Continuem ruta fins a Hasankeyf, que es troba més o menys a mig
camí entre Midyat i Batman, al nord de Midyat i a la riba del riu Tigris.
Pel camí, abans d’arribar a Hasankeyf ens vam aturar en una
guingueta en la que servien ayran, la beguda típica d’aquí, a base de iogurt
amb aigua i sal.
Hasankeyf ja no és la ciutat que jo vaig veure a finals del
2013. Aquella ciutat medieval ha quedat gairebé tota sota les aigües del pantà
que s’ha format amb la construcció de la presa d’Ilisu.
Aquell llunyà 2013 ja hi havia molta polèmica amb el projecte
de la presa, perquè enterraria una ciutat que tenia més de 10.000 anys d’història i
també perquè alteraria el cabal del riu Tigris en entrar a l’Iraq.
Per poder comparar he barrejat fotografies del desembre del 2013 amb les d'ara, del juny del 2024.
Si no estic confosa la inauguració de la central hidroelèctrica
d’Ilisu es va fer a començaments de novembre del 2021. L’embassament format és
el més gran que hi ha en el riu Tigris i en aquell moment res deia que podia
generar un 4% de l’electricitat del país. No sé si s’han complert les
expectatives.
En el moment de la inauguració ja es parlava de que quan
l’embassament estigués ple gairebé 200 pobles desapareixerien sota les aigües,
i per tant unes 80.000 persones haurien de desplaçar-se.
La construcció de la presa es va iniciar en el 2006. Degut ala
polèmica al voltant d’aquesta hidroelèctrica els inversors estrangers no van
voler participar en el projecte.
En un article de començaments del 2020 parlen de que hi ha
centenars de famílies a les que ja han traslladat de Hasankeyf al Nou Hasankeyf;
des d’agost del 2019 que es va traslladant ala gent a la nova ciutat que es
troba 2 km al nord de l’antiga ciutat. Al gener del 2020 encara quedaven 40
famílies a la ciutat històrica, que s’havien quedat sense casa, entenc que en
el nou emplaçament, i que no tenien on dur als seus animals. Només tenien aigua
corrent una hora al dia, i deien que els forçarien a marxar.
Quan van enderrocar l’antic basar. al novembre del 2019, va ser
un xoc per la població local. En el procés de demolició es van descobrir
estructures d’uns 2.000 anys d’antiguitat. Sembla que hi va haver una operació
de rescat, però va estar envoltada de moltes critiques. Els equips que
treballaven en l’enderroc de la ciutat antiga no tenien masses miraments amb
les restes històriques.
Part de la gent va desplaçar-se a altres poblacions de la
regió, i els que van anar al Nou Hasankeyf no estaven contents. Es queixaven,
en el 2020, de que el turisme ja no venia, i els seus ingressos han disminuït.
A part de la manca de feina en la nova ubicació, per la pèrdua
de turisme, tenien un problema amb l’aigua de l’aixeta, que no era potable.
Suposo que hores d’ara ja ho han resolt. En aquell moment, 2020-2021, tenien
que anar a buscar l’aigua a l’antic Hasankeyf. A l’antiga ciutat vivien a tocar
del riu, tenien aigua.
Alguns edificis de l’antiga població es van traslladar a la
nova ubicació, però la majoria van quedar coberts per l’aigua.
La presa es va projectar en el 1954, però el projecte no es va
començar a posar en marxa fins al 1996; ara be, en els següents 15 anys dos
grups d’inversors estrangers es van retirar del projecte, per les pressions que
hi havia dins i fora del país, en contra de la construcció de la presa que
destruiria molts jaciments arqueològics.
Després el govern d’Erdogan van
aconseguir formar un nou grup d’inversors, bancs turcs relacionats amb el seu
partit, i va tornar a engegar el projecte. Els enfrontaments amb la població
local seguien. Però després de l’intent de cop d’estat del 2016, es van
prohibir les protestes. I em sembla que una distribució desigual de les
compensacions entre la gent va provocar la divisió dins del moviment en contra
de la construcció de la presa.
