12 d’abril 2025

Pakistan-29. Uch Sharif: mausoleus de Bibi Jawindi, Bahawal Haleem i Ustad Nuriya

Anem ara cap al cementiri on hi ha els altres mausoleus, els que van quedar mig partits per la riuada.

En aquest mapa es pot veure la ubicació de cadascuna de les tombes que visitem. Més apartat hi ha el complex de Jalaluddin Bukhari, i després en la zona de cementiri hi ha les altres tres.

Mausoleu de Bibi Jawindi

Dels tres mausoleus el que crida més l’atenció és el de Bibi Jawindi. Es troba sobre un turonet i la primera impressió és que està sencer. Després ja es veu que no és així.

El mausoleu honora Bibi Jawindi, que va convertir a molta gent a l’islam. Va morir l’any 1402 i en el 1494 Muhammad Dilshad de Khorasan va fer construir el mausoleu.

El mausoleu està construït amb maons cuits sobre una base octogonal amb torretes a cada cantonada de l’octàgon. Tenia una sola cúpula sobre un tambor octogonal més petit amb finestres arquejades. La disposició de la tomba és bastant similar a la del mausoleu de Shah Rukne Alam, que vam visitar a Multan, construïda entre 1320 i 1324. La tomba de Rukne Alam i les que es van construir després aquí a Uch Sharif, van ser de les primeres tombes amb base octogonal construïdes al subcontinent indi.

La decoració exterior utilitza rajoles vidriades blanques i blaves. Aquí a Uch Sharif hi ha tres varietats de rajoles. Hi ha rajoles de terracota quadrades o rectangulars, pintades i esmaltades en diversos tons, principalment blau persa i blanc; hi ha un segon tipus de rajoles de terracota, rectangulars, decorades amb dissenys florals, fullatge en blau i blanc creats en alt relleu; en tercer lloc hi ha peces de terracota amb els seus extrems amples tallats en diversos patrons geomètrics i pintats de blanc o blau.


Mausoleu de Bahawal Haleem

La tomba de Bahá’al-Halim o Bahawal Haleem està també mig en ruïnes, es va esfondrar el costat oest del mausoleu.

Aquest mausoleu és similar al de Bibi Jawind. L’estil arquitectònic és una fusió d’influències islàmiques i locals. Està dedicat a un sant sufí que va ser un guia espiritual i mentor, era conegut per la seva pietat, saviesa i els seus ensenyaments van atreure un gran nombre de devots que buscaven il·luminació espiritual i consol.





Mausoleu d’Ustad Nuriya

El tercer mausoleu és on hi havia la tomba de l’arquitecte dels altres dos mausoleus, Ustad Nuriya, també conegut com a Ustad Nur Ali; va ser un reconegut mestre artesà i arquitecte que va tenir un paper fonamental en la configuració del paisatge arquitectònic d’Uch Sharif. Es va construir a la mateixa època que els altres; no sé si també va ser obra seva. És més petita que les altres.

 


 

Pakistan-28. Uch Sharif: Mausoleu i mesquita de Jalaluddin Bukhari

Arribem a Uch Sharif a mitja tarda i anem a veure un complex històric en el que hi ha diversos mausoleus sufís. Va costat una mica posar ordre en la informació que he trobat i relacionar-ho amb el què he vist. Com em va passar a Multan, aquí també m’he fet una mica d’embolic de noms, dels sants que hi ha enterrats; hi ha diferents formes d’escriure-ho, noms similars, paraules que no són el nom sinó un títol... o sigui, un embolic. Em sembla que al final me n’he sortit i he classificat bé les fotografies que tinc.

De la zona que vam visitar, el primer monument que trobem és el mausoleu i mesquita de Jalaluddin Bukhari, després hi ha la tomba d’Ustad Nuriya i les de Bibi Jawindi i Baha’al-Halim. Diuen que hi ha 17 mausoleus.

L’antiga ciutat s’anomenava Uch, que vol dir “lloc alt”; actualment el nom oficial és Uch Sharif. Es troba a uns 60 km de Bahawalpur, que és on anirem després a dormir. Antigament estava a la confluència dels rius  Indus i Chenab, però els rius van canviar el seu curs i ara aquesta confluència es troba a uns 100 km del lloc original.

Es diu que aquesta ciutat la va fundar Alexandre Magne. Va tenir molta importància en l’Índia medieval, ja que va ser un dels primers bastions del sultanat de Delhi, al segle XIII, durant la conquesta musulmana.

