26 de setembre 2025

Ladakh i Caixmir (2009)-8. Ladakh: camí del llac Tso Kar

Després de la parada tècnica per sota del pas de Bara-lacha continuem la ruta cap al Ladakh.

Començo posant un parell de mapes, per ubicar més clarament Ladakh, quins països té al voltant així com les zones en disputa.

El primer mapa és d’un article que no té res a veure amb la història ni el viatge que hem fet, però m’ha semblat clar, i per això l’he agafat.

http://dx.doi.org/10.1177/0022022114567195

He trobat també un mapa de l’oficina de turisme, en el que estan marcades les grans serralades amb els pics més importants, així com els rius i llacs més rellevants, inclosos dos dels llacs que visitem.

En la direcció nord-oest a sud-est trobem la gran serralada de l’Himàlaia separa la vall del Caixmir de Ladakh.

Més a l’est, i en la mateixa direcció, les muntanyes Zanskar tanquen la vall del riu Zanskar. Encara més a l’est hi ha la serralada de Ladakh, que forma la vall del riu Indus. Al nord-est la serralada del Karakorum és el límit oriental de la vall de Nubra.

L’alçada d'aquestes serralades impedeix que els núvols de pluja creuin al Ladakh i, com a resultat, el Ladakh només rep uns 5 cm de pluja a l’any. Per això és una zona molt àrida, amb muntanyes sense vegetació i valls amb molt poc verd.

El riu Indus travessa Ladakh i el tram d’uns 50 km de la seva vall, entre el gompa Spitok (prop de l’aeroport de Leh) i el gompa Hemis, és el cor de Ladakh.

Em sembla que ja ho he dit abans, però per si no és així, un gompa és un monestir budista.

La vall es troba a una altitud d’uns 3.500 metres i alguns dels cims circumdants arriben a tenir uns 7.000 metres. La ciutat de Leh és la capital de Ladakh.

Se sap molt poc sobre Ladakh abans del segle VII. Als segles VII i VIII va començar la tibetanització de Ladakh. Les cròniques encara existents es refereixen a l’àrea de Ladakh com a part del Tibet. Ladakh també va ser influenciat pel Caixmir, que en aquell moment era una regió budista. La influència artística del Caixmir encara es pot veure en les talles de fusta dels primers monestirs de Lamayuru i Alchi, i les primeres estàtues de bronze budistes del Caixmir es troben en diversos monestirs de Ladakh.

A finals del segle IX, la cultura central tibetana va començar a influir fortament en la història, la cultura i el desenvolupament religiós de Ladakh. Per això, per entendre el desenvolupament de Ladakh, primer cal revisar els esdeveniments que ocorren al Tibet.

A partir del segle VII i fins al IX, el Tibet es va convertir en una potència militar cada vegada més important a l’Àsia Central. Els governants del Tibet, coneguts com la dinastia Yarlung, van ampliar constantment les fronteres del Tibet, sent prou forts com per col·locar un emperador titella al tron xinès el 768 dC. Només quan el regne islàmic a l’oest del Tibet es va aliar amb la Xina es va veure obligat a aturar el seu expansionisme militar. Es va desenvolupar una tensió creixent entre els seguidors del budisme i els de la creença religiosa anterior del Tibet, que si no estic confosa era la creença bon.

Ralpacan, un rei fort i un devot budista, va aplicar mesures per donar suport al budisme i a les seves institucions, com ara la recaptació d’impostos especials. Va ser assassinat l’any 836 i va pujar al tron el seu germà Lang Darma. Tot i que Lang Darma era antibudista, el budisme ja havia guanyat un gran nombre de seguidors al Tibet. Lang Darma va ser assassinat, l’any 842, per un monjo budista. Posteriorment el budisme va declinar com a religió patrocinada per l’estat al mateix temps que també hi havia un declivi de la força de la monarquia central al Tibet. Amb el declivi del govern central del Tibet, Ladakh es va convertir en un regne independent sota governants locals dels quals se sap poc.

Aquí un mapa de l’imperi tibetà a finals del segle VIII i principis del IX.

Al segle X, un descendent directe de Lang Darma, Lha Chen Palgyi-Gon, va conquerir Ladakh i va començar el govern conegut com la dinastia Lha Chen. Se sap poc dels reis d’aquesta dinastia, que van ocupar el poder dels segles X al XV, però és quan es van iniciar les pràctiques culturals i religioses de Ladakh.