A Hasankey hi ha hagut 24 civilitzacions diferents, en els seus
12.000 anys d’història. A part del ric patrimoni cultural immaterial, s’hi
havia descobert 550 monuments i 5.500 coves artificials.
Havia sigut la capital de dos assentaments, lloc de pas de la
ruta de la seda, i una de les ciutat turques més grans durant segles. Tot i
això, els grups i associacions que s’oposaven a la construcció de la presa no
van aconseguir aturar el projecte.
Un 40% de la població que es va veure afectada per
l’embassament, no eren propietaris de les terres per tant ho perdien tot sense
poder rebre cap compensació.
La construcció de la presa també ha afectat a l’habitat
fluvial, en el que hi vivien especies amenaçades, com la tortuga de closca tova
de l’Èufrates, que es troba tant en el Tigris com a l’Èufrates; també afecta a
més d’un centenar d’aus, i van morir massivament molts peixos, degut a la mala
qualitat de l’aigua de l’embassament.
Ara hi ha turisme, no gaire, per fer un passeig en barca pel
pantà; és el que vam fer nosaltres. La nova Hasankeyf em va fer l’efecte de que
no està acabada.
En les tauletes de Mari, d’aproximadament el 1800 aC, aquest
lloc apareix com Ilansura. Keyf pot tenir origen siríac, derivat de la paraula kifo,
que vol dir roca. Als barrancs de per aquí s’hi ha trobat monedes de diverses
civilitzacions: dels parts, d'estats grecs, romanes i dels romans d'Orient.
En època romana aquí hi havia una fortalesa, anomenada Cepha o
Ciphas, en la frontera amb el territori persa.
En el segle V, durant el període bizantí va ser un bisbat
nestorià. Va passar als àrabs cap a l’any 640. Van ser els àrabs els que van
construir el pont sobre el riu Tigris.
El seu primer nom es diu que era Sabat Aghwal, referit a les
coves excavades als set barrancs que convergeixen a la zona. Em sembla que va
ser un historiador del segle XII-XIII que l’anomenava Hisn Kayba i diu que era
d'origen armeni. Actualment però la seva població és majoritàriament kurda.
A la terra fèrtil entre el Tigris i l’Èufrates els grecs la van
anomenar Mesopotàmia, que vol dir entre dos rius. Després de la conquesta àrab,
aquest territori es va dividir en dos: el sud el van anomenar
Sevad, el
que és ara Iraq, i la part nord,
Al Jazeera, que vol dir illa.
Al Jazeera o Alta Mesopotàmia, era la zona on es trobaven la
cultura anatòlica i l’oriental. Hasankeyf es troba en aquesta intersecció entre
la cultura d’Anatòlia i la de Mesopotàmia, amb una historia ininterrompuda des
del període del neolític.
Les excavacions que es van fer realitzar entre 2009 i 2011
revelen que aquesta població va formar part de la revolució del neolític i que
té uns 10.000 anys d’història.
Hasankeyf va ser una base militar per molts dels seus governs,
gràcies a la seva posició estratègica. Per altra banda, és un dels pocs
assentaments del món que es va desenvolupar a partir d’un primer assentament en
coves, i que en les diferents etapes de la civilització va anar-se
desenvolupant fins arribar a tenir bells edificis i sofisticats palaus.
Va ser una ciutat pont entre l’est i l’oest, entre l’alta
mesopotàmia i Anatòlia. Terra de frontera, en els períodes assiri-hitita,
assiri-urartu, romà-persa, bizantí- sassànida, aquesta regió tenia una gran
importància ja que es trobava en les majors rutes comercials entre Síria i
Anatòlia. A més, Hasankeyf era una parada important en el transport fluvial en
l’època medieval, la ruta pel riu Tigris començava a Diyarbakir, passava per
Cizre, Mossul i arribava fins a Bagdad.