Ja en el segle XIII es van construir les primeres tombes de sants sufís.

Sir Alexander Cunningham va identificar aquesta ciutat amb l’anomenada Ussa Alexandria, que havia fundat Alexandre el Gran. L’any 1006 Mahmud de Gazni va conquerir una ciutat anomenada Bhatiah, prop de Multan, que podria ser aquesta, Uch.

Al segle XII se la coneixia amb el nom de Deogarh, que vol dir la “fortalesa dels déus”, en referència al raja Deo Singh que governava la ciutat. Ara be, a la ciutat va arribar un predicador musulmà, em sembla que era Jalaluddin Bukhari (tot i que el nom que deien en aquest text és Sayyid Djalal al-Din Bukhari, però Sayyid és un títol honorífic).

El cas és que aquest predicador feia miracles i la filla del raja, Sudarpuri, es va convertir a l’islam, pel que Deo Singh va fugir abandonant la ciutat. Em sembla que llavors va governar Sudarpuri.

Jalaluddin Bukhari va construir un fort anomenat tichha o uchh (“alt”). Des de llavors la ciutat va ser coneguda pels musulmans com Uch-i-Sharif o Uch la Sagrada.

A finals del segle XII era una ciutat important del Sind superior. En el 1228 va passar a mans del soldanat de Delhi. Més tard, els canvis en el curs dels rius van fer que perdés la seva importància estratègica. Va formar part de l’Imperi Mogol, però llavors era poc més que un poble.

La història de Uch comença cap al 4000 aC, quan els aris van arribar aquí. Els aris van anomenar a aquesta ciutat com una de les seves deesses, Ushas. Posteriorment el nom de la ciutat va canviar pel de Ushas de Uch. En els segles Vi IV aC la ciutat estava governada per la dinastia aquemènida, de l’imperi persa.

Després, Alexandre el Gran va construir una nova ciutat en les terres properes a a la confluència de dos rius, l’Indus i el Sutlej; el Sutlej és un dels cinc rius del Panjab, l’afluent més oriental. Alexandra va anomenar la ciutat com “Alexandri a-Ussa”.

La ciutat també va ser controlada pels grecs, pels imperis màuria, part,  i kuixan. L’imperi kuixan es va dissoldre en el 375 dC. Després la ciutat va anar perdent importància al llarg dels segles. La cosa va canviar quan l’any 1175 el soldà Muhammad de Ghur, de la dinastia Ghurida, va expulsar als ismaïlites de Multan i va ocupar Uch; ell era sunnita. L’any 1203 va nomenar governador de Multan a Nasiruddin Kabacha (o Qabacha). Va ser en aquesta època quan la ciutat de Uch va gaudir del seu màxim esplendor.

Kabacha no era de la reialesa ni de família noble, però es va obrir camí en ser nomenat governador de l’Alt Sind (Uch i Bukkur) i Multan. Diuen que el noi tenia habilitats i va atraure l’atenció del primer soldà de Delhi, Qutubuddin Aibak, que el va casar amb una de les seves filles.

A la mort d’Aibak, l’any 1210, Kabacha va veure la seva oportunitat i com que era hàbil en el joc polític va començar a expandir el seu territori.

Cap al 1210-1211, Kabacha bàsicament dirigia l’Alt Sind, Sindh, Uch i Multan; fins i tot va encunyar les seves pròpies monedes, tot i que teòricament estava sota la sobirania dels successors d’Aibak.

La ciutat tenia grans edificis i molts centres d’ensenyament; molt s sants sufís van venir a visitar-la i alguns s’hi van quedar. És en aquesta època es va construir el Firozi College que podia arribar a tenir més de 2.000 estudiants a la vegada.

L’any 1228 es va acabar el govern de Kabacha, tots els seus territoris van passar al soldanat de Delhi.

En època mogol es van construir monuments i santuaris per embellir la ciutat.

Uch va formar part de l’estat de Bahawalpur fins que va integrar-se a Pakistan després de la partició. Amb la integració a Pakistan la ciutat va quedar molt marginada i descuidada, el govern no va fer cap manteniment ni va propiciar el seu desenvolupament.

La importància de Uch va començar en el segle XIII, sota el govern del sultanat de Delhi. Va ser durant aquest temps que reconeguts sants, erudits i poetes sufís van visitar la ciutat, convertint-la en un reconegut lloc de coneixement i il·luminació espiritual.

