11 d’abril 2024

Moldàvia-7. Chisinau: Ajuntament, sala de l'orgue i teatre Mihai Eminescu

Prop de la catedral hi ha un edifici que em va cridar molt l’atenció i que cada cop que passava per allà l’hi feia alguna fotografia. És l’edifici de l’antic ajuntament.

A finals del segle XIX l’alcalde de la ciutat va començar la construcció d’una nova seu per la Duma (l’ajuntament) de la ciutat, en el lloc on hi havia el parc de bombers. Es va encarregar el disseny a l’arquitecte municipal, Mitrofan Elladi i ho va supervisar un famós arquitecte, Alexandru Bernardazzi. L’obra es ca acabar l’any 1902. 

L’any 1941 les tropes soviètiques quan anaven de retirada el van destruir. L'administració romanesa va reconstruir l'edifici, però no va estar gaire temps en peu, ja que a l’agost del 1944 va tornar a ser destruït pels bombardejos.

Després de la guerra es va tornar a reconstruir, els treballs es van acabar en el 1948 però l’administració de la ciutat no hi va tornar fins al 1951. El van restuarar tal i com era originalment.


Una mica més enllà hi ha una sala de concerts, La Sala de l’Orgue, l’Organ Hall, que organitza concerts, especialment de musica clàssica, però també s’hi fan altres actes i exposicions.

L’edifici es va construir entre finals del segle XIX i començaments del segle XX. És d’estil clàssic amb elements decoratius de l’art romàntic. Abans del 1974 en aquest edifici ho va haver diverses entitats financers, inclòs el Banc Nacional.

En la dècada de 1970 un grup d’intel·lectuals i artistes, impulsats pel primer director de l’Orquestra Simfònica Filharmònica, Timofei Gurtovoi (1919-1981), van promoure la idea de construir una nova sala de concerts amb un orgue al seu interior. La idea va tenir el suport de l’administració que va decidir reorganitzar l’interior del banc per convertir-ho en sala de concerts i hi van col·locar un orgue al seu interior.


El 15 de setembre del 1978 s’inaugurava la nova sala de concerts i se sentia per primer cop el so de l’orgue. Diuen que la sala té molt bona acústica.

Entre la sala de concerts o sala de l’orgue, i el teatre Mihai Eminescu hi ha una tranquil·la plaça amb algunes escultures metàl·liques. També hi ha una escultura en bronze de Verònica Micle, asseguda en un banc, esperant a Mihai Eminescu.

Mihai Eminescu (1850–1889) és un gran poeta romanès, el més conegut i influent, i és admirat tant a Romania com a Moldàvia. Té un teatre i un carrer que duen el seu nom, i aquí i allà apareixen referències a ell.

No en sabia res d’ell, tot i que alguna obra es troba traduïda al català. Va tenir una vida molt intensa fins als 33 anys, després va anar entrant i sortint d’hospitals i sanatoris fins a la seva mort. Tot i tenir una vida curta va fer molta feina. Bona part de la seva obra és poètica, però també es va dedicar al teatre i al periodisme.

Va viure una època de canvis, l’any 1848 havien començat en els principats romanesos, Moldàvia, Valàquia i Transsilvània, diferents moviments revolucionaris exigint reformes polítiques, socials i econòmiques.

Va néixer al nord-est de Romania i va passar la seva infantesa en un poble petit; diuen que aquest contacte amb la natura es plasma en les seves obres.

A finals del 1861, l’imperi otomà reconeixia la formació dels Principats Romanesos. A començaments de 1862 es formava el primer govern de Romania.

En aquesta època Eminescu, que tenia uns dotze anys ja començava a mostrar passió per la literatura i la història.

Un professor que va influir força en ell va ser Aron Pumnul. Es va allotjar una temporada a casa seva a Cernăuţi, el que l’hi va donar accés a la seva extensa biblioteca, que va contribuir a la seva formació.   

A la primavera del 1864, amb catorze anys, va quedar meravellat amb un grup teatral que va arribar a la ciutat; tenien un repertori variat i de caire nacionalista. Va assistir a la majoria de representacions que feien, ja que regalaven entrades als estudiants, i quan van marxar se’n va anar amb ells de gira per Moldàvia i Transsilvània.

Aquest mateix any, Titu Maiorescu, entre d’altres, van fundar el grup cultural i polític Junimea (El Jovent).

Al gener del 1866 moria Aron Pumnul i en el fulletó commemoratiu que van editar els seus alumnes, i que van repartir durant el funeral, hi apareixia un poema de Eminescu. I al març publicava per primer cop un dels seus poemes a la revista Família. El director de la revista, Iosif Vulcan, considerava que el seu cognom era massa poc romanès i l’hi va canviar el cognom original, que era Eminovici pel de Eminescu.

Va mantenir la col·laboració amb aquesta revista fins a l’any 1870. També col·laborava en una altra revista fundada pel mateix Vulcan, L’humorista.

En el 1866 va treballar com a apuntador en un grup teatral, va viatjar per Transsilvània, i va participar a la reunió Anual de l’Associació Transsilvana per a la Literatura Romanesa i la Cultura del Poble Romanès. Em sorprèn quan penso que  tenia tan sols 16 anys.

Va fer feines diverses al llarg de la seva vida; en el 1867 va treballar com a apuntador, traductor i assistent de direcció en el Teatre Nacional de Bucarest.

Aquell any apareixia a Iaşi el primer número de la revista de la societat Junimea, Convorbiri literare (Converses literàries).

L’any 1868 apareixia un nou setmanari Curierul de Iaşi, on uns anys més tard, Eminescu hi va treballar uns mesos.

En el 1868 se’n va anar de gira per Transsilvània amb el grup de teatre de Mihail Pascaly, i es dedicava a traduir obres de l’alemany al romanès, per tal de que el grup les pogués representar.


A l’abril del 1869 es constituïa a Bucarest un nou club literari, Orientul (L’orient), amb una altra revista literària. Eminescu va formar part d’aquest grup i es va encarregar d’estudiar el folklore de Moldàvia. Va fer una gira per Moldàvia amb el grup teatral Pascaly.

Quan tenia 20 anys, va començar una col·laboració permanent amb la revista Convorbiri literare (Converses literàries). Al gener del 1871 s’unificaven les societats literàries romaneses, donant lloc a România jună (La Romania jove), i Eminescu va ser nomenat secretari.

