El primer que visitem és la zona de la ciutadella, que és on hi ha l’stupa, que és el que sobresurt més.
En entrar al recinte el primer que es troba és una escultura còpia de la figura que es va trobar en aquest jaciment, a la que els arqueòlegs van donar el nom de sacerdot-rei.
L’escultura de 17,5 cm d’alt es va trobar l’any 1927 en un edifici amb maó molt ornamental, en un nínxol de paret. Tot i el nom amb que la van batejar els arqueòlegs, no hi ha proves que els sacerdots o monarques governessin Mohenjo Daro. S’hi pot veure l’escriptura Harappa.Quan entres al recinte el que atrau l’atenció és una estructura que sobresurt, és el que s’anomena l’stupa; el primer que fem és pujar fins allà, ja que permet veure les ruïnes al seu voltant, el que formava l’anomenada ciutadella.
En la visita ens van parlar molt de l’antiga ciutat però poc o gens de l’stupa i les habitacions o sales que hi ha al voltant.M’intrigava trobar en una ciutat del 2500 aC una stupa budista que ens deien que era del segle II dC i que les habitacions devien ser d’un monestir, però ho van dir com de passada. Després de cercar informació me n’he adonat de que l’explicació no és tant senzilla, ja que hi ha interpretacions que es van fer en el moment de la descoberta, en la dècada de 1920, que actualment es posen en qüestió.
Una altra cosa que he trobat és que es parlava més de Marshall que de Banerji, que va ser realment qui es va adonar de que aquest lloc pertanyia a la cultura de la vall de l’Indus. Que els dos arqueòlegs discrepessin en les seves interpretacions és lògic entre científics, però el que m’ha sorprès és com van anar les coses, de tal forma que el primer informe que es va publicar de Mohenjo Daro va ser de Marshall.
Els britànics ja sabien que existia aquest monticle i que era una stupa budista del període Kuixan o Maurya, però no hi estaven massa interessats. Acabaven d’excavar Harappa i, en aquell moment només estaven centrats en descobrir i excavar jaciments prehistòrics a l’Índia.
No obstant, Rakhal Das Banerji (1885 –1930), un arqueòleg indi i oficial del Servei Arqueològic de l’Índia, l’any 1922 va començar a excavar a Mohenjo Daro.
Banerji va visitar i estudiar per primer cop Mohenjo Daro el
desembre de 1919. En aquell moment només es veia una petita part de la torre de
fang, sobresortint dels residus de maons que hi havia al voltant. El sòl al
voltant de Mohenjo Daro estava cobert de matolls baixos, i al nord de les
ruïnes hi havia un bosc espès i un llit sec del riu Indus. L’hi va cridar
l’atenció aquesta torre de maons assecats al sol, que sobresortia per sobre de
la zona cultivada al voltant de les ruïnes i que es veia des de lluny.
Va estar fent excavacions amb el seu equip fins a finals de
març del 1923. Després va presentar el seu informe d’excavació titulat
“Mohen-Jo-Daro: A Forgotten Report” a Sir John Marshall a l’Oficina del
Director General del Servei Arqueològic de l’Índia. Em sembla que l’hi va
passar l’informe en el 1926.
Si no estic confosa l’informe de Banerji es va publicar de forma pòstuma l’any 1984 (havia mort en el 1930), amb el títol “Mohenjo Daro: A Forgotten Report”; duia una nota de l’editor en la que explicava que tot i que l’informe de Banerji presentava un relat detallat de les seves excavacions i troballes, amb il·lustracions i fotografies, Marshall es va guardar l’informe per a ell mateix. Només va tornar una còpia mecanografiada, sense les fotografies, al cap de quatre anys, en el 1930. Marshall va afirmar que l’informe de Banerji estava ple d’errors i irrellevàncies, i que les seves teories eren insostenibles i incorrectes; per tant, no el publicaria.
