27 de gener 2026

Nord oest d'Egipte (2011)-18.Oasi de Siwa: temple d’Umm Ubayda i bany de Cleòpatra

Temple d’Umm Ubayda

El temple d’Umm Ubayda  és un altre temple dedicat a Amon. Es troba sobre un turonet a uns 400 metres al sud d’Aghurmi; aquesta població es troba a 1,7 km a l’est de la ciutat de Shali, la principal de l’oasi. El temple està envoltat de terres agrícoles.

Se sap poca cosa de la història d’aquest temple. Les inscripcions jeroglífiques l’associen amb un reie de Siwa anomenat Wenamen i el rei de la dinastia XXX, Nectanbeu II. (359 - 343 aC).

No està clar si la consulta a l’oracle que va fer l’any 331 aC Alexandre el Gran va ser en aquest temple o en l’altre. Diuen que va arribar acompanyat d’un gran grup d'amics i soldats, inclòs l’historiador Cal·lístenes. Alexandre va arribar al temple per ser rebut pel seu summe sacerdot com a rei d’Egipte, i perquè l’oracle li concedís divinitat.

Fins a principis del segle XIX gran part del temple encara es conservava, però va quedar malmès per un terratrèmol, l’any 1811, i després, en el 1897 es va dinamitar per obtenir pedres per construir una mesquita i l’escala d’una comissaria de policia.

Queda molt poc del temple, tot i que se sap que antigament estava ricament decorat amb relleus i jeroglífics; la seva maçoneria era parcialment d’alabastre de la regió, em sembla que de Gabal Dakrur.

Les excavacions han revelat que és possible que tingués un pati davanter amb columnes, ja que s’han recuperat restes de columnes palmiformes i arquitraus (la peça que uneix dues columnes). Al vessant oriental del turó, es van trobar restes d’una gran estructura, probablement hel·lenística o romana, en forma de plataforma de pedra calcària, juntament amb una cisterna.

El que s’observa actualment és la paret est de l’habitació que precedia el santuari (el Pronaos); aquesta paret conté gravats i dibuixos de colors. Les talles comencen a la part superior amb imatges de la deessa Nekhbet protegint el cartutx del rei, després hi ha un relleu enfonsat amb un jeroglífic que representa el ritual d’obertura de la boca, un aspecte estrany als temples.

Es veuen també tres files de persones en alt relleu que representen alguns déus; al davant hi ha Amon-Ra assegut al seu santuari representat amb cap de brau, darrere seu hi ha Mut, després el constructor del temple; el governador agenollat davant seu i darrere set déus, a la fila del mig nou déus i a la fila més baixa tres déus.

Al voltant del temple hi havia un mur de tancament que envoltava el temple des de fora, moltes de les seves parts es poden veure a l’oest.

El temple mira cap a l’entrada del temple a de l’oracle d’Aghurmi i estava alineat al llarg d’un eix comú, cosa que suggereix la possibilitat que ambdós temples estiguessin units per un camí processional.



El bany de Cleòpatra

La següent parada que vam fer va ser al bany de Cleòpatra, una antiga font natural d’aigua dolça.

El bany de Cleopatra és un gran pou rodó i molt ampli. L’anomenen també la piscina de Cleopatra i la gent s’hi banya. Llegeixo que és una piscina natural, suposo que es va aprofitar la cavitat original per fer-hi la piscina.

Aquesta és una de les fonts naturals més famoses, ja que queda molt a la vora de Siwa, i l’entorn és idíl·lic, envoltada de palmeres datileres i casetes tradicionals.

Segons la tradició local la reina Cleòpatra (Cleòpatra VII),la darrera reina d’Egipte, es va banyar en aquestes aigües quan va passar per Siwa. No hi ha proves històriques concloents, però la llegenda ha passat de generació en generació i ha convertit aquesta deu en un lloc ple de simbolisme.

El que sí és cert és que al llarg dels segles la gent de l’oasi s’ha banyat en aquest pou per les propietats refrescants i purificadores de la seva aigua.

És un pou natural circular, alimentat constantment per aigua dolça subterrània. La temperatura de l’aigua és agradable durant tot l’any, ja que es manté constant a 29 ºC. El pou de Cleopatra també es coneix com Ain Juba o Font del Sol. Té zones de diferents fondàries.

Al voltant hi ha llocs per menjar i beure alguna cosa, amb zones d’ombra on descansar i relaxar-se. Jo no m’hi vaig banyar, no soc massa aficionada als banys, i hi havia algunes algues. Vaig preferir dedicar-me a contemplar l’ambient mentre ens preparaven el dinar. Al migdia al sol feia calor i a l’ombra fred. Sí que vaig observar que es veia el lloc per on sortia l’aigua subterrània que alimenta la piscina.

Vam dinar aquí; abans havia vingut un dels mulers a encarregar el dinar, per tal de que poguessin anar a comprar i començar a preparar-nos el dinar.