit per aquesta finalitat una antiga tomba preromana. Hi havia 7 graons per baixar-hi i tenia una sola entrada. Un petit grup de gent que vivia aquí devien convertir aquest mausoleu o tomba en un santuari per fer-hi les seves pregàries. En el sostre hi havia un forat de ventilació itambé tenia un espai pel bateig.

L’església a la superfície es devia construir quan el nombre de fidels era massa gran per aquest espai.

L’església subterrània es va descobrir l’any 2016 i també es van descobrir passadissos subterranis secrets.

En la zona d’habitatges, hi ha alguns edificis més grans, independents, amb quatre o més  espais, que  devien ser edificis públics. Es troben sobretot a la part nord. Un d’aquest es troba al centre de l’assentament, entre l’arsenal i la gran cisterna d’aigua i té cinc espais; devia ser emprada pels militars de major rang.

S’han trobat altres edificis públics com un palau, un edifici administratiu, els banys, el magatzem de cereals i cisternes. 

En la zona residencial  hi ha els carrers i avingudes; els fonaments de les cases estaven excavats a la roca i els blocs de pedra extrets es feien servir per la construcció.

Algunes construccions amb portes més grans devien ser per cavalls i els ramats; els animals devien estar al pis de baix i la família viuria ala planta superior.

Prop de la muralla, al nord s’hi ha trobat un refugi subterrani, que tenia cabuda per unes 400 persones, que es podien amagar aquí de forma temporal. 

Aquest refugi tenia dues parts, 5 punts de ventilació i una escala de cargol des de l’entrada. L’alçada d’aquest refugi era de 4,3 metres, i les dimensions de cadascuna de les dues sales de 14x3,5 metres. Es pensa que aquesta estructura subterrània servia de refugi als agricultors, en època de guerra, i en temps de pau devia servir de magatzem per aliments.


I arribem al Mitreu, una de les construccions més rellevants d’aquest assentament.

El mitreu és un temple subterrani consagrat al déu iranià Mitra. Està excavat a la roca, a l’ala nord de la fortalesa. És l’únic mitreu romà  descobert a la frontera oriental de l’Imperi.

El mitraisme es va originar a Persia i va arribar a l’Imperi Romà a través dels soldats romans que havien anat d’expedició cap a l’est; després es va expandir per l’imperi en els segles II i III dC. Tot i que el culte a Mitra es troba a totes les regions dominades per Roma, aquest mitreu és l'únic temple a la frontera oriental de Roma i data del segle II-III dC.  Per tant, hauria de ser un dels temples més antics d'aquesta fe.

Llegeixo que aquest assentament militar representa la transició de la creença secreta de Mitra al culte cristià. El déu Mitra, d'origen persa, és el déu dels conceptes com l’acord i l’amistat, és a dir de mediador. Mitra és el déu del sol i el culte es basa en l'adoració del sol. També és el símbol de la llum, la guerra, la justícia i la fe. Es va fer bastant comú a l'Imperi Romà als segles II i III dC. Va perdre importància, en el segle IV, quan va haver-hi la difusió del cristianisme.

La religió de Mitra era força comuna, especialment entre els soldats de totes les terres on el domini romà era dominant. El seu ensenyament tracta sobre la creació del món i també és conegut com el déu que controla l'univers. Les cerimònies religioses eren secretes i tancades a l'exterior. Els membres d'aquesta religió eren només per homes, i les cerimònies se celebraven en coves i temples sota terra.

A l’entrada del mitreu hi ha una inscripció i alguns símbols. He de dir que moltes de les coses que expliquen que hi ha en aquest temple subterrani no les vaig saber veure.

El mitreu és una estança de 35 m2, tallada a la roca, i que té 2,5 metres d'alçada. A la paret oriental hi ha columnes tallades a la roca, un gran nínxol al mig flanquejat per dos de més petits. En una paret diuen que hi ha tallada una corona flamejant, que és un dels símbols del mitraisme, Al terra hi ha tallada una petita piscina ritual, connectada a una canalització.

Hi ha un altar i al sostre quatre ganxos on es deurien penjar el brau que seria sacrificat. els animals que serien sacrificats, braus.