Marshall va suggerir que Banerji publiqués el seu informe per separat abans de publicar el seu, però no li va tornar l’informe complet, amb les fotografies, tot i les reiterades peticions de Banerji. Quan Marshall l’hi va tornar l’informe, sense les fotografies, ja no va ser a temps de publicar-lo, ja que va morir aquell mateix any. Així és com el primer informe publicat sobre Mohenjo Daro, l’any 1931, va ser el de Marshall i no el de Banerji. No va ser fins al 1984 que es va poder publicar l’informe de Banerji, però estava en tan mal estat que la major part del text era il·legible. No se sap si ja estava així quan li van tornar a Banerji en el 1930.Explicaré una mica el que va anar trobant Banerji i el seu
equip en les excavacions, ja que m’ha semblat interessant.
Es van trobar que molt del material de les ruïnes havia desaparegut, perquè s’havia fet servir com a material de construcció; de totes formes van trobar que es conservaven tres murs de contenció; havien resistit el pas dels segles gràcies a la qualitat de la maçoneria i els maons.
Mentre feien les excavacions Banerji va sentir diverses històries sobre la caça del tresor a Mohenjo Daro; sembla que alguns desconeguts havien excavat el centre de l’stupa cercant tresors i que havien trobat uns pots de marbre, que devien ser els recipients on hi havia les relíquies. Van trobar fragments d’aquests recipients en fer les excavacions.Sota la plataforma de l’stupa s’hi va trobar una capa de
canyes, el que indica que en algun moment del segle I dC hi havia hagut un
santuari i que es va cremar o el van cremar. Segons l’informe de Banerji, els
fragments de baix relleus en estuc que van trobat als llits de sorra davant del
santuari formarien part de la decoració del santuari del segle I dC. Segons
l’article del setmanari indi del 1923 un dels caps en estuc que van trobar
representava un cap d’home amb barba de punta curta i una llarga gorra cònica.
En aquella època estaven convençuts de que les habitacions
formaven part d’un monestir i que les habitacions tenien dos espais, l’interior
seria per dormir-hi i l’exterior per viure-hi. Hi havia una capella, construïda
amb fang i guix, que es trobava al nord de l’stupa.
John Marshall creia que l’stupa budista de Mohenjo Daro tenia cuines, rebosts i magatzems a l’oest; i a partir de les seves investigacions deduïa que en aquests monestir hi vivien 100 i 150 monjos budistes.
Però fins a finals del segle III, no van començar a haver-hi cuines, rebosts i similars adjunts als monestirs. Abans els monjos sortien a demanar menjar, menjaven a la ciutat, o se’l preparava cadascú a la seva cel·la.Es deia que hi havia un gran sacerdot que instruïa als monjos en la vida de Buda i dirigia els rituals. Hi havia un ritual habitual per netejar l’stupa abans del primer culte diari. Els monjos utilitzaven un petit bany al sud-est de l’stupa al costat del refectori o potser anaven a la riba del riu Indus per a fer les ablucions. Es creu que utilitzaven lavabos improvisats a la part ruïnosa de la selva. Encenien llums d’oli a la nit i utilitzaven lloses de gres vermell com a seients.
Banerji va acabar les seves excavacions el 30 de març de 1923.
Va descobrir segells, maons tallats, recipients de relíquies, tapes de
recipients, peces d’estuc, faiança, os, metall, pedra i objectes de petxina.
Banerji va excavar dos monticles més que contenien les ruïnes
d’establiments religiosos o santuaris construïts a les illes de l’antic llit
del riu Indus. Aquests 3 monticles van ser construïts al segle II dC i eren
stupes budistes.
Banerji creia que aquestes parets no pertanyien a l’stupa
budista, sinó que eren d’un període molt anterior. N. S. Chikte (que no he
trobat qui era, si formava part del grup de Banerji) va descobrir dos segells
amb figures de toros, un sencer i un altre trencat, en algunes estructures que
hi havia al peu del mur de contenció exterior.
En una sala contigua al sud es van descobrir algunes imatges budistes d’estuc. Les va trobar N.A. Wartekar, que suposo que era un altre de l’equip. Diu que mentre netejava aquesta zona, es va trobar de sobte amb un tros circular de guix amb motllures profundes, les profunditats del qual eren negres. Es van recuperar 8 peces més d’estuc. Formaven parts d’una figura de Buda en la qual la túnica superior era de l’estil de Gandhara.
