26 de setembre 2025

Ladakh i Caixmir (2009)-5. De Manali a Keylong pel Rohtang La

La distància entre Manali i Keylong és de tan sols 70 km, però es triga una eternitat, almenys en el 2009 quan ho vaig fer jo.

Per anar de Manaili a Keylong cal pujar al pas d’alta muntanya Rohtang, el Rohtang La. Aquest pas es troba a l’extrem oriental de la serralada de Pir Panjal, a uns 51 km de Manali, i serveix d’enllaç vital entre la verdosa vall de Kullu i les regions àrides i d’altitud de les valls de Lahaul i Spiti.

Vam trigar 9 hores per arribar a dalt del port, i després una hora i mitja per baixar cap a l’altra banda.

Rohtang es tradueix com a pila de cadàvers. Aquest port de muntanya es troba a 3.980 metres d’altitud. Com deia abans, enllaça la vall de Kullu amb les valls de Lahaul i Spiti que es troben a més altitud.

És conegut per la seva topografia espectacular i les impressionants vistes panoràmiques. La pujada des de Manali fins aquí és dura, però impactant. El paisatge va canviant, des dels turons verds i amb vegetació exuberant, al terreny alpí estèril i els cims escarpats i nevats.

El pas proporciona una divisió natural entre la vall de Kullu amb una cultura principalment hindú (al sud) i les àrides valls de Lahaul i Spiti amb una cultura budista (al nord).

Rohtang La es troba a la divisòria hidrogràfica entre les conques del riu  Chenab i el Beas. Per la banda sud d’aquest pas, el riu Beas emergeix del subsol i flueix cap al sud; pel cantó nord, el riu Chandra, un corrent font del riu Chenab, que flueix des de l’Himàlaia oriental, flueix cap a l’oest.

Aquest port de muntanya està obert de maig a novembre. Es troba en una antiga ruta comercial entre els pobles de les dues vessants del Pir Panjal. Hi ha altres passos que comuniquen amb les valls de Lahaul i Spiti, però sembla que aquest és el més antic i el més freqüentat. La particularitat d’aquest pas també es deu a que a banda i banda hi ha cultures diferents.

L’antiga carretera nacional que travessa la vall de Kullu, acaba a Manali; la carretera cap al nord, passant  pel pas de Rohtang fins a Keylong, al districte de Lahaul i Spiti, i cap a Leh a Ladakh no és una carretera nacional.

L’autopista Leh-Manali està molt concorreguda durant els mesos d’estiu, com a ruta militar alternativa, des del conflicte de Kargil el 1999. Els embussos de trànsit són habituals, ja que els vehicles militars, camions i transportistes de mercaderies intenten conduir per les carreteres estretes i el terreny accidentat, agreujat per la neu i el gel en determinats punts i el gran nombre de vehicles turístics.

Des de novembre fins al maig elpas queda cobert per la neu i la ruta està tancada, fent inaccessibles els districtes de Lahaul i Spiti al nord del pas. Per això es va veure la necessitat de construir un túnel per sota del pas. El projecte va ser anunciat pel llavors primer ministre Atal Bihari Vajpayee el 3 de juny de 2000. El treball va ser iniciat per BRO el 6 de maig de 2002; la primera pedra del projecte va ser col·locada el 28 de juny de 2010 per Sonia Gandhi en la seva qualitat de presidenta del Consell Assessor Nacional. El túnel de carretera anomenat túnel Atal va entrar en funcionament el 3 d’octubre de 2020, i com és lògic, t’estalvies de pujar el port i escurça molt el temps de viatge.

Aquell agost del 2009 hi havia obres, per eixamplar la carretera, i anaven tallant el trànsit, de forma alternada de pujada i de baixada. Era caòtic, però se’n sortien prou bé. Era com una mena de trencaclosques, per anar fent passar els vehicles. A més l’estat de la pista tampoc ajudava, ja que estava plena de fang i sots, aigua.... Les cues eren de vehicles diversos, camions, jeeps, vehicles petits... cadascun amb les seves problemàtiques per passar.

A tot això calia sumar-hi el mal d’altura, que et pot agafar en qualsevol moment. Et recomanen beure molta aigua, el que comporta també moltes ganes de fer pipí, i no és fàcil trobar algun lloc on arrecerar-te una mica per fer les necessitats.

En el tram de pujada des de la vall de Kullu, la pedra és mica i la seva lluïssor amb la humitat per la boira i l’aigua neu, contrasta amb el verd de l’herba. L’aigua del riu baixa grisosa, després del desgel.

Malgrat el malestar d’estar a gairebé 4.000 metres, em sentia feliç. Em passa sempre quan estic en un port de muntanya en un indret budista. Les banderoles d’oració de colors, les stupes, l’entorn àrid,... tot em transporta com si estigués en un altre mon.

L’ambient durant les llargues parades és distret, hi ha venedors ambulants, tertúlies entre viatgers... Jo soc de les que de seguida que puc baixo del cotxe per veure l’ambient. 

Superat ja el pas, quan ja hem baixat una mica, cap als 3.000 metres, ens aturem per menjar alguna cosa. Uns momos (30 rúpies) i una coca-cola (25 rúpies), o sigui que em vaig alimentar per un euro.

La carretera de baixada cap a la vall de Lahaul estava en millor estat i s’hi circulava millor.






