15 de gener 2024

Corea del sud-24. Illa de Jeju, con volcànic Seongsan Ilchulbong

Avui anem cap a l’est de l’illa, a Seongsan, una península creada per una erupció volcànica submarina. La part més alta és el pic Seongsang Ilchulbong, que queda 182 metres per sobre del nivell del mar.

El Seongsan Ilchulbong és un con volcànic, amb un gran cràter, d’uns 600 metres de diàmetre i uns 90 metres de profunditat. Al voltant del cràter hi ha una sèrie de roques que formen una mena de corona.

Diuen que la sortida del sol des d’aquí dalt és molt bonica i alguns anomenen aquest indret com el pic de l’albada. Des de dalt es pot veure l’illa d’Udo.

Al peu d’aquesta muntanya hi ha la població de Seongsan; bona part de la muntanya està envoltada pel mar, ja que originàriament aquest con volcànic era una illa i amb el temps, l’acumulació de sorra i terra el va connectar a l’illa principal de Jeju.

Un con volcànic en la llengua de Jeju s’anomena oreum. Aquest oreum és especial, ja que és de tova. Es va formar fa uns 5.000 anys per erupcions hidro-volcàniques sobre un fons marí poc profund.

Quan va començar l’erupció va entrar molta aigua a la sortida volcànica, diuen que va ser una erupció humida i que això marca el tipus de deposicions. Si ho he entès be, el contacte de la lava calenta amb l’aigua freda de l’oceà és el que va donar la forma de bol al cràter i també es relaciona amb que en el seu interior no conté ni lava ni escòria.

Durant molt de temps el cràter estava destinat a l’agricultura, però des de l’any 2000 és una reserva natural.

El crater està molt ben conservat. Es considera que les diverses estructures geològiques d’aquest oreum tenen una gran importància geològica, ja que permeten interpretar la seva activitat volcànica i a més estudiar els processos eruptius i de deposició dels volcans hidro-magmàtics.

Hi ha molts volcans hidro-magmàtics al món, però no que conservin el con de tova ben definit i les estructures internes en el penya-segat. És per això que aquest oreum forma part del Patrimoni Natural de la Humanitat per la UNESCO.

Entre la flora que hi ha destaquen sis espècies vegetals rares: una falguera (crypsinus hastatus), una 
orquídia (neofinetia falcata), dues plantes paràsites (aeginetia indica i orobanche coerulescens), i altres dues plantes herbàcies (arisaema heterophyllum i glehnia littoralis) . La planta paràsita aeginetia indica a Corea tan sols es pot trobar en aquesta illa, a Jeju i en concret en aquest cràter. Hi ha també 300 espècies d'algues marines.

Quan vam arribar-hi ja hi havia molta gent, especialment grups escolars. Aquesta és l’època en que les escoles programen les sortides, ja que el temps és força bo.

Per pujar fins a dalt hi ha un camí ben senyalitzat, amb molts trams amb escales. En alguns trams vam tenir que fer cua. I per evitar embussos el camí de pujada i de baixada són diferents.

Tot pujant es troba una roca que la gent del poble anomena Deung Gyeong, la roca làmpada. Els vilatans tenen el costum de fer sonar un corn quatre vegades quan passen per allà. Les dues primeres vegades són per la deessa Sulmundaehalmang, la bella i benèvola creadora de Jeju. Els altres dos cops que es fa sonar són per al general Kim Tong-Jeong, que es va sacrificar per protegir al seu país de la dinastia Yuan, al final del període Goryeo.

Quan estàs a dalt costa una mica imaginar el cràter i la forma de conjunt. O sigui que he agafat una fotografia de la web: 

https://geologyscience.com/gallery/geological-wonders/seongsan-ilchulbong-tuff-cone-jeju-island-korea/

L’illa d’Udo, que queda al davant diuen que sembla una vaca estirada, i d’aquí el seu nom. Té també un con de tova, anomenat somoeri oreum, amb forma de ferradura.

Aquesta illa ha estat habitada des del període Joseon, i la gent viu sobretot de l’agricultura i de la industria pesquera. El terra és molt fèrtil. En el cantó occidental de l’illa hi ha acumulació de nòduls d’algues vermelles, que s’han format pel rodament de les algues en zones on el mar és poc profund. 











