28 d’agost 2019

Àsia central. Kirguizistan_4. Llac Son Kul.


La carretera que va des de Kochkor fins al llac Son kul és una de les més boniques per les que hem passat. És un trajecte d’uns 100 Km, però es triga unes 6 hores per fer-lo. En la ruta hi ha el pas Kalmak-Ashuu, de 3447 metres d’alçada.

Tot i que el seu nom vol dir “pas obert”, només està obert entre juny i octubre, ja que la resta de temps està cobert de neu. Aquest any, al juny encara s’hi podia trobar neu. 


El llac Son kul es troba a poc més de 3000 metres d’alçada. És un llac alpí, el segon més gran del país (el primer és el Issyk kul). El seu nom vol dir “l’últim llac”. I per mi és molt més bonic que el Issyk kul. Es troba en la serralada del Tian Shan. 


Tot el trajecte és espectacular, en el que contrasta el verd de la vall, on pasturen els ramats, amb les muntanyes pelades típic dels llocs freds i elevats.


De tant en quan es pot veure alguna iurta. Trobem un ramat de iacs, que veig a distància, hi ha cavalls, ramats de vaques.... I el prat està cobert de petites flors acolorides, inclosa la flor de neu. 


Al voltant del llac hi ha diversos campaments de iurtes. No són massa grans, unes 20 o 30 iurtes en cadascun d’ells. També hi ha petites agrupacions de iurtes (3 o 4 com a màxim) de la gent local. 

Els campaments estan ben equipats, al menys en el que vam estar nosaltres. Hi havia forces dutxes i wàters, pel que no calia fer cua. A les dutxes hi havia aigua calenta i disposaves d’un petit banc on deixar les coses.


Les iurtes estaven equipades amb mantes i sacs de dormir gruixuts, així com una estufa de llenya que si volies encenien. Hi ha també un generador i ofereixen wifi de pagament a 4 dòlars l’hora.


Vam arribar al llac a l’hora de dinar. Ens van servir una sopa i una pasta farcida de carn, que tenia forma de flor. És un lloc molt tranquil, vaig apropar-me a la vora del llac, hi ha alguns ramats dispersos. 


Després tenia intenció de pujar a un turó proper, amb altre gent del grup, però quan he arribat al peu he decidit no pujar. Era l’hora de més calor, i tot i que estàvem alts, el sol cremava molt. A més tenia la panxa remoguda i no tenia ganes de que m’agafés una urgència allà al mig. O sigui que vaig tornar tranquil·lament al campament i em vaig quedar passejant per allà.


A les sis de la tarda el sol encara cremava però a l’ombra ja calia abrigar-se una mica. El contrast de temperatura entre sol i ombra és important.




Sovint quan estic en paratges amplis i bonics recordo als nostres presos i exiliats. Aquell dia, en aquell entorn en el que es respirava calma i tranquil·litat, en el que tenia la sensació de grandiositat, que pots mirar enllà sense traves, el record de tots els que estan tancats se’m va fer més dur. Pensar en la seva limitació per veure el cel, gaudir de l’aire i el sol, el vent a la cara..., m’entristia. Molts cops m’agradaria ser capaç de transmetre a través de l’espai aquestes imatges, que els hi arribi aquesta sensació de pau i llibertat. 


El sopar, en una de les iurtes el serveixen a les 8. Just l’hora de la posta de sol. Després de sopar encara queda la llum lilosa del capvespre.


Al matí, quan la gent tot just es lleva és agradable passejar i donar una darrera mirada al llac i el seu entorn.









27 d’agost 2019

Àsia central. Kirguizistan_3. Tamchy i Kochkor

Vam continuar ruta cap a Tamchy, una altra població a la riba nord del llac Issyk kul. Ens havien dit que hi havia el “festival dels jocs eqüestres nacionals”. Jo m’imaginava una trobada de gent de diferents punts de la regió per participar en alguna competició o demostració. M’imaginava bastanta afluència de gent, una mica de l’estil de la festa a la que havia assistit a Turkmenistan. No tenia res a veure. Va estar be, però no era el que ens esperàvem. 

Va ser una mala interpretació del títol. A la vora del llac, gent dels dos pobles veïns havien organitzat una petita festa pels turistes que hi havia aquell dia ala zona, per ensenyar els diferents jocs nacionals, que es fan a cavall. 

