Lituània té 5 parcs nacionals i el parc nacional històric de
Trakai és el més petit de tots ells. Ja des d’abans de l’època soviètica
aquesta zona havia despertat força interès, però no va ser fins que es va
aconseguir la independència que va ser declarat parc nacional.
Una de les característiques d’aquest parc és que té una part de
natura, la reserva de Varnikai, i una part històrica, com és el castell de
Trakai. Aquest parc té més de 32 llacs i una bona extensió d’aiguamolls. En un
d’aquests llacs, és on es troba la població
de Trakai, i des d’aquí s’accedeix, a través d’un pont, al castell de
Trakai. Em sembla que en el parc hi ha altres castells però si no estic confosa
aquest és el de més renom i importància.
Llegeixo que hi ha 600 espècies de plantes superiors de les
quals 16 estan en perill d’extinció a Lituània. 118 espècies de molsa! M’ha
sorprès molt que hi hagués tanta varietat, però el cert és que hi havia llocs
en que tenia un gruix increïble la molsa. Tres d’aquestes espècies de molsa es
van trobar per primer cop a Lituània. Hi ha 204 espècies de líquens i moltes
altres varietats de plantes i algues. No hi falta tampoc la vida animal,
insectes i ocells.
La impressió que em va fer la zona d’aiguamolls és la d’un bosc que es forma sobre una zona pantanosa. Va ser el primer parc d’aquest estil que vam veure i ho vaig trobar molt curiós. Llàstima que plovia moltíssim. Està mot ben preparat, amb passarel·les de fusta, marcant el camí, i preservant els aiguamolls. Aquí i allà es van trobant plafons explicatius.
Aquests aiguamolls son torberes. He hagut de buscar una mica
d’informació per acabar-ho d’entendre. La matèria orgànica que va caient a
l’aigua va cap al fons i lentament es va podrint i és el que va formant la
torba.
Com he dit, no tota la torba té les mateixes característiques;
la d’aquestes terres és poc permeable, no deixa passar a través seu aigua
enriquida amb sals minerals. Això fa que la vegetació que creix a sobre
d’aquests aiguamolls té mancances de nutrients com per desenvolupar-se
plenament; per això la sensació que donen és d’arbres escarransits, com si
fossin bonsais. S’han adaptat a viure en aquestes condicions i arbres molt
vells semblen joves
Com ja he comentat, la població de Trakai es troba en una península del llac Galvé i el castell està en una illa a la que s’hi accedeix per un pont per vianants.
Aquesta zona ja estava habitada en l’antiguitat, però no va ser
fins al segle XIII que la població de Trakai es va començar a desenvolupar
formant part del gran ducat de Lituània. La fundació de la ciutat de Trakai va
ser l’any 1337. Hi ha algunes cròniques que expliquen que el gran duc Gediminas
tornant d’una cacera va descobrir aquesta regió i va decidir construir-hi un
castell.
Quan Gediminas es trasllada a viure a Vilnius deixa el castell
al seu fill el duc Kęstutis. La població de Trakai va créixer i es va construir
un nou castell, en l’estret entre dos dels llacs, i se’l coneixia com el
castell de la península i encara un altre en una de les illes, que s’anomenava
el castell de l’illa.
Des del punt de vista
ètnic i lingüista, l’origen dels caraïtes sembla que són els kipchaks, un poble
nòmada turc, el més antic dels pobles turcs. La seva connexió amb Lituània se
situa al segle XIV quan el gran duc Vytautas va portar un grup d’uns centenars
de caraïtes des de Crimea que es van instal·lar als castells de Trakai. Es van
integrar ràpidament i se’ls va considerar ciutadans de ple dret.
A començaments del segle XV aquí a Trakai es va construir el primer temple caraïta, però va patir diversos incendis, i en el segle XIX es va reconstruir en el mateix lloc i em semblaque és el que es veu actualment.
Saber quina era la
religió dels caraïtes va generar un problema als nazis. Eren jueus o no ho
eren? Van fer molts estudis per saber els seus orígens, com a poble i com a religió,
per saber si els havien d’exterminar o no. Tot i que molts van fugir els nazis
no els van exterminar. Una de les hipòtesis que es planteja sobre perquè els
van deixar tranquils és que a Crimea estaven assimilats als turc-tàtar, i no
els hi convenia tenir problemes amb ells, pel que van arribar a la conclusió
que no eren jueus.
Aquesta regió va ser annexionada a Rússia l’any 1795 que va
iniciar la reconstrucció, però durant la primera guerra mundial va ser
capturada pels alemanys, però en acabar la guerra va formar part de Lituània,
per ser ocupada després per Polònia, en el 1939. Després va ser annexionat a la
unió soviètica, posteriorment a l’alemanya nazi i després de la guerra altre
cop pels soviètics.
L’any 1678 es va cedir el terreny i el castell mig enrunat als
frares dominics. Però no va ser fins cent anys més tard que hi van construir el
monestir i l’església que formen part del conjunt del castell.
L’any 1718 el papa Climent XI va beneir la icona de Nostra Senyora de Trakai i es va convertir en un centre de peregrinació, pels lituans, polonesos, bielorussos i letons.
L’any 1826 per ordre del tsar es fa un recull de tots els
edificis antics que hi ha a l’imperi, així l’any 1827 apareix l’Atles dels
castells de Vilnius amb plànols i descripcions de com havia sigut i com estava.
Uns anys més tard, en el 1838 es va afegir un suplement amb més
informació sobre Trakai.
L’any 1939 Lituània recupera de nou el control de Vilnius, que
formava part de Polònia, i té cura de la preservació del castell. Els treballs
de restauració van quedar aturats per la guerra, amb l’ocupació soviètica i
després l’alemanya. No va ser fins al 1953 que es va poder treballar de nou en
la recuperació i conservació del castell.
A més de la comunitat catòlica hi havia també l’ortodoxa, la musulmana, jueus i caraïtes.
Va ser molt
interessant la visita del castell; en realitat és un museu sobre la historia
del gran ducat de Lituània.
Van dinar en un restaurant caraïta, i vam prendre un dels plats típics, una tipus de crestes que poden estar farcides de diferents coses, tant vegetals com de carn.
En el poble hi ha unes casetes baixes amb les façanes pintades de colors, i ens fan remarcar que tenen 3 finestres. Es considerava que cada finestra corresponia a una habitació, per això si la casa tenia més de tres finestres tenien que pagar més. Actualment es diu que les tres finestres són: una per deu, l’altra per la família i l’altra pel rei.
I es parla del rei tot i que Vytautas mai va arribar a ser coronat rei. Se’l considera un heroi nacional. Va ser el gran duc de Lituània entre finals del segle XIV i començaments del XV.