29 de setembre 2025

Ladakh i Caixmir (2009)-13. Ladakh: Leh, Shanti stupa

L’arribada a Leh després de recórrer les amplies valls gairebé desertes de l’altiplà on hi ha els llacs, va ser un xoc; ja en el 2009 em va semblar una ciutat molt turística, suposo que pel contrast. Hi havia moltes botigues i restaurants, molts cotxes, i la primera impressió del dia d’arribada va ser una mica aclaparadora.

Leh, la capital de Ladakh, està situada prop de l’Indus, a 3.500 metres d’altitud. S’estén des d’una vall amb terres fèrtils de conreu fins als peus del palau, on el paisatge és gairebé desèrtic.

Leh havia estat la capital de la regió abans de la unificació, en època del rei Dragpa Bumde (1400-1440). El rei Senge Namgyal (1590-1635) va moure la cort del Ladakh unificat des de Shey fins aquí. Leh es va convertir en la capital i es va desenvolupar econòmicament gràcies també a que estava propera a una via secundària de la ruta de la seda que comunicava el Caixmir amb l’Àsia central. Leh tenia una intensa activitat comercial i va esdevenir un  punt de trobada de mercaders. L’activitat comercial quedava aturada bona part de l’any, per causes meteorològiques. Més endavant l’economia es va veure afectada per la situació política de la regió, amb les diferències amb Xina i, sobretot el Pakistan: durant molts anys la presència militar era important.

La decisió de govern indi, el 1974, d’obrir Ladakh a turistes estrangers va representar un canvi. L’arribada de visitants va fomentar l’inici del desenvolupament d’una nova activitat econòmica i això va fer augmentar el nombre d’habitants i l’aparició de comerços dedicats al turisme.

Dediquem dos dies a visitar la ciutat. Comencem anant a la Shanti stupa o stupa Shanti.

Es troba a 3.609 metres d’altitud, a uns 5 km de Leh, en un turó escarpat davant del palau de Leh.

Aquesta és una de les Stupes per la Pau que hi ha al mon.  Sembla que la idea original havia sigut del rei Ashoka i que el que la va implementar en època moderna, coma símbol de pau, va ser Nichidatsu Fujii.

Nichidatsu Fujii (1885-1985) va ser un monjo budista japonès, que l’any 1947 va prendre la decisió de començar a construir Pagodes de la Pau i arreu del mon, com a santuaris per a la pau mundial.

Les primeres pagodes de la pau es van construir a les ciutats japoneses d’Hiroshima i Nagasaki. L’organització budista japonesa coneguda com “Els japonesos per la pau mundial” són els que van dedicar-se a aquesta tasca i l’any 2000 ja s’havien construït 80 pagodes de la pau arreu del món.

La construcció de la Shanti Stupa es va iniciar l’any 1983, sota la supervisió del monjo japonès Bhikshu Gyomyo Nakamura, i Kushok Bakula, lama en cap de Ladakh, va ajudar des de Delhi. Van contribuir al projecte els budistes ladakhis, que van treballar voluntàriament, i en el finançament van intervenir budistes japonesos i indis.

Llavors era primer ministre de l’Índia Indira Gandhi, i l’any 1984 va fer construir una carretera per arribar fins a l’stupa. El 14è Dalai Lama la va inaugurar l’any 1985.

La Shanti Stupa es va construir per promoure la pau i la prosperitat mundials i per commemorar els 2500 anys del budisme. Es considera un símbol dels vincles que hi ha entre els pobles del Japó i l’Índia.

Des del moment de la seva inauguració, aquesta stupa s’ha convertit en una atracció turística popular, tot i que el seu estil arquitectònic és diferent al ladakhi.

Shanti Stupa es troba al cim del turó de Changspa. De d’aquí dalt es té una bona vista sobre la ciutat de Leh i les muntanyes del voltant.

Dalt del turó el primer que es troba és la gompa i  una mica més amunt l’stupa. Em va fer gràcia que el monjo que ens va atendre era tan sols 2anys més gran que jo.