13 de gener 2024

Corea del sud-23. Parc hallim. Illa de Jeju

A la tarda vam anar a visitar el parc Hallim, que es troba ala banda oest de l’illa, a uns 33 km de la ciutat de Jeju, entre la costa i el mont Hallasan, que es troba al centre de l’illa.

Aquest parc va obrir les portes l’any 1971. El seu fundador va ser Song Bong-gyu, que va comprar el terreny i hi va plantar palmeres, convertint la terra desèrtica en un gran espai verd.

El parc es va crear en terres ermes, i es van haver de dur tones de terra i s’hi van plantar plantes subtropicals variades.

Hi ha el passeig de les palmeres, el jardí de les pedres, el de les flors, el dels ocells, el dels bonsais, el de l’aigua, el jardí botànic subtropical, del poble folklòric i dues coves longitudinals, Hyeopjaegul i Ssangyonggul, úniques al mon. De fet, més que coves són tubs de lava, creats per l’erupció del volcà Hallsan fa uns 25 milions d’anys. Aquestes coves són úniques perquè estan formades per lava i pedra calcària. Aquests dos tubs de lava són monuments nacionals.

Bong-gyu Song, el president i fundador del parc Hallim, va ser membre del Consell Provincial de Jeiu i tenia molt d’interès en el desenvolupament de la comunitat. Veia clar que el futur de l’illa podia dependre del turisme, així que l’any 1970 va viatjar al Japó per visitar i estudiar els llocs que tenien  interès turístic. Quan va tornar a Jeju, va dedicar-se a buscar quins eren els llocs que podien tenir un major interès turístic. Va escollir aquest indret perquè a la vora hi havia coves naturals, platges i molts caladors de pesca.

Així és com va començar la creació del parc Hallim. Primer va haver de comprar el terreny. Era una terra erma i el seu propietari la volia vendre en una subhasta. Al juny del 1971, Bong-gyu Song es va vendre la seva herència per poder comprar el terreny.

El sòl estava cobert de matolls espinosos, roques, pedres i algunes tombes. No era gens fèrtil i semblava un desert. La família i amics de Song intentaven fer-lo desistir del projecte, ja que el terreny no prometia gens, però no es va desanimar i va continuar endavant.

Quan va començar les obres per construir el parc la cova Hyeopjae estava en mol mal estat. Moltes de les estalactites i estalagmites havien desaparegut, ja que les havien arrencat i venut. Llavors Song va iniciar una campanya per recuperar-les, visitant escoles, organismes públics i privats, explicant la importància d’aquesta cova i de la seva preservació. Va recuperar 19 peces que va restaurar i va ubicar al lloc que els hi corresponia. Els diaris es van fer ressò de la campanya de restauració de la cova i de que es podria visitar.

Va tenir diversos problemes administratius, de permisos, per tirar endavant el projecte del parc. Finalment va poder plantar les llavors i el terreny va respondre i van créixer les plantes.

Impressiona veure la quantitat de plantes diferents que hi ha i el bon estat en que es troben, tenint en compte que el terreny d’entrada no era fèrtil.

Em sap greu perquè quan el vaig visitar no era conscient de les dificultats que havia tingut la creació d’aquest parc, i no el vam saber valorar prou. Ens semblava un jardí botànic més.

La guia hi posava bona intenció, però les explicacions en general eren molt pobres.

L’entrada a la cova i el recorregut pel túnel de lava és curiós. És un túnel de lava, però les estalactites i estalagmites són de pedra calcària.

Al pati d’entrada a la casa hi havia una tanca amb tres troncs travessers. Hi havia un codi per saber si la gent de la casa hi eren, si estaven a la vora o si estaven lluny. Em sembla que els tres pals col·locats indicava que no hi eren, o que estaven lluny; si estava un mig caigut seria quan estaven a la vora i suposo que tornarien aviat i  dos mig caiguts quan estaven a la casa. Crec que això era igual a tot Corea, tant a l’illa com al continent.

El poble folklòric que hi ha en aquest parc, anomenat Jae-am, és una rèplica dels pobles tradicionals de l’illa. Una de les característiques d’aquests pobles són les cases amb teulada de palla; per preservar aquest estil de construcció es van traslladar algunes de les cases de la zona a aquest parc i construir aquest poble o hanok.

En altres llocs hem vist hanoks, pobles tradicionals, però la cultura i llengua de Jeju és diferent a la del continent, i també els seus pobles tradicionals.

