24 d’octubre 2025

Nord-est d'Etiòpia (2007)-13. Regió Tigre: monestir de Wukro Chirkos, prop de Mekele

Uns 45 km al nord de Mekele hi ha el poble de Wukro on hi ha un monestir ortodox tewahedo. Això de tewahedo m’ha sorprès perquè no ho coneixia. És l’Església  unitària ortodoxa etíop, coneguda també com a Església Copta d’Etiòpia, Església Tewahedo o simplement Església Etíop.

Wukro Chirkos és una església monolítica ortodoxa que  es troba a l’extrem nord de la ciutat de Wukro, prop de la carretera principal. Des del moment en què els membres de l’expedició britànica a Abissínia de 1868 van informar de la seva existència fins a principis del segle XX, aquesta era l’única església tallada a la roca coneguda pel món exterior.

El nom del monestir fa referència al sant que es venera aquí; tant el monestir com el sant ho he trobat escrit de diferents formes: Chircos, Chirkos, Qirco, Ciric,...Em sembla que en català és Quirze.

He trobat que a aquesta també l’anomenen Wukro Medhane Alem.

A l’església ortodoxa etío pel culte a Qirco de Tars ve d’antic.  La seva popularitat està confirmada pel material hagiogràfic i els manuscrits redactats en honor seu, i per altres elements de devoció, com les representacions iconogràfiques que abunden a les diferents zones de les terres altes etíops.

Qirqos és el nom etíop d’un sant i màrtir d’Àsia Menor, que és molt popular en tot el mon cristià.

La informació sobre la vida i mort de sant Qirco tal i com ens ha arribat té contradiccions i incerteses. Una de les coses en les que coincideixen totes les versions és que Julita, era d’una família cristiana noble d’Àsia Menor, que va fugir amb el seu fill de tres anys, Qirco, cap a Tars, a Cilicia, escapant de la persecució del governador Alexandre. En la seva fugida van ser arrestats, torturats i sentenciats a mort, ja que es van negar a oferir sacrificis als deus pagans.  

Quan els van portar davant del governador (mare i fill), malgrat les amenaces de tortura, la mare es va negar a abjurar del cristianisme. La sorpresa va venir quan el petit Qirco va fer una defensa de la fe en Jesucrist amb un discurs teològicament perfecte. El seu culte de seguida es va expandir per tot l’imperi bizantí.

Aquesta església es troba a les afores de Wukro, sobre un turó de roca vermellosa. L’església forma part d’un complex que  inclou un campanar, de construcció moderna, petites construccions i un cementiri, en el que hi ha les restes de diversos italians enterrats allà durant l’època de la Segona Guerra Italo-Etíop. 

Forma part del conjunt d’esglésies excavades a la roca que hi ha al Tigre; tan sols està unida a la roca per la base i la part de darrer.

Hi ha diferents hipòtesis sobre la seva construcció. Podria ser del segle IV, feta construir pels reis Abreha i Asbeha; una altra versió situa la construcció cap al segle VI o VII; o també es diu que podria ser de la mateixa època que l’església dedicada Abreha Wa -Atsbeha, que és del segle XI-XII. Sigui quina sigui la data, és possible que en el segle IV ja hi hagués un petit lloc de culte. Si no estic confosa, els estudis més recents situen la construcció d’aquest tipus d’esglésies entre els anys 700 i 1000. Els frescos que cobrien parets i sostre serien del segle XV.

Aquesta església es troba en l’antiga ruta de les caravanes de la sal, que s’aturaven aquí per agrair que la travessia havia anat bé o per demanar protecció si es començava la ruta.

També era un lloc on proveir-se d’aigua i menjar, tant per a les persones com per als animals de càrrega. També devien pagar alguna cosa a l’església per proporcionar-los un descans segur.

L’església té forma de creu, hi ha quatre columnes d’estil axumita amb capitells i unides per arcs, que sostenen la part central del sostre.

Les parets i els sostres de l’església mostren signes de danys causats pel foc, que la tradició local atribueix a un saqueig del segle XVI d’Ahmad ibn Ibrahim al-Ghazi.

A l’igual que en altres esglésies amb la mateixa estructura, el porxo d’entrada té una columna central que obliga a entrar per un costat, en lloc de directament pel centre.

El sostre, dividit en quatre seccions, està tallat i pintat, però ara està molt erosionat. La part superior de les parets també està pintada, i es poden distingir diverses escenes; querubins i àngels, a l’abuna Samuel (abuna és un títol honorífic de l’església etíop, similar a bisbe), els nou sants (un grup de missioners de finals del segle V que van ser importants en el creixement del cristianisme en aquesta regió), i Sant Qircos, al que està dedicada l’església.

Es diu que la reina Gudit (o Judith) va ser la responsable de la crema i destrucció de l’església, en el segle IX o X.

A Gudit se li atribueix la cohesió dels falaixes (jueus etíops) i de liderar una marxa sobre Axum amb la intenció d’eliminar el cristianisme d’Etiòpia. La ciutat santa va ser reduïda a runes i desenes d’esglésies i assentaments cristians van ser arrasats. Judith sembla que va governar Etiòpia fins a la seva mort 40 anys després.

Gudit fou una reina semi-llegendària, no cristiana, falaixa, que assolà Axum i els seus voltants l’any 960, i intentà exterminar els membres de la família reial axumita; donà pas després amb els seus descendents a la dinastia Zagüe, considerada l’Edat Fosca de la història Etíop, i de la qual el primer rei fou Mara Takla Haymanot. Les seues gestes es troben en la tradició oral dels diversos pobles de l’altiplà Etíop, però la informació sobre Gudit és parcialment contradictòria i incompleta.

Les creus etíops són veritables obres d’art. La seva elaboració, iniciada als segles V o VI, es va desenvolupar com la part més original de l’art etíop des dels segles X i XII.