Sota la dinastia Lha Chen, es van produir els primers textos de Ladakh sobre el budisme tibetà i el budisme es va convertir en la religió de l’estat, protegida i propagada per la monarquia. Per tal d’entendre i implementar millor el budisme, Ladakh es va dirigir cap al Tibet i va enviar els seus monjos novells als monestirs tibetans per als seus estudis. Va ser aquesta pràctica la que va portar a la tibetanització del budisme Ladakhi. No obstant, Ladakh mai ha consolidat els poders religiosos i seculars en un sol governant, com ho va fer el Tibet quan va començar el govern dels Dalai Lamas al segle XVI.

Tsong-Kha-pa, un famós comentarista del budisme tibetà (1357-1419) es va convertir en el fundador de la secta Gelug-pa, o secta del barret groc al segle XIV. Els seus seguidors, que van arribar a Ladakh a finals del segle XV, van establir Spitok, el primer gompa d’aquesta secta. Gradualment, altres gompas ja establerts al Ladakh van començar a seguir aquest nou orde religiós.

L’any 1533 nous governants van conquerir el Ladakh instaurant la dinastia Namgyal. Aquesta línia es va originar amb Chovang Namgyal, un descendent de la família reial tibetana. El més important dels seus successors va ser Singe Namgyal, que va governar durant un període de relativa pau al segle XVII. Es va dedicar a la construcció i renovació de les gompas de Ladakh, construint Hemis Gompa en nom del seu monjo protegit tibetà, Stagtshang Raspa; més tard va fundar les gompas de Stokna i Chemre. També va fer construir el palau de Leh. Les parets de de pedres mani, amb mantres gravats, es van introduir en aquesta regió durant el regnat d’aquest rei.

A la mort de Singe Namgyal elregne es va dividir i l’àrea actualment coneguda com a Ladakh va passar al seu net Deldan Namgyal (ca. 1675-1705). Aquest governant va erigir el Buda daurat a Shey, que durant anys va ser l’estàtua de Buda més gran del Ladakh, fins que al gompa Thiksey se n’hi va instal·lar una de més gran, a la dècada de 1970. Em sembla que segueix sent l’estàtua metàl·lica més gran de Ladakh.

Deldan Namgyal es va involucrar en diverses guerres i aliances alternes tant amb el govern tibetà com amb els reis musulmans del Caixmir (el Caixmir s’havia convertit prèviament a l’islam, deixant enrere el budisme). A canvi de l’ajuda del Caixmir contra el Tibet, Deldan Namgyal va prometre, entre altres coses, construir una mesquita a Leh. El rei va complir la seva promesa i la mesquita, al final del carrer principal de Leh, encara està en ús.

Més tard, després que els mogols haguessin abandonat Ladakh, el Tibet va envair la zona i va imposar altres condicions, inclosa la d’enviar un tribut anual al Tibet. Durant el segle XVIII i principis del XIX, Ladakh es va dedicar a la consolidació interna sota una sèrie de reis febles. La influència tibetana va produir algunes innovacions: es va introduir la primogenitura per determinar la successió al tron de Ladakh, i els germans menors del rei anaven als monestirs.

A principis del segle XVIII, el rei va començar a nomenar ancians del poble per ajudar a governar. Aquesta pràctica va ser probablement la base de la tradició que encara es manté sobre el paper dels caps del poble. En aquesta època també es van introduir impremtes per produir textos religiosos; tots els textos religiosos encara estaven escrits en tibetà.

Al segle XVIII es va establir el domini sikh sobre Jammu i Caixmir. Un general de l’exèrcit de Jammu, Zorawar Singh, va envair Ladakh en el que es va conèixer com la invasió Dogra de 1834. El palau de Leh va quedar molt malmès i el rei de Ladakh es va retirar a Stok, on encara viu la família.

Amb l’arribada del Raj britànic, Ladakh va ser col·locat a l’estat recentment creat de Jammu i Caixmir, sota la supervisió del Maharajà del Caixmir. El rei de Ladakh es va convertir així en un vassall d’aquest maharajà. El rei més recent va ser coronat el 1992.