Pel que em van explicar la idea va sorgir d’una metgessa pediatra i la seva filla també pediatra, que volen donar a conèixer la regió, i la cultura kirguís. Antigament, en la ruta de la seda, quan la gent acampava o s’aturava per passar la nit, cadascú ensenyava als altres els jocs, tradicions, cançons o balls, els plats típics, etc de la seva regió. 

Aquestes dues dones van pensar que era una bona idea agafar l’esperit d’aquells temps i ensenyar als forans la seva cultura. 

No érem masses turistes, uns 25, alguns eren els que havíem quedat tirats a Istanbul. La gent dels dos pobles van preparar el menjar, ens van ensenyar com preparaven el pa, la pasta, la sopa... i després van fer demostracions dels diferents jocs eqüestres. 

De la preparació del menjar el que em va xocar més va ser la fabricació dels fideus. Preparen la massa, amb farina i aigua, l’aplanen molt fina, després van fer plecs, tipus acordió, i llavors van tallant molt prim. Surten els fideus casolans, que després es bullen en caldo i es barregen amb la carn esmicolada. 

Un dels jocs és el kok-boru que forma part del patrimoni immaterial de la Unesco, des de l’any 2017. Hi ha dos equips de genets que competeixen per prendre’s la carcassa d’una cabra (o una imitació) i portar-la fins a la meta de l’equip adversari. 

Els dos equips competidors, eren un de cada poble, anaven a cavall un tenia la cabra i l’altre equip tenia que prendre-l’hi. No semblava gens fàcil governar el cavall, lluitar amb els genets de l’equip contrari, sense caure del cavall ni deixar anar la presa. La carcassa de cabra pot arribar a pesar uns 30 kg. 

Un altre joc consisteix en recollir unes monedes de terra, evidentment sense baixar del cavall. Un altre fer caure al contrincant del cavall. 

Una altra activitat era la caça amb àligues. Això va ser un desastre molt còmic. Un genet passejava arrossegant una guineu morta o d’imitació, per tal de que semblés que estava viu. Llavors deixen anar a l’àliga i es pretén que vagi a atrapar-la. 

Aquell dia les tres àligues que van provar estaven vagues. Una d’elles s’apropava lentament a la bestiola d’imitació tot caminant i es va aturar a una certa distància, sense alçar el vol ni un moment. La segona va volar una mica però també es va aturar lluny sense dignar-se apropar-se a la presa. A la tercera l’hi van posar sobre la gespa una llebre viva, però ni ella es va immutar ni tampoc la llebre. 

Era després de dinar i feia molta calor, potser això influïa en la mandra d’aquestes rapinyaires. 

Per últim un dels participants tenia una au més petita, i van intentar la caça amb aquesta; el resultat va ser que va alçar el vol i es va allunyar, sense tornar amb el seu amo. No sé si la va recuperar més tard, però quan nosaltres vam marxar no havia tornat. Són aus ensinistrades, a les que cuiden i mimen. Suposo que son molt valuoses i si no va tornar devia ser una bona pèrdua pel seu propietari. Moltes estones era un nen el que l’aguantava. 

Va ser molt agradable. Dones i homes treballaven junts per ensenyar-nos-ho tot. Hi havia un ambient molt familiar. Vam fer jocs, com el d’estirar la corda, locals contra estrangers, primers homes i després dones. 

No va faltar tampoc la música i el ball, els vestits tradicionals i els instruments típics. Una de les escenes que em va resultar més tendra és veure ballar junts la dona gran que ho organitzava tot i el seu marit. 


Les dones vestien de forma tradicional, tant les grans com les joves. Els homes duien el barret kirguís típic. Havien muntat un parell de iurtes i en una d’elles ens vam refugiar del sol per dinar. 

L’entorn esplèndid, el contrast del verd del terra cobert de gespa, l’aigua blava del llac, les iurtes blanques, els cavalls amb els seus genets retallant-se contra el cel, les aus rapinyaires al braç dels seus cuidadors.... 

Acabada la festa vam seguir ruta fins a Kochkor. Pel camí vam trobar forces parades en les que venien peix, em va semblar truita asalmonada. Les pengen obertes perque es vegi el color de l’interior. 