L’islam va arribar aquí o a mitjans del segle VII, va ser dels
primers assentaments d’Anatòlia a ser islamitzat. Durant el califat de Hz Omer,
l’exèrcit islàmic, que tenia base a Damasc, va entrar pel sud-est d’Anatòlia,
via Síria i va conquerir en un any, diverses poblacions, entre elles Hasankeyf;
la conca alta del Tigris va ser la primera regió d’Anatòlia en ser islamitzada.
Van tenir gran importància en la regió els clans àrabs
musulmans que migraven des del sud, en l’època omeia (661-750) i els primers anys
del califat abbàssida. Un d’aquests clans era el dels Bekr i el seu territori
centrat en Diyarbakir.
Hasankeyf va ser una de les 4 ciutat més importants de la regió
en aquella època.
Després del domini abbàssida va passar als hamdànides amb la
resta del Diyar Bakr, la terra dels Bekr. Després va passar a mans dels
marwànides, quer van ser expulsats pels seljúcides i annexionat al sultanat
central.
Des del 1101 fins al 1232 la ciutat va estar governada pels
artúqides o ortúkides. Va ser la seva primera capital. Llegeixo que quan la
ciutat va passar a mans d’aquesta dinastia la major part de la població encara
era cristiana; va ser cap a finals del segle XII que va començar a decréixer,
però al segle XIII encara es va reunir el bisbat nestorià, al districte de Tur
Abdin, per formar un patriarcat separat de Mardin.
Durant el període artúqida, i en el següent, l’aiúbida, la
ciutat va tenir el màxim esplendor, entre els segles XII i XV.
Els artúqides van tenir gran influencia en la regió, tant a
nivell polític com sociocultural. El pont històric, que no sé si ha sobreviscut
a la construcció de la presa, va ser construït en aquesta època, així com molts
dels edificis que encara estaven en peu en el 2013.
Un dels governants o bei (en turc antic beg) artúqids que va
destacar va ser Fahreddin Kara Arslan (1144-1167). Diuen que era molt estimat
per la gent, tant pels musulmans com pels no musulmans; era un home interessat
per la ciència i la cultura, que tenia la seva pròpia biblioteca i va ajudar a
que es fessin copies de molts dels llibres. Ja en aquella època es destacava
que aquí hi havia moltes espècies endèmiques, que actualment estan en perill.
Des de l’any 1185 els prínceps artúqides van caure sota
influència de Saladí i els aiúbides van desposseir al darrer governant artúqide
en el 1233.
Els aiúbides van governar la ciutat durant dos segles i mig.
Molts dels edificis que es conservaven a la ciutat abans de la seva desaparició
sota les aigües del pantà, eren d’aquesta època.
Un governant rellevant va ser Nasir al-din Mahmud (1442-1459),
que va contractar un enginyer, Ebul-iz Cezeri, que va contribuir al
desenvolupament de la ciència i tecnologia en el mon islàmic.
En el període aiúbida, la ciutat es va desenvolupar en molts
aspectes, però era una època convulsa en la regió, i em sembla que hi va haver
la invasió mongol. A començaments del segle XIV els governants aiúbides de la
ciutat tenien prou feina en reconstruir-la.
L’emirat de Hasankeyf (1232-1524) va ser un emirat kurd ubicat
al voltant de Hasankeyf, governat pes descendents de la dinastia aiúbida fins a
la seva dissolució en el 1524. Es considera aquest emirat com l'últim romanent
de l'estat aiúbida. Els governants s’anomenaven reis, amlak, i malgrat les
invasions i els diferents sobirans, van liderar l’emirat des del 1232 fins al
1524.
El topògraf Izz al-Din ibn Shaddad va assenyalar, possiblement
abans de 1259, que l'emirat tenia tres madrasses, quatre hammams, mausoleus,
basars, caravanserralls, mesquites i ciutadelles. Al voltant de la ciutadella,
hi havia una plaça i camps per al cultiu de blat, ordi i gra. No obstant això,
el nivell de vida va empitjorar amb la invasió timúrida amb la majoria dels
habitants locals fugint cap a les coves rocoses per seguretat. Fins i tot el
pont del Tigris era inutilitzable en aquest període.