Per tot Corea es van reconstruint pobles tradicionals per tal que no es perdi el coneixement de la cultura i costums que tenien i que han desaparegut, degut a les guerres, l’ocupació japonesa i l’accelerat desenvolupament.

Alguns historiadors estimen que les cases amb sostre de palla es construïen a la illa ja fa milers d’anys, entre 6.000 i 2.000 anys.

Cada llar tradicional està formada per dos edificis separats: l'angeori, que és l’edifici principal i el bakgeori, l’edifici subordinat. En altres regions de Corea, les famílies estan separades per gènere, en canvi a Jeju els dos edificis separen dues generacions vivint juntes, però separades.

A Jeju els pares viuen en l’edifici principal, l’angeori, mentre que els fills casats viuen en el bakgeori. En general les dues generacions tenen cuines separades i per tant hi ha més independència entre ells, que en altres pobles tradicionals de Corea.

El disseny de les cases a Jeju s’ha fet tenint en compte les condicions climàtiques, entre d’altres coses els forts vents. Per això les cases són més petites que les de la península, per tal de resistir millores les ventades.

El material emprat en la construcció és el que es troba a l’illa, per exemple, les parets són de pedra volcànica. Les construccions han de protegir dels forts vents i a més reflecteixen la cultura pròpia de l’illa.

Les cases tradicionals, el que és el conjunt, una mena de masia, tenen quatre components característiques: els edificis, anomenats choga jip; la paret de pedra que envolta els edificis, que s’anomena dolda; el camí olle; i les portes jeongnang. 

Els edificis residencials dècada propietat s’anomenen choga jip. Una de les característiques més rellevant d’aquestes cases és la teulada de palla que està feta de palla lligada amb una corda, fent un patró a quadres. 

L’altra és que les parets estan fetes amb pedres volcànica de l’illa i recoberta amb terra per fer d’aïllant, de forma que protegeix l’interior del vent i la pluja.

Com deia abans, la zona residencial està formada per dos edificis, el més gran, l’angeori, era on vivia el cap de família, i en el més petit, el bakgeori, hi vivia el fill gran. Quan els pares eren grans es podien desplaçar a viure al bakgeori deixant l’edifici més gran a la generació següent.

Doldam és el nom que es dona a la paret de pedra, que es construeix amb pedres que es trobaven prop de la propietat. En apilar les pedres per fer la paret, els forats que hi queden eviten que s’esfondri per la pressió del vent. Aquesta paret servia per definir els límits de la propietat.

El camí anomenat olle era el camí que duia des de la carretera o camí comunal fins a l’interior de la zona residencial.

La porta d’entrada a la propietat s’anomena Jeongnang. Està feta amb tres troncs de fusta posats travessers i subjectats pels dos extrems. No es feien servir portes massisses ja que es podien trencar amb el vent. 

La disposició dels troncs indicava, com ja he explicat abans, si la gent de la casa hi era o no. Si tots tres estaven enganxats només per una banda, el propietari estava a casa; si n’hi havia dos que només estaven enganxats per un extrem el propietari estava a la vora; i si dos estaven col·locats i només un subjecte per un sol extrem volia dir que el propietari no hi era i que el visitant podia tornar al vespre. Quan tots tres troncs estaven subjectes pels dos extrems volia dir que el propietari estava de viatge, o havia anat més lluny.

Les estàtues en pedra volcànica que es van veient per tota l’illa, i que són un símbol de Jeju, s’anomenen “dol hareubang”, que vol dir “avi de pedra” i se les considera unes divinitats protectores del poble enfront dels mals esperits.

El Hallasan, la muntanya que hi ha al centre de l’illa, està considerada, en la literatura coreana com una de les tres muntanyes dels esperits, les “Sam Shin San”. Aquestes muntanes es considera que són la porta d’entrada al món dels esperits; en les tres hi creix el bolet amanita muscaria. 

Llegeixo que la forma de les estatues pot haver-se inspirat en la forma d’aquests bolets. Es diu que els xamans que van venir del nord van establir elculte a aquest bolet i que situaven les estàtues amb la seva forma per evitar que els mals espetits entressin al poble.

La ciutat de Jeju tenia figures d’aquestes, construïdes entre 1763-1765, al cantó de fora de les portes de la muralla. 

No hi ha documents històrics que permetin conèixer l’origen i significat de les estàtues. Aquestes figures al llarg del temps han tingut diferents noms: useokmok, museokmok, i byeoksumeori. El nom actual se l’hi va donar  l’any 1971.

