28 de setembre 2024

Est de Turquia 44. Llac Van, Ahlat: Cases rupestres de Harabeşehir i pont de l'emir Bayindir

Molt a prop del mausoleu, a uns 3,6 km al sud-oest d’Ahlat hi ha una sèrie de coves excavades a la roca que havien estat habitades des de l’antiguitat i fins no fa gaire temps; en aquests temps més recents els que vivien aquí eren refugiats yazidites.

Hi ha unes 500 o 600 coves en diferents indrets al voltant d’Ahlat, moltes es troben en terrenys privats i es fan servir de magatzems. 

Sembla que aquestes coves ja estaven habitades en el neolític i serien un dels primers assentaments d’Anatòlia. Es troben en dues zones rocoses a la vora del rierol Kreş; si no estic confosa la que visitem nosaltres és l’anomenada Harabeşehir, que vol dir ciutat en ruïnes.

Aquestes coves han tingut diferents usos al llarg de la seva història. Hi ha diferents causes que van dur a habitar aquestes coves: els terratrèmols, la presència d’aigua al costat, la destrucció d’altres habitatges a causa de guerres i invasions... Hi ha moltes coves en aquesta zona, però quan es va destruir la fortalesa d’Ahlat també moltes coves van quedar malmeses. Quan el castell encara estava en peu les coves servien com a dipòsits de munició militar i dipòsits frigorífics. Hi ha alguna cova que s’hauria fet servir com a lloc de culte.

Hi ha coves tallades a la roca artificialment, d’un i dos pisos, algunes en forma de galeries, n’hi ha que tenen més d’una habitació...

 








A tocar de les roques on hi ha les coves trobem el rierol Kambal i el pont de l’emir Bayindir. El pont porta el nom de l’emir que el va fer construir. No se sap amb certesa quan es va construir, hi ha qui diu que és del segle XIII i d’altres del segle XV. No he sabut trobar res sobre aquest emir. 

El pont es va reparar en el 1954. Fins a l’any 1982 encara es podien veure uns relleus amb unes figures d’uns cavalls. He llegit que encara es conserva és una petita roda de la fortuna en un racó, però que jo no vaig buscar.  

Està construït amb la pedra volcànica local, l’andesita. Té 46 metres de llarg i 4 metres d’ampla. Diuen que el més original són els parapets.

 





Est de Turquia-43. Llac Van, Ahlat. mausoleu d'Usta Sagirt

Al matí anem per la riba nord del llac fins a Ahlat, que és famosa pel grandiós cementiri de tombes selèucides.

El paisatge i el clima ha canviat en comparació amb Mesopotàmia; aquí tot és molt més verd i la temperatura més agradable. De camí fins aquí es veu el volcà Nemrut, que té prop de 3.000 metres, i la població d’Ahlat es troba a 1650 metres d’altitud.

En les visites que fem per aquí trobem alguns grups de nens amb els seus mestres, són d’escoles de Tatvan. Ara penso que potser eren els mateixos grups que feien la mateixa ruta que nosaltres.

La ciutat actual s’anomena Ahlat i a uns 2 km a l’oest hi ha la ciutat antiga, Akhlat, o en armeni Khlat. Aquí ja hi ha molta cosa armènia.

La història d’Ahlat es remunta al 900 aC. Em sembla que ha estat poblat de forma continua i molts imperis l’han volgut conquerir pel seu bon clima, la seva ubicació en la ruta entre Àsia i Anatòlia i els seus recursos hídrics. Aquí hi van governar els bizantins, els seljúcides d’Anatòlia, els mongols, els àrabs i l’Imperi Otomà.

Va ser una de les tres ciutat més grans de la civilització islàmica de l’edat mitja.

Venint de Tatvan, abans d’entrar a d’Ahlat, hi ha el mausoleu d’Usta Sagirt, també conegut com Ulu Kümbeti. Usta vol dir mestre, i em sembla que Sagit vol dir aprenent, o potser era el nom del seu aprenent. La traducció que trobo per Ula Kümbeti és la Gran Cúpula, suposo a que es refereix a que és el mausoleu més gran de la zona d’època Seljúcida.