Van proliferar les institucions religioses a la ciutat, amb nombroses mesquites, santuaris i madrasses. Els mausoleus dels sants sufís prominents, es van convertir en llocs sagrats que atreien devots de tot arreu. Aquests centres espirituals no eren tan sols llocs de culte, sinó que també eren centres d’intercanvi cultural i discussions intel·lectuals.

El llegat educatiu d’Uch Sharif va més enllà dels estudis religiosos. La ciutat era coneguda pels seus centres d’aprenentatge, atraient estudiosos i estudiants de diverses disciplines, com la literatura persa, la jurisprudència islàmica, la filosofia i l’astronomia. Es diu que el reconegut poeta i erudit persa Sheikh Saadi Shirazi va visitar la ciutat i aquí va compondre alguns dels seus versos.

Uch Sharif també va tenir importància política en diferents períodes de la història. Va ser testimoni de l’ascens i la caiguda de diverses dinasties, incloent-hi el sultanat de Delhi, els tughlaqs, els mogols i els nababs locals. La seva proximitat al riu Indus i la seva ubicació geogràfica la van convertir en una fortalesa atractiva per als governants que competien pel control de la regió.

Uch Sharif se la coneix com la Ciutat dels Sants, sants sufís. Va ser el centre de les ordes sufís de Qadiriaya i Suhrawardiyya.

Els santuaris que hi ha a Uch Sharif, dedicats als líders espirituals sufís, els van visitar en el seu temps els exploradors Marco Polo i Ibn Battuta.

L’any 1817 Uch Sharif va patir una greu inundació que va malmetre considerablement el complex monumental on hi ha els santuaris.

Primer ens aturem a la carretera per veure els santuaris que estan mig partits, i després ens apropem al recinte monumental. Trobem peregrins que arriben a visitar les tombes, amb els mocadors o turbants vermells.

El conjunt de la tomba i mesquita de Jalaluddin Bukhari es va construir en el segle XIII i va ser reconstruït a partir del segle XVII. 

Jalaluddin Surkh-Posh Bukhari va ser un sant i missioner sufí que va viure entre 1195 i 1290. L’any 1244 es va instal·lar aquí a Uch i va fundar una escola religiosa; si no estic confosa era musulmà xiïta. 

Va morir cap al 1290 i va ser enterrat en un petit poble prop d’Uch, a Risalpur; però hi va haver inundacions i la tomba va patir desperfectes, pel que el taüt es va traslladar a Bela. Ara bé, aquest lloc també era propens a les inundacions, i de nous es va haver de traslladar el taüt, aquest cop ja a Uch Sharif. Es va enterrar prop de la tomba del seu fill, Rajan Qattal. 

Finalment, cap al 1618, Sajjada Nashin Makhdoom Hamid, fill de Muhammad Nassiruddin, va traslladar les restes de Bukhari a la seva ubicació actual i va fer construir el mausoleu. Uns anys més tard, en el 1670, la tomba va ser reconstruïda pel nabab de Bahawalpur, Bahawal Khan II.

La tomba es troba a poca distància del cementiri d’Uch, sobre un promontori amb vistes a la plana i en la llunyania, el desert. A un costat de la tomba hi ha una mesquita decorada amb rajoles blaves.

 

10 d’abril 2025

Pakistan-27. Multan: Mausoleu de Shah Rukne-Alam


No massa lluny hi ha un altre santuari o mausoleu sufí, el de Shah Rukn-e-Alam. Aquest és del segle XIV i es considera que és el primer exemple de l’arquitectura tughluq. La dinastia tughlúquida va governar el sultanat de Delhi del 1320 al 1412.

Diuen que aquest és un dels santuaris més impressionants del subcontinent indi; cada any, pel festival d’urs, que commemora la mort d’aquest sant, venen més de 100.000 pelegrins.

La tomba es va construir entre 1320 i el 1324, en estil arquitectònic pre-mogol. Com deia abans, es considera que és dels primers exemples d’aquest tipus d’arquitectura; els monuments de Delhi en aquest estil van ser construïts posteriorment.

La tomba es va construir quan Ghiyath al-Din Tughluq era governador de Dipalpur (una altra població del Panjab), i sembla que estava pensada perquè fos la seva tomba. Això era abans de que es convertís en emperador del soldanat de Delhi; va ser el primer soldà de la dinastia tughlúquida.