A tots els gompes que vam visitar calia pagar entrada, i es podien fer fotografies sense flash. 

Tot i que a la ciutat hi havia molt turisme, aquí dalt no hi havia gaire gent.

Aquell dia el Dalai Lama estava a Leh, però no el vam veure.







Ladakh i Caixmir (2009)-12. Ladakh: de camí cap a Leh.

Sortim de Tsomoriri direcció nord, cap a Chumathang, primer i després continuem fins a Leh on hi vam arribar a la tarda.

La primera etapa, fins a Chumathang, són 73 km. Després de Chumathang a Leh hi ha 138 km.

El paisatge fins a Chumatangh m’agrada molt, per les tonalitats de les roques, vermell, lila i verdós. És una zona rica en coure.

Chumathang es troba a 3.950metres d’altitud, el que és un lleuger respir. És una població del districte de Leh, a la vora del riu Indus. Va ser un dels primers pobles de la regió de Changthang a tenir la seva pròpia central elèctrica i una escola secundària governamental. La població és famosa per les seves aigües termals i medicinals.

El paisatge va canviant, passem de les valls obertes a l’altiplà a seguir la vall de l’indus amb les roques de diferents colors. 

De tant en quant es veuen escrits, suposo que mantres, a les roques i en pedres apilades a la vora del camí.

Per les fotografies i l’hora en la que es van fer dedueixo que ens vam aturar en algun poblet abans d’arribar a Leh, suposo que una parada tècnica o per dinar.

Continuem la ruta apropant-nos a Leh. El que es veu en la llunyania, sobre un turó a l’esquerra de l’Indus és el monestir Stakna, que es troba a uns 25 km de Leh. És l’únic monestir del llinatge budista Drukpa Kagyu de Bhutan. 








28 de setembre 2025

Ladakh i Caixmir (2009)-11. Ladakh: llac Tsomoriri i Karzok

Abans d’arribar al campament ja es va veient de tant en quant el llac Tsomoriri, o Tso Moriri.

L’origen del nom del llac no el tinc clar; tinc apuntat que tsomoriri vol dir senyora i iac, perquè segons la llegenda que ens van explicar una dona creuava el llac gelat amb el seu iac quan el gel es va partir i es van enfonsar tots dos. Una variant diu que una monja, budista (es diuen chomo) del proper monestir de Korzok buscava el iac del seu pare i que l’anava cridant dient “ri, ri”, llavors el iac va aparèixer, el geles va trencar i es van enfonsar tots dos. 

En altres llocs diuen que el nom Tso Moriri vol dir llac de muntanya. Es troba a 4.522 metres d’altitud. Forma part també dels aiguamolls Ramsar a l’altiplà de Changthang.

Aquest llac té uns 26 km de llarg, direcció nord-sud i uns 3-5 km d’amplada. S’alimenta per tres rierols glacials primaris que formen extensos aiguamolls als seus deltes. Ara és un llac endorreic a causa de la seva sortida sud bloquejada, i les seves aigües són lleugerament salobres. El seu ecosistema oligotròfic (pobre en nutrients) alcalí suporta una biodiversitat única. L’àrea està protegida com a Reserva de Conservació d’Aiguamolls de Tso Moriri; l’accessibilitat es manté limitada principalment als mesos d’estiu.

Només hi ha assentaments permanents durant tot l’any, a la costa nord-oest, el poble de Karzok, i els llocs militars al llarg de la riba oriental.

L’altiplà de Changthang a l’est de Ladakh és una extensió de l’altiplà tibetà occidental que es troba per sobre dels 4.500 metres sobre el nivell del mar i suporta poblacions diverses però baixes de diversos mamífers amenaçats a nivell mundial.

L’àrea de drenatge del llac també es podria classificar com a conca, ja que és una conca de drenatge tancada que reté l’aigua i no permet la sortida a altres masses d’aigua com rius o oceans. El llac Tso Moriri es troba entre 20 i 50 quilòmetres al sud-est de la vall elevada del nucli de la vall de Rupshu i es troba dins de l’altiplà i l'àrea de la vall de Rupshu. El llac, està envoltat per diversos cims que superen els 6.000 metres tant a l’est com a l’oest, incloent el Mentok Kangri i el Lungser Kangri.