Amb l’acord de pau signat a començaments del segle XIV l'emirat
va tornar a prosperar.
L'emirat havia establert diverses organitzacions benèfiques que
donaven suport a assumptes educatius; això va comportar que s’establissin a
l’emirat estudiosos dels camps de la música, la poesia i l'alfabetització.
Diversos emirs també van col·leccionar treballs acadèmics i van establir
biblioteques per a la investigació.
Quan en el segle XIV Tamerlà o Timur va arribar a Hasankeyf, el
governant de l’emirat, Melik Ashraf, es va sotmetre completament a l'Imperi
Timúrida. També el seu fill quan el va succeir, amb el
suport unànime de totes les tribus de
Hasankeyf, va continuar sent lleial a l'Imperi Timúrida, que ara estava dirigit
pel fill de Tamerlà.
Després va estar sota el govern dels aiúbides egipcis, els Aq
Qoyunlu, un estat turc amb seu a l’Iran, que la van conquerir en el 1462 i van
governar 20 anys. El seu llegat va ser la tomba de Zeynel Beg, que és única a
Anatòlia.
Al començament del segle XVI, segurament el 1503, va caure en
mans dels perses safàvides d'Ismail I; aquests la van conservar fins al 1534,
quan va passar a mans dels otomans de Solimà I el Magnífic.
Hi ha tota una sèrie de coves prop de Hasankeyf on la gent s’hi
va refugiar durant la invasió timúrida.
La ciutadella es trobava sobre un turó de roca de 135 metres
d’altura. Tenia dues portes d’entrada i hi va seguir vivint gent, a la ciutat
alta, fins al 1970. Em sembla que la ciutat medieval era aquesta d’aquí dalt,
emmurallada.
El minaret de l’antiga mesquita de l’època aiúbida es va
restaurar i traslladar a la nova ubicació. La mesquita no es podia transportar
tota en un bloc i es va desmuntar numerant cada peça. El primer que es va
traslladar va ser el minaret.
Una mica més enllà hi ha el mausoleu del Bei Zeynel. Aquesta
construcció la vaig reconèixer de seguida, ja que l’altre cop ja em va cridar
l’atenció. Em va semblar que estava gairebé igual, tot i que em van dir que
l’havien traslladat de lloc, però l’han col·locada en un entorn similar.
Diuen que era la tomba històrica més bonica del cementiri de la
ciutat baixa. El mausoleu el va fer construir Uzum Hasan pel seu fill que havia
mort en el camp de batalla l’any 1473; Uzum Hasan era de la dinastia turcmana
Aq Qoyunlu, i va ser derrotat pels otomans en la batalla d’Otlukbeli, en la que
va morir el seu fill.
El mausoleu té una estructura cilíndrica amb una cúpula, i el
seu interior té planta octogonal, amb nínxols a les parets i finestres. La cambra funerària està en una cripta, sota el terra.
L’any 1981 tot Hasankeyf havia estat registrat com a jaciment
arqueològic protegit. Quan es van fer excavacions prop de la tomba del Bei
Zeynel es va descobrir el que es va anomenar el Complex Social del Bei Zeynel;
es van trobar tres madrasses (escoles coràniques), una zàuiya (un petit oratori
o mesquita), una tomba, un bany i una fonda.
Entre 2008 i 2010 es van fer treballs de restauració ja que la
cúpula estava caient i hi havia perill de que s’ensorrés del tot.
Per transportar-la es va fer una mena d’encofrat per
transportar-la sencera. Ara be, això va ser un treball laboriós, l’extracció,
el transport sense que es fes malbé en el transport per carretera, i la
reubicació en el nou emplaçament. S’ha de tenir en compte que pesa molt, i amb
l’encofrat encara més, per tant calia un vehicle que pogués suportar sense risc
les 1.100 tones de pes.