21 d’agost 2024

Est de Turquia-25. Diyarbakir, les muarlles i els jardins Hevsel

Hem estat recorrent la ciutat antiga, i ara toca apropar-nos a la muralla, les seves portes i els jardins que hi ha a l’exterior.

Les muralles tenen uns 6 km de llarg i es van construir en època de Constanci II, l’any 349; després les va ampliar Valentinià I, entre el 367-375.

La fortalesa de Diyarbakir i els jardins de Hevsel formen part del patrimoni de la humanitat per la UNESCO, des del 2015. 

El conjunt compren, el castell d’Amida o castell interior, les muralles que tenen 5.800 metres de longitud, nombroses torres, portes, contraforts i 63 inscripcions que daten de diferents períodes històrics i, finalment, els fèrtils jardins de Hevsel, que uneixen la ciutat al riu Tigris, i que proveeixen a la ciutat de queviures i d'aigua.

Suposo que lo del castell interior es refereix a la ciutadella; diuen que la fortalesa interior era l’emplaçament original de la ciutat, i que tenia una porta addicional secreta o amagada, que du fins a la riba del Tigris.

Se sap que, dins de la ciutadella, a més de la mesquita fortificada, hi havia hagut el palau dels governants artúquides (segle XI o XII) i la mansió d’un paixà otomà del segle XVI.

La muralla té quatre portes, en les quatre direccions dels punts cardinals. La porta de l’est es coneix com la porta del Tigris o també com la porta nova, porta Yeni; la porta del nord és la porta Harput o de la muntanya, en algun lloc l’anomenen també porta Donag; la porta de l’oest és la porta d’Urfa o d’Anatòlia; i la porta del sud és la porta de Mardin o Bab al-Tall.

La muralla tenia 78 torres; diuen que aquesta muralla tenia les parets defensives més amples i més llargues del món, després de la Gran Muralla Xinesa.

Les portes són de diferents èpoques: la porta d’Harput i la de Mardin són del 910 dC, mentre que la d’Urfa és del 1183. També les torres són de diferents èpoques, entre el segle XI i XIII, ja que es van anar fent renovacions  reconstruccions de la fortalesa.

Entre les portes d’Urfa i de Mardin, hi ha una torre amb una inscripció i a la part superior i inferior hi ha representades àligues bicèfales, dos lleons amb cap humà i dos braus. Hi ha una altra torre que presenta també una inscripció i decoració similar. En canvi, una torre propera a la porta de Mardin només té una inscripció aràbiga en alfabet cúfic.

A més de les torres les quatre portes d’accés a la ciutat estan decorades amb símbols de poder: dracs bicèfals, genets caçadors, lleons i escenes de combat entre lleons i braus.

Les inscripcions que hi ha donen informació sobre les restauracions i ampliacions que s’hi ha anat fent. Una de les inscripcions diu que “La porta d’Harput es va construir en el 297 / 909 i es va reparar en el 447 / 1056; la porta d’Urfa es va restaurar i modificar en el 579 / 1183; la porta de Mardin es va restaurar i modificar en el 297 / 909 i en el en 540 / 1145; l’Ulu Beden i la torre Yedi Kardeşler es van restaurar i modificar en el 605 / 1209; la Keçi Burcu es va restaurar i modificar en el 420-29 / 1029-1037”.

Ho he trobat escrit així, o sigui que suposo que en la inscripció devia constar-hi l’any en els dos calendaris, musulmà i cristià.

En el parc que hi ha davant de la muralla hi ha la mesquita Hazreti Süleyman, i el nom del parc és el mateix que el de la mesquita. 

Aquesta mesquita es va construir entre el 1155 i el 1169; el minaret té una inscripció en la que s’indica la data 555 AH (calendari islàmic), que correspon al 1160 dC. Conté les tombes de Süleyman, fill de Khalid ibn al-Walid del clan Bekir i els seus seguidors. La forma actual correspon a una reforma del 1631.

Al costat de la mesquita hi ha el museu arqueològic, que no ens va donar temps a visitar.

Els Jardins de Hevsel, que ja he dit que juntament amb la fortalesa firma part del patrimoni de la humanitat, són les set-centes hectàrees de terres fèrtils que hi ha prop de la riba del riu Tigris.

Aquest jardins apareixen esmentats per primer cop en unes cròniques aramees del segle IX aC. Amid (actual Diyarbakir) s’havia construït abans sobre el turó basàltic amb vistes al riu Tigris. Quan l’any 866 aC, el rei assiri Ashurnasirpal II va assetjar i capturar la ciutat, va destruir aquests jardins com a mesura de càstig.

Els Jardins Hevsel es van crear entre la ciutat i el riu, amb l'objectiu de proporcionar aigua i menjar als habitants. Hi ha nombroses fonts que brollen de sota la roca basàltica i els jardins es divideixen en cinc terrasses sobre l'actual plana d'inundació del Tigris, que s'han anat formant al llarg de mil·lennis. Els jardins es consideraven sagrats ja que eren fonamentals per la subsistència de la població.