Està ubicat davant del cementiri, en el lloc anomenat “Eyiler” que vol dir “entre la gent”. Es desconeix la data de construcció, però a la ciutat hi ha un altre mausoleu similar, més petit, que es va construir entre el 1270 i el 1300, pel que se suposa que aquest deu ser de la mateixa època. A la vora hi ha les ruïnes d’un altre mausoleu, em sembla que és aquest construït a les acaballes del segle XIII, que diuen que el va construir l’arquitecte més famós de l’època, i que aquest altre, el d’Usta Sagarit, el va construir el seu deixeble.

Es diu que l'aprenent, que treballava amb el mestre constructor de tombes, era molt intel·ligent i que tenia més talent que el seu amo. Tots dos discutien sobre una tomba que estava preparant el seu amo. El dignatari de la ciutat, que havia encarregat la tomba, els va ordenar a tots dos que construïssin una tomba i es va convertir en una competició.

El resultat va ser que l’obra de l’aprenent era millor que la del seu cap, tant des del punt de vista arquitectònic com artístic. El cas és que aquesta és la que ha sobreviscut i l’altra està en ruïnes.

No se sap qui està enterrat aquí. És una construcció de dues plantes, i la tomba està a la planta de sota. Fa gairebé 20 metres d’alçada i està construït en pedra d’Ahlat.

El treball tradicional de la pedra d’Ahlat està inscrit des de l’any 2022 a la Llista del Patrimoni Cultural Immaterial que requereix mesures urgents per preservar-lo.

La pedra d’Ahlat és una pedra volcànica que s’extreu dels contraforts del mont Nemrut. Un cop extreta la pedra es talla, se l’hi dona forma i després talladors especialitzats, realitzen les decoracions i ornaments. L’ornamentació es realitza per medi de tècniques de raspat,  relleu i tallat, generalment amb formes orgàniques, geomètriques i cal·ligràfiques. La construcció d’una estructura amb pedra d’Ahlat requereix tècniques i coneixements específics.

Em sorprèn llegir que els calendaris populars i el coneixement tradicional de la natura tenen un paper rellevant en l’extracció de la pedra per part dels miners, així com en la construcció.

A més d’obres arquitectòniques com cases, mesquites, mausoleus i ponts, aquesta pedra s’empra en làpides, inscripcions, fonts... La pràctica s’ha transmès de generació en generació durant segles, però en les darreres dècades ja no és tant viable el seu ús. És difícil trobar nous aprenents i cada cop és més habitual fer servir materials moderns en la construcció. 

26 de setembre 2024

Est de Turquia-42. Llac Van, Tatvan

Des de Hasankeyf anem direcció nord-est cap al llac Van. Als dos extrems del llac hi ha les ciutats més grans: Tatvan i Van. Comencem anant a Tatvan.

El paisatge fins aquí va canviant. Parem a menjar alguna cosa en una àrea de servei; és curiós veure l’ambient. El clima també va canviant.

El llac Van és el llac més gran de Turquia. Està situat a l'altiplà d'Armènia, està envoltat per altes muntanyes al sud, altiplans i muntanyes a l'est, i volcans a l'oest. Es troba prop de la frontera iraniana i té característiques comunes, com la salinitat, amb el Llac Urmia, que està a l’altra banda de la frontera, a l’Iran.

És d’origen volcànic, té 120 km de llarg, 80 km d'amplada i 171 m de profunditat de mitjana, sent la màxima de 451. Es troba a una altitud de 1.640 m.

Juntament amb el llac Sevan i el llac Urmia, és un dels tres grans llacs de l'antic regne d'Armènia, anomenat el “mar d'Armènia”. És un llac alcalí i salat, és el llac alcalí més gran de la Terra, i rep l'aigua de molts petits rierols que baixen de les muntanyes circumdants.

La seva aigua és molt bàsica, té un pH entre 9,6 i 10 i també és força salada, amb una salinitat de 23 g per kg. Una de les sals predominants és el carbonat de sodi; les sals s'extreuen per evaporació i s'utilitzen com a detergents. L’elevada salinitat fa que difícilment es congeli la seva superfície durant l'hivern. El pH i la salinitat de l’aigua fan que no sigui potable ni sigui apta per al reg.