Aquest establiment religiós devia ser destruït diversos cops en diferents períodes i per això les imatges d’estuc devien trencar-se. Els fragments d’estuc que es van trobar estan pintats amb bandes alternes de vermell i negre.Mentre es netejava la part oriental del quadrilàter de l’stupa, es van trobar alguns objectes de pedra en diferents llocs. A la cantonada nord-est es va descobrir una gran llosa de gres vermell, les potes de dos seients també fets de gres vermellós, fragments de dues tapes diferents de recipients o recipients de relíquies.
Al voltant de l’stupa principal es van trobar plataformes més
petites, probablement restes de petites stupes votives.
Una de les habitacions devia ser un santuari de gran
importància ja que les seves parets estaven arrebossades de fang fi i pintades
de blanc i vermell. En aquesta sala es van descobrir dos sistemes diferents
d’enterraments. Segons explica Banerji, un d’ells consisteix en una cista de
maó que conté el cos d’una noia jove. La cista o tomba estava construïda amb
maons i una capa de runes i la paret consistia en un sol maó, mentre que la
coberta era proporcionada per maons de la mateixa mida col·locats longitudinalment.
A causa de la coberta de maó, al principi es va considerar que era un desguàs,
però en treure la coberta es va trobar que la cavitat estava plena de sorra
seca que havia conservat en molt bon estat el cadàver.
La paret oriental d’aquesta habitació que porta la cista de maó que conté el
cadàver de la jove pot pertànyer al segle II aC, però és segur que la cista de
maó pertany a una estructura més antiga que no va ser enderrocada quan es va
construir aquesta habitació en el segle II dC.
Llegeixo que Banerji va descobrir 2.170 monedes de coure en aquesta stupa budista; Sir John Marshall entre 1926 i 1928 en va desenterrar unes 1.100; i Ernest JH Mackay entre 1927 i 1931 en va trobar 1.078 més. El 15 de novembre de 2023, es va trobar un tresor de monedes de coure de l’imperi Kuixan amb un pes de 5,5 kg en aquesta mateixa stupa, quan es feien treballs de conservació després de les inundacions del 2022.
El monument sota el monticle ha estat un misteri des de 1922. Va ser classificat com a stupa budista i complex de monestirs de l’època Kuixan pel Servei Arqueològic de l’Índia, dirigit pels britànics, però els estudiosos contemporanis no hi estan d’acord i afirmen que és necessari un reexamen acurat per determinar la naturalesa i els orígens exactes del monument.
Quan John Marshall va arribar aquí l’any 1924, va afirmar que el tambor no podia haver estat buit, ja que no era costum que les stupes budistes tinguessin cambres internes, i molt menys les decorades amb murals. A més, va argumentar que una cúpula construïda amb maons assecats al sol no hauria pogut cobrir una cambra tant amplia, sense ensorrar-se. A més, va suggerir que els fragments de guix pintats descoberts per Wartekar probablement provenien d’altres llocs, no de l’interior del tambor.
La ciutat de la civilització de l’Indus a la zona de l’stupa la va excavar en bona part l’equip de Banerji i el que quedava ho va completar, en la temporada 1925-26, l’equip de B. L. Dhama, sota la supervisió de Marshall. Ara bé, excavar sota de l’stupa volia dir desmantellar-la, i això va generar gran controvèrsia. Així que aquesta part no s’ha excavat.
Marshall va assenyalar quatre habitacions darrere de les habitacions que creia que eren addicions posteriors, possiblement cuines o magatzems, tot i que aquestes instal·lacions eren poc freqüents durant el període Kuixan. Marshall va concloure que aquestes 4 habitacions no formaven part del monestir original.
En el que es considerava la zona dels monjos s’hi van trobar
moltes olles funeràries de la civilització de la vall de l’Indus.
En una de les habitacions Banerjee va trobar una sèrie d’olles
amb extrems punxeguts, que va identificar com a urnes funeràries. Moltes
d’aquestes olles a les capes inferiors es van trobar apilades una sobre
l’altra, amb les més baixes col·locades en suports en forma d’anell.
Banerjee no tenia cap dubte que aquesta cambra formava part del
monestir budista. Però el que el va desconcertar va ser la presència d’olles de
la cultura de l’Indus amb extrems punxeguts (que va identificar com a urnes
funeràries, tot i que Marshall no creia que fossin urnes funeràries) dins d’una
petita cambra del monestir. No es coneix cap exemple d’una cambra funerària
dins d’un monestir budista, i és molt poc probable que aquesta cambra es fes
enmig de les habitacions dels monjos.