Ladakh i Caixmir(2009)-4. Manali

Himachal Pradesh és un estat de la Unió Índia, format pels antics estats muntanyencs de Panjab. Limita amb el Tibet a l’est, Jammu i Caixmir al nord i nord-oest, Panjab al sud-oest, Haryana i Uttar Pradesh al sud i Uttaranchal al sud-est. La seva capital és Simla.

Aquest estat està situat a l’Himàlaia occidental, és una regió molt muntanyosa. Les valls, regades pels afluents de l’Indus (Chenab, Satluj i Beas), són fèrtils, i és on es concentra majoritàriament la població. Prop del 89% de la població parla hindi, però el territori és reivindicat pels nacionalistes radicals sikhs com a part del Khalistan.

Destaquen els conreus de blat, canya de sucre, lli, tabac i arròs, i la ramaderia d’ovelles i de cabres. Hi ha explotació forestal i jaciments de sal gemma. La indústria és de tipus artesanal: fusta i teixits de llana.

Antigament formava part dels estats del Panjab, posats sota dominació britànica després de la Primera Guerra sikh del 1846. En la dècada de 1930, els britànics hi van organitzar l’Agència dels estats del Panjab. L’any 1947, després de la independència, es van unir trenta estats indígenes i van constituir l’estat el 15 d’abril del 1948, i va ser reconegut el 26 de gener del 1950. L’any 1954, el principat de Bilaspur es va unir a aquest estat.

El primer de novembre del 1956 es va constituir en territori de la Unió i deu anys més tard va assolir l’extensió actual, amb la unió dels districtes de Simla, Kangra Kullu, Lahul i Spiti, i Una, cedits per l’estat de Panjab.

A finals de 1970, es va aprovar la llei que li retornava la condició d’estat, amb capital a Simla.

Manali es troba a l’estat d’Himachal Pradesh, a l’extrem nord de la vall de Kullu, formada pel riu Beas, i prop de la ciutat de Kullu. 

Manali és el començament d’una antiga ruta comercial a través de Lahaul i Ladakh, a través del pas del Karakoram, i cap a Yarkand i Hotan a la conca del Tarim, a la Xina.

Manali rep el nom de Manu, el progenitor de la humanitat en l’hinduisme. El nom Manali es considera que deriva de Manu-Alaya (que es tradueix com “la residència de Manu”).

En la cosmologia hindú, es creu que Manu va baixar de la seva arca a Manali per recrear la vida humana després d’un gran diluvi que havia inundat el món al final d’una era cíclica. La vall de Kullu on es troba Manali sovint se l’anomena la “Vall dels Déus”. Hi ha un antic temple dedicat al savi Manu.

Ens vam allotjar al ressort Banon, que el dirigeixen els descendents del capità A. T. Banon, que va establir el primer hotel a Manali a principis del segle XX. El complex es troba enmig de l’antic patrimoni cultural de la vall de Kullu.

El capità A. T. Banon, un distingit oficial irlandès que servia a l’exèrcit britànic amb els Llancers de Bengala estacionats a Calcuta, també era fill del cirurgià general amb seu a Murree (ara al Pakistan). En particular, va ocupar càrrecs destacats com a primer tresorer del Congrés Nacional Indi i com a membre de la societat teosòfica, col·laborant estretament amb Annie Besant.

A causa dels seus ideals progressistes i activitats nacionalistes, va ser donat de baixa de l’exèrcit britànic. Juntament amb el seu amic nord-americà, Mr. Lee, el capità Banon es va establir a Manali durant la dècada de 1870. Es va casar amb una dona de Gharwal i van tenir quatre fills. En la informació que trobo destaquen que va introduir pomes angleses i altres planters fruiters, establint les bases dels famosos horts de pomeres d’Himachal Pradesh.

La família Banon va contribuir significativament a elevar el perfil de Manali a l’escenari mundial. Els seus descendents van ser fonamentals en el desenvolupament d’infraestructures, inclosa la construcció de carreteres i ponts, així com la generació d’electricitat. A més, van tenir un paper pioner en el foment del turisme i les indústries fruiteres a la vall de Kullu.

Al matí, abans de començar les visites vaig sortir a passejar pels voltants del ressort. Està envoltat per un bosc d’avets, i la gent que vaig trobar era agradable. Vaig coincidir que passava un grup de gent tocant algun instrument i transportant una divinitat local que duien cap a un temple al poble.

Comencem visitant el temple hinduista Hadimba o Hidimba Devi. Devi és una paraula en sànscrit que significa deessa. També se’l coneix com temple Dhungari.

És un antic temple rupestre dedicat a la deessa Hadimba,  esposa de Bhima, una figura de l’èpica índia Mahabharata. El temple està envoltat per un bosc de cedres anomenat Dhungiri Van Vihar, als peus de l’Himàlaia. El santuari està construït sobre una enorme roca que sobresurt del terra i que era adorada com una imatge de la deïtat. L’estructura va ser construïda l’any 1553 pel maharajà Bahadur Singh.

Hadimba i Bhima van tenir un fill, al que ella va cuidar fins que va tenir l’edat suficient per tenir cura del regne. Després d’això, ella es va retirar aquí a meditar. Més tard, en el 1553 es quan es va erigir el temple de fusta de quatre pisos.

El temple està construït en estil pagoda i no té cap figura a l’interior. Una petjada a la pedra és el centre del culte.