Durant molt de temps s’havia pensat que el darekh era l'únic peix capaç de viure en aquestes aigües salobres, ara bé l’any 2018 se’n va descobrir un altre.

El llac Van és un dels llacs sagrats del poble armeni. David de Sasún és l’heroi del poema èpic nacional armeni “Els temeraris de Sasún”; segons la llegenda la seva mare va quedar embarassada d’ell després de beure tres glops d'aigua del llac.

El nivell de l'aigua ha canviat molt al llarg dels segles, a causa del canvi climàtic, les erupcions volcàniques i l'activitat tectònica. A la riba sud hi ha terrasses a 110 metres per sobre del nivell actual del llac i rastres d'erosió de la pedra que indiquen que el nivell de l'aigua antigament era més alt que l’actual.

L’estudi dels sediments permet estudiar el  canvi climàtic que s’ha produït en aquesta zona. Aquest llac té un dels dipòsits més grans del món de microbialits vius; els microbialits són sediments que tenen una part inorgànica, en aquest cas majoritàriament carbonats, i una part orgànica, microorganismes. Són els microorganismes els que fan precipitar les sals carbonatades.

En el segle X la península d’Anatòlia va començar a patir sequera i això va fer baixar significativament el nivell de l’aigua del llac.

En el plistocè la colada de lava del volcà Nemrud, va bloquejar la sortida del llac per la banda occidental. Actualment aquest volcà està inactiu.

El llac té quatre illes: Gadir (al nord), Çarpanak (a l'est) i Akdamar Adası i Atrek (al sud).

Actualment, la zona al voltant del llac Van està poblada principalment per kurds, armenis i una minoria de turcs.

En aquest mapa he indicat els quatre llocs que vam visitar al voltant del llac.

Aquest llac va ser el centre del Regne d'Urartu, entre els segles XI i VII aC. La capital d’aquest regne, Tuixpa, es trobava aproximadament on ara hi ha la ciutat de Van.

L’any 2016 uns submarinistes van descobrir a uns 10 metres de profunditat, a la ciutat d'Adilcevaz, que es troba a la riba nord del llac, una llarga muralla, que sortia del port i s’endinsava en el llac. En algun lloc he llegit que era un castell submergit.

Els bussejadors havien baixat per estudiar el fons marí, la microbialita i les restes arqueològiques que hi pogués haver, tot i que no hi anava cap arqueòleg.

L'estructura que van trobar estava ben conservada, i es diu que va ser construïda entre el IX i VI aC durant el regne d’Urartu. Van documentar que havien vist escultures de lleons, una característica d’aquesta monarquia, i inscripcions que esmentaven al rei Rusa I.

Ara be, hi ha alguns arqueòlegs que discrepen: basant-se en la tècnica utilitzada per muntar les pedres de l'estructura consideren que aquesta construcció submergida és de l’edat mitjana. No obstant, experts en el regne d’Urartu suggereixen que les pedres tallades efectivament podrien ser d’aquell període, que haguessin format part d’antigues construccions urartianes i que posteriorment s’haguessin reutilitzat per construir un nou edifici, a l'edat mitjana.

Després del regne d’Urartu va ser el centre de la satrapia d'Armènia, del regne de la Gran Armènia i del regne armeni de Vaspurakan.

Juntament amb el llac Sevan (Armènia) i el llac Urmia (Iran) era un dels tres llacs més grans del regne d’Armènia i se l’anomenava “el mar d’Armènia”. En fonts assíries antigues se l’anomenava “mar superior de Nairi” sent el llac Urmia el “llac inferior”. Al llarg del temps aquest llac ha rebut diferents noms armenis.

En el segle XI el llac es trobava a la frontera entre l’Imperi Romà d’Orient, amb capital a Constantinoble, i l’Imperi Seljúcida, amb capital a Esfahan.

La regió va pertànyer principalment a tres clans de famílies nobles armènies: els Beznuní, el Reixtuní i els Artsruní.

Els Artsruní van arribar a tenir la major part del territori i hi van establir el principat de Vaspurakan, que vol dir terra de prínceps.