Al juny va anar a Ipoteşti per participar, juntament la societat România jună, en l’organització dels actes per celebrar el quart centenari de la fundació del monestir de Putna, que havia impulsat el rei Esteve el gran. 

Tot això ho anava alternat amb els seus estudis i amb publicacions de poemes.

Al març del 1872 va conèixer a Veronica Micle, (1850-1889). Tenien la mateixa edat, formava part també de Junimea i era també poetessa. Estava casada des dels 14 anys amb el professor Ştefan Micle, que era molt més gran que ella.

Tenia 22 anys però ja estava molt ben valorat. Va anar a estudiar a Berlín. Titu Maiorescu el va animar a estudiar i fer un doctorat.

A l’abril de 1874 Titu Maiorescu era nomenat Ministre de Cultura del govern conservador de Lascăr Catargi. Eminescu va anar a Cracòvia, on va treballar als arxius de la ciutat per preparar-se en eslavística i va acabar el doctorat. Al setembre prenia possessió del càrrec de director de la Biblioteca Central de Iaşi, gràcies a l’ajuda de Titu Maiorescu. Com a director es va dedicar a inventariar els fons, més de 30.000 volums, i de completar-lo amb col·leccions de manuscrits i obres d’història de la literatura antiga. Només hi va treballar un any, el van destituir, sembla que per intrigues d’un altre poeta que vivia a la mateixa ciutat.

Al mateix temps acabava els estudis de filosofia amb l’objectiu d’acabar el doctorat. Ştefan Micle era el rector de la Universitat i va convidar a Eminescu a les reunions literàries que organitzava la seva esposa Veronica.

La següent feina que va trobar va ser la d’inspector escolar per les províncies de Iaşi i Vaslui. Va visitar les escoles dels pobles amb la finalitat de reorganitzar el sistema d’ensenyança primària. Les visites que va fer l’hi van causar molt mala impressió sobre com funcionaven i va escriure al ministre Maiorescu, proposant-li una solució social al problema. En l’informe que va enviar destacava la baixa assistència a classe, la pobresa dels camperols que estan obligats a treballar per pagar antics deutes, l’elevada mortalitat infantil.... Amb aquestes inspeccions va poder conèixer la situació social dels camperols i els abusos que patien per part dels arrendataris i dels funcionaris de l’administració.

Al juny de 1876 hi va haver canvi de govern, i el nou govern liberal va destituir a Eminescu del seu càrrec d’inspector escolar; el considerava un funcionari incòmode, ja que era molt crític amb la gestió que havia fet l’administració de l’ensenyament. Llavors va començar a treballar com a redactor, administrador i corrector d’una petita publicació, Curierul de Iaşi (El correu de Iaşi) que era el butlletí de les publicacions de la Cort de Justícia, on hi escrivia la pagina polític-literària, cròniques sobre política i sobre teatre.

Aquesta feina tampoc l’hi va durar gaire: va tenir un conflicte amb el director de la Tipografia Nacional, que era on s’imprimia Curierul de Iaşi, ja que no va voler escriure un article defensant a l’alcalde i va haver de dimitir.

Uns mesos abans, havia aparegut a Bucarest el primer número del periòdic conservador Timpul (El temps), dirigit per Titu Maiorescu. Eminescu va començar a treballar-hi com a  redactor a finals d’octubre del 1877 i hi va treballar fins al 1883, quan ho va haver de deixar per malaltia.

L’any 1878 hi publicava una sèrie d’articles titulats “Bessaràbia”, en els que es posicionava en contra de la política annexionista de Rússia.

 A l’agost de 1879 moria Ştefan Micle, el marit de Veronica Micle, i de retruc, la relació entre els dos amants es va fer més estreta. Eminescu va passar una temporada a Iaşi, amb ella. Pensaven casar-se, ara que ella ja estava lliure, però no van arribar a fer-ho.

La relació entre els dos amants va ser complicada sempre, amb alts i baixos, amb l’oposició de Titu Maiorescu al seu casament, la manca de diners, la malaltia de Eminescu...

L’any 1881 es publicava a Leipzig un llibre de poemes romanesos i n’hi havia 18 de Eminescu. El mateix any Verónica Micle publicava diversos poemes en varies revistes, i van tenir bona crítica.

La relació entre els dos es refeia i es trencava, però mantenien correspondència.

L’any 1883 és quan Eminescu va començar el seu periple per hospitals i sanatoris.

L’any 1884 es va publicar el llibre Poezii (Poesies), en el que Titu Maiorescu havia recopilat 44 poemes que ja s’havien publicat anteriorment, i 20 d’inèdits. Va ser l’únic llibre de Eminescu que es va publicar quan encara era viu.

L’any 1888 Veronica Micle sel va endur a Bucarest amb ella i va tornar a escriure durant uns mesos. Però la seva salut anava degradant-se i l’any següent va tornar a ingressar a l’hospital on va morir d’una crisi cardíaca.

 Al seu enterrament hi havia un gran seguici, amb polítics, amics i companys. Un mes i mig després, el 3 d’agost, moria Veronica Micle.

L’any 1902 Titu Maiorescu va fer donació de tot el material que l’hi havia deixat Eminescu a l’Academia Română.

Té alguna malaltia neurològica, que va començar amb manies persecutòries, em sembla que també depressions. En algun lloc vaig llegir que havia rebut tractament amb sals de mercuri, si és així, explicaria el ràpid deteriorament que va patir.

Els seus poemes són de temàtiques diverses, des de la natura i l'amor fins a la història i la crítica social. Diuen que enriquia el llenguatge de les seves obres amb paraules i dites de totes les regions de Romania. També estava interessat pels problemes del romanesos de totes les regions.

Veronica Micle (1850- 1889) sembla que va ser l’amor de la seva vida. Veronica va ser una poetessa romàntica. Va publicar dues novel·les, un volum de poesia, i diverses traduccions en revistes de l’època. Però se la coneix més per la seva relació amb Eminescu que per la seva obra literària.

El primer cop que es va publicar el seu llibre de poemes va ser l’any 1887. Va escriure poemes pel rei Carol I de Romania i va traduir al francès les cartes d’amor entre ella i Eminescu. El tema fonamental de la seva poesia és l’amor.