Hadimba tenia poders sobrenaturals a causa i era amable amb el seu poble; es va convertir en la deïtat patrona dels rajàs de Kullu.

Hadimba és molt venerada a Manali. Anualment, amb l’arribada de la primavera, es reuneix molta gent  dels voltants per celebrar una fira dedicada a aquesta divinitat.

Molt a prop del temple de Hadimba hi ha un arbre sagrat que es venera com a representació de Gatothkach, el fill de Pandava Bhima i la seva esposa Hadimba.

 A uns 7 km de Manali hi ha Jagatsukh. Antigament era coneguda com Nast, i va ser la capital de l’antic estat de Kullu durant més de seu generacions.

En hindi, “Jagat” significa el món i “Sukh” significa felicitat.

A part del paisatge i l’antic poble, destaca pels seus temples i santuaris. En veiem dos, un d’ells (o potser tots dos) està dedicat a Xiva i téforma de pic de muntanya, estil shikhara.

Hi ha algunes llegendes relacionades amb aquest lloc. Es diu que a principis del segle XVI, Sidh Pal va conèixer la deessa Hidimba, sota l’aparença d’una dona vella, que li va profetitzar que recuperaria el regne dels seus avantpassats.

Aquí s’hi fa un famós Festival, Chacholi Jatra, que atrau a molts devots.

Un dels temples s’anomena Gauri shankar, em sembla que és en el que s’adora a Xiva, i la seva construcció es remunta al segle VIII.

Un altre poble de la vall de Kullu és Vashisht. Es troba a uns 3 km de Manali a l’altra banda del riu Beas.

Aquest poble és famós per les aigües termals sulfuroses, que estan santificades per tres temples que hi ha a la vora, dedicats a Vashisht, Xiva i Rama. Hi ha la creença que aquesta aigua té poderoses propietats medicinals, que guareix moltes malalties de la pell, així com infeccions i altres mals.

Segons la llegenda el savi Vashisht va ser un dels set antics savis o Saptarishis. També va ser mestre de Rama i es diu que Rama juntament amb la seva dona, Sita, van passar temps en meditació al mateix lloc on actualment hi ha el temple. El temple té una estructura tipus pagoda.

El temple sembla que té uns 4.000 anys d’antiguitat, i està dedicat al gran savi Guru Vashisht, un dels més antics i venerats savis vèdics. Em sembla que aquest savi no s’entenia massa bé amb el rei Vishwamitra.

La llegenda diu que Vishwamitra va matar tots els nens de la població i això va provocar una  gran tristesa al savi Vashisht; tant és així que va  intentar suïcidar-se saltant al riu. No va morir en l’intent,sinó quediuen que el riu el va salvar. Així que Vashisht es va establir al poble a la vora del riu Vipasha (la paraula Vipasha significa llibertat de l’esclavitud). El poble es va anomenar Vashisht i el riu Vipasha més tard es va conèixer com a riu Beas.

Més tard es va construir el temple dedicat a aquest savi, en el lloc on acostumava a seure a meditar.

El temple està construït en l’estil arquitectònic típic de l’Himàlaia, Kath Kuni. Les restes d’un antic pou i l’antic santuari del temple de Vashisht mostren les característiques de l’arquitectura del temple medieval. L’interior del temple està decorat amb murals tradicionals, pintures i figuretes, una característica típica dels temples d’Himachal Pradesh.

La deïtat central del temple és el savi Vashisht, i a l’interior del temple hi ha una estàtua negra de granit d’ell; la figura està embolicada en un dhoti blanc.

El temple de Manu es troba a uns 3 km del mercat de la ciutat antiga de  Manali. Em sembla que és l’únic temple al món que està dedicat a Rishi

Rishi Manu, també conegut com el Rei Manu, és una figura venerada en la mitologia hindú, ja que es considera que va salvar i repoblar l’espècie humana. He trobat que en la mitologia hindú Manu es considera que va ser el primer home, el progenitor de la humanitat.

Segons la llegenda, el nom de la població, Manali, deriva de Manu-Alaya, que es tradueix com la residència de Manu. Segons la cosmologia hindú, Manu hauria desembarcat de la seva arca a Manali, després d’una gran inundació que havia devastat el món, marcant el final d’un cicle i llavors es va dedicar a recrear la vida humana.

Segons la història es creu que el savi Vaivasvata Manu va ser el primer rei a governar la terra després de salvar la humanitat del gran diluvi. Va ser advertit de la gran inundació per l’avatar Matsya del déu hindú Vixnu, i li va aconsellar que construís un vaixell gegant.

Segons el Matsya Purana (llibre de l’hinduisme del segle III dC, escrit en sànscrit), l’avatar de Vixnu, Matsya, inicialment es va aparèixer com una petita carpa, al rei Manu, mentre s’estava rentant les mans al riu.

La carpa va demanar al rei Manu que la salvés. El rei Manu la va col·locar en un pot d’aigua, però la carpa va anar creixent i el pot quedava petit, pel que la va canviar de recipient; seguia creixent i la va anar traslladant a un bol més gran, després a un pou i més tard a un dipòsit. Quan ja era un peix molt gran el va retornar al riu.

El peix havia adquirit proporcions gegantines i fins i tot el riu quedava petit, pel que el rei Manu va haver de traslladar el peix al mar. Va ser llavors quan l’enorme peix es va transformar en Vixnu i va avisar al rei Manu que aviat hi hauria un diluvi que inundaria i destruiria tot el món.