Pel camí es passa també pel costat d’un embassament: el paisatge és dels que a mi m’agraden: contrast de colors, un tant àrid, deshabitat, sensació de grandesa i de soledat... 

A Kochkor ens vam allotjar en una casa familiar. Era molt senyorial, amb un menjador amb una taula allargada molt gran, una vitrina amb la vaixella, cadires nobles,... vam esmorzar en aquest menjador, però el sopar el vam fer en un altre lloc. 

El lloc del sopar era una altra casa, em sembla que de la mateixa família, on tenen una botiga d’artesania, i on fabriquen feltre i ensenyen com es fa. Al pati tenen unes iurtes muntades, que és on serveixen el sopar. 

El feltre es fa amb llana, em sembla que d’ovella. Quan es té la llana ben neta, es va posant la llana sobre un encanyissat. A sobre s’hi col·loca una altra capa de llana. Em sembla que se’n posen dues o tres. S’enrotlla i es tracta amb aigua bullent. Es premsa be durant unes hores, es desenrotlla i es renta amb aigua i sabó. I s’asseca al sol. Els tints que fan servir els extreuen de productes naturals. 

Amb això es té una capa de feltre, però per tenir el teixit final cal apilar-ne i cosirne unes quantes superposades. 

Mentre sopàvem va venir un grup a cantar. El menú va consistir en una sopa, pans i bunyols, una mena de “momos” o “dumplings (pasta farcida tipus cresta, però bullida), que estaven farcits uns de carn i els altres de vegetals. I per postres, fruita. Tenen molta fruita, especialment albercocs, que son molt dolços. 

A la botiga d’artesania, i amb algunes relíquies, tenien un dels bressols típics dels nòmades, en els que hi portaven lligat al bebè. És robust i amb baranes de forma que tot i el moviment durant el camí no pugui caure. Hi ha un forat per on fan pipí i una peça per dirigir el líquid cap al forat, que evidentment és diferent per nen i nena. 

La gent per aquí és encantadora; les dones son molt emprenedores, i em va donar la impressió que hi ha molt bona relació, d’igual a igual, entre homes i dones. I tots ells, homes i dones, sembla que portin la música a dins, a la més mínima estan ballant i cantant. 

Les racions de menjar son molt abundants. Sempre hi ha amanides, fruits secs i altres llaminadures per picar. Ens expliquen que en els casaments i enterraments la gent (els assistents a l’acte) en acabar s’enduen el menjar que sobra. Per això tothom du ja una bossa per poder recollir part del que sobra. Primer em va xocar, però després em vaig adonar que és el mateix que fem a la nostra família en la celebració de nadal, que ens repartim el que sobra, i ja duem els recipients on endur-nos-ho. du una bossa per 

La dona que ens va servir l’esmorzar és kirguís i està casada amb un francès al que va conèixer quan va venir coma turista. Em va explicar que viuen prop de París i que a l’estiu venen aquí a ajudar a la família amb el negoci. Als seus fills els hi encanta venir, gaudir de la vida a l’aire lliure, de la llibertat i de poder muntar a cavall. 

Quan ja anàvem a marxar ha preguntat si tots érem espanyols espanyols o hi havia algú de l’altra part; no recordava com es deia aquesta altra part. Quan jo vaig dir-li que era catalana se l’hi va il·luminar la cara, era això el que volia preguntar, si hi havia catalans. No sé si a Kirguizistan estan al cas del problema català; suposo que ella ho sabia pel fert de viure a França.

Àsia central. Kirguizistan_2. Petroglifs de Cholpon Atá

Per fi començava el viatge, anàvem cap a Cholpon Atá, on hi ha uns petroglifs. Per nosaltres, els que ens havíem quedat tirats, era tornar altre cop per la carretera que havíem vingut.

Per la resta del grup, que havien fet el recorregut previst, havien anat per la carretera que voreja el llac pel sud, fins a l’extrem a Karakol i després havien arribat fins on érem nosaltres, més o menys al centre de la riba nord del llac. 

A les afores de la població de Cholpton Atá es troba el museu de petroglifs a l’aire lliure. Ocupa unes 42 hectàrees, en les que hi ha diversos blocs de pedra en els que s’hi poden veire gravats. 