El seu pare va morir abans de que ella naixés i la seva mare es va traslladar a viure a Iasi amb les seves filles quan la Veronica tenia tres anys. Es va graduar a l’Escola Central de nenes, l’any 1863 i la van qualificar com eminent. La comissió avaluadora estava formada per Titu Maiorescu i Stefan Micle, amb el que es va casar l’any següent; ella tenia 14 anys i ell 57.

Quan tenia setze anys va néixer la seva primera filla i dos anys més tard la segona. L’any 1869 va contribuir a fundar una escola professional per a nenes, va participar en la orientació en algunes escoles de nenes a Iasi i va començar la seva vida literària activa.

A la primavera del 1872 va anar a Viena, per un tractament mèdic i és quan l’hi van presentar a Mihai Eminescu. El mateix any publicava dues obres en prosa a la revista Nou Missatger Romanès.

Entre setembre del 1874 i octubre del 1877 Eminescu va estar vivint a Iasi, on vivia ella, i entre tots dos va començar una relació tumultuosa.

L’any 1875 traslladen al seu marit i se’n va tota la família. Durant la guerra de la independència va treballar en tasques d’ajuda a la població romanesa ferida i va contribuir econòmicament per que els discapacitats poguessin tornar a les seves llars.

El seu marit va morir a l’agost del 1879, ella tenia 29 anys. Ella no havia volgut fer pública la seva relació amb Eminescu, ni divorciar-se del seu marit, per no perdre la pensió de viudetat. En quedar vídua va intentar tenir una pensió, per poder mantenir-se ella i les filles, però quatre anys més tard, en el 1883, seguia sense cobrar res.

Quan va quedar vídua va reprendre el contacte amb Eminescu, feien plans per casar-se i formar una família. Però l’oposició de la gent de l’entorn de la parella i els entrebancs econòmics van fer que no sortís bé. Eminescu va ser sempre pobre, molts cops l’ajudaven els amics, sobretot els anys de malaltia. L’any 1886 Veronica vivia a casa d’una de les filles a Bucarest. I quan Eminescu va morir ella es va suïcidar; va morir per intoxicació d’arsènic.

Les cartes entre Eminescu i Veronica descriuen molt bé la relació que mantenien, amb els alts i baixos, separacions i retrobades. Era una època en que relacions extramatrimonials i divorcis no eren ben vistos.

A partir de la dècada de 1840 és quan va començar el que s’ha considerat una de les primeres etapes del desenvolupament de la literatura romanesa culta. Es van començar a recuperar documents, històries, llegendes, contes... tot el que representava la literatura popular, que mostrava la riquesa i antiguitat de la cultura romanesa. També es van començar a traduir obres dels autors que estaven triomfant en aquella època a Europa, especialment a França, que era el referent cultural i polític del segle XIX. És en aquest context, que el grup literari i polític de caire conservador, Junimea (El jovent) va adquirir gran rellevància. L’havien fundat, cap al 1864, un grup d’escriptors i polítics, un d’ells era Maiorescu; va tenir molt pes en la vida pública romanesa.

El membres de Junimea eren molt diferents entre sí, però els unia que tots tenien la cultura germànica com a referent. Molts d’ells havien estudiat en escoles d’educació alemanya i havien realitzat estudis universitaris a Berlín o a Viena. Tots ells estaven influïts per la filosofia idealista alemanya, especialment per la de Schopenhauer. Des del punt de vista polític també tenien com a referent el món germànic, en front del francès, que era el model dels lliberals.

Eminescu era un bon orador i per ell la poesia i la política anaven lligades. Era una època d’eufòria nacionalista, amb enfrontaments entre conservadors i liberals, a l’hora de configurar un model de nació.

Va dedicar molt de temps a polir les seves obres; va ser un important poeta però també va dedicar temps al teatre i a la novel·la i als contes. A més va escriure nombrosos articles en diaris i revistes. Va fer també traduccions i estudis científics i filològics.

Moldàvia-6. Chisinau: arc de triomf i catedral

Després vam anar cap al centre a dinar, al restaurant la Placinte. Un lloc molt agradable i on es menja molt be. Vaig compartir una mena de tartaleta de formatge i després vaig prendre uns raviolis farcits de patata amb salsa de xampinyons. De beguda aigua i una copa de vi moldau. En total em va sortir per uns 8 euros.  

Una cosa que ens han explicat i m’ha xocat és que els pares paguen un sobresou als mestres per evitar que pleguin. M’explico. El sou dels professors és molt baix, i quan un mestre els hi agrada per evitar que es busquin una altra feina els hi paguen un extra. Això passa a Chisinau, en altres llocs més petits els pares paguen pel material escolar. L’escola és gratuïta.

La nostra guia ens explicava que la majoria de gent necessita tenir dues feines per poder sobreviure, ella mateixa compaginava dues feines.

Quan passeges per la ciutat veus molts contrastos entre edificis. N’hi ha de molt moderns, i altres baixets, de dos pisos, que són els que s’han conservat d’abans de la Segona Guerra Mundial. Alguns d’aquests edificis antics valdria la pena restaurar-los, perquè eren bonics, però és car; els propietaris no els poden enderrocar i en molts casos deixen que es vagin deteriorant i que s’ensorrin sols per poder construir de nou.

La visita de la tarda a peu no va ser massa agradable ja que continuava plovent i amb molt de vent que girava el paraigües.

Comencem la ruta per una de les arteries principals de la ciutat, el carrer de Esteve III.  La ciutat té molts espais verds, un d’ells són els jardins on hi ha la catedral i al davant hi ha l’arc de triomf.

L'Arc de Triomf es va construir l'any 1840 per commemorar la victòria de l'Imperi Rus sobre l'Imperi Otomà, durant la guerra russo-turca, 1828–1829.

Fins a l’any 2011 en el  segons nivell, hi havia una gran campana, de gairebé 6.400 Kg. Es va fabricar amb el coure dels canons que havien anat capturant als otomans. Inicialment aquesta campana tenia que anar al campanar d’espadanya de la catedral, però va quedar massa gran i no hi cabia, així que es va instal·lar en aquest arc, que llegeixo que es va dissenyar expressament per col·locar-hi la campana.