L’any 1655 els jardins incloïen les dues ribes del Tigris i es deia que estaven plens d'horts fragants, vinyes, jardins de roses i jardins d'alfàbrega. Els viatgers del segle XIX van deixar constància de que havien vist una gran varietat de verdures i fruites cultivades, com ara melons, raïm i albercocs; també parlaven de les síndries, que es cultivaven a les illes sorrenques que es formaven en el llit del riu.

Els horts es van integrar a la ciutat, amb pollancres i arbres fruiters separant els diferents horts, i les aigües residuals de la ciutat es van canalitzar per fertilitzar el sòl i per fer funcionar les rodes hidràuliques. Les moreres es cultivaven per mantenir una indústria de la seda a la ciutat; també es produïa fusta, a partir d'àlbers i salzes, i s'enviava a la província de Mossul pel riu.

Actualment, aproximadament un terç dels horts s'utilitzen per al cultiu d'àlbers; la resta es dedica al cultiu d’una gran varietat de productes: col, espinacs, enciam, rave, ceba verda, julivert, créixens, albergínies, carbassa, tomàquets, pebrots i mongetes, préssecs, albercocs, prunes, cireres, figues, moreres i fruits secs.

Aquests jardins encara es conreen actualment, però es veuen amenaçats per negocis i habitatges no autoritzats que s'han establert a la base de la fortalesa. Un altre problema són els canals de drenatge bloquejats i la qualitat de l'aigua. L'extracció d'aigua més amunt de la vall del Tigris ha reduït el cabal d'aigua al riu i ha disminuït les inundacions periòdiques de la plana inundable. Es considera que actualment estan en situació de vulnerabilitat aquests jardins.






Est de Turquia-24. Diyarbakir, la Gran Mesquita

Després ens dirigim cap a la Gran Mesquita, l’Ulu Camii. És impressionant, i com més estona passes al pati més detalls hi veus. Em va agradar molt, i al vespre hi vaig tornar per veure-la il·luminada. La porta d’accés al patí té relleus de dos animals, a banda i banda. 

Aquesta mesquita es va construir cap a finals dels segle XI pel soldà seljúcida Malik-Shah I, sobre una antiga mesquita. Diuen que és un dels llocs més sagrats de l’islam, i que el seu disseny està inspirat en la mesquita de Damasc. Pot acollir fins a 5.000 fidels i acull quatre tradicions islàmiques diferents.

És la mesquita més antiga d’Anatòlia i possiblement de tot el país.

Després de la conquesta musulmana de la ciutat, en el 639 es va construir una primera mesquita. Estudis arqueològics suggereixen que la mesquita actual està sobre on en època romana hi havia el fòrum de la ciutat. I segons la tradició local aquí hi havia inicialment una església construïda per l’emperador bizantí Heracli, en la dècada de 620 i que estava dedicada a Sant Tomàs.

Una traducció alemanya d'un text musulmà medieval, afirma que quan es va conquerir la ciutat, l’església principal es va dividir per ser compartida entre musulmans i cristians.

El tema d’esglésies cristianes que es van partir per destinar una part als cristians i l’altra als musulmans és recurrent en les narracions de les primeres conquestes islàmiques.

En el cas de Diyarbakir, alguns investigadors donen credibilitat a la narrativa popular sobre la historia de la mesquita, però d’altres consideren que les fonts d‘informació són pocs fiables, ja que en general els primers conqueridors musulmans permetien que els cristians conservessin les seves esglésies, tot i que no en deixaven construir de noves.

Altres cròniques diuen que l’església que havia fet construir Heracli en el 629 va ser restaurada per la comunitat cristiana en el 770, o sigui, molt després de la conquesta musulmana.    

Theodotus d’Amida, un monjo siríac que va morir l’any 698, mencionava que els musulmans després de conquerir la ciutat van construir-hi una mesquita. Nasir Khusraw, teòleg, poeta viatger i filòsof, l’any 1045 escrivia que l’església principal de la ciutat era un edifici impressionant que estava a tocar de la mesquita.; a més deia que l’església encara la feia sevir la comunitat cristiana, en aquella època. Però no mencionava que es compartís l’edifici amb els musulmans.

Per tant sembla que al menys fins al segle XI els dos edificis estaven de costat, però no eren compartits.

La construcció actual és de finals del segle XI i començaments del XII. Els seljúcides van conquerir la ciutat l’any 1085. La inscripció més antiga menciona al soldà seljúcida Màlik Xah, que va encarregar la construcció, i indica la data, el 1091–1092.

Està inspirada en la gran mesquita de Damasc, que s’havia construït en a començaments del segle VIII, durant el període omeia. De fet, aquest soldà havia encarregat uns anys abans la restauració de la mesquita de Damasc, en el 1082-83.

De les inscripcions que hi ha, la més antiga és del 1091-92; en unes cròniques de Mateu d’Urfa, es diu que l’edifici va patir un gran incendi en el 1115-16 i que va quedar molt malmès. Es creu que aquesta mesquita es va construir en la primera meitat del segle XI (totes les dates segons el nostre calendari, cristià). I consta en una inscripció del 1155-56, la seva reparació. El minaret també té una inscripció amb una data, 1141, que sembla que es refereix al treball que s'estava fent a les ales occidental i oriental de la mesquita, ja que tenen un estil característic del segle XII, de les dinasties seljúcides.