Llavors el rei Manu va construir una gran arca per allotjar-hi a la seva família, 9 tipus de llavors, i animals i ocells per poder repoblar la terra quan la gran inundació hagués passat. Es creu que després del diluvi, el rei Manu va trepitjar la terra i va meditar al lloc on ara hi ha el temple de Manu.

Més tard, el rei Manu se’l va conèixer com el savi Manu i a ell se l’hi atribueixen les Lleis de Manu, Manusmriti, que són la base de l’hinduisme. El Manusmriti és un text que es presenta com una conversa entre el savi Manu i un grup de rishis (sacerdots) que li van suplicar que els guiés sobre com afrontar les calamitats naturals i establir la pau i la disciplina en la societat.

L’estil arquitectònic del temple és tipus pagoda, que és l’estil típic de molts temples d’Himachal Pradesh. Aquest antic santuari està construït principalment amb fusta i formigó i compta amb un sostre de fusta únic que s’assembla a l’estil arquitectònic de molts temples del Nepal.

El temple es va construir a la riba del riu Beas. L’any 1992, el temple es va reconstruir i es va afegir un terra de marbre i sostres de volta.

El Manusmriti que comentava abans, es considera l’escriptura índia més antiga, i Vaisvata Manu seria la 5ª encarnació de Manu.

Manu hauria salvat als sets savis i els vedes durant el gran diluvi que ho va destruir tot.

La visita per Manali i voltants va ser interessant. Hi ha diversos temples hinduistes i també de budistes, és una zona on conviuen les dues religions.  En les faccions de la gent també vaig veure barreja.

Al primer temple, el Hadimba, que és curiós perquè està en el bosc, la gent hi anava aportar ofrenes, de fet atots els temples i també a l’arbre sagrat, on em va sorprendre que hi havia moltes ofrenes que eren objectes metàl·lics. A tots els llocs que vam visitar calia treure’s les sabates per entrar. En un dia de pluja com el que teníem era una mica un incordi.

Els poblets tenen l’aspecte típic dels llocs d’alta muntanya; cases de fusta, aixecades i a sota les vaques, que aporten escalfor i proporcionen a la família llet i fertilitzant.  

L’antic Manali també té cases fusta, mentre que a la part nova es barregen les cases tradicionals amb les botigues i locals per als turistes, botigues de roba i records, restaurants, hoteletes....

Una de les coses que vaig anotar és que es tenia que anar amb compte ja que desapareixien estrangers, diuen que lligat al tema de la droga. Quan érem allà hi havia cartells en els que anunciaven que s’oferia una recompensa a qui tingués informació d’un israelià que havia desaparegut.


L’ambient em va recordar el de Katmandú, molts joves o no tant joves, amb rastes, una mica penjats, hippies....També hi havia gent de muntanya, que després de visitar Manali anaven a fer algun trekking, o be en tornaven.

Aquesta terra és propicia per al cultiu de la poma. Hi ha moltes pomes, vi de o poma, sidra....

El dinar em va costar unes 300 rúpies, equivalent a 5 euros. I la connexió a internet, em sembla que era al ressort, 50 rupies l’hora.

Quan vam acabar les visites vaig sortir a donar una volta pels voltants per fer temps fins a l’hora de sopar.

A l’extrem del carrer, prop del pont, que si no estic confosa duia cap al poble antic, vaig trobar unes escena curiosa. Un home que intentava controlar al seu animal, crec que era un iac, que no l’hi feia cas. Sempre els havia vist lliures aquests animals, i em va sorprendre veure’l lligat amb una corda.  Son animals molts grossos, i aquell hi va haver un moment en què semblava ingovernable. Si no recordo malament hi va haver algun jove que va ajudar a l’home a tranquil·litzar a l’animal. En tota l’operació es va crear força expectació. 

Ladakh i Caixmir (2009)-3. De camí a Manali.

 Manali està a uns 500 km de Delhi. Vam dedicar tot el dia a fer aquest trajecte.

A primera hora del matí vam agafar el tren fins a Chandigarh, uns 275 km. El trajecte va durar unes 4 hores, en les que primer ens van servir esmorzar i després altre cop menjar.

Chandigarh fa de capital política de dos estats indis: Panjab i Haryana. El nom de Chandigarh significa “El Fort de Chandi” i deriva d’un antic temple hindi anomenat Chandi Mandir, dedicat a la deessa hindú Chandi, que es troba a prop.

Després de la partició entre l’Índia i el Pakistan, feta el 1947, la regió del Panjab es va dividir entre els dos països i com que Lahore, que era la capital del Panjab, va quedar dins Pakistan, l’Índia va necessitar una nova capital per al Panjab sota la seva administració i es va decidir construir una nova ciutat.

El 1966 es va formar, segregant-se del romanent Panjab occidental, el nou estat indi de Haryana de majoria lingüística hindi (mentre que a la resta del Panjab es parla majoritàriament panjabi). Com que Chandigar era a la frontera es va mantenir com la capital dels dos estats.

Es troba a 350 metres d’altitud. El paisatge fins aquí és verd i pla. Es veuen camps d’arròs i plantacions de canya de sucre.

Un cop allà vam agafar jeeps per pujar fins a Manali, uns 270 km. 

Aquest tram de viatge va ser molt dur. Hi havia molt caos durant el trajecte, molt trànsit, especialment de camions, però també gent, vaques.... i pluja. Vam acabar molt cansat, ja que en total havíem trigat unes 12 hores.