Com ja he dit, es van trobar monedes de l’era Kuixan. Les
troballes incloïen 1.684 monedes de forma quadrada trobades en un pot de fang
sota el segon pis en una habitació i 76 més en la del costat. En total, es van
descobrir més de 2.000 monedes a tot el monestir.
Aquestes monedes es remunten principalment a l’època de Vasudeva I, un rei de Kuixan que va governar entre el 185 i el 220 dC. Ara bé, s’han trobat altres monedes amb símbols que suggereixen que l’àrea va continuar en ús en els segles posteriors, possiblement fins al segle V dC.
Banerji havia passat molt de temps inspeccionant els canals fluvials secs dels rius Sutlej i Indus, entre 1918 i 1922. Va identificar 17 antics llits de l’Indus i les restes de 27 ciutats principals i 53 més petites. Basant-se en la investigació dels canals fluvials secs va imaginar la topografia de Mohenjo Daro tal com podria haver estat fa aproximadament 5.000 anys.Va argumentar que a l’antic Sind, les grans ciutats només
podien haver existit al llarg de les ribes del riu, i fa 5.000 anys, Mohenjo
Daro es trobava a la riba sud d’un dels primers llits del riu Indus. Va
assenyalar que les restes d’aquest antic llit del riu es van trobar no gaire
lluny de les ruïnes de la ciutat.
Dins de la mateixa ciutat, hi havia illes, grans i petites,
prop de la riba sud del riu, que els habitants utilitzaven per construir
temples i santuaris. Banerji va identificar tres illes clau que albergaven
aquestes estructures sagrades, inclòs el lloc on ara es troba l’stupa buida.
En el seu informe, Banerji va assenyalar que el pati pavimentat
i el quadrilàter d’habitacions que envolten l’stupa buida pertanyen al període
de l’Indus, mentre que l’stupa buida, juntament amb la plataforma de maons
cremats sobre la qual s’aixeca, van ser construccions posteriors. El fet de que
la plataforma i l’stupa buida no estiguin alineades suggereix que la plataforma
era anterior i estava destinada originalment a una altra estructura diferent i
més antiga. L’stupa buida, s’hauria afegit molt més tard, al voltant del segle
I aC o dC.
Banerji va argumentar també que les habitacions que envolten el quadrilàter es van utilitzar inicialment com a santuaris en lloc d’habitatges. La presència d’una plataforma en forma d’E en un d’aquests santuaris indica la pràctica de rituals de libació, i el descobriment de nombroses taules d’oblació i copes de libació subratlla encara més la importància espiritual d’aquest lloc durant el període de la cultura de l’Indus.
El consens general entre els acadèmics és que hi ha poques
evidències de que aquesta torre sigui una stupa.
Jansen i altres arqueòlegs coincideixen que aquesta interpretació pot ser la correcta, tot i que afegeixen que caldria fer noves excavacions per demostrar-ho. No s’ha descobert cap temple en cap jaciment de la cultura de la vall de l’Indus, i això és curiós ja que en les principals civilitzacions antigues se n’han trobat. La presència d’una plataforma esglaonada al cor de la seva ciutat més gran uniria la civilització de la vall de l’Indus amb una tradició d’edificis religiosos que l’any 2000 aC hi havia repartits per l’Orient Mitjà i l’Àsia Central.
Les idees proporcionades per l’arqueòleg Giovanni Verardi
indiquen que l’stupa era una estructura que coexistia amb la ciutat cap al 3000
aC, i que va ser modelada com altres zigurats trobats a l’Antic Pròxim Orient,
per exemple el d’Ur, amb qui mantenien contactes comercials.
Abans he mencionat les inundacions del 2022; aquest any la
temporada del monsó va provocar inundacions massives a la zona al voltant de
Mohenjo Daro. La inundació va ser general i va arruïnar molts cultius de les
comunitats locals, el que va provocar que hi hagués molts desplaçats. Uns mesos
després de les darreres pluges encara quedaven molts camps coberts per l’aigua,
i com que el nivell de les aigües freàtiques era ja molt alt era impossible
drenar-los. L’antiga ciutat també va patir els efectes de l’aigua.