Els petroglifs corresponen a diferents èpoques que van des del 2000 a. C, fins al segle IV d. C. Els gravats més antics corresponen a l’edat de bronze, però la majoria els van fer els Saka-Usun que van habitar aquesta regió entre el segle IX a. C. fins al segle I d. C.

Els grecs coneixien als Saka-Usun amb el nom d’Escites. Eren ramaders nòmades, que es desplaçaven buscant i conquerint noves pastures pels seus ramats. Bons guerrers, tant homes com dones, molt hàbils amb l’arc i les fletxes. 

El paratge és molt bonic, amb les muntanyes al fons. Els gravats no sempre son fàcils de veure; al menys a mi no em resultava fàcil veure les escenes que deia que s’hi representava.

Hi ha dibuixos del sol; alguns autors suggereixen que podia haver sigut un espai dedicat al culte al sol i altres divinitats.

Hi ha també tombes, cercles de pedra i balbals, que si no estic confosa son pedres planes amb una cara o figura humana tallada. Jo no en vaig veure cap. 

Les mides del petroglifs varien molt, alguns gravats no fan més d’un pam mentre que d’altres poden arribar als 3 metres. Aquest lloc se’l coneix també com el jardí de pedra. 

Hi ha gravats que representen diversos animals, especialment la cabra salvatge, però també diuen que s’hi veu representada l’ovella Marco Polo, cérvols, llops, camells, cavalls, ocells... jo no sé veure tanta cosa. 

Hi ha escenes de caça, amb els caçadors equipats amb arc i fletxes. En una d’elles diuen que estan assistits en la cacera pel lleopard de les neus. Aquesta escena seria de les darreres èpoques. Hi ha escenes de la vida diària, de sacrificis, de guerres... també hi ha representacions de carros. 

L’arribada de l’islam a la regió va fer que les representacions animals i humanes en l’art desaparegués. Ara be, els seus orígens s’han preservat i en els dibuixos de les catifes s’hi poden veure referencies animals, com per exemple urpes, ales o banyes.

Àsia central. Kirguizistan_1. Camí de Bixkek i el llac Issyk kul.

Fa 19 anys que havia estat per Àsia central i havia visitat Samarcanda i Bukharà, així com Kaixgar. En el viatge d’ara he tornat a visitar aquestes ciutats, que han canviat molt i gairebé no tenen res a veure amb el record que en tenia. A més, la idea era conèixer Kirguizistan, per on havia passat breument, i visitar la vall de Fergana i Khivà. 

El viatge no ha resultat com esperava. Uns dies abans de marxar ens van avisar que teníem que quedar-nos un dia més a Kaixgar ja que la frontera terrestre entre Xina i Kirguizistan estaria tancada,amb motiu de la festa musulmana del xai. Això va afectar al nostre circuit ja que es va haver d’escurçar la part de Fergana. 

L’altre imprevist va ser en el tema vols. Viatjàvem amb la companyia turca, Turkish airlines, de Barcelona a Istanbul i després capa Bixkek. Vaig intentar fer el chick-in online sense resultat. Ara ja sé que quan passa això és possible que hi hagi over booking. L’enllaç era molt curt, i vam sortir de Barcelona amb mitja hora de retard, després l’avió va estar una bona estona sobre-volant Istanbul sense aterrar. Ens esperava personal de la companyia per dur-nos als que anàvem amb el temps just cap a la porta d’embarcament. El nou aeroport és immens i les dues portes, la d‘arribada i sortida estaven molt allunyades. No ens van portar per cap drecera, sinó que vam creuar tot l’aeroport a pas lleuger. Quan ja estàvem arribant a la porta, el personal que ens acompanyava ens va assenyalar on havíem d’anar i van desaparèixer. A les pantalles posava que l’embarcament estava tancat. Quan vam arribar a la porta, estava tancada, però seguia embarcant gent. 

La meva deducció és que hi havia overbooking, i que tot i saber que estàvem anat cap allà, van deixar embarcar a la gent que estava en llista d’espera en lloc nostre. Pel vol de Bixkek érem unes quinze persones a les que van deixar tirades. Vam haver d’anar a que ens donessin plaça per un altre vol. Es va crear el caos, gent enfada, fent fotografies al personal, que va acabar avisant a la policia de l’aeroport que va fer esborrar les imatges gravades. No hi havia vols fins al dia següent. 