El paisatge va canviant al llarg de les hores, a mida que anem pujant; és més muntanyós i boscos. La temperatura també ha variat, fent-se molt més fresca, ja que Manali està a uns 2.000 metres d’altitud. 

Com deia abans, vam arribar al nostre allotjament molt cansats i ja de fosc, amb poques ganes de fer res. 

Ladakh i Caixmir (2009)-2. Delhi

De Barcelona a Delhi vam anar via Londres. En les notes del viatge llegeixo que vam haver de passar molts controls en els aeroports per la nova grip que corria en aquell moment. De fet va ser una pandèmia de grip A; havia començat a Mèxic, a l’abril i el mes de juny l’OMS declarava estat d’alerta màxim per pandèmia.

En el vol de Londres a Delhi ens van donar un full amb indicacions i informació que teníem que facilitar. Teníem que indicar en quin seient de l’avió anàvem, una adreça de contacte a Delhi per si en els set dies següents tu o algun passatger del teu voltant té la grip A. Si durant el vol et trobaves malament, tenies que avisar i donarien mascaretes a la gent que ocupava les tres fileres del voltant.

Llegint el que escrivia durant el vol descobreixo que estava en baixa forma, havia perdut gent propera, i estava trista i bastant tocada. Un cop més era conscient de com et pot canviar ràpidament la vida, de que pots deixar aquest mon quan menys t’ho esperes, i que cal aprofitar al màxim perquè no saps fins quan seràs aquí.

També tinc anotat que el menjar era molt picant, me’n queixava ja llavors, però em sembla que amb els anys m’he tornat menys tolerant a un tipus de picant, el de l’Índia i Pakistan, en canvi el wasabi dels japonesos aquest el tolero millor que abans. 

Només vam passar un dia a Delhi i vam veure les coses més emblemàtiques de la ciutat antiga.

La mesquita del divendres o Jama Masjid la va fer construir l’emperador mogol Xa Jahan, en el 1650 i les obres van acabar l’any 1656. És un edifici de grans dimensions, on es poden aplegar unes 25.000 persones. És una de les mesquites més grans de l’Índia, i el principal lloc de culte dels musulmans de Delhi.

Es troba a la ciutat antiga, al començament del carrer Chandni Chowk, i no massa lluny del fort vermell.

Bàsicament, està bastida amb pedra sorrenca i marbre. En la seva construcció es diu que hi van participar més de 500 artesans. Aquest mateix emperador va ordenar la construcció del Taj Mahal, les mesquites d’Agra, Ajmer i Lahore. Volia fer una rèplica de la mesquita d’Agra. L’edifici està rematat amb tres cúpules de marbre blanc i negre decorades amb or.

Chandni Chowk és un dels mercats més antics i de major activitat de Delhi. Aquest segueix sent un dels mercats a l’engròs més gran de l’Índia.

La historia de Chandni Chowk es remunta al moment de la fundació de la ciutat de Shahjahanabad (antiga Delhi), quan l’emperador Xa Jahan va establir el fort vermella la riba del riu Yamuna.

El va dissenyar la seva filla predilecta, la princesa Jahanara. Antigament estava dividit per canals que confluïen en una piscina al centre del mercat, que era quadrat. En aquesta piscina, i també als canals, s’hi podia veure reflectida la lluna. El nom de Chandni Chowk, si no estic confosa, vol dir plaça de la llum de la lluna.

Hi havia 1560 botigues, distribuïdes segons un patró de mitja lluna. Em sembla que era molt important pels comerciants de plata.

La piscina es va substituir posteriorment per una torre del rellotge, que va desaparèixer en la dècada de 1950.

Llegeixo que les processons imperials mogols creuaven aquest mercat o aquest barri.

Vam visitar un temple sikh, em sembla que és la Gurdwara Sis Ganj Sahib, un dels nou històrics gurdwares de Delhi. Una gurdwara és un lloc de culte sikh.

Si és la gurdwara Sis Ganj Sahib es va construir l’any 1783 com un petit santuari per commemorar el lloc del martiri del novè guru sikh, Tegh Bahadur; probablement es va ampliar després de la rebel·lió índia de 1857 o després de la partició de l’Índia.

Abans de la seva construcció, en l’època mogol, aquí hi havia la comissaria de policia i presó. Després de la rebel·lió índia de 1857, quan els britànics van enderrocar als mogols, van donar aquesta terra als sikhs; el maharajà Patiala i altres soldats sikhs van ajudar els britànics a derrotar els soldats mogols proporcionant un gran nombre de municions i soldats, és per això que com a mostra d’agraïment els britànics els hi van donar aquests terrenys.

Es troba a la ciutat antiga, a Chandni Chowk, i és el lloc on el novè guru sikh va ser decapitat per ordre de l’emperador mogol Aurangzeb l’onze de novembre de 1675.

Els sikhs estan ben considerats a l’Índia i a la ciutat antiga hi tenen bastants temples o gurdwares, per això no tinc clar quin és el que vam visitar.

A part de la sala de pregària, vam veure la cuina; ens van ensenyar molt orgullosos una màquina nova que tenien per fer xapatis. A les gurdwares a part d’anar-hi a pregar també hi pots menjar; tot funciona amb voluntaris que fan torns en les diferents feines, de cuinar, servir, rentar plats.... qualsevol persona que entri al temple s’hi pot quedar a menjar, no cal ser sikh.