Hi ha diverses inscripcions amb dates que van des del 1117 fins al 1163. La forma actual del portal d’entrada és probablement del període entre el 1155 i el 1178.

El que em va impressionar més són les façanes dels costats est i oest del pati. Tenen una decoració molt elaborada, combinant material d’antics edificis bizantins, columnes, capitells corintis, frisos amb motius de vinyes, inscripcions gregues... tot combinat per donar un estil particular. Els capitells corintis i algunes franges decoratives són del segle IV dC. Però l’estructura és d’època islàmica, tot i la barreja d’estils que s’aprecia en diferents zones.

Posteriorment, a finals del segle XII s’hi va afegir una madrassa i una mica més tard, a començaments del segle següent una altra.

Després de la conquesta otomana de la ciutat, en el 1515, es va afegir una segona sala de pregària, més petita; segons la inscripció és del 1528-29.

Es van fer reformes en el segle XVIII i el minaret es va reconstruir en el 1839. La font al centre del pati és del 1849.

Després de la conquesta musulmana de Diyarbakir, en el 639, es va fer servir, de forma temporal, una de les esglésies com a mesquita. Més tard va ser reconstruïda pel soldà seljúcida Màlik Xah I, entre el 1091i el 1097, segons s’indica en una inscripció.

Actualment en el recinte hi ha dues escoles de teologia i també el museu dels manuscrits.












Est de Turquia-23. Diyarbakir, districte de Sur i església ortodoxa siríaca

Després ens dirigim cap a l’església ortodoxa siríaca de la Verge Maria. Per arribar-hi, passem per carrerons estrets, amb cases mig enrunades, que recorda tota la violència que s’ha viscut en aquest barri, Sur. Quan vaig passar per aquí no era conscient de tot el que havien passat els seus habitants.



Arribem a l‘Església Ortodoxa Siríaca de Meryem Ana, o de la Verge Maria. Aquesta església es troba prop d’una de les portes de la muralla, la porta d’Urfa. Es va construir per primera vegada com a temple pagà, al segle I aC, i la construcció actual es remunta al segle III. Ha sobreviscut a diversos incendis i intents de destrucció. L’any 1304 es va restaurar per ubicar-hi el Patriarcat d’Antioquia, i va ser el centre de l’episcopat fins al 1933. Està sota la jurisdicció de l'arxidiòcesi siríaca de Mardin.

Quan Diyarbakir es coneixia amb el nom siríac Amida, va ser la seu d’alguns patriarques de l’Església Assíria de l’Est. D’aquí van sorgir molts teòlegs i patriarques famosos. En aquesta església hi ha moltes relíquies, com els ossos de l'apòstol Tomàs i Sant Jaume de Sarug. També es conserva una important col·lecció de manuscrits, que van des del segle VI fins al XX; hi ha bíblies, llibres litúrgics, literatura religiosa i un parell de textos científics.

El cristianisme siríac es va establir a la regió entre els segles I i IV dC, particularment entre els assiris de la ciutat. El primer bisbe documentat d'Amida va ser Simeó de l'Església Assíria d'Orient, que va participar en el Primer Concili de Nicea, l’any 325, en nom dels assiris.

Acaci d'Amida, va ser el bisbe de la ciutat del 400 al 425, durant el regnat de l’emperador romà Teodosi II. L’any 422 a la ciutat hi havia uns 7.000 perses, capturats pels romans, i que estaven en unes condicions deplorables. Els soldats no tenien intenció de tornar-los al seu país, així que Acaci va decidir vendre els vasos d'or i plata de l'església, per tal d’alliberar als presoners i enviar-los de retorn a la seva terra. Diuen que aquest gest va acabar amb les hostilitats entre l’Imperi Bizantí i l’Imperi Sassànida.

Molts bisbes de l'Imperi Bizantí van fugir davant la invasió persa de principis del segle VII, amb la consegüent expansió de l'Església jacobita, o església ortodoxa siríaca.

Al començament havia dit que la primera impressió de la ciutat no era molt bona, en canvi ara, després de tot el que he après llegint i escrivint aquestes pàgines,  mirant les fotografies i recordant, sense el cansament del moment, em sembla una ciutat molt interessant i que val la pena visitar amb calma, i si és possible amb menys calor.










A última hora de la tarda, vaig descobrir alguns racons més d'aquest districte tot tornantcap a l'hotel. 

De camí trobem la mesquita Fatih Paşa, que va ser la primera mesquita otomana que es va construir a la ciutat. El nom és el del mecenes, Bıyıklı Mehmed Paixà, també conegut com Fatih Paixà. Aquest va ser el general otomà que va conquerir la ciutat en el 1515. Actualment també se la coneix com la mesquita de la cúpula de plom.

A finals del 2015, va patir un incendi durant els enfrontaments entre l’exèrcit turc i el PKK.