La religió predominant a Ladakh és el budisme tibetà, tot i que les influències islàmiques es troben des de la vall del Caixmir fins a Kargil, i hi ha algunes famílies cristianes a Leh.

La influència tibetana a Ladakh és important, tots els llibres religiosos i les oracions estan en llengua tibetana, els ordes monàstics als gompas són els desenvolupats al Tibet i les obres d’art als gompas són clarament d’origen tibetà. Fins i tot el disseny arquitectònic del palau de Leh és molt similar al del Potala de Lhasa.

El budisme tibetà es basa en una religió tibetana anterior, la religió bon, o xamanisme bon, i va incorporar molts dels dimonis i déus bon. De manera similar, va incorporar molts dels déus del panteó hindú, transformant-los en Bodhisattavas o diferents encarnacions o manifestacions de diverses personalitats.

Les parets dels gompas de Ladakh estan cobertes amb pintures representant a Buda, les seves manifestacions i seguidors, i les deïtats guardianes bon i hindús incorporades en les seves diverses encarnacions.

Els monestirs segueixen una de les dues sectes principals del budisme que es van desenvolupar al Tibet: la secta Karyu-pa o de barret vermell i la secta Gelug-pa o secta de barret groc. El Dalai Lama, que es creu que és una reencarnació del Boddhisattva Avalokitesvara, és el cap de la secta Gelug-pa.

Per als ladakhis, la religió està incorporada a la vida diària, fan rituals amb freqüència, com ara fer girar rodes d’oració, fer pelegrinatges a gompas, chortens, parets de pedres mani i tombes sagrades, cantar mantres i recitar oracions a la zona de la casa reservada com a capella.

Els ladakhis són tibetà-mongoloides en aparença, tot i que també es poden veure rastres de la influència musulmana del Caixmir. El més probable és que al principi de la seva història, Ladakh fos poblat pels grups de persones Mon i Dard.

Els pobles de parla tibetana anomenaven Mon als habitants de les valls; aquests són, probablement, els constructors de molts dels castells que es troben a Ladakh, particularment els de la vall de Zanskar. Els Mon eren budistes primerencs, per això no mostra les influències tàntriques xineses o tibetanes tan freqüents en els monestirs posteriors de Ladakh. Avui en dia, els Mon són músics en molts pobles de Ladakh, participant en reunions socials, festes o cerimònies matrimonials.

Els Dards, eren agricultors, a l’igual que els Mon; van arribar a Ladakh en algun moment abans del segle VII i es van establir principalment a la vall de Dras. Després d’haver-se convertit a l’islam al segle XVII, queda poc de les seves pràctiques religioses anteriors. Tradicionalment, el vestit masculí és un goncha, un vestit llarg granat o marró de llana gruixuda lligat amb una faixa rosa brillant lleugerament per sota de la cintura, tot i que els homes ara porten roba occidental.

És menys freqüent que les dones porten vestits occidentals. La seva goncha és lleugerament més ajustada que la versió masculina, recollida en petits plecs prop de la cintura i portada amb una capa de brocat o pell de cabra a l’esquena. Alternativament, les dones porten un buckoo, un vestit sense mànigues, tot i que això és més típic dels tibetans que dels ladakhis.

Les dones solen portar els cabells en dues trenes llargues i un Kantop, una mena de barret de copa amb part de la part frontal retallada. Les dones Dard de Baltistan porten tocats distintius de cintes taronges enrotllades per semblar flors, mentre que les dones de Ladakh porten peroks - tocats amb solapes laterals de pell marró i una gran banda decorada amb turquesa i corall que s’estén des del front fins a la meitat de l’esquena.

En el passat Ladakh havia tingut importància per la seva ubicació estratègica en una cruïlla de rutes comercials, però quan les autoritats xineses van tancar la frontera entre la Regió Autònoma del Tibet i el Ladakh, en la dècada de 1960, el comerç internacional va disminuir.

Des del 1974 el govern de l’Índia potencia el turisme al Ladakh, però com que és una zona d’importància estratègica, hi ha una forta presència militar.

La ciutat més important del Ladakh és Leh, seguida per Kargil. El districte de Leh conté les valls del rius Indus, Shyok i Nubra; i el districte de Kargil conté  les valls dels rius  Suru, Dras i Zanskar.

Les zones més poblades són les valls, tot i que en els vessants de les muntanyes hi ha els pastors nòmades Changpa.