A la piscina ritual s’hi devia dipositar la sang de l’animal un cop sacrificat. En el nínxol central que es troba entre les columnes hi ha un gravat representant el sacrifici d’un brau. Es veuen restes de pintura per sobre de les columnes; probablement en aquesta franja pintada hi havia símbols relacionats amb el mitraisme. En un dels nínxols petits hi ha gravat un bol, que deuria representar que contenia la sang del brau i està connectat a través d’un canal amb la piscina.

L’assentament tenia 63 cisternes excavades a la roca que abastien d’aigua a la població. Davant de les cases hi havia cisternes individuals, i a més n’hi havia unes de més grans. Aquestes cisternes més grans estaven excavades a la roca i la part superior estava coberta amb una volta. Aquesta volta tenia unes obertures per on es treia l’aigua que s’hi havia recollit. Aquestes cisternes estaven dividides en dos parts.



 

21 d’agost 2024

Est de Turquia-25. Diyarbakir, les muarlles i els jardins Hevsel

Hem estat recorrent la ciutat antiga, i ara toca apropar-nos a la muralla, les seves portes i els jardins que hi ha a l’exterior.

Les muralles tenen uns 6 km de llarg i es van construir en època de Constanci II, l’any 349; després les va ampliar Valentinià I, entre el 367-375.

La fortalesa de Diyarbakir i els jardins de Hevsel formen part del patrimoni de la humanitat per la UNESCO, des del 2015. 

El conjunt compren, el castell d’Amida o castell interior, les muralles que tenen 5.800 metres de longitud, nombroses torres, portes, contraforts i 63 inscripcions que daten de diferents períodes històrics i, finalment, els fèrtils jardins de Hevsel, que uneixen la ciutat al riu Tigris, i que proveeixen a la ciutat de queviures i d'aigua.

Suposo que lo del castell interior es refereix a la ciutadella; diuen que la fortalesa interior era l’emplaçament original de la ciutat, i que tenia una porta addicional secreta o amagada, que du fins a la riba del Tigris.

Se sap que, dins de la ciutadella, a més de la mesquita fortificada, hi havia hagut el palau dels governants artúquides (segle XI o XII) i la mansió d’un paixà otomà del segle XVI.

La muralla té quatre portes, en les quatre direccions dels punts cardinals. La porta de l’est es coneix com la porta del Tigris o també com la porta nova, porta Yeni; la porta del nord és la porta Harput o de la muntanya, en algun lloc l’anomenen també porta Donag; la porta de l’oest és la porta d’Urfa o d’Anatòlia; i la porta del sud és la porta de Mardin o Bab al-Tall.

La muralla tenia 78 torres; diuen que aquesta muralla tenia les parets defensives més amples i més llargues del món, després de la Gran Muralla Xinesa.

Les portes són de diferents èpoques: la porta d’Harput i la de Mardin són del 910 dC, mentre que la d’Urfa és del 1183. També les torres són de diferents èpoques, entre el segle XI i XIII, ja que es van anar fent renovacions  reconstruccions de la fortalesa.

Entre les portes d’Urfa i de Mardin, hi ha una torre amb una inscripció i a la part superior i inferior hi ha representades àligues bicèfales, dos lleons amb cap humà i dos braus. Hi ha una altra torre que presenta també una inscripció i decoració similar. En canvi, una torre propera a la porta de Mardin només té una inscripció aràbiga en alfabet cúfic.

A més de les torres les quatre portes d’accés a la ciutat estan decorades amb símbols de poder: dracs bicèfals, genets caçadors, lleons i escenes de combat entre lleons i braus.

Les inscripcions que hi ha donen informació sobre les restauracions i ampliacions que s’hi ha anat fent. Una de les inscripcions diu que “La porta d’Harput es va construir en el 297 / 909 i es va reparar en el 447 / 1056; la porta d’Urfa es va restaurar i modificar en el 579 / 1183; la porta de Mardin es va restaurar i modificar en el 297 / 909 i en el en 540 / 1145; l’Ulu Beden i la torre Yedi Kardeşler es van restaurar i modificar en el 605 / 1209; la Keçi Burcu es va restaurar i modificar en el 420-29 / 1029-1037”.

Ho he trobat escrit així, o sigui que suposo que en la inscripció devia constar-hi l’any en els dos calendaris, musulmà i cristià.