El xeic Rukn-ud-Din Abul Fateh (1251 –1335), conegut amb el títol de Shah Rukn-e-Alam (“Pilar del mon”), va ser un eminent musulmà sufí, del segle XIII i XIV, nascut a Multan. Aquest sant pertanyia a l’orde de Suhrawardiyya, la que Zakariya havia portat a la ciutat.

Rukne Alam era el net de Zakariya i volia ser enterrat al mausoleu del seu avi. Així es va fer en un primer moment, però més tard es va traslladar el taüt a un mausoleu separat, el que havia fet construir Ghiyath al-Din Tughluq; el seu fill i successor Muhàmmad Xah II Tughluk el va regalar als descendents de Rukne Alam.

El disseny del santuari és típic de les tombes de l’orde de Suhrawadiyya, amb tres entrades, un mihrab orientat a l’oest i una entrada principal original a l’eix sud que presentava un petit vestíbul. L’entrada principal s’ha desplaçat cap a l’est, per tal d’alinear els eixos del santuari amb la Meca, d’acord amb les interpretacions ortodoxes de l’islam.

El mausoleu compta amb contraforts a cadascuna de les seves 8 cantonades i incorpora elements de l’arquitectura militar tughluq.

El mausoleu està construït íntegrament de maó vermell, delimitat amb bigues de fusta, que s’han ennegrit amb el pas del temps.  L’exterior està ornamentat amb panells de fusta tallada, maons tallats, cordons i merlets. Els contraforts, torretes i merlets a la part superior del santuari reflecteixen la influència de l’arquitectura militar Tughluq, que es troba també en edificis civils.

A l’exterior hi ha també rajoles d’estil de Multan, amb motius florals, arabescos i geomètrics, combinat amb rajoles de color blau fosc, blau i blanc; aquestes rajoles contrasten amb els maons finament polits de color vermell intens. La cúpula blanca està decorada amb rajoles blaves al llarg del seu perímetre inferior.

Al voltant de la tomba del sant sufí hi ha 72 tombes de descendents i devots.

L’interior del santuari és molt ampli i no presenta contraforts interns, ni cap element estructural interior de suport de l’estructura. Inicialment l'interior va ser decorat amb elaborats treballs de rajoles, que posteriorment van ser coberts de guix.

El mihrab de fusta tallada es considera un dels primers exemples d’aquest estil. El sarcòfag de Rukne Alam està lleugerament descentrat, i està envoltat per les tombes de 72 dels seus parents; diuen que és en referència als 72 companys màrtirs l’Imam Hussein (el net del profeta Mahoma) que van morir a la batalla de Karbala, l’any 680 dC.

A la dècada de 1970, el mausoleu es va reparar i restaurar; tot l’interior vidriat brillant és el resultat de les noves rajoles i maons que van fabricar els kashigars (fabricants de rajoles d’estil khasi) de Multan.

Un dels diversos motius que em van influir a l’hora de venir al sud del  Pakistan va ser veure una fotografia d’aquesta tomba, em va agradar i em van venir ganes de veure-la al natural.

En diferents punts de la paret exterior hi ha unes taques fosques, que corresponen al lloc on els peregrins picaven amb el cap quan venien a visitar la tomba del sant; no sé si encara ho fan, em sembla que sí.

Deixem Multan, la ciutat dels sants i els seus santuaris, per anar cap a Uch Sharif que es troba a uns 130 km direcció sud-oest.

Anem per autopista, i a l’autopista no duem escorta. Parem a dinar en una àrea des servei. Una de les coses que em crida l’atenció és veure que hi ha una mesquita. Té la seva lògica, ja que és un lloc de pas, es troba en la ruta entre Lahore i Karachi, i per aquí hi passen molts camions.

Les parades que fem en aquestes àrees de servei ens permeten veure els camions, que són una meravella en quant a decoració; els seus conductors n’estan molt orgullosos, i fins i tot algun deixa pujar a la cabina. 



Pel camí també es van veient xemeneies dels centre de fabricació de totxanes.

09 d’abril 2025

Pakistan-26. Multan, Mausoleu de Bahauddin Zakaria

La tomba de Bahauddin Zakaria es considera el primer i el millor exemple de l’estil funerari que es va desenvolupar al voltant de Multan durant els segles XIII i XIV. L’estil és una barreja d’influències d’Àsia Central, portades pels colons gaznèvides, així com pel sultanat turc. També està influït per les tradicions de construcció musulmanes locals.