Els Artsruní es van crear un gran principat; l’any 908 s’estenia des del llac Van fins al llac Urmia i al nord fins al riu Araxes, reconeixen l'alta sobirania del rei d'Ani. Va rebre el títol reial l’any 908.

En el 1022 el regne de Vaspukaran es va integrar a l’Imperi Romà d’Orient, fins que hi va haver el domini seljúcida, cap al 1070, i després va passar a formar part de l’Imperi Otomà.

Vam arribar a Tatvan al capvespre; encara em va donar temps de sortir a passejar per la vora de llac; és agradable i tranquil.

La ciutat està poblada pels kurds de la tribu Bekiran. Ara be, de la ciutat no vaig veure res, em vaig dedicar tan sols a passejar per la vora del llac. De totes formes, em sembla que no hi ha massa a veure.

La ciutadella d’Eski Tatvan sembla que és del període Urartu, i va estar en us fins al segle XVII.

Tatvan ha sigut històricament un lloc de parada en la ruta entre Van i Bitlis, però a començaments del segle XX era tan sols un poble i un embarcador. No va ser fins a mitjans del segle XX que es va convertir en ciutat, quan es va construir el ferrocarril i van millorar les carreteres.

 

23 de setembre 2024

Est de Turquia-41. Hasankeyf

Continuem ruta fins a Hasankeyf, que es troba més o menys a mig camí entre Midyat i Batman, al nord de Midyat i a la riba del riu Tigris.

Pel camí, abans d’arribar a Hasankeyf ens vam aturar en una guingueta en la que servien ayran, la beguda típica d’aquí, a base de iogurt amb aigua i sal. 

Hasankeyf ja no és la ciutat que jo vaig veure a finals del 2013. Aquella ciutat medieval ha quedat gairebé tota sota les aigües del pantà que s’ha format amb la construcció de la presa d’Ilisu.

Aquell llunyà 2013 ja hi havia molta polèmica amb el projecte de la presa, perquè enterraria una ciutat que tenia més de 10.000 anys d’història i també perquè alteraria el cabal del riu Tigris en entrar a l’Iraq.

Per poder comparar he barrejat fotografies del desembre del 2013 amb les d'ara, del juny del 2024.

Si no estic confosa la inauguració de la central hidroelèctrica d’Ilisu es va fer a començaments de novembre del 2021. L’embassament format és el més gran que hi ha en el riu Tigris i en aquell moment res deia que podia generar un 4% de l’electricitat del país. No sé si s’han complert les expectatives.

En el moment de la inauguració ja es parlava de que quan l’embassament estigués ple gairebé 200 pobles desapareixerien sota les aigües, i per tant unes 80.000 persones haurien de desplaçar-se.

La construcció de la presa es va iniciar en el 2006. Degut ala polèmica al voltant d’aquesta hidroelèctrica els inversors estrangers no van voler participar en el projecte.

En un article de començaments del 2020 parlen de que hi ha centenars de famílies a les que ja han traslladat de Hasankeyf al Nou Hasankeyf; des d’agost del 2019 que es va traslladant ala gent a la nova ciutat que es troba 2 km al nord de l’antiga ciutat. Al gener del 2020 encara quedaven 40 famílies a la ciutat històrica, que s’havien quedat sense casa, entenc que en el nou emplaçament, i que no tenien on dur als seus animals. Només tenien aigua corrent una hora al dia, i deien que els forçarien a marxar. 

Quan van enderrocar l’antic basar. al novembre del 2019, va ser un xoc per la població local. En el procés de demolició es van descobrir estructures d’uns 2.000 anys d’antiguitat. Sembla que hi va haver una operació de rescat, però va estar envoltada de moltes critiques. Els equips que treballaven en l’enderroc de la ciutat antiga no tenien masses miraments amb les restes històriques.

Part de la gent va desplaçar-se a altres poblacions de la regió, i els que van anar al Nou Hasankeyf no estaven contents. Es queixaven, en el 2020, de que el turisme ja no venia, i els seus ingressos han disminuït.

A part de la manca de feina en la nova ubicació, per la pèrdua de turisme, tenien un problema amb l’aigua de l’aixeta, que no era potable. Suposo que hores d’ara ja ho han resolt. En aquell moment, 2020-2021, tenien que anar a buscar l’aigua a l’antic Hasankeyf. A l’antiga ciutat vivien a tocar del riu, tenien aigua. 