Els principals grups religiosos de la regió són els musulmans (principalment xiïtes) (46%), els budistes (principalment budistes tibetans) (40%) i els hindús (12%), amb el 2% restant d’altres religions.

Des del port de Bara Lacha fins al llac Tso Kar hi ha uns 130 km. El paisatge el trobo molt bonic, malgrat que és àrid. Els colors de les muntanyes, les tonalitats.... aquest entorn em fascina, tot i la duresa de les condicions.

Quan fem parades tècniques, per descansar i prendre alguna cosa, m’impressiona la gent que passa el dia aquí dalt, per atendre als que estan de pas com nosaltres. Estan en unes condicions ben precàries, hi ha adults però també criatures; ja sé que estan habituats a l’altitud i a la climatologia, però així i tot reconec l’esforç que fan per estar aquí, rentar els estris amb l’aigua del riu, que està molt freda... El que no els hi manca és companyia, sempre passa gent, ja que és la carretera que porta fins  Leh.

Una de les coses que em sorprèn d’aquesta terra és que malgrat l’aridesa de tant en quant trobes petits matolls amb flors, que aporten una nota de color.

 





Ladakh i Caixmir (2009)-7. Camí de Ladakh, llac Suraj i Bara-lacha La

Continuem la nostra ruta per la vall del riu Bhaga, fins arribar al llac Suraj (Suraj Tal). Prop del llac hi ha el pas de muntanya Bara Lacha,  a l’altar banda estem ja a les portes del Ladakh.

Un cop al Ladakh visitem dos llacs, el TsoKar i el Tsomoriri, posant a prova la nostra resistència a l’altura.

El llac Suraj, o Suraj Tal (llac del sol), també se’l coneix amb el nom de Tso Kamtsi; aquest llac té uns 800 metres de llargada i es troba per sota del port de muntanya Bara-lacha (4.890 metres). El llac es troba a 4.883 metres d’altitud.

El llac Suraj és el tercer més alt de l’Índia i el 21è més alt del món. Es troba just a sota del naixement del riu Bhaga que s’uneix al riu Chandra aigües avall, a Tandi, per formar el riu Chandrabhaga a Himachal Pradesh. El riu Chandrabhaga es coneix com a Chenab quan entra a la regió de Jammu i Caixmir. L’altre afluent important del Chandrabhaga, el Chandra, s’origina i flueix al sud-est del Bara-lacha La.

Aquest llac es troba a 65 km de Keylong, en la carretera que uneix Manali i Leh (Leh-Manali Highway). Aquesta carretera voreja el llac, que es troba a només 3 km del pas de Bara-lacha. La carretera queda tallada el mesos d’hivern, de novembre a abril.

Les glaceres i rierols que baixen del Bara-lacha la alimenten el llac. Aquest llac està situat a la zona de l’Himàlaia superior, on hi ha molt poca població i les condicions climàtiques són similars a les polars. Les nevades en aquesta zona, encara que escasses, s’estenen durant tot l’any i les pluges són rares. El sòl de la zona està cobert de tarteres i còdols.

El port de muntanya Bara-lacha, també s’anomena “pas amb cruïlla al cim”, ja que en aquest pas de 8 km es troben les carreteres de Zanskar, Ladakh, Spiti i Lahaul; antigament es trobava en una ruta comercial . A més del riu Bhaga que s’origina i flueix a través del Suraj Tal, el pas de Bara-lacha també és la font dels rius Chandra i Yunan al sud-est i al nord, respectivament.

Bara-lacha la (4.890 metres) és un port de muntanya a la serralada de Zanskar, que connecta el districte de Lahaul a Himachal Pradesh amb el districte de Leh a Ladakh. L’altitud d’aquest port nio la tinc molt clara, en alguns llocs posen 4.890 metres i en altres diuen que és superior als 5.000 metres.

Les dues capçaleres del riu Chenab, el Chandra i el Bhaga, s’originen prop del pas de Bara-lacha. El riu Bhaga s’origina al llac Suraj tali el Chandra s’origina en una glacera d’aquesta regió. El nom nadiu de Chenab, “Chandrabhaga”, representa la unió dels rius Chandra i Bhaga aigües avall.