Abans s’anomenava Les Portes Santes de Chisinau i en l’època soviètica, Arc de la Victòria de Chisinau. És l’únic arc de triomf que hi ha a la ciutat.

Aquest arc té dos nivells i un total de 13 metres d’altura. Hi ha quatre columnes encastades i els seus capitells imiten l’estil corinti, i tenen detalls decoratius de ceràmica. El nivell superior està decorat en estil classicista. En una de les façanes hi ha un rellotge mecànic. El primer rellotge s’hi va instal·lar l’any 1842 i es va portar expressament des d’Odessa. Al cap de set anys, una forta ventada va fer saltar l’esfera del rellotge, però no es va arreglar. 

L’any 1881 el mecanisme del rellotge va deixar de funcionar i llavors sí que es va substituir l’aparell. El nou rellotge es va dur d’Àustria i va estar en funcionament fins a l’any 1941, quan va patir els bombardejos durant la Segona Guerra Mundial.

L’any 1945 es van col·locar a les parets de l’arc unes plaques amb els noms dels combatents de l’exèrcit soviètic i dels ciutadans moldaus que van lluitar a Bessaràbia durant la guerra; posteriorment van rebre la distinció d’herois de la Unió Soviètica. Aquestes plaques es van retirar després de la independència, l’any 1991.

A tocar de l’arc de triomf comencen els jardins on es troba la catedral i el campanar. 

La catedral de la Nativitat de Crist és la catedral principal de l'Església Ortodoxa Moldava. Es va construir en la dècada de 1830 amb un disseny neoclàssic.

Va ser bombardejada durant la Segona Guerra Mundial i els comunistes locals van destruir el campanar l’any 1962. El nou campanar és de l’any 1997. Com ja havia comentat, durant l’època soviètica la catedral es va fer servir com a sala d’exposicions.

Em sorprèn una mica la senzillesa de la façana, que tan sols té sis columnes dòriques a l’entrada. Al llarg del temps ha patit molts atacs i s’hi ha hagut de fer moltes restauracions, amb diversos canvis de forma. La cúpula de zinc que hi ha actualment, i la creu a la part superior són afegits de l’any 1997, construïts sobre l'estructura anterior.

Durant el període soviètic l’interior es va pintar de blanc; actualment torna aestar coberta de frescos de temàtica ortodoxa. La reobertura de la catedral al culte es va fer el 25 d’agost de 1996.

A l’interior hi ha tres altars, el central dedicat a la Nativitat de Crist, i els dos laterals, el de l’esquerra està dedicat a Sant Joan el nou i el de la dreta a Sant Nicolau màrtir. Hi ha un sant romanès del segle XIV al que anomenen Sant Joan el Nou de Suceava. Suposo que és aquest.

La primera estació de radio de Chisinau, Radio Bessaràbia, es va inaugurar el 8 d’octubre de 1939, retransmetent la litúrgia des d’aquesta catedral.

La catedral va patir desperfectes amb el terratrèmol del 1940 i després durant la Segona Guerra Mundial; es va reconstruir en el 1956, però ja amb variacions respecte a la forma original.

En un extrem de la plaça hi ha aquest monument, que em van dir que estava dedicat als que van lluitar per la defensa de la llengua. No em va quedar massa clar qui eren així que h buscat una mica.

El campanar original, separat de la catedral, es va construir al mateix temps. Està a 40 metres de la catedral.

Està dedicat a Simeon Murafa, Alexei Mateevici i Andrei Hodorogea. Llegeixo que en aquesta mateixa plaça hi va haver, entre el 1933 i el 1940, un monument dedicat a aquests tres personatges, que van morir a l’agost del 1917.

El 20 d’agost del 1917 uns 200 soldats, amb líders bolxevics van capturar i assassinar a dos destacats líders moldaus, Andrei Hodorogea i Simeon Murafa, aquí a Chisinau.

El 17 de juliol de 1917 Alexei Mateevici va escriure el poema “Limba noastră”, en català seria “La nostra llengua” que és actualment l’himne nacional de la República de Moldàvia. Al cap d’un mes, el 24 d’agost, moria de tifus.

Després de l’ocupació soviètica el monument va ser destruït, en el 1940.

Simeon Gheorghevici Murafa (1887–1917) va ser un polític de Bessaràbia, en la Rússia imperial. Era també publicista, compositor i em sembla que cantant. Va ser un dels principals activistes en la defensa de l'emancipació ètnica romanesa a Bessaràbia. L’any 1914 es va associar amb el nucli revolucionari del moviment nacionalista romanès, al qual representava com a director del diari Cuvânt Moldovenesc.

Va ser oficial de l’exèrcit de l’Imperi Rus, durant la Primera Guerra Mundial, i des d’aquesta posició va avançar en el nacionalisme romanès. A començaments del 1917, va ajudar a la formació del Partit Nacional Moldau, ajudant a organitzar les seves cèl·lules a Bessaràbia i Odessa. Va ser assassinat quan en la festa d’un amic va ser reconegut per un grup de soldats revolucionaris, que el consideraven un enemic polític. El seu llegat és honrat tant a Romania com a Moldàvia.

Andrei Hodorogea (1878-1917, era enginyer i va ser també un polític de Bessaràbia. Era defensor de la causa nacional i en el 1917 va entrar al Partit Nacional Moldau.

Entrem a la catedral i com en totes les esglésies ortodoxes les dones ens hem de tapar el cabell; no sembla obligatori, però ens ho recomanen. 

07 d’abril 2024

Moldàvia-5.Chisinau: estacióde tren i memorial als deportats

A continuació anem cap a l’estació de tren, que es va inaugurar l’any 1871. Té connexions internacionals amb les principals ciutats de Rússia i de l’Europa de l’Est.

En la segona meitat del segle XIX Chisinau ja era una ciutat una mica gran i necessitava un bon sistema de comunicació de llarga distància, tant per viatgers, comerciants, per mercaderies, per fer negocis... En aquell moment no hi havia un bon sistema de transport que comuniqués amb les diferents ciutats i regions de l’imperi rus. Chisinau era la capital de la província de Bessaràbia i fins llavors les comunicacions les tenia que fer a través del port d’Odessa.