Diversos petits rierols de muntanya alimenten el llac, inclòs un a través de pastures a Peldo Le. El llac s’alimenta de fonts i neu i té una profunditat màxima de 40 metres. L’entrada principal de l’oest prové del riu Lingdi, el principal afluent del llac, que drena la conca occidental abans d’entrar a la riba sud de Tso Moriri.

La vora sud del llac s’obre en una vall ampla i plana que connecta amb el riu Pare Chu (part de la conca del riu Sutlej). Al sud de Tso Moriri es troben els aiguamolls de Nuro Sumdo, una zona pantanosa fora de la conca de drenatge del llac que desemboca principalment al sistema del riu Pare Chu.

Els llacs de l’Himàlaia es classifiquen segons el seu origen, i el llac Tso Moriri, a l’igual que el Tso Kar, pertanyen a la categoria de llacs romanents, o sigui que són masses d’aigua que queden de llacs prehistòrics molt més grans.

A la regió del llac predomina l’aridesa i el fred del desert, amb temperatures a l’estiu que es troben entre 0 i 30 ºC, i a l’hivern amb temperatures entre -10 i -40 ºC.

Els principals habitants de la zona són els changpa, pastors nòmades (comunitat pastoral) de iacs, ovelles, cabres i cavalls d’origen tibetà i que es dediquen al comerç i treballen en caravanes a la regió de Ladakh. Utilitzen la terra tant com a pastura com per al cultiu.

Pel camí fins aquí hem vist iacs, marmotes i molt de lluny burros salvatges. 

El llac és ric en avifauna i hi ha alguns projectes de conservació en marxa. Dins del projecte de protecció del llac, la comunitat del poble de Korzak han decidit voluntàriament preservar les tradicions i la cultura i han posat tanques en algunes zones de la riba del llac per evitar el pas de vehicles. Per entrar a la zona protegida vam haver d’ensenyar els passaports.

És un paisatge d’alta muntanya i poc a poc m’havia anat aclimatant a estar a 4.500 metres. En arribar al campament on dormiríem vam anar cap al poble.  

Karzok o Korzok es troba a 4.570-4.595 metres d’altitud, al nord-oest del llac Tso Moriri.

És un dels assentaments permanents major altitud del mon. En aquest poble hi ha un monestir, del llinatge del budisme tibetà Drukpa.

Karzok va estar a la ruta comercial d’Àsia Central fins al 1947 i era la seu de la vall de Rupshu. Un dels reis, Rupshu Goba, em sembla que va viure aquí amb la seva família, i hi va construir nou cases permanents.

El poble té diverses cases, i a l’estiu la població nòmada s’estableix aquí amb les seves tendes (fetes de pèl o pell de iac), i contribueixen en les tasques agrícoles de la regió.

Les tendes estan proveïdes de ventilacions a la part superior per deixar sortir el fum. Els changmas comercien amb la pashmina (llana de iac),un producte molt preuat, i amb la sal que extreuen dels grans camps de sal de la zona, com les fonts de Puga. Intercanvien aquests dos productes per cereals i altres productes necessaris. Poc a poc les tribus nòmades van canviant el seu estil de vida, i augmenten el nombre de construccions estables.

En el passat, el monestir era la seu de la vall de Rupshu. És un monestir independent, sota la direcció del Korzok Rinpoche, àmpliament conegut com a Langna Rinpoche. Va ser el tercer Rimpoche de Korzok, Kunga Lodro Ningpo, el que va fundar aquest monestir en el segle XVII.