Un cop amb una nova tarja d’embarcament per 24 hores més tard, ens van dir que podíem estar contents que ens donaven hotel. Per tenir indemnització teníem que fer després la reclamació. Era la una de la nit, tots els lavabos estaven tancats, no trobàvem on s’havia d’anar per aconseguir l’hotel, cadascú ens enviava cap a una banda diferent. Es té que passar el control de passaports i sortir a fora. Primer ens van dir que els espanyols no necessitàvem visat, però finalment va ser que sí. Vam haver de pagar el visat. Van dir que quan féssim la reclamació ja ens ho tornarien. Falta veure si és cert. 

Un cop al mostrador on assignaven hotels ens van dir que fins a les 6 del matí no començaria a haver-hi habitacions. Una cinquantena de persones tirades a l’aeroport esperant al matí per tenir habitació. Al final a nosaltres ens van donar una habitació per tres persones, amb dos llits. Van dir que posarien un llit plegable que no hi cabia. L’hotel tenia més habitacions lliures però la companyia nomes ens donava aquella habitació. Vam tenir esmorzar i dinar pagat així com el transport de nou cap a l’aeroport. 

L’hotel estava allunyat de la ciutat i de l’aeroport. Vam sortir adonar una volta, però no hi havia res a veure, ni gairebé lloc per passejar. 

Al vespre següent vam tornar a l’aeroport. Tots els que havíem quedat tirats el dia abans estàvem allà, els primers de la fila per embarcar. Tornava a haver-hi overbooking. Em sembla que oferien 500 euros per quedar-se. Quan m’ho van oferir a mi no els vaig deixar ni acabar la frase, no volia perdre encara un altra dia de vacances. 

Finalment vam arribar a Bixkek a les 6 del matí. Estàvem cansat, adormits i enfadats pel tracte rebut. Espero trigar un temps a tornar a volar amb aquesta companyia. Ells diuen que son la millor companyia del mon. Es passen molt venent més bitllets del compte, i gestionant l’excés de passatgers. Per sort la maleta va arribar sense problemes. 

A l’aeroport ens va recollir un xofer amb un 4x4, que ens va portar cap al llac Issyk kul. Va ser un altra dia perdut. Vam creuar la ciutat, el que ens va permetre veure una mica com és, però sense baixar del cotxe. L’hi havia dit que ens havia de dur a Issyk Kul i és el que va fer. Vam intentar si podíem visitar la Torre Burana que és el que teníem al programa, però va dir que estava lluny. 

Ens va portar a pas de tortuga per la carretera que voreja el llac per la part de dalt, fins a Issyk Kul. El paisatge era bonic; es veien algunes muntanyes amb una mica de neu, paisatge àrid i amb tonalitats variades. A la carretera molts radars i controls de velocitat. En molts trams el límit de velocitat és de 40 K/hora. La zona que voreja el llac està plena de pobles. Es parava a tots els passos de vianants, i hi havia embussos que en part era per lo lent que anava. En aquell moment vam pensar que alpais se circulava així, però després vam veure que no, que era aquell conductor que circulava lent. 

Hi ah un tren que porta des de Bixkek fins al llac, però no arriba fins a la vora sinó que quan arribes a la darrera estació cal agafar un bus o un taxi per arribar a veure l’aigua. 

Vam arribar al lloc a les 11 del matí. Era un ressort d’aquests allunyats de qualsevol població, tancats, en els que no pots fer res més que banyar-te o passejar pels jardins. El xofer que ens havia dut es va quedar tranquil·lament gaudint de la platja. 

Va ser frustrant. Un altra dia perdut. El lloc era agradable, però tinc la impressió que ens podia haver dut fins a l’extrem del llac, a la població de Karakol on ens haguéssim ajuntat amb la resta del grup, i al menys haguéssim vist aquesta antiga ciutat russa. 

Total, que vaig matar les hores en aquest ressort del llac Issyk Kul. El viatge havia començat malament. No m’agraden gens els llocs de platja, i estar tot un dia tancada allà era desesperant. 