La construcció de l’estació es va acabar l’any 1870 i a l’agost del 1871 hi arribava el primer tren. La línia de tren Tiraspol- Kishinёv (que era el nom de Chisinau en aquell moment) es va inaugurar el 28 d’agost de 1871. El primer tren provinent d’Odessa va trigar unes 7 hores per fer el recorregut i va ser el que va iniciar el desenvolupament de la xarxa ferroviària per tota Bessaràbia.

La construcció de ferrocarrils a Bessaràbia ja s’havia ideat abans de la construcció de l’estació. L’any 1844 el tsar Nicolau I va presentar al governador de Bessaràbia el projecte d’un tramvia de tracció animal.

El primer edifici que es va construir era de fusta, una construcció temporal. No sé quan es va construir el que diuen que semblava un palau, amb molts cafès i botigues.

Durant la Segona Guerra Mundial, el que per aquí diuen la gran guerra patriòtica, l’estació va ser destruïda en diverses ocasions. L’any 1944 l’edifici va quedar gairebé destruït pels atacs aeris, a l’igual que bona part de la ciutat antiga.

Es va restaurar l’any 1948 i la ma d’obra van ser presoners alemanys.

En els jardins davant de l’estació hi ha el memorial a les víctimes de la repressió stalinista. Des d’aquesta estació sortien els trens que duien als deportats cap a Sibèria.

El monument “El tren del dolor” el va inaugurar, a l’agost del 2013, l’exalcalde de Chisinau, Dorin Chirtoaca, que tenia avantpassats que van ser víctimes de les deportacions soviètiques.

Entre les dues guerres mundials Bessaràbia havia format part de la Rússia tsarista, abans d’integrar-se al el regne de Romania. Bessaràbia, el territori entre els dos rius, Prut i Dnièster, quan formava part de Romania la seva població se sentia romanesa, ja que compartien la mateixa llengua, tradicions i cultura.

Stalin la va annexionar a la Unió Soviètica, i va ser una de les repúbliques socialistes fins que l’any 1991 van declarar la independència.  

Bessaràbia va ser annexionat a la Unió Soviètica a l’agost del 1939, juntament amb part de Bukovina,  que també formava part del regne de Romania, dels estats Bàltics, i de l’est de Polònia.

La URSS va fer tres tongades de deportacions massives entre el 1941 i el 1951. S’estima que el total de deportats va ser entre 80.000 i 120.000 persones. Les tres deportacions massives van ser al juny del 1941, al juliol del 1949 i a l’abril del 1951.

Tant les elits com els camperols eren deportats a Sibèria, a camps de treball forçats i els seus bens confiscats. L’objectiu de les deportacions era netejar Moldàvia d’intel·lectuals i de gent amb pensament crític, de camperols que no volien entrar al kolkhoz, les cooperatives agràries, i de qualsevol persona que no estigués d’acord amb el règim.

Una de les pitjors deportacions massives va ser la de la nit del 5 al 6 de juliol del 1949. En la neteja ètnica massiva de les elits locals, decretada per Stalin hi van   participar uns 45.000 soldats, policies i serveis secrets, 4.000 vehicles i 30 trens amb 1.570 vagons per bestiar. Es van deportar 34.270 persones, entre elles 11.245 infants. Els van tenir tancats als vagons fins al dia 8 quan els trens es van posar en marxa, duent-los cap a Sibèria i cap al Kazakhstan.  Molts no van tornar, una part van morir en el trajecte.

A més de les deportacions massives, entre el desembre del 1946 i l’agost del 1947 a Bessaràbia la població es moria de gana, amb un ritme d’unes 425 persones per dia.

Durant molts anys els familiars de les víctimes de la persecució estalinista no podien parlar-ne, estava prohibit parlar dels anys de terror patits.

L’any 1990 es va inaugurar una làpida temporal a la plaça de l’estació, commemorant les deportacions massives que es van fer entre 1940 i 1951 a la Moldàvia soviètica. L’any 2013 es va acabar el monument permanent, anomenat “el tren del dolor”; llegeixo que els elements escultòrics es van acoblar a Bielorússia.


 



Moldàvia-4. Chisinau: monestir de Cifluea

El monestir de Ciuflea també s’anomena Església del Sant Gran Màrtir Teodor Tirón. És un monestir de monges.

En l’època soviètica, des de començaments de la dècada de 1960 mi fins a finals de la dècada de 1980, aquesta era l’única església ortodoxa de Chisinau on s’hi feien cerimònies religioses.

En el moment de la seva construcció quedava a l’extrem de la ciutat, gairebé a les afores. Aquesta església la van fer construir els germans Ciufli, Teodor (1796-1854) i Anastasie (1801-1870), en el 1854-1858.

Està construït en pedra blanca; a Chisinau se la coneixia com la ciutat blanca, ja que els seus edificis estaven construïts en pedra calcària blanca. D’aquest monestir destaquen les nou cúpules daurades.

L’any 1962 aquesta església es va convertir en Catedral Episcopal. I aquest mateix any es van començar les obres de restauració. Amb el temps s’han anat portant cap aquí moltes icones considerades miraculoses i relíquies de sants.

El monestir està dedicat a Sant Teodor d’Amasea, i el va finançar el seu germà Anastasie Ciuflea, per respectar la darrera voluntat de Teodor. Els germans Ciuflea eren comerciants aromanesos que van emigrar de Macedònia a Bessaràbia l’any 1821. Anastasie va tenir l’autorització per començar la construcció de l’església dedicada al seu germà l’any 1854, i va ser consagrada el 6 de juny de 1858.

Aquí hi ha les restes dels dos germans, Anastasie va morir 11 anys més tard que Teodor.

L’any 1962 es van tancar moltes de les esglésies de la RSS Moldava o be es van emprar amb altres finalitats. Per exemple, la catedral es va convertir en un espai per exposicions. En tancar la catedral el cap de l’església moldava es va traslladar a aquest monestir que va adquirir l’estatus de catedral i se l’hi va donar el nom del seu benefactor, Anastasie Ciuflea.

L’any 2002 desintegrada ja la Unió Soviètica, es va convertir en monestir.

Sant Teodor, Teodor d’Amasea, o Teodor Tiron, és un sant cristià i gran màrtir, molt venerat per l’església ortodoxa i també per la catòlica.