Aquestes escultures originalment es trobaven a l’entrada de la seu governamental, i en tota l’illa n’hi ha 48 de reconegudes oficialment, 21 d’elles a la ciutat de Jeju. Hi ha també moltes rèpliques.

Les estàtues xamàniques es considera que ofereixen protecció enfront dels dimonis i mals esperits. Segons el Tamnaji, el registre de Tamna, el que va iniciar la tradició de col·locar aquestes escultures, les Dol Hareubang, va ser Kim Mong-gyu, el magistrat de Jeju en el 1754, durant el regnat de Yeongjo.

 A la part del parc destinada al ocells em crida l’atenció un de molt acolorit, el faisà daurat.

Per acabar la visita al parc Hallim, no pot  faltar una escultura del seu fundador, Song Bong-gyu.











10 de gener 2024

Corea del sud-22. Dongmun, mercat tradicional de Jeju

Un cop arribem a Jeju anem al mercat tradicional , Dongmun. Primer donem una volta pel recinte i després dinem per allà.

Aquest mercat es va fundar després de l’alliberament, l’any 1945. És el més gran i el mercat permanent més antic de l’illa. Va patir dos incendis greus, un en el 1953 i l’altre en el 1954; aquest darrer incendi va destruir el mercat i tot el barri. Llavors es va construir de nou en el lloc actual, tot conservant el nom original.

És un dels mercats més populars de l’illa. Hi venen peix, però també altres aliments i moltes altres coses. També hi ha mercat nocturn. A començaments de la dècada del 2000 es va renovar i modernitzar.

És interessant passejar per allà. Vaig menjar peix, verat, però em va sorprendre que no era fresc, sinó peix sec cuinat. També ens van dur una mica de sashimi, d’alguna cosa de color blanc que no vaig saber identificar i que estava força dura. Vaja, que no vaig encertar massa el dinar.

Tenia que haver escollit un plat de gambes i arròs que vaig veure en una parada; el que no tenien lloc per seure.   




Corea del sud-21. Illa de Jeju

Avui anem cap a l’illa de Jeju. A l’hora d’esmorzar, encara a Gyeongju, Ehi havia molta gent, havies de fer cua per tot. Alguns grups eren força mal educats, això em va xocar ja que els coreans són molt educats i respectuosos. Semblaven xinesos, però el govern xines ha prohibit els viatges en grup a Corea del sud; m’expliquen que això és una forma de castigar a Estats Units, de forma indirecta. Els que sí que venen son gent de Taiwan i de Hong Kong.

El vol surt de la ciutat de Busan, per tant primer cal anar fins allà. És un aeroport internacional. La part internacional està molt tranquil·la, en canvi la dels vols domèstics està molt plena.

El primer que hem de fer és imprimir la tarja d’embarcament a les màquines que hi ha. Després vas cap a una altra màquina on deixes l’equipatge, has de fer que et llegeixi la tarja d’embarcament i llavors generala cinta que has de col·locar a l’equipatge i el resguard.

Quan vaig passar el control de passaports va resultar que en imprimir la tarja d’embarcament no havia sortit be, no hi apareixia el nom, només els dos cognoms. No m’hi havia fixat. Vaig haver d’anar a un taulell on feien la facturació de forma manual perquè corregissin la tarja a ma i posessin un segell validant la modificació.

El vol anava molt ple, l’avió complet; hi havia molt xivarri. Dura tan sols 45 minuts.


Aquesta illa és la més gran de Corea del Sud, està a la província autònoma de Jeju-do; és l’única província autònoma. Es troba al sud de la península de Corea, en una ubicació molt estratègica, ja que es troba entre tres mars, la mar groga, la de la Xina oriental i el mar de Japó o mar del’est.

Té forma ovalada, amb 73 km d’est a oest i 31 km de nord a sud. Al centre de l’illa hi ha la muntanya Hallasan. És una illa volcànica, formada per l’erupció d’un volcà submarí; el conjunt de l’illa amb els seus cons i tubs de lava forma part del Patrimoni de la Humanitat per la UNESCO i des del novembre del 2011 està considerada una de les Set Meravelles Naturals del Món.

L’illa té dues ciutat, una al nord, Jeju, i l’altra al sud, Seogwipo. En aquest mapa he marcat els diferents llocs que vam visitar de l’illa.