A l’hora de dinar vaig trobar algunes famílies russes que venen aquí a passar-hi uns dies sense fer res més que platja, sol, menjar i beure. Una d’aquestes famílies em va recomanar provar un plat típic: un fideus llargs i gruixuts, carn a bocins, i verdures (pebrot, seva, tomàquet...) tot guisat. Un plat molt complet. Estava molt bo. Juntament amb el refresc em va costar 600 soms. (1 euro = 75 soms). 

Hi havia turisme local a part del rus. Tant uns com els altres molt amables, una noia parlava anglès i una altra una mica de castellà. Em feien d’intèrpret amb el cambrer que no parlava gaire anglès. 

Hi havia també famílies orientals, em semblaven japonesos, però no ho sé segur. Era un lloc molt familiar. 

El llac Issyk Kul és el principal llac d’Àsia central i un dels llacs de muntanya més grans. Es troba a 1600 metres d’alçada i està envoltat de muntanyes que a l’hivern estan nevades. Tot i això mai es congela. D’aquí l’hi ve el nom que vol dir mar calent. Això és degut a la riquesa en sals de les seves aigües, que l’hi confereix propietats beneficioses per la salut. Això va comportar la creació de diversos balnearis al seu voltant, en l’època soviètica. 

Al vespre va arribar la resta del grup. Em va sorprendre que la guia local parlés català. Em va dir que l’estudia a la universitat. 

Finalment m’esperava una nit normal, sense vols, sense estar tirada en aeroports, fent horari normal, amb un llit confortable.

30 de juny 2019

Bangladesh_14. Retorn a Dacca

Després de dinar vam continuar la ruta fins a Dacca. No eren molts quilometres però hi havia molt transit; és habitual en aquesta ciutat. Per entrar a la ciutat vam trigar dues hores. Moltes estones parats, sense bellugar-nos el més mínim. Tenen molta paciència, i esperem sense fer sonar el clàxon. Carrerons estrets de doble sentit, pel que molt sovint uns i altres han de fer maniobres per deixar-se pas.

Vam passar per un barri perifèric on hi ha les deixalleries. Em va impessionar. Estan totes juntes, una al costat de l’altra; per la banda exterior d’aquesta via perifèrica hi ha el lloc on es cremen les escombraries, a l’altre fanda,les casetes baixes amb els residus que no es cremen, classificats i empaquetats davant de les portes. Carros i gent portant aquests grans embalums. Hi ha els que tenen els plàstics, altres es cuiden dels metalls, més enllà les robes....

Finalment vam arribar a la mesquita de l’estrella. Es troba en un barri de carrers estrets pel que és difícil fotografiar-la en conjunt. Hi havia molta gent, tant a fora com al pati.

La mesquita de l’estrella també se la coneix com la Tara Masjid, en bengalí. Va ser construïda en estil mogol, a començaments del segle XIX o finals del XVIII, he trobat les dues versions. Tenia una cúpula central flanquejada per dues de mes petites. Més tard es va ampliar i s’hi van fer noves decoracions, el que ha portat a una certa controvèrsia pel fet d’haver alterat l’estil original.

De l’estil actual el que destaca més son els mosaics, utilitzant una tècnica que es coneix com xinitikri. Fa servir trossos de porcellana de xina i fragments d’ampolles de vidre, com a peces del mosaic. Feien servir peces de diferents mides i formes, tot i que les formes preferides eren triangulars i romboidals, que son mes fàcils de combinar.

Les cúpules de marbre estan decorades amb estrelles blaves. A les parets hi ha rajoles amb motius florals. La mesquita consta de diferents sales, totes elles molt ben decorades.

A l’interior de l’edifici hi ha molt poca gent. En canvi el pati esta ple de gent, al voltant de la font central, o asseguts a l’ombra; és una mena de refugi tranquil i agradable en un barri ple de vehicles i moviment de gent.

La font del pati estava sense aigua, i té forma d’estrella. Aquesta font i la decoració actual és obra comerciant que la va voler embellir. Va fer portar materials d’Anglaterra, de Japó i de la Xina. No sé si va ser en aquest moment o més tard que es van afegir dues cúpules més.