Alguns edificis de l’antiga població es van traslladar a la nova ubicació, però la majoria van quedar coberts per l’aigua.

La presa es va projectar en el 1954, però el projecte no es va començar a posar en marxa fins al 1996; ara be, en els següents 15 anys dos grups d’inversors estrangers es van retirar del projecte, per les pressions que hi havia dins i fora del país, en contra de la construcció de la presa que destruiria molts jaciments arqueològics. 

Després el govern d’Erdogan van aconseguir formar un nou grup d’inversors, bancs turcs relacionats amb el seu partit, i va tornar a engegar el projecte. Els enfrontaments amb la població local seguien. Però després de l’intent de cop d’estat del 2016, es van prohibir les protestes. I em sembla que una distribució desigual de les compensacions entre la gent va provocar la divisió dins del moviment en contra de la construcció de la presa.

A Hasankey hi ha hagut 24 civilitzacions diferents, en els seus 12.000 anys d’història. A part del ric patrimoni cultural immaterial, s’hi havia descobert 550 monuments i 5.500 coves artificials.

Havia sigut la capital de dos assentaments, lloc de pas de la ruta de la seda, i una de les ciutat turques més grans durant segles. Tot i això, els grups i associacions que s’oposaven a la construcció de la presa no van aconseguir aturar el projecte. 

Un 40% de la població que es va veure afectada per l’embassament, no eren propietaris de les terres per tant ho perdien tot sense poder rebre cap compensació.

La construcció de la presa també ha afectat a l’habitat fluvial, en el que hi vivien especies amenaçades, com la tortuga de closca tova de l’Èufrates, que es troba tant en el Tigris com a l’Èufrates; també afecta a més d’un centenar d’aus, i van morir massivament molts peixos, degut a la mala qualitat de l’aigua de l’embassament.

Ara hi ha turisme, no gaire, per fer un passeig en barca pel pantà; és el que vam fer nosaltres. La nova Hasankeyf em va fer l’efecte de que no està acabada.

En les tauletes de Mari, d’aproximadament el 1800 aC, aquest lloc apareix com Ilansura. Keyf pot tenir origen siríac, derivat de la paraula kifo, que vol dir roca. Als barrancs de per aquí s’hi ha trobat monedes de diverses civilitzacions: dels parts, d'estats grecs, romanes i dels romans d'Orient.

En època romana aquí hi havia una fortalesa, anomenada Cepha o Ciphas, en la frontera amb el territori persa.

En el segle V, durant el període bizantí va ser un bisbat nestorià. Va passar als àrabs cap a l’any 640. Van ser els àrabs els que van construir el pont sobre el riu Tigris.

El seu primer nom es diu que era Sabat Aghwal, referit a les coves excavades als set barrancs que convergeixen a la zona. Em sembla que va ser un historiador del segle XII-XIII que l’anomenava Hisn Kayba i diu que era d'origen armeni. Actualment però la seva població és majoritàriament kurda.

A la terra fèrtil entre el Tigris i l’Èufrates els grecs la van anomenar Mesopotàmia, que vol dir entre dos rius. Després de la conquesta àrab, aquest territori es va dividir en dos: el sud el van anomenar Sevad, el que és ara Iraq, i la part nord, Al Jazeera, que vol dir illa.

Al Jazeera o Alta Mesopotàmia, era la zona on es trobaven la cultura anatòlica i l’oriental. Hasankeyf es troba en aquesta intersecció entre la cultura d’Anatòlia i la de Mesopotàmia, amb una historia ininterrompuda des del període del neolític.

Les excavacions que es van fer realitzar entre 2009 i 2011 revelen que aquesta població va formar part de la revolució del neolític i que té uns 10.000 anys d’història.  

Hasankeyf va ser una base militar per molts dels seus governs, gràcies a la seva posició estratègica. Per altra banda, és un dels pocs assentaments del món que es va desenvolupar a partir d’un primer assentament en coves, i que en les diferents etapes de la civilització va anar-se desenvolupant fins arribar a tenir bells edificis i sofisticats palaus.