Els sikhs són els seguidors del sikhisme, una religió que es va originar al segle XV al Panjab. Un sikh és un deixeble del guru.

Durant l’imperi mogol a l’Índia (1556-1707), diversos gurus sikh van ser assassinats pels mogols, ja que s’oposaven a la persecució a que estaven sotmeses les comunitats religioses minoritàries. Els sikhs es van militaritzar i lluitar contra els mogols i finalment al segle XVII van fundar un estat, l’estat sikh de Lahore, que va desaparèixer l’any 1849 amb els britànics.

En el viatge que vaig fer fa poc al Pakistan ja vaig parlar de l’estat Sikh de Lahore.

Els nous senyors del Panjab es van adonar de les bones qualitats militars dels sikhs i el delegat britànic a la regió, sir John Malcom (des de 1852) va començar a reclutar gent d’aquesta religió per a l’exèrcit britànic de l’Índia.

En els temples sikh homes i dones han de portar el cap tapat i s’entra descalç i amb els peus nus, no es poden dur mitjons. 

Anant cap al fort vermell passem pel costat d’un temple jainista, el Sri Digambar Jain Lal Mandir. És el temple jainista més antic i més ben conservat de Delhi. Es va construir en el 1656. En un edifici al costat del temple hi ha un hospital veterinari d’aus.

La ciutat antiga de Delhi la va fundar l’emperador Xa Jahan (1628–1658); era una ciutat emmurallada, amb el Chandni Chowk com a carrer principal davant del Fort vermell, que era la residencia imperial. Xa Jahan hauria convidat a diversos terratinents jaïns a establir-se a la ciutat i els hi hauria concedit algunes terres al sud de Chandani Chowk.

Es diu que un oficial jainista de l’exèrcit mogol tenia a la seva tenda una estàtua d’un tirthankara (un salvador i predicador suprem del Dharma) per al seu culte personal. Poc a poc van començar a anar a la tenda altres oficials de l’exèrcit jaïns a retre culte a aquest tirthankara. L’any 1656 en aquest lloc s’hi va construir un temple jainista. En aquell moment, el temple també era conegut com a “temple urdú”, ja que estava ubicat a la zona anomenada Basar urdú. “Lashkari Mandir”: mandir em sembla que fa referència a un lloc de culte, i laskhar significa campament de l’exèrcit. En algun lloc he vist que l’anomenen Sri Digamber Jain Lashkari Mandir.

Hi ha diverses llegendes sobre aquest temple. Una d’elles afirma que el successor de Xa Jahan, Aurangzeb, va ordenar prohibir els instruments musicals al temple. Malgrat la prohibició, del temple sortien sons de tambors, tot i les inspeccions que feien els soldats mogols per trobar-ne l’origen. El mateix Aurganzeb va visitar el temple per veure el miracle i, finalment, va aixecar la prohibició.

El temple actual es va construir després de la caiguda de l’imperi mogol; es va construir a partir del 1878.

Una de les imatges del temple és del 1491. Les deïtats principals són les que estaven en la tenda de l’oficial jainista de l’exèrcit mogol.

L’any 1931, Acharya Shantisagar, un monjo de la branca Digambara dels jainisme va arribar a Delhi, sent el primer monjo dels Digambara que arribava a la ciutat en vuit segles. Per això porta aquest nom.

Com he dit abans, en aquest temple hi ha un hospital d’aus, que funciona únicament amb donacions, que la majoria son de jaïns. S’hi tracten uns 15.000 ocells a l’any.

Aquest temple primer se’l coneixia com a Lashkari Mandir, ja que estava prop del campament militar, i Lashkar en urdú significa militar. Després, com que estava prop del basar urdú, se’l coneixia com el temple urdu. Després popularment se’l coneix com a Lal Mandir.

Els ídols del temple es remunten a 1491 quan Agarwal Jains els va comprar a un comerciant anomenat Jivaraj Papriwal de Gujarat.

Jivaraj sentia que la seva missió a la vida era proporcionar tantes figures jaïns com pugues, per tal de preservar la cultura jainista. Durant els segles XII i XIII, els temples del nord de l’Índia van ser destruïts pels invasors turcs i moltes de les imatges destruïdes o desfigurades. Així que Paprival va decidir que, independentment del cost i del clima polític ferotge que hi havia, trobaria la forma de crear tantes imatges de Tirthankars jaïns com fossin necessàries per a les comunitats jaïns de les ciutat i pobles de qualsevol lloc de l’Índia. Va contractar equips de treballadors per tallar lloses de marbre de pedreres i va emprar molts artesans per tallar les imatges.

Impressionat per l’audàcia de Paprival, un monjo jainista, Jinachandra Deva, l’any 1491, va supervisar la consagració d’unes 100.000 figures durant els següents anys. Algunes d’aquestes figures van arribar a les comunitats jaïns de Haryana i unes poques, a través del comerç van arribar fins a Delhi, i una d’elles apareix en un campament militar, a la tenda d’un oficial. Aquesta tenda es va convertir en un lloc de culte i després aquí es va construir el primer temple jainista de la ciutat.

Xa Jahan va viure tan sols dos anys més després de la construcció del temple; el seu fill, Aurangzeb, no era amic de les altres religions. Va destruir molts temples hindús, però comque era un polític, no volia enfrontar-se amb la comunitat jaina, i per això aquest temple va sobreviure.