Història

Els pobles d’aquesta illa van començar a créixer i a prosperar, desenvolupant-se una societat estratificada,  aproximadament als inicis del període dels Tres Regnes a la península, que s’ha datat al voltant del 57 aC.

Tamna

En registres històrics s’han trobat diferents noms, però es coneix generalment com Tamna, que en xinès vol dir illa estat. Segons el recull d’història dels Tres Regnes, el Samguk sagi, el primer cop que es va anomenar així a l’illa va ser l’any 476 dC.

S’han trobat restes de l’estat de Tamna a la costa nord i a la costa est. A partir dels estudis realitzats s’ha constatat que la gent de Tamna comerciava amb la península de Corea, amb Xina i amb Japó. Importaven eines de ferro, armes, ceràmica, bols de llautó, joies i guarniments de vidre i jade, i també aliments, com arròs, sal i plantes medicinals. Intercanviaven aquests productes per pell, betzoar de bou (el betzoar és una massa no digerible que s’acumula a l’estomac o intestins d’alguns animals, i que antigament es creia que seria com a antídot universal contra qualsevol verí), mandarines i productes marins (peixos, algues i orelles de mar).

L’any 1105 el rei de la dinastia Goryeo a la península, Suk-jong va incorporar l’estat de Tamna al seu regne, creant el districte administratiu Tamna-gun.

Tamna encara es fa servir a l’illa, per exemple hi ha negocis i edificis que duen aquest nom, en record de l’estat independent que va ser durant més de mil anys.

La creació de la illa de Jeju, que és l’única província coreana autònoma, es basa en el mite de Samseong, els tres semideus. Els tres semideus Yangeulna, Goeulna i Bueulna van aparèixer als vessants septentrionals del mont Hallasan, en un lloc que s’anomena els forats dels tres clans. Aquests tres semideus vivien principalment de la caça i un dia van trobar una caixa de fusta a l’oceà. Al seu interior hi havia les tres deesses de Byeokrangguk (una nació situada al sud-oest de la península de Corea) i al costat hi havia les llavors de cinc grans, vedells i poltres.

Els tres semideus del mont Hallasan es van casar amb les tres deesses de Byeokrangguk i van començar a cultivar la terra i a pasturar els animals.

Segons la llegenda, els descendents de Gouelna, un dels semideus, van tenir algun càrrec en el govern del regne de Silla, mentre que a la illa es va desenvolupar un nou regne, el regne de Tamna.

Tot i que Tamna era independent, pagava tribut als regnes veïns de la península, des del període dels Tres Regnes (57 aC- 668 dC), durant el regne de Silla unificada (668-935) i fins al regne de Goryeo (918-1392); però com ja he dit, va ser durant aquest regne, en el 1105, que Tamna va ser absorbit per Goryeo.

El nom de Tamna va canviar a Jeju durant el regnat de Gojong (1213-1259) de la dinastia Goryeo. Jeju vol dir “un gran poble a l’altra banda de l’oceà”.

Encara que va ser integrat a Goryeo, que era un estat molt més potents, va continuar desenvolupant la seva pròpia cultura i mantenia els seus costums.

En un altre lloc trobo que el regne de Tamna va ser annexionat a Corea durant la dinastia Joseon, en el 1404.

Sambyeolcho va ser un important camp de batalla, durant la dinastia Goryeo,  entre les forces de la resistència anti-mongol i les tropes mongoles. Es van construir algunes fortaleses defensives però la illa va caure en mans dels mongols.

En el segle XIII quan hi va haver les invasions mongoles de Corea, l’imperi Mongol va establir una base militar a l’illa de Jeju; va convertir una part de l’illa en zona de pastura per a la cavalleria.

A començaments del segle XV l’illa estava sotmesa al govern centralitzat de la dinastia Joseon; durant uns dos-cents anys els seus habitants tenien prohibit viatjar i anar al continent. Hi havia revoltes de la població que van ser sufocades.

Jeju com a terra d’exili

Durant la dinastia Joseon el nom de l’illa, Jeju-do, feia por. En aquell temps hi havia cinc tipus de penes: execució, exili, treballs forçats, flagel·lació i assots. Evidentment l’execució era la pitjor, seguit de l’exili. Quan es castigava a algú amb l’exili se l’enviava a un lloc llunyà del que mai tornava. El lloc més allunyat de Seül on s’enviava a la gent era a aquesta illa, Jeju. Es considerava un càstig molt dur, ja que vivien en una terra molt diferent de la seva, en una illa, amb unes condicions de vida molt diferents a les del continent.