En el parc que hi ha davant de la muralla hi ha la mesquita Hazreti Süleyman, i el nom del parc és el mateix que el de la mesquita. 

Aquesta mesquita es va construir entre el 1155 i el 1169; el minaret té una inscripció en la que s’indica la data 555 AH (calendari islàmic), que correspon al 1160 dC. Conté les tombes de Süleyman, fill de Khalid ibn al-Walid del clan Bekir i els seus seguidors. La forma actual correspon a una reforma del 1631.

Al costat de la mesquita hi ha el museu arqueològic, que no ens va donar temps a visitar.

Els Jardins de Hevsel, que ja he dit que juntament amb la fortalesa firma part del patrimoni de la humanitat, són les set-centes hectàrees de terres fèrtils que hi ha prop de la riba del riu Tigris.

Aquest jardins apareixen esmentats per primer cop en unes cròniques aramees del segle IX aC. Amid (actual Diyarbakir) s’havia construït abans sobre el turó basàltic amb vistes al riu Tigris. Quan l’any 866 aC, el rei assiri Ashurnasirpal II va assetjar i capturar la ciutat, va destruir aquests jardins com a mesura de càstig.

Els Jardins Hevsel es van crear entre la ciutat i el riu, amb l'objectiu de proporcionar aigua i menjar als habitants. Hi ha nombroses fonts que brollen de sota la roca basàltica i els jardins es divideixen en cinc terrasses sobre l'actual plana d'inundació del Tigris, que s'han anat formant al llarg de mil·lennis. Els jardins es consideraven sagrats ja que eren fonamentals per la subsistència de la població.

L’any 1655 els jardins incloïen les dues ribes del Tigris i es deia que estaven plens d'horts fragants, vinyes, jardins de roses i jardins d'alfàbrega. Els viatgers del segle XIX van deixar constància de que havien vist una gran varietat de verdures i fruites cultivades, com ara melons, raïm i albercocs; també parlaven de les síndries, que es cultivaven a les illes sorrenques que es formaven en el llit del riu.

Els horts es van integrar a la ciutat, amb pollancres i arbres fruiters separant els diferents horts, i les aigües residuals de la ciutat es van canalitzar per fertilitzar el sòl i per fer funcionar les rodes hidràuliques. Les moreres es cultivaven per mantenir una indústria de la seda a la ciutat; també es produïa fusta, a partir d'àlbers i salzes, i s'enviava a la província de Mossul pel riu.

Actualment, aproximadament un terç dels horts s'utilitzen per al cultiu d'àlbers; la resta es dedica al cultiu d’una gran varietat de productes: col, espinacs, enciam, rave, ceba verda, julivert, créixens, albergínies, carbassa, tomàquets, pebrots i mongetes, préssecs, albercocs, prunes, cireres, figues, moreres i fruits secs.

Aquests jardins encara es conreen actualment, però es veuen amenaçats per negocis i habitatges no autoritzats que s'han establert a la base de la fortalesa. Un altre problema són els canals de drenatge bloquejats i la qualitat de l'aigua. L'extracció d'aigua més amunt de la vall del Tigris ha reduït el cabal d'aigua al riu i ha disminuït les inundacions periòdiques de la plana inundable. Es considera que actualment estan en situació de vulnerabilitat aquests jardins.






Est de Turquia-24. Diyarbakir, la Gran Mesquita

Després ens dirigim cap a la Gran Mesquita, l’Ulu Camii. És impressionant, i com més estona passes al pati més detalls hi veus. Em va agradar molt, i al vespre hi vaig tornar per veure-la il·luminada. La porta d’accés al patí té relleus de dos animals, a banda i banda. 

Aquesta mesquita es va construir cap a finals dels segle XI pel soldà seljúcida Malik-Shah I, sobre una antiga mesquita. Diuen que és un dels llocs més sagrats de l’islam, i que el seu disseny està inspirat en la mesquita de Damasc. Pot acollir fins a 5.000 fidels i acull quatre tradicions islàmiques diferents.

És la mesquita més antiga d’Anatòlia i possiblement de tot el país.