Els mogols encara van governar des del fort vermell, uns 200 anys més, fins que van perdre el poder enfront dels britànics, en el 1857.

L’any 1878, la comunitat jaina Agarwal va construir l’actual temple de pedra vermella, conegut com a Lal Mandir. Aquest temple va ser construït amb tots els elements arquitectònics típics d’un temple indi. La deïtat principal és Mahavira, que va ser el 24è Tirthankar dels jaïns i també hi ha les imatges dels 23è i del 1er Tirthankar.

Lal Mandir és un exemple de com aquesta comunitat ha preservat la seva cultura en temps difícils. Sri Digambar Jain Lal Mandir Ji, és un temple venerat pels jaïns de tot el mon.

A la mort del fundador Mahavira el jainisme es dividí en dos sectes: els Digambara o del vestit blau, i els Svetambara o del vestit blanc, que són menys estrictes que els primers. Els Digambara estan més presents al sud de l’Índia i els Svetambara al nord.

El fort de Delhi es coneix com a fort vermell, o en hindi, lal qila, pel color de la pedra amb que es va construir.

Xa Jahan va traslladar la capital que estava a Agra aquí, a Shahjahanabad (potser en català s’hauria d’escriure Xajahanabad o capital de Xa Jahan), la setena ciutat musulmana que es va erigir en la zona que ocupa l’actual Delhi.

En un intent de dotar de més prestigi el seu regne i per aconseguir un lloc en el qual desenvolupar els seus ambiciosos esquemes de construcció, va encarregar la construcció d’aquest fort, que era el seu palau, l’any 1638 a Ustad Ahmad Lahori, qui també dissenyaria el Taj Mahal. El palau fortalesa no va estar acabat fins deu anys mes tard. Està situat a l’extrem est de la ciutat i el nom de fort vermell és perquè es va fer servir gres vermell en la seva construcció.

La fortalesa s’estenia al llarg del curs del riu Yamuna, si bé, des de llavors, el curs de riu s’ha modificat. El mur situat a la cantonada nord-est està al costat d’un antic fort, el Fort Salimgarh, un edifici de defensa construït per Xer-Xah Surí el 1546.

Té dues portes principals: la porta de Delhi i la de Lahore. La de Lahore és l’entrada principal i condueix fins a un carrer que serveix de basar, el Chatta Chowk. Aquest basar condueix a un espai obert que servia com a divisió entre la zona utilitzada pels militars i els palaus.

El fort vermell va ser concebut com una unitat, motiu pel qual no ha patit gaires reformes respecte a l’estructura original. No obstant això, al segle XVIII, es van danyar algunes seccions de l’edifici quan el 1739 Nadir Xa de Pèrsia va envair l’Índia i va entrar a Delhi sense oposició. Nadir va casar al seu fill més jove, Nasr Allah Mirza, amb una filla de l’emperador Muhàmmad Xah de Delhi, el qual a més va haver de pagar una gran indemnització de guerra incloent el famós tron del Paó de Xa Jahan I i cedir tots els territoris al nord i nord-oest de l’Indus. Abans de tornar a Kabul va deixar Delhi devastada.

El 1760, els Maratha van desmuntar i fondre el sostre de plata dels Diwan-i-Khas per recaptar fons per a la defensa de Delhi contra els exèrcits d’Àhmad Xah Durrani. El 1761, després que els Maratha perdessin la tercera batalla de Panipat, Xah Durrani va assaltar Delhi i després de la batalla no va trigar a retornar a Kandahar.

El 1764, el governant Jat de Bharatpur, Jawahar Singh va atacar Delhi i va capturar el Fort el 5 de febrer de 1765. Dos dies més tard, després de rebre el tribut dels mogols, van treure els seus exèrcits del fort i els jats es van endur el tron de marbre negre dels mogols, anomenat l’orgull dels mogols, i les portes del fort vermell com a memorial.

Amb la victòria a la batalla de 1771 les forces de Mahadji Shinde van derrotar els afganesos de Najib Khan, capturant Delhi i el Fort Roig, i l’emperador mogol Xa Alam II va ser restaurat al tron i van conquerir gran part dels territoris perduts que van perdre després de la Tercera Batalla de Panipat.

En 1783 els sikhs liderats per Sardar Jassa Singh Ramgarhia i Sardar Baghel Singh van capturar el fort i van prendre el tron de l’emperador mogol Aurangzeb, des d’on va ordenar la mort del Guru Tegh Bahadur Sahib Ji, i el van dur amb elefants al temple daurat de Harmandir Sahib.

El 1788 una guarnició marathes es va establir a Delhi i al palau de manera permanent i l’emperador va ser empresonat. El 14 de març de 1803 Lord Lake, després de derrotar els marathes (a la batalla de Delhi) va entrar a Delhi per apoderar-se de la figura d’Alam II, que no volia que pogués ser utilitzada pels francesos. El maratha Holkar d’Indore va atacar Delhi el 1804 sense èxit, ja que el coronel (després Sir) David Ochterlony, el primer resident britànic, va resistir durant 8 dies fins que Lord Lake va anar en el seu ajut. El territori fou administrat pels britànics en nom de l’emperador que de fet només tenia jurisdicció sobre el palau.