Ja s’han inserit canonades de formigó a les bases d'algunes
parets en zones que han demostrat ser difícils de drenar de forma natural. Ara
be, alguns dels desguassos de l’antiga ciutat encara funcionen, i això que
tenen 4.500 anys d’antiguitat.
En algunes zones es poden veure fragments de ceràmica de molts
artefactes mil·lenaris, que van quedar al descobert a causa dels monsons del
2022.
Hi ha una zona que no havia estat excavada abans, i que l’aigua
va arrossegar la coberta vegetal deixant al descobert noves ruïnes. És un racó
que queda darrere del museu.
Prop de les ruïnes hi ha una escola primària; quan es va donar
permís per construir-la no es pensava que hi pogués haver res d’interès sota
terra, però ara no es descarta que estigui construïda sobre part de l’antiga
Mohenjo Daro.
Des de que es va excavar per primer cop, en el 1922, la ciutat
va ser excavada en diverses fases al llarg dels anys següents. Després
l’activitat arqueològica es va alentir, per la falta de recursos i sobretot
després de la partició. Finalment, l’any 1965, es van prohibir les excavacions,
ja que les estructures que ja s’havien descobert s’estaven fent malbé degut a
estar a la intempèrie. Actualment els treballs se centren en preservar i
recuperar el que hi ha excavat, que es tan sols un 10% del que devia ser la
ciutat. També es fan estudis però amb tecnologia menys invasiva per no danyar
les restes.
Mentre estàvem a dalt vam trobar dos xinesos, amb al seva
escorta. Duien bastants homes per protegir-los, i quan algú s’apropava una mica
a ells, els veies que es posaven a la defensiva.
El barri de la ciutadella es troba uns 18 o 20 metres per sobre de la ciutat baixa, que era la zona residencial. La ciutadella era el centre administratiu i possiblement també religiós. Aquí hi havia els grans edificis públics, entre ells el gran bany, un edifici que s’ha anomenat el col·legi per a sacerdots, i el que es creu que era un graner central de la ciutat.
La ciutat estava fortificada amb torres de guàrdia a l’oest de
l’assentament principal, i fortificacions defensives al sud. Tenint en compte
aquestes fortificacions i l’estructura d’altres ciutats importants de la vall
de l’Indus, com Harappa, es postula que Mohenjo Daro era un centre
administratiu. Tant Harappa com Mohenjo Daro comparteixen relativament la
mateixa disposició arquitectònica i, en general, no estaven fortament
fortificades com altres llocs de la vall de l’Indus. És obvi a partir dels dissenys
idèntics de la ciutat de tots els llocs de l’Indus que hi havia algun tipus de
centralitat política o administrativa, però l’extensió i el funcionament d’un
centre administratiu encara no està clar.
Era una ciutat ben planificada, construïda majoritàriament amb
maons cuits. Era una metròpoli de gran importància, que gaudia d’un sistema
cívic, econòmic, social i cultural ben organitzat.
Mohenjo Daro es va construir en un període relativament curt de
temps; sembla que el sistema de subministrament d’aigua i els pous devien
trobar-se entre les primeres construccions previstes. S’han descobert més de
700 pous, juntament amb sistemes de drenatge i el gran bany. La quantitat de
pous és sorprenent, en comparació amb altres civilitzacions de l’època, com
Egipte o Mesopotàmia; es calcula que podria haver-hi un pou per cada tres
cases.
La presència de tants pous fa pensar que els habitants es
basaven únicament en les precipitacions anuals, i que els pous no estiguessin
massa allunyats del riu; aquests pous permetrien abastir d’aigua a la ciutat en
cas de setge.
Pels carrers hi havia en un costat uns canals per on
s’eliminaven les aigües residuals. Les aigües brutes de les cases anaven aparar
a aquests canals i d’aquí anaven probablement cap a l’Indus. Aquestes
canalitzacions o desaigües estaven tapats amb totxanes, i disposaven d’alguns
forats per on podien ser inspeccionats. amb forats per a poder ser
inspeccionats.