La història de Korzok es remunta als reis que van governar en aquest inhòspit terreny i van lluitar diverses guerres. Van patir diversos contratemps en les guerres i van haver de portar una vida nòmada i aïllada. Un dels reis d’aquest llinatge nòmada havia enviat el seu emissari al Tibet buscant ajuda. L’emissari va portar un lama del Tibet que és qui va establir aquest monestir en el segle XVII. Des de llavors els nòmades van deixar la religió animista, i van adoptar el budisme. Aquí vivien en pau i harmonia amb l’entorn i els animals. El regnat del regne nòmada va acabar amb el seu últim rei Tsewang Yurgyal, que va governar fins a l’agost de 1947.

Sembla que els pastors nòmades dels llogarets propers treballaven per als monestirs, també que mantenien el bestiar del rei, i aprofitaven per extreure’n la llet, i fer formatge i mantega.

A l’interior del monestir hi ha una estàtua de Buda Shakyamuni i altres estàtues. Hi ha diverses stupes a l’exterior. Ens van dir que hi vivien uns 70 monjos.

Sembla que el monestir, tal com es veu ara, va ser reconstruït al segle XIX a la riba dreta del riu Tsomoriri. L’antic monestir estava en un pendent suau, a diferència d’altres monestirs que generalment es troben al cim dels turons. No em queda clar si es va canviar de lloco és on hi ha el reconstruït en el segle XIX.

El poble l’any 2009 era un llogaret senzill, de cases de tova, amb gent molt amable. La gent puja al monestir, després a les stupes, les circumval·la, després va al molí d’oracions i el fa girar...

És com estar en un altre mon, em recordava molt el Tibet. Als tibetans se’ls saluda dient Namasté i als ladakhis Julé. A l’escola que havíem estat abans, hi havia barreja de nens tibetans i ladakhis.

Tot i que abans deia que m’estava adaptant bé a l’altitud, ara veig que havia anotat que tot ho tenia que fer molt a poc a poc; al matí per vestir-me ho havia hagut de fer en dues etapes, fent una pausa per estirar-me, entre una i l’altra. Vaig passar molt mala nit, amb mal de cap i mal d’estomac. Per sort ja s’acabava estar a 4.500 metres, ja que ens dirigíem a Leh que està a 3.500 metres.

A les 7 del matí el sol ja escalfava força, cosa que em va sorprendre. I el llac estava molt bonic.








26 de setembre 2025

Ladakh i Caixmir (2009)-10. Ladakh, de camí al llac Tsomoriri, poble de Sumdo.

Continuem la nostra ruta, per la vall de Rupshu, una vall a l’altiplà, que es troba entre els llacs Tso Kor i el Tsomoriri.

Per aquí anem veient alguns iacs i nòmades. Aquest altiplà és continuació de l’altiplà tibetà, i els nòmades que trobem em diuen que son tibetans; sembla que malgrat que la frontera estigui tancada per aquí els nòmades passen fàcilment del Tibet al Ladakh.

Antigament per aquí passava la ruta de les caravanes de sal, una ruta que connectava l’Índia i la Xina.

Ens aturem a Sumdo, un poble de nòmades tibetans i visitem l’escola. La nostra visita interromp les classes, però per altra banda, en aquests llocs remots, l’arribada d’algú de fora sempre és un esdeveniment que aporta alguna cosa, o almenys així ho espero. Serveix per establir un petit intercanvi entre dues cultures allunyades. La curiositat és mútua, entre els nens i mestres i nosaltres.

Com que el poble és un assentament de nòmades, mentre els pares estan amb els ramats, durant nou mesos, els nens estan interns en aquesta escola. A l’hivern l’escola tanca i nens i professors se’n tornen amb les seves famílies.

Aquell any, quan hi vam ser nosaltres, tenien 88 nens, d’edat compreses entre els 5 i els 12 anys, i 14 mestres. No trien la plaça els mestres sinó que sinó estic confosa, és el govern el que les adjudica; en aquest destí el sou és més alt, però generalment és gent que té la família a Leh. Els mestres, en general, em van semblar força joves. 

Els nens estudien anglès, urdú, hindi i ladakhi-tibetà. Em va fer gràcia que estaven llegint una poesia en anglès i ens consultaven alguna paraula que no entenien. Els hi agradava ensenyar-nos els llibres i el que estaven estudiant.