De fet, va ser durant la dinastia Goryeo i la Joseon que es va fer servir l’illa com a lloc d’exili. Jeju va tenir més exiliats que qualsevol altre lloc de Corea. Va tenir exiliats de diferents classes socials, membres de la família reial, oficials, tècnics, personal de servei, artistes, intel·lectuals...., però també gent corrent. Les raons per les que se’ls enviava a l’exili eren diverses, podia ser per conflictes polítics, lladres, algú que hagués fet trampes a les oposicions estatals...

Un dels exiliats més famosos va ser el cal·lígraf Kim Jeonghui. Diversos reputats erudits confucians també van estar desterrats a l’illa i van dedicar- se a ensenyar als residents de Jeju, que tenien prohibit anar al continent. Van tenir prohibit trepitjar el continent durant dos cents anys.

Gracies a l’educació impartida pels exiliats hi va haver joves de Jeju que van aprovar els exàmens de funcionari estatal.

Va ser durant la dinastia Joseon que Jeju es va convertir oficialment en un lloc d’exili. En aquest període de 500 anys hi va haver uns 200 exiliats desterrats en aquesta illa.

Durant els 500 anys de domini de la dinastia Joseon cada població tenia la seva muralla, i a l’interior del recinte emmurallat hi havia les estructures governamentals i també els habitatges. Cada població tenia una escola confuciana i una escola nacional. Per protegir-se dels atacs japonesos es van construir diverses fortaleses.

A Jeju també van patir la colonització japonesa; van convertir l’illa en una  base militar. Van mobilitzar part de la població per a realitzar les tasques de construcció de les estructures militars. Una altra part de la població, dones, les van enviar al camp de batalla, amb el nom de “dones de confort”, dones al servei del militars japonesos.

Malgrat que les condicions eren molt dures, hi va haver un important moviment de resistència contra els japonesos.

L’aixecament de Jeju del 3 d’abril del 1948

No s’ha decidit quina és la millor forma d’anomenar els fets que van tenir lloc el 3 d’abril del 1948 a Jeju: aixecament, insurrecció, revolta? Va ser una massacre, una de les tragèdies més grans de la història contemporània d’aquesta illa. Es van destruir més de 130 pobles i van morir milers de persones. Les conseqüències d’aquesta matança es van allargar durant set anys i diuen que per tota l’illa hi ha vestigis d’aquests fets.

Hi ha un parc memorial, que no vam visitar, és el Parc de la Pau 3 d’abril; commemora els fets d’aquest dia. Hi ha un monument creat per recordar a les víctimes i promoure la reconciliació i la convivència. És un baeki, una pedra blanca al costat d’una inscripció que diu: algun dia aquesta pedra s’aixecarà amb el nom verdader per l’aixecament del 3 d’abril de Jeju.

Els inicis de la rebel·lió i els primers trets van començar al març del 1941. El 21 de setembre del 1954 s’aixecava el confinament i el setge al voltant de la muntanya Hallasan. En aquest període van ser assassinats uns 30.000 civils.

Durant anys, per qüestions polítiques aquests fets s’han classificat com a disturbis. No va ser fins a l’any 2000 que es va promulgar una llei per verificar els fets de l’aixecament del 3 d’abril a Jeju i la restauració de l’honor de les víctimes.

Al cap de tres anys d’investigacions es va afirmar que efectivament hi havia hagut un aixecament armat per part de membres del Partit Obrer de Corea de Jeju, oposant-se a la partició de Corea, i que per esclafar la rebel·lió hi va haver moltes víctimes innocents. Més de deu anys més tard, en el 2014, es va establir un dia de Commemoració Nacional per retre homenatge a les víctimes de Jeju del 3 d’abril.

En el període corresponent a l’aixecament de Jeju va morir aproximadament un 10% de la població de l’illa, entre 14.000 i 30.000 persones assassinades; per altra banda, unes 40.000 persones van fugir al Japó.

Com en totes les guerres, ambdós bàndols van cometre atrocitats, però els historiadors destaquen que els mètodes emprats pel govern per reprimir als manifestants i als rebels van ser cruels, i que la violència que es va exercir contra la població civil, per part de les forces pro-governamentals, va potenciar encara més la revolta.