L’estil es caracteritza per l’ús de maó descobert, decorat amb mosaic de faiança (material ceràmic fet d'argila amb recobriment vitri) . L’estructura de fusta s’utilitza per ajudar a sostenir el tambor de maó que està coronat amb una cúpula semiesfèrica.

Aquest exemple és de planta quadrada, amb un tambor octogonal i una cúpula central. També conté minarets de cantonada. La tomba és senzilla i austera. Les capes de guix i emblanquinat han simplificat encara més la silueta exterior de la tomba.

El santuari de Bahauddin Zakariya es va construir en el segle XIII. Aquí hi ha la tomba de Bahauddin Zakariya, que era un poeta i místic musulmà panjabi; ell va ser qui va portar alsud d'Àsia l’orde sunnita sufí Suhrawardiyya, que havia sorgit a Bagdad.

Zakariya va néixer en el 1161 o el 1182 i es va instal·lar a Multan l’any 1222. Va acabar sent un dels líders més influents de la seva època.

Aquest santuari és un dels més importants del Panjab i és el prototipus de l’estil arquitectònic clàssic de Multan.

Al segle XIII, en el mon musulmà hi havia la creença que els poders espirituals dels grans sants sufís estaven lligats als seus llocs d’enterrament; és per això que es va construir un santuari per commemorar el lloc d’enterrament de Bahauddin Zakariya.

Segons la tradició sufí del Panjab, la influència d’un santuari augmenta quan hi ha altres santuaris més petits repartits al seu voltant. Això és el que va passar aquí a Multan, que es van anar construint altres santuaris dedicats a altres personalitats sufís, que serien aquests santuaris secundaris.

Al costat del santuari de Zakariya hi ha un antic temple hindú pre-islàmic, el temple Prahladpuri, dedicat a Narasimha, el quart avatar de Vixnu. Una llegenda popular sosté que l’avatar es va manifestar aquí i és aquí on va començar el popular festival hindú de Holi.

La ciutat havia tingut diversos temples hindús, un de molt important era el temple Prahladapuri, que va patir la mateixa història tràgica que la resta de temples hindús del Pakistan.

Després de la islamització de Multan, aquest temple era l’únic lloc a on podien venir a fer els seus rituals religiosos els hindús. L’any 1831 estava protegit per una petita guarnició de sikhs i va aconseguir sobreviure prop de 150 anys.

A la dècada de 1970, el govern pakistanès es va fer càrrec del temple i va construir una madrassa en el recinte d’aquest temple hindú. L’any 1992, va quedar totalment destruït en ser atacat per una multitud musulmana fanàtica. Es parla de reconstruir-lo.

Tornem a la tomba de Zakariya. Aquest santuari es ca construir l’any 1262, abans de la seva mort, que es va produir en el 1268. Abans ja havia esmentat que Zakariya tenia independència financera, i per això va poder pagar la construcció del santuari, un fet poc usual per a un dervix.

Dara Shukoh, el fill gran de l’emperador mogol  Xa Jahan, va perdre en la batalla per la successió al tron, l’any 1658, i va intentar sense èxit guanyar-se la lleialtat dels ciutadans de Multan, fent una important donació a aquest santuari. La batalla la va guanyar el seu germà Aurangzeb; un cop vençut al primogènit va deposar al seu pare.

El càrrec de cuidador del santuari era (no sé si encara ho és) hereditari. Durant el setge de Multan l’any 1848,el cuidador del recinte va ajudar a les forces britàniques contra les forces sikhs. La cúpula del santuari i part del pis superior van quedar danyades però es van reparar poc després.

El mausoleu es va construir en dos nivells, que és el prototip dels primers santuaris del sud del Panjab. Té base quadrada i a sobre hi ha un nivell octogonal rematat per una cúpula hemisfèrica blanca. Comen tots aquests santuaris hi ha un gran al voltant. Els murs que envolten el pati es van construir al segle XVIII.

És l’edifici més antic que està decorat amb rajoles blaves vidriades; més tard es va convertir l’estil típic de Multan i del sud del Panjab. L’ús de rajoles blaves reflecteix la influència dels diferents estils arquitectònics que hi havia a l’Àsia Central en el segle XIII.

L’any 1952 es va afegir una àmplia terrassa de maó amb un sostre de fusta pintada.

El santuari està envoltat de centenars de tombes de descendents i devots de Zakariya.