Segons la llegenda, va ser un legionari de l'exèrcit romà que va patir martiri per immolació a Amasea al Pont Gàlata (moderna Amasya, Turquia) durant la Gran Persecució sota Dioclecià a principis del segle IV.

Va començar a ser venerat a finals del segle IV esdevenint un destacat sant guerrer, que durant l’edat mitjana va fer sorgir un munt de llegendes i relats de batalles contra dracs.

En mosaics i icones sovint se’l representa vestit de militar; també se’l pot veure muntat a cavall i a vegades matant un drac. Molts cops està acompanyat per Sant Jordi. Se’l representa amb cabells negres gruixuts i una barba punxeguda.

Sant Toeodor Tiron és el patró de Venècia i hi ha una relíquia seva a l’església de Sant Salvador.

Quan vam entrar a l’església en un racó estaven beneint aliments i fent una cerimònia per algun difunt.

Les pintures murals estan força malmeses. Una d’elles representa al rei Esteve III, que va ser el més important del principat de Moldàvia. Era un home de pau, i és el que va pactar amb els otomans que no poguessin tenir negocis o propietats si no era conjuntament amb un moldau, i també la prohibició per construir mesquites o centres de culte d’altres religions.

 







Moldàvia-3. Chisinau: esglèsia de fusta d'Hiriseni.

L’església de fusta de la Dormició de Maria d’Hiriseni és un edifici religiós construït l’any 1642. Actualment es conserva com a museu a Chisinau.

Es va construir l’any 1642 per la gent d’Hiriseni; inicialment estava ubicada al monestir de Hîrjauca, al nord de Chisinau, i després la van reubicar a la població d’Hiriseni, prop del cementiri. L’any 1928 es va construir una nova església en pedra. Tot i que tenien la nova església, la gent seguia visitant l’església de fusta.

A començaments del segle XXI l’edifici estava en molt mal estat, no tenia sostre i les parets de fusta estaven molt fetes malbé per la pluja i la neu. El museu etnogràfic de Chisinau va negociar amb la gent de Hiriseni el trasllat a la capital.

L’any 2009 es va traslladar, peça a peça, i es va començar la seva restauració. Es van conservar el màxim d’elements possibles. El sostre es va haver de fer de nou. Com que estava feta en fusta sense cap mena de producte per unir les peces, es va poder desmuntar i tornar a muntar. No s’havien fet servir claus tampoc. Si no estic confosa, per la restauració es van fer servir algunes peces d’altres esglésies de fusta.

Es va santificar a la tardor del 2011. Aquesta església és el monument religiós més antic de Moldàvia. Em sembla que tan sols es conserven dues esglésies de fusta.

L’església estava tancada i tan sols  vam poder veure-la per fora. És curiosa la forma de la teulada, i els encaixos i el treball de la fusta. 

 



Moldàvia-2. Chisinau: Memorial de l'Eternitat

L’hotel el teníem molt cèntric, darrera del Parlament, i l’aeroport no està gaire lluny de la ciutat. El vol arribava gairebé a les 9 del vespre, pel que entre una cosa i l’altre quan ens vam haver instal·lat a l’hotel ja era tard. Havíem sopat a l’avió i feia fred i plovia, o sigui que aquella nit no vam sortir.

Al matí següent seguia plovent i fent fred, estàvem a 5 graus, i feia molt de vent. Va estar plovent fins a mitja tarda.

Vam anar a canviar, 1 euro aproximadament 19,5 leis. Vaig calcular uns 20 euros per àpat i al final va resultar menys, oscil·lava entre 10 i 15 euros.

Chisinau va ser fundada a començaments del segle XV com un poble monestir. Va ser capturada pels turcs en el segle XVI i en el 1812 passava a mans dels russos, que la van convertir en el centre de la Bessaràbia.

Entre els anys 1918 i 1940 la ciutat va estar sota control romanès. Després va passar a formar part de la Unió Soviètica.

A finals del segle XIX a Rússia i a Polònia creixia l’antisemitisme i molts jueus es van establir aquí. L’any 1900 hi havia aproximadament un 43% de jueus a Chisinau.

El 6 i 7 d’abril del 1903 hi va haver un violent pogrom contra la població jueva de la ciutat.

El dia 6 d’abril de 1903, es va trobar mort, a uns 40 Km al nord de Chisinau, a un jove cristià de Rússia. Al noi l’havia assassinat un familiar, però un  diari antisemita publicat en rus va insinuar que va ser assassinat pels jueus. Això va ser l’espurna que va iniciar els disturbis i la revolta contra els jueus. 47 jueus van ser assassinats, 592 van resultar ferits, 92 de gravetat, i més de 700 cases van ser saquejades i destruïdes.

Les forces policials o militars no van intervenir per aturar el conflicte fins al tercer dia.

El 19 i 20 d’octubre del 1905 hi va haver un altre pogrom en el que van morir 19 jueus i56 més van resultar ferits. Aquest cop els disturbis van començar com a protestes polítiques contra el tsar, però es van transformar en un atac contra els jueus que es trobaven pel camí. Després del primer pogrom, el del 1903, els jueus s’havien organitzat i tenien els seus grups d’autodefensa; en aquest cas van poder contenir una mica la violència.

A conseqüència d’això molts jueus van marxar de Rússia i de Moldàvia.

El primer que vam anar a veure va ser el Memorial a les víctimes de la Segona Guerra Mundial. És el Memorial de l’Eternitat. En època soviètica es coneixia com el memorial de la Victòria.

Aquest conjunt monumental és de l’any 1975, i es va construir en homenatge als soldats soviètics que van morir en la Gran Guerra Patriòtica. El monument es va restaurar l’any 2006.

Hi ha una piràmide formada per cinc fusells, diuen que d’estils diferents, de 25 metres d'alçada. Cada arma representa un any de guerra, i estan abaixades, en senyal de pau. A la base hi ha una estrella de cinc puntes amb la flama eterna al centre.

Hi ha sis esteles de pedra representen algunes de les fites de la Segona Guerra Mundial, inclouen els primers dies de la guerra i el final amb la Gran Victòria.

Hi ha també una estela amb els noms dels soldats morts heroicament en les batalles d’alliberament de Moldàvia i Chisinau dels ocupants nazis. 

