Altres factors que han influït en les formes que s’observen avui en dia és la cristal·lització de les sals, quan s’evapora l’aigua de mar i l’erosió provocada pel vent i l’aigua.
01 de febrer 2017
Iran_6: Illa de Qeshm. Vall de Chahkooh.
29 de gener 2017
Iran_5: illa de Qeshm. Sostre de Qeshm. Salakh.
El que s’anomena el sostre de Qeshm és un altiplà que es troba en la part central de l’illa, des d’on es pot veure la costa nord. És l’altiplà més extens i més alt que hi ha i dona una bona perspectiva del paisatge.
És un paisatge desèrtic, amb algunes acàcies, i poca vegetació més. L’entorn color terrós, que amb la llum de tarda quedava molt bonic, tot i que no era un dia molt clar, hi havia certa boirina.
Les formacions rocoses son curioses; en alguns llocs és com si el terra s’hagués inflat; suposo que degut a la diferent composició del terreny, els materials més tous han desaparegut i queden aquests buits.
Suposo que aquestes obres d’art formen part del projecte d’art nòmada global, es va fer a l’illa de Qeshm al desembre de 2016 i que es va inaugurar a la població de Salakh. Hi van participar 11 artistes iranians i 9 d’altres països (Alemanya, França, Suïssa, Eslovàquia, Holanda, Letònia I Corea del sud). Aquesta era la quarta edició del projecte; la primera va ser Corea del sud.
Segons aquest artista el que fan es art mortal que es dissol en la natura. El missatge dels artistes de la terra, com els anomena, és crear un medi ambient estable i evitar la destrucció de la natura. A més, pretén donar a conèixer la cultura local.
Vam poder gaudir de la posta de sol en aquell paratge en certa forma inhòspit, erosionat al llarg del temps, que dona formes curioses. Després amb la llum del capvespre vam baixar i ens vam dirigir cap a la població de Salakh.
28 de gener 2017
Iran_4: illa de Qeshm. Laft.
L’illa de Qeshm és la més gran de les que hi ha al golf pèrsic. Té uns 120 Km de llarg i uns 20 Km d’amplada. Com ja he comentat, està molt propera a la costa iraniana, però just a l’altra banda de l’estret d’Ormuz hi ha els Emirats Àrabs Units i Oman. Per tant té una ubicació excel·lent per controlar el pas de l’estret.
Ja des de l’antiguitat havia sigut un port on s’aturaven els vaixells mercants. Un almirall de l’exèrcit d’Alexandre el gran, Nearc, va arribar a aquestes costes en el 326 a. C. Així va ser com els grecs van tenir coneixença de l’existència del golf pèrsic.
Les informacions ue trobo sobre aquesta illa no són tan clares com les de Ormuz. En el segle XII depenia del regne d’Ormuz; llegeixo que l’any 1301 el governador d’Ormuz va desplaçar tota la seva cort i part de la població a l’illa de Qeshm, ja que havien patit un atac dels tàrtars. Per altra banda, Qeshm tenia més recursos que Ormuz i sovint l’hi subministrava aigua i altres productes.
Amb el ferri vam arribar al port de Laft. És una població dedicada en bona part a la pesca; el mar es veu ple de vaixells i barques de diferents mides i formes.
Es poden veure les restes del castell Nader. Aquest castell es va construir sobre les restes d’una antiga fortalesa pre-islàmica, durant el regnat del xa Nader, en el segle XVIII. Segons un viatger de l’època tenia una estructura similar a la dels castells portuguesos. La presència dels portuguesos per aquestes terres va començar en el 1507.
pous al costat de la fortalesa |
Prop de les restes del castell hi ha una sèrie de pous excavats en el sol de roca. Són molt antics, entre el segle V a. C., durant l’imperi aquemènida i el segle VI d. C. (imperi sassànida). Hi havia un pou per cada dia de l’any, que recollia l’aigua de la pluja. El fons del pou estava recobert d’una capa de guix per preservar l’aigua neta. No tinc clar si era que es tallava la roca fins arribar a una capa de guix natural o els recobrien artificialment.
A la vora dels pous hi ha alguns arbres; la població local considera que són els guardins i protectors dels pous. Hi havia 366 pous i cada dia es feia servir l’aigua d’un dels pous.
A més hi havia unes cisternes subterrànies cobertes, ab-ambar, que en alguns casos tenien badgirs (torres de ventilació), per mantenir l’aigua fresca. Algunes d’aquestes cisternes es fan servir encara.
Vam trobar un grup de nens venent artesania de la regió. Em va sorprendre que eren força morenos de pell, a diferencia de la gent del nord del país.