El folklore afirma que els dos amants divins, Chandramukhi, filla del déu de la Lluna, i Surya Bhaga, el fill del déu Sol, van decidir celebrar el seu matrimoni etern al cim del Bara-lacha la. Des d’allà van córrer en direccions oposades. Chandra, activa i intel·ligent, va trobar fàcilment el seu camí i va arribar a Tandi després de cobrir la distància de 115 km.

Aviat va veure arribar a Bhaga que havia de bregar per passar a través d’estretes gorges fins arribar a Tandi (uns 60 km), on tots dos es van conèixer i es va celebrar el matrimoni celestial.

La cruïlla de les carreteres de Spiti, Ladakh, Zanskar i Lahaul es troben al pas de Baralacha; antigament formava part d’una ruta comercial. Al nord-oest s'origina el riu Bhaga mentre que el Chandra flueix cap al sud-est. Sota el Baralacha-la hi ha un llac maragda, el Suraj tal (llac del Sol), el naixement del riu Bhaga.

En la cultura popular, a la novel·la Kim de Rudyard Kipling, hi ha una referència a Bara-lacha la, la font del Suraj Tal que va ser utilitzada pel Lama de Kim per entrar a l’Índia des del Tibet.

Tot i que la pujada es va fent lentament, els prop de 5.000 metres d’altitud no perdonen. Tot costa un gran esforç, sents la pressió al cap, i la sensació de flotar o no tenir molta estabilitat... al menys aquestes són les sensacions que jo tinc quan estic tant amunt. Beure molta aigua, però també fer molts pipis, sinó és quan un s’ha de començar a preocupar. 

Una del grup, aquí dalt va començar a presentar problemes de retenció de líquids, i no tolerar líquids. Al llarg el dia la cosa es va anar agreujant, ja que gairebé no s’aguantava dreta, i quan a lanit vam arribar al campament del llac Tso Kkar van acabar enduent-se la a Leh. Allò em va impressionar, la van embolicar amb el sac i una manta, la van carregar en un dels jeeps i ja de fosc van baixar cap a l’hospital de Leh.

Pel que sé, el mal de muntanya et pot agafar a qualsevol edat i estant en bona forma.  Em sembla que és força imprevisible.





Ladakh i Caixmir (2009)-6. Keylong

Quan vam arribar a Keylong vaig sortir a passejar una mica, necessitava estirar les cames. Vaig trobar algunes famílies índies fent turisme. L’ambient aquí era molt diferent al de Manali, més familiar i de muntanya. La gent quan em veu sola m’atura per parlar, senten curiositat, pregunten d’on vinc, on vaig... sobretot les dones, intenten comunicar-se, les que saben angles directament i les que no s’ho fan traduir. 

Keylong és la capital del districte de Lahaul i Spiti i es troba a una altitud de 3.156 metres. Lahaul també ho he vit escrit com Lahul.

El dia següent el vam dedicar a l’aclimatació. Keylong és un poble petit i tranquil i ens vam dedicar a recórrer els voltants a peu.

L’excursió que fem per aclimatar-nos és anar al poble de Kardang per visitar un monestir budista. Ja m’agrada, perquè entrem en el món budista, que m’agrada molt més que l’hinduista. 

El riu que passa pel costat de Keylong és el riu Bhaga i el poble iel monestir de Kardang estan a l’altra banda del riu. Per tan, primer hem de baixar fins al riu i després tornar a pujar per l’altra banda. És un passeig agradable, tot i que la pujada fins al monestir, que es troba a 3.500 metres em costava una mica.

Durant el recorregut es veu a la gent treballant els camps. Són amables i somrients. Estem envoltats de muntanyes d’uns 5.000 metres. Per les fotografies dedueixo que vaig trigar una hora i tres quarts en arribar al monestir. Estava tancat i només el vam veure per fora.

El monestir està situat en una carena a una altitud de 3.500 metres a la riba esquerra del riu Bhaga, just per sobre del poble de Kardang, i davant de Keylong. Kardang havia sigut la capital de Lahaul.

És el principal monestir budista (gompa) de la vall de Lahaul, és el més gran i més popular; és un monestir del budisme tibetà, de la branca Kagyu i el llinatge Drukpa. També coneguts com la secta del barret vermell. Em sembla que té el seu origen a Mongòlia, o almenys aquest monestir té influència mongola.