Va ser una ciutat pont entre l’est i l’oest, entre l’alta mesopotàmia i Anatòlia. Terra de frontera, en els períodes assiri-hitita, assiri-urartu, romà-persa, bizantí- sassànida, aquesta regió tenia una gran importància ja que es trobava en les majors rutes comercials entre Síria i Anatòlia. A més, Hasankeyf era una parada important en el transport fluvial en l’època medieval, la ruta pel riu Tigris començava a Diyarbakir, passava per Cizre, Mossul i arribava fins a Bagdad.

L’islam va arribar aquí o a mitjans del segle VII, va ser dels primers assentaments d’Anatòlia a ser islamitzat. Durant el califat de Hz Omer, l’exèrcit islàmic, que tenia base a Damasc, va entrar pel sud-est d’Anatòlia, via Síria i va conquerir en un any, diverses poblacions, entre elles Hasankeyf; la conca alta del Tigris va ser la primera regió d’Anatòlia en ser islamitzada.

Van tenir gran importància en la regió els clans àrabs musulmans que migraven des del sud, en l’època omeia (661-750) i els primers anys del califat abbàssida. Un d’aquests clans era el dels Bekr i el seu territori centrat en Diyarbakir.

Hasankeyf va ser una de les 4 ciutat més importants de la regió en aquella època.

Després del domini abbàssida va passar als hamdànides amb la resta del Diyar Bakr, la terra dels Bekr. Després va passar a mans dels marwànides, quer van ser expulsats pels seljúcides i annexionat al sultanat central.

Des del 1101 fins al 1232 la ciutat va estar governada pels artúqides o ortúkides. Va ser la seva primera capital. Llegeixo que quan la ciutat va passar a mans d’aquesta dinastia la major part de la població encara era cristiana; va ser cap a finals del segle XII que va començar a decréixer, però al segle XIII encara es va reunir el bisbat nestorià, al districte de Tur Abdin, per formar un patriarcat separat de Mardin.

Durant el període artúqida, i en el següent, l’aiúbida, la ciutat va tenir el màxim esplendor, entre els segles XII i XV.

Els artúqides van tenir gran influencia en la regió, tant a nivell polític com sociocultural. El pont històric, que no sé si ha sobreviscut a la construcció de la presa, va ser construït en aquesta època, així com molts dels edificis que encara estaven en peu en el 2013.

Un dels governants o bei (en turc antic beg) artúqids que va destacar va ser Fahreddin Kara Arslan (1144-1167). Diuen que era molt estimat per la gent, tant pels musulmans com pels no musulmans; era un home interessat per la ciència i la cultura, que tenia la seva pròpia biblioteca i va ajudar a que es fessin copies de molts dels llibres. Ja en aquella època es destacava que aquí hi havia moltes espècies endèmiques, que actualment estan en perill.

Des de l’any 1185 els prínceps artúqides van caure sota influència de Saladí i els aiúbides van desposseir al darrer governant artúqide en el 1233.

Els aiúbides van governar la ciutat durant dos segles i mig. Molts dels edificis que es conservaven a la ciutat abans de la seva desaparició sota les aigües del pantà, eren d’aquesta època.  

Un governant rellevant va ser Nasir al-din Mahmud (1442-1459), que va contractar un enginyer, Ebul-iz Cezeri, que va contribuir al desenvolupament de la ciència i tecnologia en el mon islàmic.

En el període aiúbida, la ciutat es va desenvolupar en molts aspectes, però era una època convulsa en la regió, i em sembla que hi va haver la invasió mongol. A començaments del segle XIV els governants aiúbides de la ciutat tenien prou feina en reconstruir-la.

L’emirat de Hasankeyf (1232-1524) va ser un emirat kurd ubicat al voltant de Hasankeyf, governat pes descendents de la dinastia aiúbida fins a la seva dissolució en el 1524. Es considera aquest emirat com l'últim romanent de l'estat aiúbida. Els governants s’anomenaven reis, amlak, i malgrat les invasions i els diferents sobirans, van liderar l’emirat des del 1232 fins al 1524.