Després de donar una volta per aquesta població ens vam dirigir cap a Tabl, on ens vam allotjar a la pensió del Sr Amini. És un lloc molt agradable i la gent encantadora. Hi ha habitacions amb el terra cobert per catifes i a sobre el matalàs; et proporcionen mantes i coixí. Hi ha WC i dutxes a fora de les habitacions. Està tot molt net i cuidat.
22 de gener 2017
Iran_3: Bandar Abbas
Al vespre teníem un vol des de Teheran cap a la illa de Qeshm; així que vam tornar a l’hotel per agafar les maletes i anar cap a l’aeroport. Tot i que l’aeroport dels vols domèstics està dins de la ciutat, vam trigar una hora en arribar-hi.
Un cop a l’aeroport vam saber que el vol portava 45 minuts de retard. Hi havia uns quants vols cancel·lats. Vam tenir sort, en un primer moment i el vol va sortir amb el retard que ja estava anunciat. Ara be, quan vam sobrevolar l’illa de Qeshm el pilot va fer dos intents per aterrar sense èxit. Finalment ens va avisar de que no es podia aterrar per culpa de la boira i que aniria a aterrar a l’aeroport més proper, a Bandar Abbas, a la costa continental.
Hi ha vaixells que uneixen Bandar Abbas amb l’illa, però segons em va explicar un passatger l’últim ja havia sortit. Les hostesses demanaven paciència. Els passatgers iranians diuen que això passa sovint. Parlen de que hi ha un pont pel lloc més estret que enllaça amb l’illa.
Quan van veure que la situació meteorològica no millorava ens van fer baixar de l’avió i vam continuar l’espera a l’aeroport.
Com que encara calia esperar unes hores per veure si millorava el temps, vam aprofitar a donar una volta pel mercat del peix de Bandar Abbas.
Aquí el clima és totalment diferent al de Teheran. Feia calor. Aquesta ciutat es troba a la costa del golf pèrsic, en l’estret d’Ormuz. Antigament s’anomenava Gambroon, però l’any 1622 el xa Abbas la va reconquerir als portuguesos i va ser quan se l’hi va canviar el nom.

Parades deneteja del peix |
Una de les característiques de la forma de vestir de les dones bandarís és la màscara amb que es cobreixen el rostre. Aquest tipus de màscares també es poden veure a Oman; en aquest país també hi viuen bandarís.
La província d’Hormozagan, on es troba Bandar Abbas, ha tingut al llarg dels segles influencia de moltes cultures diferents. Pel seu port han passat mercants i comerciants d’Àfrica, Pèrsia, l’Índia, Aràbia, Bactriana... Els vestits tradicionals de les dones bandarís tenen influencia de moltes d’aquestes cultures.
El mercat del peix, un espai cobert, molt net i ventilat, estava molt assortit. Em van sorprendre les mides d’alguns dels peixos que hi havia. Molt grans. Jo no sé reconèixer els peixos, però si no vaig errada, tenien molta tonyina. Tenia un aspecte magnífic. Aquí gairebé tots els venedors eren homes.
A la part exterior de l’edifici on hi havia el peix, es podien comprar fruites i verdures. I també hi havia uns estands dedicats a la neteja del peix. Hi portes el peix que acabes de comprar, i te’l netegen i tallen a mida del teu gust.
Trobo dos venedores de fruites que duen la màscara i a més, la cara tapada. Llegeixo en algun lloc (no recordo a on) que les dones de per aquí es tapaven per protegir-se del sol.
El cert és que el sol per aquí crema. Vaig fer aquest viatge a finals d’any, que el sol no es gaire fort; com que tenía que anar tapada se’m va oblidar agafar crema protectora solar i vaig acabar una mica socarrimada.
Quan porten la màscara, si a més porten el mocador tapant la cara, és impossible saber l’edat que tenen, i tampoc se les reconeix, si no és per la roba.
Venta de gel |
La gent és molt agradable, amb ganes de comunicar-se i alguns demanen que els hi fem fotografies. En canvi, hi ha dones que no volen fotografies. Els nens, com els de la major part de llocs del mon, ens miren encuriosits.
A les deu i mitja del matí ja ho tenim tot organitzat per anar en bus fins al pont per creuar cap a l’illa. El trajecte dura una mica més d’una hora, pel que aprofito a dormitar una mica. El paisatge que es veu, alguna estona que obro l’ull és àrid i una mica muntanyós.
Una mica caòtic, buscar un forat enmig dels cotxes per enquibir-nos nosaltres i maletes. Hi ha famílies que van a passar el dia a l’illa. Són entranyables i acollidors. Ens fem fotos uns als altres i parlem. Algunes noies joves parlen anglès. Les seves parelles callen.
El punt des d’on surt el ferri és Pohl i arriba a Laft, a l’illa de Qeshm. Quan estigui acabat el pont tindrà uns 2,2 Km.
Subscriure's a:
Missatges (Atom)