Alguns historiadors consideren que l’aixecament de Jeju va ser l’inici de la guerra de Corea.

Amb la rendició del Japó l’any 1945, les Nacions Unides van establir una administració de fideïcomís, en la que la Unió Soviètica administraria el nord de la península (paral·lel 38) i els Estats Units el sud.

L’any 1948 la Comissió Temporal de les Nacions Unides per a Corea (UNTCOK) volia crear un nou govern per a tota Corea. Van convocar eleccions per al 10 de maig del 1948, però només es podien fer a la part sud de la península que era la que estava sota el seu control; era el territori controlat pel govern militar de l’exèrcit dels Estats Units a Corea.

Els habitants de Jeju s’oposaven a la divisió de Corea i estaven en vaga general, des del 1947,  en contra d’aquestes eleccions. El Partit dels Treballadors de Corea del Sud i els seus partidaris van començar la insurrecció a l’abril del 1948, atacant a la policia local i als grups juvenils de dretes que hi havia a l’illa. Per la seva banda, els membres que hi havia a Jeju de la Lliga de la Joventut del Nord-oest es van mobilitzar per reprimir violentament les protestes.

Des del 3 d’abril del 1948 i fins al maig del 1949 el govern del sud de Corea va dur a terme una campanya anticomunista per reprimir la rebel·lió.

La primera República de Corea va intensificar la repressió a l’illa; a partir del novembre del 1948 es va declarar la llei marcial i al març del 1949 es va començar una campanya per erradicar les forces rebels en les zones rurals de Jeju. En dos mesos els van derrotar. Molts veterans rebels i presumptes simpatitzants van ser assassinats quan va esclatar la guerra de Corea, al juny del 1950. A partir de llavors es va censurar tot el que feia referència a l’aixecament de Jeju.

En 2008, es van descobrir els cossos de les víctimes d'una massacre en una fossa comuna prop de l'aeroport internacional de Jeju.

Prop de 60 anys després d’aquests fets, en el 2006, el govern de Corea del sud es va disculpar pel seu paper en les matances, i va prometre una reparació. En el 2019 la policia i el ministeri de defensa es van disculpar públicament, per primer cop, per la massacre perpetrada a Jeju.

La crisi dels refugiats del 2018

L’any 2018 van arribar a l’illa més de 550 iemenites fugint de la guerra al seu país. Van arribar com a turistes i van sol·licitar asil humanitari.

Tot i que aquests fets, que van passar al llarg de 2016 a 2018, van provocar controvèrsia entre habitants de tot el país sud-coreà, els refugiats hi van romandre en virtut de la determinació de l'estatus de refugiat.

Quan l’any 2015 va començar la guerra civil al Iemen, van començar a arribar iemenites a Jeju; ara be, no va ser fins a l’any següent que 7 dels que havien arribat van demanar l’estatus de refugiat i l’any 2017 ja van ser 42 els que ho van demanar. Però va ser en el 2018 quan el nombre de sol·licituds va augmentar considerablement, gràcies al programa d’exempció de visat.

Fins al maig del 2018 hi havia 942 estrangers que havien sol·licitat l'estatus de refugiat a Jeju, dels quals 515 eren iemenites. Això va crear preocupació entre la població local; sembla que hi va haver un augment de delictes i part de la població acusava als nouvinguts. Hi havia un rebuig als refugiats iemenites. 

Molts dels refugiats iemenites primer havien anat a Malàisia, ja que en aquell país podien entra-hi i estar-hi tres mesos sense visat. Però Malàisia no havia signat la Convenció de l’any 1951 relativa a l'estatut dels refugiats, i passat els tres mesos estaven obligats a marxar del país. Llavors és quan molts d’ells van anar cap a Jeju, que tenia un programa d’exempció de visat des del maig del 2002.

El programa d'exempció de visat de Jeju es va introduir per afavorir el desenvolupament de la ciutat de Jeju i fomentar l’arribada de turistes. Amb aquest programa els ciutadans de països que requereixen visat per entrar a Corea, podien entrar a l’illa de Jeju, en avió o en vaixell, i quedar-s’hi 30 dies. No tenien permís per anar a la península.

A finals del 2017 la companyia aèria AirAsia va posar vols directes entre Malàisia i Jeju; hi ha molts que diuen que això és el que va fer augmentar el nombre de persones demanant asil.