Després de la conquesta musulmana de la ciutat, en el 639 es va construir una primera mesquita. Estudis arqueològics suggereixen que la mesquita actual està sobre on en època romana hi havia el fòrum de la ciutat. I segons la tradició local aquí hi havia inicialment una església construïda per l’emperador bizantí Heracli, en la dècada de 620 i que estava dedicada a Sant Tomàs.

Una traducció alemanya d'un text musulmà medieval, afirma que quan es va conquerir la ciutat, l’església principal es va dividir per ser compartida entre musulmans i cristians.

El tema d’esglésies cristianes que es van partir per destinar una part als cristians i l’altra als musulmans és recurrent en les narracions de les primeres conquestes islàmiques.

En el cas de Diyarbakir, alguns investigadors donen credibilitat a la narrativa popular sobre la historia de la mesquita, però d’altres consideren que les fonts d‘informació són pocs fiables, ja que en general els primers conqueridors musulmans permetien que els cristians conservessin les seves esglésies, tot i que no en deixaven construir de noves.

Altres cròniques diuen que l’església que havia fet construir Heracli en el 629 va ser restaurada per la comunitat cristiana en el 770, o sigui, molt després de la conquesta musulmana.    

Theodotus d’Amida, un monjo siríac que va morir l’any 698, mencionava que els musulmans després de conquerir la ciutat van construir-hi una mesquita. Nasir Khusraw, teòleg, poeta viatger i filòsof, l’any 1045 escrivia que l’església principal de la ciutat era un edifici impressionant que estava a tocar de la mesquita.; a més deia que l’església encara la feia sevir la comunitat cristiana, en aquella època. Però no mencionava que es compartís l’edifici amb els musulmans.

Per tant sembla que al menys fins al segle XI els dos edificis estaven de costat, però no eren compartits.

La construcció actual és de finals del segle XI i començaments del XII. Els seljúcides van conquerir la ciutat l’any 1085. La inscripció més antiga menciona al soldà seljúcida Màlik Xah, que va encarregar la construcció, i indica la data, el 1091–1092.

Està inspirada en la gran mesquita de Damasc, que s’havia construït en a començaments del segle VIII, durant el període omeia. De fet, aquest soldà havia encarregat uns anys abans la restauració de la mesquita de Damasc, en el 1082-83.

De les inscripcions que hi ha, la més antiga és del 1091-92; en unes cròniques de Mateu d’Urfa, es diu que l’edifici va patir un gran incendi en el 1115-16 i que va quedar molt malmès. Es creu que aquesta mesquita es va construir en la primera meitat del segle XI (totes les dates segons el nostre calendari, cristià). I consta en una inscripció del 1155-56, la seva reparació. El minaret també té una inscripció amb una data, 1141, que sembla que es refereix al treball que s'estava fent a les ales occidental i oriental de la mesquita, ja que tenen un estil característic del segle XII, de les dinasties seljúcides.

Hi ha diverses inscripcions amb dates que van des del 1117 fins al 1163. La forma actual del portal d’entrada és probablement del període entre el 1155 i el 1178.

El que em va impressionar més són les façanes dels costats est i oest del pati. Tenen una decoració molt elaborada, combinant material d’antics edificis bizantins, columnes, capitells corintis, frisos amb motius de vinyes, inscripcions gregues... tot combinat per donar un estil particular. Els capitells corintis i algunes franges decoratives són del segle IV dC. Però l’estructura és d’època islàmica, tot i la barreja d’estils que s’aprecia en diferents zones.

Posteriorment, a finals del segle XII s’hi va afegir una madrassa i una mica més tard, a començaments del segle següent una altra.

Després de la conquesta otomana de la ciutat, en el 1515, es va afegir una segona sala de pregària, més petita; segons la inscripció és del 1528-29.

Es van fer reformes en el segle XVIII i el minaret es va reconstruir en el 1839. La font al centre del pati és del 1849.

Després de la conquesta musulmana de Diyarbakir, en el 639, es va fer servir, de forma temporal, una de les esglésies com a mesquita. Més tard va ser reconstruïda pel soldà seljúcida Màlik Xah I, entre el 1091i el 1097, segons s’indica en una inscripció.

Actualment en el recinte hi ha dues escoles de teologia i també el museu dels manuscrits.