Mentre ho visitàvem estava diluviant, pel que les fotografies no són massa bones.


Moldàvia-1. Introducció

Aquest és un viatge molt curt, tan sols vuit dies, per la República de Moldàvia.  Per arribar-hi hem volat amb la companya aèria turca, fent escala a Istanbul. El punt de partida del nostre circuït ha sigut la capital, Chisinau. Des d’aquí hem anat cap al nord, fins a Orhei i tornada a la capital. Després hem anat cap al sud, a la regió autònoma de Gagauzia, amb la seva capital Comrat. A continuació hem entrat a la República Moldava de Transnístria, que va proclamar la seva independència en el 1992; la seva capital és Tiraspol.

Evidentment en vuit dies, que en realitat són sis dies, descomptats els d’anada i tornada, no es pot recórrer tot el país, per molt petit que sigui; de totes formes ens ha permès conèixer una mica aquesta terra i la seva gent, així com la franja de Transnístria.

Com es pot veure en el mapa (https://elordenmundial.com/mapas-y-graficos/el-mapa-politico-de-moldavia/) , Moldàvia no té sortida al mar; el mar negre es troba a uns 100 Km. A l’oest té frontera amb Romania, i la resta del país, nord, sud i est, té frontera amb Ucraïna. Va ser una de les repúbliques soviètiques, fins a l'any 1991 era la República Socialista Soviètica de Moldàvia.

La major part del territori es troba entre els dos rius principals, el Dnièster i el Prut.

Amb la dissolució de la Unió Soviètica, l’any 1991, va conservar les mateixes fronteres que tenia la República Socialista Soviètica de Moldàvia. Però el territori a la riba oriental del riu Dnièster, Transnístria, es va declarar independent, tot i que no està reconegut internacionalment.

El riu Moldàvia va donar nom al Principat de Moldàvia, que comprenia l’actualment Romania i Moldàvia; el riu està a Romania. Segons una llegenda, el nom del riu seria en honor del gos Molda, el gos del príncep Drago que va morir ofegat al riu després d’una cacera.

Abans de començar a buscar informació de Moldàvia no en sabia gairebé res d’aquest país i la seva història em resulta una mica complicada. De totes formes m’agrada intentar entendre-la una mica, conèixer els orígens de la seva gent, i a vegades, un tema em porta a un altre... i m’estenc una mica massa.

A l’antiguitat Moldàvia formava part de la Dàcia, juntament amb Romania i petites parts de Bulgària, Sèrbia, Hongria i Ucraïna. O sigui que he començat buscant informació de Dàcia, que em sonava però no en sabia res.

El regne de Dàcia va existir entre els anys 82 aC i el 106 dC, quan va desaparèixer en ser conquerit pels romans.

En aquestes terres hi vivien els getes o dacis i tribus d’ètnia tràcia. Hi va haver diferents invasions i guerres (amb els grecs i els celtes) abans de la conquesta romana.

No tinc del tot clar si els getes i els dacis eren els mateixos, he trobat informacions contradictòries; Estrabó deia que eren dos pobles diferents que vivien en zones diferents de tot aquest ampli territori.  Si que està clar és que els romans, en el segle I aC anomenaven a aquesta regió Dàcia, com si els dacis haguessin predominat o fet desaparèixer als getes.

En època de Juli Cèsar, el rei de Dàcia era Burebista, que l’any 48 aC es va enfrontar als romans. Hi va haver diversos enfrontaments entre dacis i romans. Aquest rei va morir assassinat poc l’any 44 aC, el mateix anys que Juli Cèsar, uns mesos més tard. Després de moltes batalles els romans van conquerir el regne de Dàcia, l’any 107 dC i va passar a ser una província romana, la Dàcia Trajana o simplement Dàcia.

La província de Dàcia es va poblar amb romans de diferents procedències; segons la llegenda Trajà va fer exterminar als habitants masculins, però sembla ser que en moltes regions seguien havent-hi dacis durant l’ocupació romana.

L’any 129 els romans van fraccionar la província de Dàcia en dues: Dàcia Inferior i Dàcia Superior. Més tard, Marc Aureli (161-180) la va dividir en tres províncies.

https://en.wikipedia.org/wiki/Roman_Dacia.

Entre el 180 i el 190 el governador Sabinianus va aconseguir la llibertat de dotze mil esclaus dacis de tot l'imperi i els va restablir a terres del país d'on havien sortit els seus avis o besavis cent anys abans.

La Dàcia va ser possessió romana fins a l’any 270 dC, quan Marc Aureli va ordenar la retirada a l'altre costat del Danubi, deixant la Dàcia als gots. Els colons romans van ser reinstal·lats al sud del riu.

Les relacions comercials entre els dos costats del riu es van mantenir i la llengua llatina seguia emprant-se al nord del riu, però poc a poc en la zona nord, sota el control got, va anar desapareixent la civilització romana.

Després hi va haver un seguit de conquestes d’aquest territori, en el 376 van ser els huns, que van controlar la regió fins a la mort d’Àtila, l’any 453. Després van arribar els gèpides, dirigits per Ardaric, i l’any 566 van ser substituïts pels llombards. En la segona meitat del segle VI van arribar els àvars; el seu regne va ser destruït per Carlemany, l’any 791.

Els eslaus havien començat a arribar a la regió, establint-s’hi pacíficament. Estaven considerats de classe baixa i servil; se’ls hi permetia assentar-se allà per afavorir la producció agrícola. Poc a poc els eslaus es van anar establint per tot el territori, fusionant-se amb els altres grups que hi vivien.

Després dels àvar va ser el torn del magiars, hongaresos, que en el segle IX van ocupar Dàcia, on només hi van trobar camperols eslaus; estaven organitzats en clans i no hi havia cap poder central. Aquests eslaus eren els valacs o vlakhs (ells s'anomenaven rumunii); eren una barreja de pobles (celtes, getes, dacis i eslaus) que s’havien romanitzat i havien estat vivint a les muntanyes o en llocs allunyats on hi havia predomini dels eslaus. En el segle X els valacs ja estaven sotmesos a Hongria.

L’any 976 el príncep búlgar David va ser assassinat per un valac. L’any 1019 Bulgària va quedar en poder de l'Imperi Romà d'Orient i els valacs es van convertir en aliats dels romans d'Orient i van servir en el seu exèrcit. En el segle XI molts valacs van emigrar. A tots ells se’ls anomena aromanesos o derivats d’aquest nom.