 

 






Ladakh i Caixmir (2009)-9. Ladakh, llac Tso Kar

Vam arribar al campament a mitja tarda. En aquella època el Royal Camp era molt bàsic; no sé com deu ser ara. Tinc anotat que aquella nit vaig passar molt fred, tot i que dormia amb una manta a sota del sac i tres a sobre. Recordo que tenia ganes d’anar al lavabo, però que em va costar molt decidir-me a sortir de la tenda; de fet no sé si era en aquest campament o en el següent. Sortir fora de la tenda, quan tot està tranquil i no hi ha ningú, és una meravella, contemplar les estrelles, sentir l’aire gelat a la cara.... compensa el fet de sortir del refugi un xic més càlid que proporciona la tenda.

Estàvem a 4.660 metres d’altitud i el mal de cap estava sempre present. 

El Tso Kar o Tsho kar, conegut per la seva grandària i profunditat, és un llac salat fluctuant situat a l’altiplà de Rupshu. Es troba 160 km al sud de Leh; la carreta Leh-Manali passa a uns 30 km a l’oest del llac.

El Tso Kar està connectat per l’extrem sud-est a un petit llac, el Startsapuk Tso; junts formen la conca de More, de 9 km², envoltada pels pics de dues muntanyes, el Thugje (6.050 m) i el Gursan (6.370 m).  

Antigament aquest llac era molt més extens. Fins fa uns anys el llac era una important font de sal, que els nòmades changpa utilitzaven per exportar al Tibet. El poblat nòmada dels thugjes es troba a 3 km al nord.

A causa de l’altitud, el clima és extrem a l’hivern; les temperatures poden arribar a baixar per sota dels -40 °C. A l’estiu la temperatura puja per sobre de 30 °C, amb fluctuacions extremes durant el dia. Les precipitacions, en forma de pluja o neu són molt rares.

Les entrades del Tso Kar són una font d’aigua no salina. Es formen a la font algues verdes i vegetació a la primavera, morint a l’hivern. La riba de Tso Kar està parcialment coberta amb una escorça de sal, que manté la vegetació lluny de les entrades.

A causa de la salinitat del Tso Kar, la major part de la fauna resident es troba en els seus afluents i en el Startsapuk Tso. Hi ha grans colònies de cria de cabussons i gavines de cap bru, i algunes oques índies, oques i xatracs. En les rodalies del llac, les grues collnegres i la ganga tibetana són relativament comunes.

La conca del Tso Kar i les planes adjacents constitueixen un dels hàbitats més importants del kiang, les gaseles del Tibet, els llops tibetans i les guineus. Hi ha marmotes de les estepes en els trams més alts. Els iacs i els cavalls són guardats pels nòmades.

Els aiguamolls de Ramsar, que es troben a més de 4.500 metres sobre el nivell del mar. Inclou els dos llacs connectats, el Startsapuk Tso d’aigua dolça i el Tso Kar altament salí i força més gran. La font principal dels llacs és l’aigua de desglaç glacial.

És curiós que hi hagi dos llacs de característiques diferents a tant poca distància l’un de l’altre.

El nom “Tso Kar” fa referència a les eflorescències blanques de la sal a les ribes del llac, degudes a l’evaporació de l’aigua salada. El clima local es àrid i els llacs s’alimenten principalment de l’aigua del desgel de les glaceres.

Els llacs, i especialment la presència d’aigua dolça atrauen a la biodiversitat en una regió en la que acostuma a ser escassa. Aquí hi habiten moltes espècies amenaçades, com el falcó sacre (Falco cherrug) i el dhole o gos salvatge asiàtic (Cuon alpinus laniger), i el lleopard de les neus (Panthera uncia).

És també un lloc habitual de parada de les aus migratòries en la via migratòria d’Àsia Central i és una de les zones de de reproducció més importants de la grua collnegre (Grus nigricollis) a l’Índia.