En aquesta branca del budisme, en els monestirs hi ha monjos i monges, o almenys en aquest, i tenen els mateixos drets, i suposo que deures també. Es poden casar. A l’estiu, que és quan hi ha feina al camp, van a viure amb la família per ajudar, i a l’hivern tornen al monestir.

Si no estic confosa el monjo s’anomena lama i la monja chomo. En aquest monestir hi viuen una trentena de monjos i monges.

Té una gran biblioteca de literatura budista, en la que hi ha les escriptures que conformen el cànon del budisme tibetà, el Kangyur i Tangyur. Hi ha també una bona col·lecció de thankes, instruments musicals i armes antigues. També destaca pels frescos de les parets.

El primer monestir es va construir en el segle XII. No sé res del què va passar amb aquest monestir fins a principis del segle XX. Diuen que va estar molt de temps en ruïnes i que l’any 1912 el lama Norbu Rmpoché el va reconstruir. Per això es considera que aquest és el fundador del monestir. Aquest lama va morir l’any 1952. Posteriorment, amb el lama Kunga va esdevenir un centre educatiu.

Les restes del fundador (el crani i cendres), el lama Norbu, es conserven aquí, en una stupa de plata que es troba en un chaitya; el chaitya és un espai amb absis arrodonit a l’extrem oposat a l’entrada de la sala i sostre alt de perfil arrodonit, on hi ha l’stupa.

L’antic monestir va quedar totalment destruït per les pluges l’any 1998. Es va reconstruir entre el 1999–2009.

És curiós escriure sobre un viatge fet fa catorze anys. A priori no recordo gaire cosa, però a mesura que vaig veient les fotografies i vaig llegint les notes, els records tornen.

Abans he dit que no havíem entrat al monestir, però en una fotografia es veu la porta oberta. Tinc anotat que a l’interior les parets estan pintades amb frescos, i que hi ha tres escultures corresponents al Buda Vajrdhara, el Buda Shakyamuni i Padmasambhava o Guru Rimpotxe. Com que no tinc cap fotografia dedueixo que no devien deixar fer-ne.

No sembla que hi pugi gaire gent al monestir, o almenys a l’estiu quan hi vam ser nosaltres. Costa una mica, per l’alçada, però val la pena el paisatge.

Quan vam tornar de l’excursió vaig sortir a buscar algun lloc que tinguessin internet però no funcionava. Han canviat molt les coses, en aquella època tenies que buscar algun local on tinguessin ordinadors i connexió internet. A vegades funcionava bé, d’altres no tant.

Aquest dia no vaig aconseguir connexió però vaig trobar un noi de de l’illa de Man; em deia que no havia trobat a cap altre estranger per aquí.

Keylong és un poble molt tranquil; tali com el vaig veure jo, era un carrer amb botiguetes a banda i banda, i amb poca llum.

A diferència de Manali i la vall de Kullu, en aquesta banda del pas de Rohtang no hi plovia. El cel era més net, però quan s’ennuvolava o es feia fosc, feia fred.

El mal d’alçada encara no es feia sentir gaire, però sí que notava la seva ombra amenaçadora, una lleugera molèstia al cap.

En la caminada que hem fet en algun lloc hem vist uns rectangles amb un mur d’un metre d’alt, com una mena d’habitació de paret baixa, plena de pedres amb mantres escrits. Crec que he posat una fotografia.

  





Ladakh i Caixmir (2009)-5. De Manali a Keylong pel Rohtang La

La distància entre Manali i Keylong és de tan sols 70 km, però es triga una eternitat, almenys en el 2009 quan ho vaig fer jo.

Per anar de Manaili a Keylong cal pujar al pas d’alta muntanya Rohtang, el Rohtang La. Aquest pas es troba a l’extrem oriental de la serralada de Pir Panjal, a uns 51 km de Manali, i serveix d’enllaç vital entre la verdosa vall de Kullu i les regions àrides i d’altitud de les valls de Lahaul i Spiti.

Vam trigar 9 hores per arribar a dalt del port, i després una hora i mitja per baixar cap a l’altra banda.

Rohtang es tradueix com a pila de cadàvers. Aquest port de muntanya es troba a 3.980 metres d’altitud. Com deia abans, enllaça la vall de Kullu amb les valls de Lahaul i Spiti que es troben a més altitud.