Uns van emigrar cap a l’oest, a Dalmàcia, on eren els morlacs o valacs negres i a Ístria. Uns altres van anar cap al sud, cap a l’actual Grècia, Bulgària, Macedònia i Albània. Els que van emigrar al nord van originar el dacoromanesos (els romanesos actuals).

Moldàvia era un lloc de pas en les rutes entre Europa i Àsia, per això va patir tantes invasions al llarg de la seva història.

La fundació de Moldàvia va començar amb l’arribada a la regió natural del riu Moldova d’un voivoda (líder militar) valac (romanès) anomenat Dragoș, que provenia de la regió històrica de Maramureș, que formava part del regne d’Hongria. A Dragos el seguia la seva gent i es van establir en aquestes terres com a vassalls del regne d’Hongria, en la dècada de 1350.

L’any 1359 un altra voivoda valac, Bogdan, també de Maramureș, es va rebel·lar contra el rei hongarès i va creuar els Carpats conquerint aquesta regió i prenent-li el control de Moldàvia a Hongria. Naixia així el Principat de Moldàvia.

https://ca.wikipedia.org/wiki/Principat_de_Moldàvia.

Bogdan I de Moldàvia va governar des del 1359 fins al 1365. Les cròniques otomanes es referien a Moldàvia com un estat anomenat Bogdan. Duran el regnat de Bogdan I es van començar a encunyar les primeres monedes moldaves, amb la inscripció Moneda Moldaviae-Bogdan Waiwo(da).

El principat de Moldàvia ocupava el territori entre els Carpats orientals i el riu Dnièster. Aquest principat va existir des del 1359 fins al 1859, quan es va unir amb el principat de Valàquia per formar el regne de Romania.

El principat de Moldàvia va patir diversos atacs per part dels otomans; el primer cop va ser l’any 1420 quan van assetjar sense èxit la ciutat d’Akkerman (ciutat propera a la mar Negra, a la dreta de l’estuari del Dnitria.  Uns anys més tard, es van unir els tàtars i els otomans per atacar de nou al principat. La flota otomana va atacar la ciutat d’Akkerman l’any 1454.

L’any 1456 Pere Aaron o Pere III Aaron, va acceptar pagar un tribut anual als otomans, per assegurar les fronteres del sud del principat; amb el pagament del tribut va aconseguir que els comerciants tinguessin llibertat de comerç per tot l’Imperi otomà.

El seu successor, Esteve III de Moldàvia, va rebutjar la sobirania otomana. Va governar entre el 1457 i el 1504. A aquest príncep moldau se’l coneix també com a Esteve el gran. Va ser la figura més rellevant del principat de Moldàvia. Va lluitar de forma exitosa contra el Regne d'Hongria, el Regne de Polònia i l'Imperi Otomà.

En aquest mapa es pot veure el territori que ocupava el principat de Moldàvia l’any 1483, en època d’Esteve el gran. 

Els successors d’Esteve III van ser prínceps més febles i l’any 1538 Moldàvia es va convertir en vassall de l'Imperi Otomà; tenia que pagar-li un percentatge dels seus ingressos, un percentatge que va arribar a ser del 10%. Se l’hi va prohibir tenir relacions exteriors, tot i que va conservar autonomia interna, i tenia autoritat exclusiva sobre el comerç exterior.

Si no estic confosa, va ser en aquesta època que es va prohibir que els turcs poguessin ser propietaris de terres i tampoc podien construir centres de culte. Actualment segueix sense haver-hi cap mesquita en tot el país.

En el segle XVIII el territori de Moldàvia es trobava sovint enmig dels conflictes entre els otomans, els austríacs i els russos.

L’any 1774 Rússia va ocupar la Moldàvia cristiana, que era vassall de l'Imperi Otomà. L’any 1775, la monarquia dels Habsburg es va annexionar aproximadament un 11% del territori de Moldàvia, que es va conèixer com a Bucovina. Pel Tractat de Bucarest, després de la Guerra russo-turca (1806-1812), Rússia s'havia annexionat més del 50% del territori que es va conèixer com a Bessaràbia.

L’any 1774, amb el tractat de Kuchuk Kaynardja es reconeixia a Rússia com la potència protectora de Moldàvia. Després de la Convenció d'Akkerman del 7 d'octubre de 1826 la sobirania otomana sobre els Principats del Danubi va ser només nominal, quedant la protecció reconeguda a Rússia.

A la part oriental del principat de Moldàvia que l’Imperi Otomà va cedir a Rússia, l’Imperi Rus la va anomenar Bessaràbia. Aquest territori es trobava entre el Dnièster a l'est i el Prut a l'oest.

La resta del principat de Moldàvia es va unir amb Valàquia, l’any 1859, per formar el Regne de Romania. L’Imperi Otomà va reconèixer aquesta unió l'1 de desembre de 1861.

L’any 1918, Bessaràbia declarava la seva independència de Rússia i, quan va acabar la primera guerra mundial, es va unir a Romania.

Al començament de la Segona Guerra Mundial l'URSS es va annexionar la Bessaràbia romanesa, i quan va acabar la guerra es va convertir en la República Socialista Soviètica de Moldàvia, que incloïa més territoris del voltant; hi havia part de Transnístria, que havia format part de la República Socialista Soviètica d’Ucraïna, i parts de Romania.

L’any 1991, la República Socialista Soviètica de Moldàvia declarava la seva independència de la URSS. De Transnístria en parlaré més endavant, quan anem cap allà.

Com he dit abans vam venir fins aquí fent escala a Istanbul. El vol d’Istanbul a Chisinau no és gaire llarg, aproximadament una hora i mitja. A la cua per embarcar em va semblar que la gent ens mirava amb curiositat en sentir-nos parlar en català. Potser era perquè algunes paraules es podrien entendre. A mi em passava amb ells, em sonava com si fos italià, però entenent tant sols algunes paraules.

El nom de la capital no tinc molt clar quina és la forma correcta d’escriure’l. A l’enciclopèdia catalana ho escriuen com Chisinau, i indiquen que la forma que he trobat en alguns llocs Chişinău, és en romanès.