El topògraf Izz al-Din ibn Shaddad va assenyalar, possiblement abans de 1259, que l'emirat tenia tres madrasses, quatre hammams, mausoleus, basars, caravanserralls, mesquites i ciutadelles. Al voltant de la ciutadella, hi havia una plaça i camps per al cultiu de blat, ordi i gra. No obstant això, el nivell de vida va empitjorar amb la invasió timúrida amb la majoria dels habitants locals fugint cap a les coves rocoses per seguretat. Fins i tot el pont del Tigris era inutilitzable en aquest període.

Amb l’acord de pau signat a començaments del segle XIV l'emirat va tornar a prosperar.

L'emirat havia establert diverses organitzacions benèfiques que donaven suport a assumptes educatius; això va comportar que s’establissin a l’emirat estudiosos dels camps de la música, la poesia i l'alfabetització. Diversos emirs també van col·leccionar treballs acadèmics i van establir biblioteques per a la investigació.

Quan en el segle XIV Tamerlà o Timur va arribar a Hasankeyf, el governant de l’emirat, Melik Ashraf, es va sotmetre completament a l'Imperi Timúrida. També el seu fill quan el va succeir, amb el  suport unànime de totes les tribus de Hasankeyf, va continuar sent lleial a l'Imperi Timúrida, que ara estava dirigit pel fill de Tamerlà.

Després va estar sota el govern dels aiúbides egipcis, els Aq Qoyunlu, un estat turc amb seu a l’Iran, que la van conquerir en el 1462 i van governar 20 anys. El seu llegat va ser la tomba de Zeynel Beg, que és única a Anatòlia.

Al començament del segle XVI, segurament el 1503, va caure en mans dels perses safàvides d'Ismail I; aquests la van conservar fins al 1534, quan va passar a mans dels otomans de Solimà I el Magnífic.

Hi ha tota una sèrie de coves prop de Hasankeyf on la gent s’hi va refugiar durant la invasió timúrida.

La ciutadella es trobava sobre un turó de roca de 135 metres d’altura. Tenia dues portes d’entrada i hi va seguir vivint gent, a la ciutat alta, fins al 1970. Em sembla que la ciutat medieval era aquesta d’aquí dalt, emmurallada.

El minaret de l’antiga mesquita de l’època aiúbida es va restaurar i traslladar a la nova ubicació. La mesquita no es podia transportar tota en un bloc i es va desmuntar numerant cada peça. El primer que es va traslladar va ser el minaret.

Una mica més enllà hi ha el mausoleu del Bei Zeynel. Aquesta construcció la vaig reconèixer de seguida, ja que l’altre cop ja em va cridar l’atenció. Em va semblar que estava gairebé igual, tot i que em van dir que l’havien traslladat de lloc, però l’han col·locada en un entorn similar.

Diuen que era la tomba històrica més bonica del cementiri de la ciutat baixa. El mausoleu el va fer construir Uzum Hasan pel seu fill que havia mort en el camp de batalla l’any 1473; Uzum Hasan era de la dinastia turcmana Aq Qoyunlu, i va ser derrotat pels otomans en la batalla d’Otlukbeli, en la que va morir el seu fill.

El mausoleu té una estructura cilíndrica amb una cúpula, i el seu interior té planta octogonal, amb nínxols a les parets i finestres. La cambra funerària està en una cripta, sota el terra.

L’any 1981 tot Hasankeyf havia estat registrat com a jaciment arqueològic protegit. Quan es van fer excavacions prop de la tomba del Bei Zeynel es va descobrir el que es va anomenar el Complex Social del Bei Zeynel; es van trobar tres madrasses (escoles coràniques), una zàuiya (un petit oratori o mesquita), una tomba, un bany i una fonda.

Entre 2008 i 2010 es van fer treballs de restauració ja que la cúpula estava caient i hi havia perill de que s’ensorrés del tot.

Per transportar-la es va fer una mena d’encofrat per transportar-la sencera. Ara be, això va ser un treball laboriós, l’extracció, el transport sense que es fes malbé en el transport per carretera, i la reubicació en el nou emplaçament. S’ha de tenir en compte que pesa molt, i amb l’encofrat encara més, per tant calia un vehicle que pogués suportar sense risc les 1.100 tones de pes.