És conegut per la seva topografia espectacular i les impressionants vistes panoràmiques. La pujada des de Manali fins aquí és dura, però impactant. El paisatge va canviant, des dels turons verds i amb vegetació exuberant, al terreny alpí estèril i els cims escarpats i nevats.

El pas proporciona una divisió natural entre la vall de Kullu amb una cultura principalment hindú (al sud) i les àrides valls de Lahaul i Spiti amb una cultura budista (al nord).

Rohtang La es troba a la divisòria hidrogràfica entre les conques del riu  Chenab i el Beas. Per la banda sud d’aquest pas, el riu Beas emergeix del subsol i flueix cap al sud; pel cantó nord, el riu Chandra, un corrent font del riu Chenab, que flueix des de l’Himàlaia oriental, flueix cap a l’oest.

Aquest port de muntanya està obert de maig a novembre. Es troba en una antiga ruta comercial entre els pobles de les dues vessants del Pir Panjal. Hi ha altres passos que comuniquen amb les valls de Lahaul i Spiti, però sembla que aquest és el més antic i el més freqüentat. La particularitat d’aquest pas també es deu a que a banda i banda hi ha cultures diferents.

L’antiga carretera nacional que travessa la vall de Kullu, acaba a Manali; la carretera cap al nord, passant  pel pas de Rohtang fins a Keylong, al districte de Lahaul i Spiti, i cap a Leh a Ladakh no és una carretera nacional.

L’autopista Leh-Manali està molt concorreguda durant els mesos d’estiu, com a ruta militar alternativa, des del conflicte de Kargil el 1999. Els embussos de trànsit són habituals, ja que els vehicles militars, camions i transportistes de mercaderies intenten conduir per les carreteres estretes i el terreny accidentat, agreujat per la neu i el gel en determinats punts i el gran nombre de vehicles turístics.

Des de novembre fins al maig elpas queda cobert per la neu i la ruta està tancada, fent inaccessibles els districtes de Lahaul i Spiti al nord del pas. Per això es va veure la necessitat de construir un túnel per sota del pas. El projecte va ser anunciat pel llavors primer ministre Atal Bihari Vajpayee el 3 de juny de 2000. El treball va ser iniciat per BRO el 6 de maig de 2002; la primera pedra del projecte va ser col·locada el 28 de juny de 2010 per Sonia Gandhi en la seva qualitat de presidenta del Consell Assessor Nacional. El túnel de carretera anomenat túnel Atal va entrar en funcionament el 3 d’octubre de 2020, i com és lògic, t’estalvies de pujar el port i escurça molt el temps de viatge.

Aquell agost del 2009 hi havia obres, per eixamplar la carretera, i anaven tallant el trànsit, de forma alternada de pujada i de baixada. Era caòtic, però se’n sortien prou bé. Era com una mena de trencaclosques, per anar fent passar els vehicles. A més l’estat de la pista tampoc ajudava, ja que estava plena de fang i sots, aigua.... Les cues eren de vehicles diversos, camions, jeeps, vehicles petits... cadascun amb les seves problemàtiques per passar.

A tot això calia sumar-hi el mal d’altura, que et pot agafar en qualsevol moment. Et recomanen beure molta aigua, el que comporta també moltes ganes de fer pipí, i no és fàcil trobar algun lloc on arrecerar-te una mica per fer les necessitats.

En el tram de pujada des de la vall de Kullu, la pedra és mica i la seva lluïssor amb la humitat per la boira i l’aigua neu, contrasta amb el verd de l’herba. L’aigua del riu baixa grisosa, després del desgel.

Malgrat el malestar d’estar a gairebé 4.000 metres, em sentia feliç. Em passa sempre quan estic en un port de muntanya en un indret budista. Les banderoles d’oració de colors, les stupes, l’entorn àrid,... tot em transporta com si estigués en un altre mon.

L’ambient durant les llargues parades és distret, hi ha venedors ambulants, tertúlies entre viatgers... Jo soc de les que de seguida que puc baixo del cotxe per veure l’ambient. 

Superat ja el pas, quan ja hem baixat una mica, cap als 3.000 metres, ens aturem per menjar alguna cosa. Uns momos (30 rúpies) i una coca-cola (25 rúpies), o sigui que em vaig alimentar per un euro.

La carretera de baixada cap a la vall de Lahaul estava en millor estat i s’hi circulava millor.