Després vam anar a visitar l’església armènia, que està en el mateix barri. És un edifici que passa gairebé desapercebut i estava la reixa tancada. Si no estic confosa cal contactar amb ells per poder entrar. Vam arribar que ja era una mica tard, però ens va rebre una dona encantadora. Molt amable i acollidora.

L’església armènia es troba en la part antic de Dacca, un barri anomenat Armanitola. Aquest va ser un barri important de la ciutat. Els armenis, comerciants i zamindaris (terratinents que controlaven terrenys públics), van tenir un paper rellevant en la vida de Dacca entre els segles XVI i XVIII.

Els primers armenis que van arribar eren comerciants de juta i cuir. Poc a poc van anar engrescant a més compatriotes a venir cap aquí.

L’església es va construir l’any 1781, durant el període mogol, quan era emperador Akbar. Abans de l’església aquí ja hi havia el cementiri armeni. En una segona etapa de la construcció es va incorporar el campanar. Diuen que hi havia una gran campana que se sentia des de molt lluny. I expliquen que la gent posava els seus rellotges en hora quan tocaven la campana de l’església. Ara be. Va deixar de funcionar en el 1880 i el terratrèmol de l’any 1897 va destruir el campanar. Més tard, la campana va desaparèixer i s’ha substituït per quatre de més petites.

A part de la juta i el cuir, els armenis van anar ampliant els seus productes i també seves rutes comercials. Comerciaven amb pedres precioses, especies, teixits de seda i de mussolina,…

Era típic que els comerciants armenis construïssin esglésies allà on s’instal·laven. Segons l’acord de l’any 1688, entre la companyia britànica de les índies orientals i els mercaders armenis, quan hi hagués 40 o mes armenis vivint en un lloc, tenien dret a seguir el seu culte i a que se’ls hi cedís terreny per construir-hi una església.

Va ser aquest acord el que va animar als comerciants armenis a allargar les seves rutes fins a Europa. Així és com van anar instal·lar seus en molts punts diferents d’Àsia i d’Europa, connectades entre elles i amb la seu central a Isfahan. A part dels privilegis a nivell de culte també hi havia incentius fiscals.

Ara be, després de la partició de l’Índia les coses pels armenis no van anar tant be i molts van marxar cap a Austràlia i Canadà. Van quedar molt pocs armenis a la ciutat. Si no estic confosa a finals del segle XIX ja n’hi havia tan sols 100.

La importància de l‘església, a part de per qüestió religiosa, és perquè representa la influencia armènia a la ciutat, molt abans del genocidi armeni i la diàspora d’aquest poble (1915).

Les persones guardianes d’aquesta església volen promoure el seu coneixement i integrar-la més en la ciutat. La dona que ens va rebre va ser encantador i molt acollidora. Volen que la gent senti l’església com un lloc de pregària, tant si ets cristià com si no.

Llegeixo que volen obrir també una escola, i potser donar cursos sobre la historia armènia. Però per sobre de tot, el que volen és que no es perdi el llegat històric que representa.

En l’interior de l’església hi ha algunes pintures i el que em va cridar és l’atenció va ser el baptisteri. El dels nadons és una petita pica en marbre, que té un aire antic, i al costat el bany pels adults, de rajola. En el cristianisme armeni el bateig es fa per immersió.

Amb aquesta visita acabàvem la nostra estada a Bangladesh, però com a colofó vam anar a un centre comercial d’artesania, abans de tornar a l’hotel a descansar unes hores abans del vol de tornada.

Aquest centre d’artesania tenia coses molt boniques, i amb uns preus moderats, tot i que es veia un lloc molt elegant. Em va sorprendre veure que hi venia la flor i nata, no sé si del país, o turistes de països del voltant. Era gent que vestia amb elegància i que arribava amb grans cotxes, amb xofers... Un contrast amb segons quins barris de la ciutat.

Acaba així el recorregut pel país, del que evidentment no ho he vist tot, entre d’altres llocs queda la regió de Chittagong, i els voltants de Dacca. Un país que penso que té un gran potencial, ja que té molta historia al darrera, i en el que la seva gent és encantadora i entranyable. Tenen curiositat i moltes ganes de comunicar-se i la majoria de la gent que vaig trobar la recordo somrient. Bangladesh és un país del que en sabem poc, i que val la pena visitar.