Mohenjo Daro va ser la ciutat més avançada de la seva època,
cap al 3000 aC, amb una enginyeria civil i una planificació urbana notablement
sofisticades. Va quedar abandonada cap al 1900 aC quan la civilització de
l’Indus va entrar en declivi de forma sobtada.
La regularitat de carrers i edificis suggereix que hi havia una
planificació urbana. La ciutat té un traçat planificat, amb edificis rectilinis
disposats en un pla de quadrícula. La majoria van ser construïts amb maó cuit i
morter; alguns incorporaven superestructures de fang assecat al sol i fusta.
S’estima que la ciutat cobria unes 300 hectàrees, tot i que em
sembla que actualment es creu que era més gran. També s’havia parlat de que
podria tenir uns 40.000 habitants, actualment es diu que potser uns 100.000.
Podria haver sigut més gran que la ciutat de Memphis a Egipte, Ur a
Mesopotàmia, o Elam, a l’actual Iran, que eren les ciutat més grans del pròxim
orient.
Segons tots els relats, Mohenjo Daro era una ciutat pacífica i
cosmopolita, dedicada principalment al comerç. No sembla que hagués estat un
poble en guerra, ja que fins ara no s’han trobat quantitats importants d’armes
ni amagatalls d’armes; les poques armes que s’han trobat semblen més aviat
armes destinades a la caça.
Es creu que podria haver estat governat per un consell
d’ancians elegits de la societat o un sacerdot-rei o governador nomenat per una
autoritat superior en altres llocs de la civilització de la vall de l’Indus.
Un dels espais que hi ha és la Sala d’Actes o Sala de les
Columnes. Hi ha la base de 20 columnes de maons, quadrades, disposades en
quatre rengleres. Segurament aquí es reunien els governants, sacerdots,
oficials, elits i soldats en assemblea per tractar temes d’estat, i també es devia fer servir
per activitats culturals i socials.
Un contenidor d’escombraries, per tant devien tenir algun
sistema de recollida de residus
Aquest bany es considera que és el primer dipòsit d’aigua
pública del món antic. El bany té dues àmplies escales que servien per
accedir-hi, i en els extrems de cadascuna d’elles hi ha un pas d’un metre
d’ampla i 40 cm d’alçada. En un dels extrems de la gran cisterna s’hi va trobar
un forat que podria servir per drenar l’aigua.
Tant el sòl com les parets estaven recoberts per uns maons de
fang finament ajustats i fixats a la vora amb arrebossat de guix; per
impermeabilitzar-ho bé s’hi va col·locar una gruixuda capa de betum (producte
resistent a l’aigua).
La majoria dels experts coincideixen que aquest bany es devia
utilitzar per a funcions religioses, com a banys purificadors.
L’any 1950, Sir Mortimer Wheeler va excavar una estructura que va identificar
com el Gran Graner. Seria un graner estatal que proveïa d’aliments a la
població, tant de la ciutadella com de la ciutat baixa, quan hi havia fam o be
en cas d’inundacions.
Hi havia divisions de fusta, semblava per emmagatzemar el gra, i conductes d’aire per assecar-lo. Segons Wheeler, els carros haurien portat gra del camp i els haurien descarregat directament aquí. Ara bé, no s’ha trobat cap evidencia de que aquí hi hagués hagut gra. Aquesta Gran Sala està molt a la vora del Gran Bany.
A l’altra banda del carrer del Gran Bany hi havia un gran
edifici que constava de diverses habitacions i tres terrasses, amb dues escales
que conduïen al terrat i al pis superior. Tenint en compte la grandària i la
proximitat al Bany es pensa que aquest edifici podia haver estat la casa de
diversos sacerdots, per això se’l va anomenar el Col·legi dels sacerdots. En
algun lloc he trobat que constava de 78 habitacions i podia haver sigut una
zona residencial sacerdotal.
Com ja he dit, la ciutadella és on hi havia els edificis
públics i l’administració. També hi ha una part que es creu que era una zona
comercial, on s’exposaven els productes per a la venta a l’engròs. La venta i
al detall es feia a la ciutat baixa.
Com que començava a fer-se tard el recinte es va anar buidant
de visitants, i era un gust passejar per allà. Era un dels avantatges de dormir
a la residència del jaciment.