Durant mig segle no hi va haver cap esdeveniment rellevant. Després de la rebel·lió índia de 1857, l’exèrcit britànic va ocupar el fort i va destruir gran part dels pavellons i jardins. El 1903, es va iniciar un programa de restauració de la fortificació.

El 22 de desembre de 2000 sis militants de l’organització islamista del Caixmir pakistanès Laixkar-e-Toiba va atacar el Fort Vermell matant dos soldats i un civil, en el que els mitjans van descriure com un intent de descarrilar les converses de pau entre l’Índia i el Pakistan.

L’any 2016 es varen imprimir bitllets de 500 rupies amb el revers mostrant el Fort Vermell de Delhi.

Es considera que el Fort Vermell representa el zenit de la creativitat mogol que, sota el Xa Jahan, va arribar a un elevat nivell de refinament. La planificació del palau es basa en prototips islàmics, però cada pavelló revela elements arquitectònics típics de la construcció mogol, reflectint una fusió de les tradicions persa, timúrida i hindú. Els apartaments privats consisteixen en una filera de pavellons connectats per un canal d’aigua continu, conegut com el Nahr-i-Behisht (Rierol del Paradís).

La planificació i el disseny del Fort representa la culminació del desenvolupament arquitectònic iniciat el 1526 pel primer emperador mogol i portat a un esplèndid refinament per Xa Jahan amb una fusió de tradicions: islàmica, persa, timúrida i hindú. Els innovadors arranjaments de planificació i l’estil arquitectònic dels components de construcció, així com el disseny del jardí, van influir fortament en els edificis i jardins posteriors a Rajasthan, Delhi, Agra i més enllà.

Entrem a visitar el fort. Molta cua, com és habitual a l’Índia, i els turistes, ens estalviem la cua, tot i que si no recordo malament la nostra entrada és molt més cara.

Aquí i per tot arreu, molta policia i molts controls, barricades amb sacsa l’entrada dels hotels.

No he trobat que aquell any hagués passat res, però al setembre del 2008 hi va haver cinc atacs sincronitzats amb bomba a Delhi. Per altra banda, tres mesos abans del nostre viatge hi havia hagut eleccions, però em sembla que no hi va haver incidents.

I la ciutat, per la zona per on ens vam moure, molt caòtica, molt soroll, molta calor i olors molt intenses.

Després d’aquell primer dia a Delhi l’endemà vam anar a l’estació per agafar el tren cap a Chandigarh.

Ladakh i Caixmir (2009)-1-Introducció

A l’agost del 2009 vaig fer un viatge de 22 dies pel Ladakh i el Caixmir. Vaig anar prenent notes i fent un munt de fotos. Amb tot això i el que vagi cercant per internet i dels llibres que vaig comprar escriuré aquest llibre.

L’any 2022 havia ja començat a escriure-ho, però un problema amb l’ordinador i el mal costum de no anar fent còpia de seguretat cada dia, va fer que ho perdés tot, i ara he de començar de nou. Com que la meva situació actual no em permet fer cap viatge en un futur immediat, em torno a posar amb aquesta història.

Tinc molts viatges antics per escriure, no sabria dir perquè l’any 2022 vaig decidir començar per aquest, potser perquè enyoro l’Himàlaia, ves a saber, el què sí que tinc clar és perquè el recupero ara, perquè em va empipar molt perdre la feina feta i també perquè no fa pas tant que he estat al Pakistan. Espero que aquest cop pugui arribar fins al final.

És un viatge pel nord-est del país, partint de Delhi. En aquest mapa he marcat els llocs més destacats per veure una mica l’itinerari fet.

Per situar-nos una mica, en el conjunt de l’Índia, he posat un mapa sencer. veiem que la regió que visitem està a l’extrem nord-oest del país, i per tant, des de Delhi, per arribar-hi cal fer un bon recorregut d’aproximació. En el mapa que he posat abans, la part esquerra, més propera al Pakistan, és el Caixmir i la part de la dreta, més muntanyosa, és el Ladakh.

L’Índia és una federació de 28 estats, que tenen, cadascú, un parlament i un govern; a més, també inclou 6 territoris, governats per un administrador designat pel govern central, i el territori nacional de la capital, Nova Delhi.

Els estats tenen els seus propis governs electes, en canvi els territoris es regeixen directament pel govern federal de l’Índia; el president de l’Índia nomena un administrador o un tinent governador per a cada un dels territoris.

Abans del 2019 els territoris de Jammu i Caixmir i de Ladakh formaven un estat autònom (Jammu i Caixmir), però com que és una zona en disputa amb el Pakistan, l’any 2019 van passar a ser territoris controlats pel govern central.

L’estat de Jammu i Caixmir consistia en tres regions: Jammu, la vall Caixmir i Ladakh. Srinagar era la capital d’estiu, i Jammu la d’hivern.

La vall del Caixmir és famosa pel seu magnífic entorn de muntanya; Jammu té nombrosos santuaris que atrauen desenes de milers de pelegrins hindús i musulmans cada any; i Ladakh, també conegut com el “Petit Tibet”, és famós per la seva bellesa d’alta muntanya i per la seva cultura budista. Aquest és l’únic estat de l’Índia amb majoria musulmana.

En el recorregut des de Delhi cap al Ladakh, passem per Chandigarh, que és un territori de la Unió, i per Himchal Pradesh, que és un estat. Curiosament la ciutat de Chandigarh és la capital de dos estats,  Panjab i Haryana.