Al juny del 2018 es va excloure al Iemen de la llista de països que podien gaudir de l’exempció de visat. I al mateix temps el servei d’immigració va imposar restriccions als refugiats iemenites que hi havia a l’illa: se’ls hi va prohibir anar al continent o cap a altres illes de Corea del sud.

El govern de Jeju va ajudar als refugiats iemenites a trobar feina en sectors on calia ma d’obra. Per una banda va intentar protegir a la població local i per l’altra intentava donar ajuda humanitària als refugiats que ja hi havia.

Al juliol del 2018 hi va haver una gran manifestació per protestar contra la presència de refugiats iemenites a l’illa. A més, més de 500.000 persones havien signat una petició que van fer arribar a la Casa Blanca, demanant que es fessin canvis en la política d’immigració.

Llegeixo que l’any 2019 una parella formada per un coreà i una refugiada iemenita va obrir el primer restaurant iemenita a l’illa.

Actualment els iemenites necessiten visat per entrar al país. Quan vaig estar per allà no coneixia aquest problema i no em vaig fixar en si s’hi veien refugiats o estrangers residents a l’illa o no.

Les haenyeo

Les haenyeo són les bussejadores de l’illa de Jeju. La seva tècnica de busseig forma part, des del 2016, del Patrimoni Cultural Immaterial de la Humanitat.

Les haenyeo es guanyen la vida amb la pesca submarina de marisc; per això se submergeixen fins a uns 10 metres de profunditat, sense màscares d’oxigen. Cada cop que se submergeixen mantenen la respiració, durant un minut, i en pujar a la superfície, per fer la descompressió, emeten una mena de xiulet característic. Algunes d’aquestes dones són molt grans. Es dediquen a la pesca uns tres mesos a l’any, durant set hores diàries.

Hi ha diferents categories, segons la seva experiència; de menys experimentades a més, els noms que reben són: , les hagun, les junggun i les sanggun. Abans de la immersió fan una pregària a la deessa del mar, Jamsugut, per tal de no tenir problemes i tenir una bona pesca.

07 de gener 2024

Corea del sud-20. Gyeongju: Cheomseongdae, antic observatori astronòmic

La darrera parada del dia la fem prop d’on hi ha l’antic observatori. És un indret molt fotogènic, especialment amb la llum de tarda; en aquell moment estava ple de gent fent-se fotografies enmig de les flors. Era tot un espectacle.

La gent anava com boja fent-se fotografies enmig de les flors, i jo fent fotos de les flors i de la gent. 




Tornant a l’observatori, aquest és el més antic que existeix a l’Àsia. Es va construir durant el regnat de la reina Seondeok (632-647). Servia per observar les estrelles i predir el temps. Forma part dels tresors nacionals, des de l’any 1962.

Llegeixo que les pedres emprades en la seva construcció tenen 30 cm de diàmetre, i que per fer 27 nivells van caldre 362 pedres. A poc més de 4 metres del terra hi ha l’entrada, a la que es podia accedir col·locant una escala recolzada a la paret. Fins al nivell 12 l’interior està ple de sorra.

Per medi de l’observació de les estrelles els astrònoms determinaven els equinoccis, de primavera i tardor, i solsticis, d’hivern i estiu, així com els 24 períodes solars, l’any solar astronòmic.

A la part superior de l’observatori hi ha la lletra “jeong” en pedra que es pensa que servia per fixar les quatre direccions cardinals, nord, sud, est i oest.

Les 362 pedres emprades en la construcció representaven els 362 dies de l’any lunar. 

El nom de l’observatori, Cheomseongdae, significa torre mirant a les estrelles. És una de les instal·lacions científiques més antigues del mon. L’any 2000 va ser declarat Patrimoni de la Humanitat per la Unesco.

Després ens vam quedar a sopar per la zona comercial i en acabar vam demanar al noi del restaurant si ens podia demanar un taxi per poder tornar a l’hotel. La comunicació no sempre és fàcil. No sé si ja ho he comentat, però una cosa que m’agrada és que en tots els restaurants, per defecte, et serveixen aigua filtrada; si vols demanes alguna altra cosa, però l’aigua sempre la tens.

En molts llocs a la taula tens una pantalla i fas la comanda des d'allà,  et surt l’import a pagar i quan has pagat et serveixen el menjar. El preu que apareix ala pantalla és el preu final, no hi ha cap quantitat extra per servei o impostos, ja està inclòs. I enlloc admeten propina.